Frågor och svar om Smart Remote

Med Smart Remote kan du styra luftvärmepumpen från din smartphone.

 

Välj ämne

Användning

Många gånger har man olika behov på till exempel vardagar och helger. Du kanske oftare är hemma mer på helgen. Dessutom kan man passa på att spara lite på sin elförbrukning och sänka temperaturen när man är på jobbet på vardagarna.

Med flera scheman kan du ange olika start och stopptider samt olika temperaturer för din luft-luftvärmepump för olika veckodagar och delar av veckodagar. Du kan totalt ha tre stycken olika tidsscheman. Till exempel ett schema för måndag, tisdag och torsdag, ett schema för onsdag och fredag och ett schema för lördag och söndag.

Ja, du kan använda dina Smart Remote var som helst så länge de har kontakt med internet via ett WiFi eller en 3G/4G-router.
Du kan ha fler Smart Remote på olika ställen, till exempel i fritidshuset och hemma.

En smartphone eller en surfplatta, ett trådlöst nätverk (WiFi eller en 3G/4G-router) och en Smart Remote.

Smart Remote mäter temperaturen på två ställen. Dels i själva Smart Remote-enheten, dels i den externa temperatursensorsladden. Den externa temperaturgivaren kan mäta temperaturen utomhus eller sänkas ner i vatten. Temperaturen uppdateras var 45:e sekund.

internetuppkoppling

Maximalt cirka 50 MB/månad. Mängden varierar beroende på hur mycket appen används, om den har extern strömmatning och hur bra kontakten till nätverket är.

Ja, du kan köpa en 3G- eller 4G-router och via den skapa ett trådlöst WiFi. Kontakta din mobiloperatör för mer information.

Smart Remote klarar av att ansluta till samtliga nu gällande de facto-standarder för trådlösa hemnätverk. Såväl WPA/WPA2/WEP-krypterade samt öppna, okrypterade nätverk går bra. Dock rekommenderar Vattenfall att våra kunder använder WPA- eller WPA2-kryptering.

Då behöver du omkonfigurera din Smart Remote. Starta appen, gå in under ”Inställningar” för din Smart Remote och tryck på knappen ”Omkonfigurera”. Följ sedan instruktionerna i appen. Observera att när du omkonfigurerar din Smart Remote tappar du inte din historiska data.

Den kommer att fortsätta spara temperaturdata i 2-4 veckor. Så fort du kopplar upp den igen så kommer all sparad temperaturdata att överföras och du kan se din temperatur igen.

Har din internetanslutning slutat fungera så kan du inte se dina aktuella temperaturvärden. Din Smart Remote kan spara temperaturdata i 2-4 veckor innan den behöver kontakt med nätverket igen. När internetanslutningen återkommer överförs lagrad data och du kan se din temperatur igen.

Strömförsörjning

Beroende på hur Smart Remote används så räcker batterierna mellan 8 och 12 månader.

Ja, använd en mobilladdare med micro USB-kontakt. Då kommer dessutom reaktionstiderna att bli betydligt snabbare. Du bör låta batterierna sitta kvar i Smart Remote-enheten även om du använder separat strömförsörjning.

All temperaturdata finns sparat centralt på ditt EnergyWatch-konto så du kommer inte förlora någon historik. Under tiden du byter batteri kommer Smart Remote inte samla temperaturdata. Så fort nya batterier är på plats så kommer den att börja samla temperaturdata igen och sända data till ditt konto.

Nej, det gör den inte. Du kommer dock inte att se temperaturen hos din Smart Remote förrän din WiFi-router och internetuppkoppling har återfått strömmen igen.

Installation

Din Smart Remote är inte i konfigurationsläge. För att åtgärda detta gör du så här:

  • Ta ur din Smart Remotes batterier, vänta tre (3) sekunder och sätt sedan tillbaka dem igen.
  • Tryck därefter in (släpp inte!) av/på-knappen i cirka tio sekunder tills dess att du får tre snabba blink som bekräftelse på att den nu är klar för konfigurering. Då kan du släppa knappen och börja konfigurera.

Kontrollera även att din Smart Remote nu blinkar som den ska (ett blink i sekunden i jämn takt).

Det troligaste felet är att du har angivit fel lösenord för ditt WiFi-nätverk. Kontrollera att du har använt rätt lösenord och gör om konfigurationen. Se frågan ovan!

OBS: Då Smart Remote bara överför data var 45:e sekund kan det ta ända upp till 45 sekunder innan din Smart Remote visas i enhetslistan.

Det troligaste felet är att du har angivit fel lösenord för ditt WiFi-nätverk. Kontrollera att du har använt rätt lösenord och gör om konfigurationen. Se frågan ovan.

Vänta några minuter. Din Smart Remote brukar känna av den externa temperaturgivaren efter ett tag och visa den aktuella temperaturen. Om inte temperaturen visas efter ett par minuter kontrollera då att sladden till den externa temperaturgivaren sitter i ordentligt.

Din smartphone eller läsplatta är troligen fortfarande uppkopplad mot din Smart Remote. Gå till WiFi-inställningar i din smartphone eller läsplatta och byt nätverk till ditt vanliga hemnätverk.

Gå in på Smart Remotes inställningar och tryck på knappen ”Placeringshjälp”. Då skickar Smart Remote upprepade gånger ett och samma kommando till värmepumpen. Så länge som du hör värmepumpens svarssignal så vet du att placeringen fyller alla krav på placering.

Appen

Ja. Alla som vill kan köra appen samtidigt. Logga in med samma användarnamn och lösenord.

Du kan maximalt ha fem Smart Remote-enheter anslutna till ditt EnergyWatch-konto.

”Omkonfigurera” använder du när du vill ansluta din Smart Remote till ett annat nätverk och behålla temperaturhistoriken. Om du väljer ”Ta bort” så tas enheten bort och all historik försvinner.

Det beror troligen på något av följande:

  • Smart Remote har tappat kontakten med det trådlösa nätverket
  • Trådlösa routern/accesspunkten är avstängd eller bortkopplad
  • Nätverket i ditt hem är nere eller också är kontakten med din internetleverantör bruten
  • Batterierna är slut i din Smart Remote. Byt batterier och/eller anslut en extern strömförsörjning via en mobilladdare med micro USB-kontakt som du kopplar in via kontakten bredvid den externa temperatursensorns kontakt

OBS: Du bör ha kvar batterierna i din Smart Remote även om du kopplar in extern strömmatning.

Nedan har vi listad de ”blinkmönster/felkoder” som dioden i din Smart Remote kan beskriva:

Smart Remote redo för konfiguration:
Lampan blinkar i jämn takt varje sekund.
Åtgärd: Konfigurera den och kör.

Smart Remote har tappat kontakten med din WiFi-router:
Lampan blinkar/slocknar med två korta blink.
Åtgärd: Kontrollera varför den inte får kontakt med din WiFi-router. Är routern påslagen? Är din Smart Remote egentligen redan knuten till en annan WiFi-router?

Smart Remote har tappat kontakten med central server
Lampan blinkar/slocknar med ett kort blink.
Åtgärd: Din WiFi-router når inte ut på internet. Kan du koppla upp din smartphone eller surfplatta till WiFi-routern och surfa med den? Är kablarna anslutna på korrekt sätt? Om du använder ADSL-modem, är det igång/anslutet? Har din bredbandsleverantör problem?

Smart Remote borttagen ur enhetslistan men inte omkonfigurerad
Lampan blinkar/slocknar med ett kort och ett långt blink.
Åtgärd: Konfigurera om din Smart Remote och kör.

Stäng ner appen och starta om den igen. Hur du gör detta beror på vilken typ av smartphone eller läsplatta du använder. Läs tillverkarens manual för mer information.