Time in controller:2023-09-23 20:06:41

Kundservice för företag

Vad kan vi hjälpa er med?


  • Elavtal

    Elavtal

    Flytta

    Flytta

    Faktura och betalning

    Faktura och betalning

    Avbrott

    Avbrott

    Mina sidor

    Mina sidor

    Kontakta oss

    Kontakta oss

  • Elavtal

    Elavtal för företag

    Låt oss hitta den bästa lösningen som passar just ditt företag - oavsett storlek och elförbrukning. Vi erbjuder personlig rådgivning, värdefulla analysverktyg och miljödeklarerad el.

    Läs mer om våra elavtal
  • Flytta

    Dags att byta lokaler?

    Vi ger dig den information du behöver och hjälper dig med din flytt. Kom bara ihåg att anmäla det till oss senast tio dagar innan flyttdatum.

    Flyttanmälan
  • Faktura och betalning

    Se din faktura och ändra betalsätt

    På Mina sidor kan du se dina fakturor, skriva ut fakturakopior och välja hur du vill betala. Du hittar mer information under Mina fakturor.

    Logga in på Mina sidor

  • Teckna elavtal

    När du ska teckna avtal

    För att elen ska fungera för ditt företag behöver du två avtal.

    Elnätsavtal
    Avtalet tecknar du med det elnätsbolag som äger elledningarna där företaget verkar. Det är elnätsbolaget som levererar elen till din lokal.

    Ta reda på vem som äger elnät

    Elavtal
    Ett elavtal behöver du för att kunna börja använda el. Det gäller den el du faktiskt förbrukar.

    Oavsett ditt företags storlek eller förbrukning så hjälper vi dig att hitta en lösning som passar ditt företags behov. Vi erbjuder personlig rådgivning, värdefulla analysverktyg och miljödeklarerad el.

    Teckna elavtal


    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

    Ring oss

    Vardagar 8–16.30

    020-82 10 00

    020-54 00 00 (Företag med en årsförbrukning över 300 000 kWh)

    Från utlandet: +46 771 29 66 00

    Via Facebook

    Måndag-torsdag 8-21
    Fredag 8-17

    E-post

    Kontakta oss dygnet runt via e-post. Vi svarar på din fråga så snart vi kan.

    Till kontaktformuläret

  • Förnya elavtal

    Förnya ditt avtal 

    När du förnyar ditt avtal kan du antingen välja samma avtal som du tidigare haft, men med dagens priser, eller teckna ett nytt som passar din verksamhets behov bättre.

    Senast 60 – 90 dagar innan ditt avtal löper ut får du ett nytt avtalserbjudande. Gör du inget aktivt val, eller säger upp avtalet inom den tid som anges i erbjudandet, förnyas avtalet automatiskt till den avtalsform, det pris och de villkor som presenterats i meddelandet. Den nya bindningstiden kan maximalt bli ett år.

    Förnya avtalet snabbt och enkelt på Mina sidor.

    Logga in

    Vanliga frågor och svar


    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

    Ring oss

    Vardagar 8–16.30

    020-82 10 00

    020-54 00 00 (Företag med en årsförbrukning över 300 000 kWh)

    Från utlandet: +46 771 29 66 00

    Via Facebook

    Måndag-torsdag 8-21
    Fredag 8-17

    E-post

    Kontakta oss dygnet runt via e-post. Vi svarar på din fråga så snart vi kan.

    Till kontaktformuläret

  • Ditt elavtal

    Information om ditt elavtal

    Samtliga uppgifter gällande ditt elavtal hittar du på Mina sidor, under Mina avtal. Se information om:

    • Specifikationen av ditt elpris
    • Avtalets längd och villkor

    Har du andra avtal med oss hittar du också de uppgifterna där.

    Logga in


    Förnya ditt elavtal

    Om du har fått information om att ditt avtal håller på att löpa ut och det är dags att förnya det så gör du det enkelt genom att logga in på Mina sidor med kundnummer och lösenord.

    Ändra befintligt elavtal

    Har du elavtal med rörligt elpris eller timpris kan du enkelt ändra ditt elavtal på Mina sidor. Du kan byta till timpris om du har månadsmätt rörligt pris eller tvärtom. Det nya elavtalet startar då nästa dag. Väljer du att byta till ett elavtal med fast elpris startar det nästa månadsskifte.


    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

    Ring oss

    Vardagar 8–16.30

    020-82 10 00

    020-54 00 00 (Företag med en årsförbrukning över 300 000 kWh)

    Från utlandet: +46 771 29 66 00

    Via Facebook

    Måndag-torsdag 8-21
    Fredag 8-17

    E-post

    Kontakta oss dygnet runt via e-post. Vi svarar på din fråga så snart vi kan.

    Till kontaktformuläret

  • Anmäla strömavbrott

    Behöver jag anmäla?

    Är du kund hos Vattenfall Eldistribution kan du själv se om avbrottet redan är registrerat. Om det är registrerat betyder det att vi jobbar på att avhjälpa felet och du behöver inte anmäla det till oss. Eventuell avbrottsersättning utgår automatiskt på kommande faktura. I avbrottskartan kan du också följa utvecklingen på avbrottet.

    Till avbrottskartan

    Har du ett pågående strömavbrott som inte syns på kartan så ringer du in och anmäler det.

    Felanmälan (öppet dygnet runt) 020-82 58 58

    Om du har en annan elnätsleverantör är det dit du ska vända dig för information om eventuellt avbrott. Se vem som äger elnätet var.

    Till nätområden

     


    Kontrollera avbrottet

    • Är ditt företag helt eller delvis utan el?
      Kontrollera om en säkring har gått. Det kan vara antingen en huvudsäkring eller en säkring i ditt företags elcentral.
    • Är även grannarna utan el? 
      Har grannen ström är det troligtvis fel på ditt företags egen anläggning. Om det även är mörkt och strömlöst hos grannarna kan det bero på ett fel i elnätet.

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

    Ring oss

    Vardagar 8–16.30

    020-82 10 00

    020-54 00 00 (Företag med en årsförbrukning över 300 000 kWh)

    Från utlandet: +46 771 29 66 00

    Via Facebook

    Måndag-torsdag 8-21
    Fredag 8-17

    E-post

    Kontakta oss dygnet runt via e-post. Vi svarar på din fråga så snart vi kan.

    Till kontaktformuläret

  • Anmäla fjärrvärmeavbrott

    Felanmälan

    Misstänker du att något är fel med fjärrvärmen? Kontrollera i första hand fastighetens fjärrvärmecentral och övriga berörda system. Ofta beror avbrott på ett fel i fastighetens egen fjärrvärmecentral och då är det fastighetsägaren som är ansvarig för eventuell åtgärd.
    Vid planerade avbrott meddelar vi fastighetsägaren i god tid innan avbrottet. Vid ett akut eller oplanerat avbrott informeras fastighetsägaren så fort det är möjligt.

    Vid fel i fjärrvärmeleveransen, ring oss på 020-82 40 40.

    Se aktuella fjärrvärmeavbrott


    Problem med fjärrvärmeväxlare

    Som fjärrvärmekund ansvarar du själv för din värmeväxlare. Om din fjärrvärmeväxlare inte är lika effektiv som den har varit, eller om den går sönder kan du beställa servicearbeten och reparation från oss. Kostnaden beror på om besöket är planerat eller inte, och om det utförs på ordinarie arbetstid eller inte. Du kan också kontakta andra entreprenörer.

    Till felavhjälpning


    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

    Ring oss

    Vardagar 8–16.30

    020-82 10 00

    020-54 00 00 (Företag med en årsförbrukning över 300 000 kWh)

    Från utlandet: +46 771 29 66 00

    Via Facebook

    Måndag-torsdag 8-21
    Fredag 8-17

    E-post

    Kontakta oss dygnet runt via e-post. Vi svarar på din fråga så snart vi kan.

    Till kontaktformuläret

  • Elsäkerhet

    Elnätet är mycket känsligt för åska, och åsknedslag är inte bara farligt för elektronik och elektriska apparater, utan kan också orsaka brand och personskada. Det är därför alltid bra att se över dina lokalers åskskydd.

    Åskskydd

    Åskskyddets uppgift är att fånga in blixturladdningen och avleda blixten från byggnaden ned till marken. Det finns olika slags åskskydd, en behörig elinstallatör kan tipsa om vad som passar just din anläggning.

    När du ser över åskskyddet är det viktigt att ta med både el- och teleledningar. Även andra metalliska ledningar för till exempel bredband, fjärrvärme och vattenledningar kan leda in åskan. Vänd dig alltid till en behörig elinstallatör för råd och installation.

    Jordtag

    Ett jordtag är enkelt uttryckt en nedgrävd grov kopparlina i marken, som ansluts till jordskenan i husets mätarskåp (sitter oftast utanför huset) och elcentral (även kallat säkringsskåp eller proppskåp och sitter oftast inne i huset).

    Elinstallatören kan bedöma om åskskyddet behöver kompletteras med ett jordtag.


    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

    Ring oss

    Vardagar 8–16.30

    020-82 10 00

    020-54 00 00 (Företag med en årsförbrukning över 300 000 kWh)

    Från utlandet: +46 771 29 66 00

    Via Facebook

    Måndag-torsdag 8-21
    Fredag 8-17

    E-post

    Kontakta oss dygnet runt via e-post. Vi svarar på din fråga så snart vi kan.

    Till kontaktformuläret

  • Kontakta oss

    Det finns mer än ett sätt att kontakta oss på, här hittar du det som bäst passar ditt företag.

    Företagstelefon

     

    020-82 10 00 (Företag med en årsförbrukning under 300 000 kWh)
    Måndag - torsdag 08-16:30
    Fredag 08:30-16:30 

    020-29 66 00 (Företag med en årsförbrukning över 300 000 kWh)
    Från utlandet: +46 771 29 66 00
    Vardagar 8-16:30

     

    Är du privatkund och har hamnat fel? Gå till privatkundservice här.

    Felanmälan

    Anmäl strömavbrott dygnet runt på: 020-82 58 58


    Anmäl fjärrvärmeavbrott dygnet runt på: 020-82 40 40

    E-post för företag

    Kontakta oss dygnet runt via e-post. Vi svarar på din fråga så snart vi kan.

    Facebook

    Vattenfall Sverige

     

  • Avbrott

    Strömavbrott

    Se aktuell information och uppdateringar om pågående avbrott hos Vattenfall Eldistribution. Där får du också information om avbrottsersättning och kan göra en skadeanmälan.

    Se aktuella strömavbrott

  • Mina sidor

    Logga in på Mina sidor

    Med Mina sidor får du snabbt och enkelt kontroll över ditt företags energianvändning och kan själv hantera de flesta av dina ärenden. 

    Logga in

  • När företaget ska flytta

    Flyttanmälan och ägarbyte

    När ditt företag ska flytta till nya lokaler finns det några saker du behöver göra för att elen ska fungera, det gäller oavsett om du anmält flytten till adressändring eller Bolagsverket.

    Du behöver säga upp ditt elnätsavtal och teckna ett nytt i samband med en flytt. Du måste anmäla din flytt till ditt elnätsbolag även om du flyttar inom samma elnätsområde. Vid ägarbyte kontaktar du elnätsbolaget och skriver över avtalet på den nya ägaren av lokalen. Tänk på att elnätsbolaget kan vara olika på olika orter.

    • Elhandelsavtalet: är du nöjd med ditt elhandelsavtal med oss kan du självklart ta med det till din ny lokal, eller så hjälper vi dig hitta ett nytt avtal som bättre passar ditt företags energibehov. Kontakta oss på 020-82 10 00 så hjälper vi dig.
    • Elnätsabonnemanget: om du sen tidigare är kund hos Vattenfall Eldistribution kan du anmäla din flytt skriftligt genom att fylla i och skicka in blanketten Flyttanmälan om ägarbyte  senast 10 dagar innan flyttdatum. Blanketten hittar du på Vattenfall Eldistributions webbplats

    Ta reda på vem som äger elnätet

    Vanliga frågor och svar


    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

    Ring oss

    Vardagar 8–16.30

    020-82 10 00

    020-54 00 00 (Företag med en årsförbrukning över 300 000 kWh)

    Från utlandet: +46 771 29 66 00

    Via Facebook

    Måndag-torsdag 8-21
    Fredag 8-17

    E-post

    Kontakta oss dygnet runt via e-post. Vi svarar på din fråga så snart vi kan.

    Till kontaktformuläret

  • Fakturakopia

    Kopia på din faktura

    För att se och ladda ner en kopia på din faktura loggar du in på Mina sidor. Under Mina fakturor hittar du alla dina fakturor från oss upp till fem år tillbaka i tiden. Du kan själv ladda ner fakturor som PDF och skriva ut dem. Under Mina fakturor kan du också se ditt fakturaintervall, betalstatus och betalningsuppgifter.

    På fakturan hittar du information som:

    • OCR-numret du använder som betalningsreferens
    • Fakturabeloppet som du ska betala
    • Fakturans förfallodatum
    • Periodens förbrukning (som fakturan baseras på)

    Logga in

    Vanliga frågor och svar


    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

    Ring oss

    Vardagar 8–16.30

    020-82 10 00

    020-54 00 00 (Företag med en årsförbrukning över 300 000 kWh)

    Från utlandet: +46 771 29 66 00

    Via Facebook

    Måndag-torsdag 8-21
    Fredag 8-17

    E-post

    Kontakta oss dygnet runt via e-post. Vi svarar på din fråga så snart vi kan.

    Till kontaktformuläret

  • Säga upp elavtal för ditt företag

    Avsluta ditt avtal

    Om du vill säga upp avtalet med oss så ringer du 020-82 10 00 så hjälper vi dig. Du kan alltid kontakta din kontaktperson hos oss om du har frågor kring uppsägning, uppsägningstid eller avtalets längd. 

    Vill du bryta avtalet i förtid tillkommer en kostnad. Om du ska flytta och därför vill bryta ditt avtal innan avtalstiden är slut kostar det inte något extra, men du kan såklart välja att ta med dig avtalet till den nya adressen.

    Ska du flytta?

    Självklart kan du ta med dig elavtalet hos oss när du ska flytta. Om du ger oss en fullmakt så säger vi upp ditt gamla avtal, ordnar ditt nya elnätsavtal och tecknar ett elavtal med oss. Vi hjälper dig oavsett om du flyttar inom eller utanför Vattenfalls nätområde, kom bara ihåg att anmäla din flytt till oss senast 10 dagar innan flyttdatumet.

    Flytta med avtalet


    Om du inte är nöjd

    Kontakta oss på 020-82 10 00 så hjälper vi dig komma i kontakt med rätt person eller avdelning för att lösa din fråga.


    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

    Ring oss

    Vardagar 8–16.30

    020-82 10 00

    020-54 00 00 (Företag med en årsförbrukning över 300 000 kWh)

    Från utlandet: +46 771 29 66 00

    Via Facebook

    Måndag-torsdag 8-21
    Fredag 8-17

    E-post

    Kontakta oss dygnet runt via e-post. Vi svarar på din fråga så snart vi kan.

    Till kontaktformuläret

  • Sida 1

    1. Mottagare

    Adressen dit fakturan skickas. Den behöver inte nödvändigtvis vara samma som anläggningens adress.

     

    2. Dina kunduppgifter

    Här ser du även ditt anläggningsID, ditt områdesID samt din anläggningsadress.

    Dessa uppgifter kan också vara bra att ha till hands när du kontaktar oss för eventuella frågor.

     

    3. Inbetalningsuppgifter och fakturabelopp

    Belopp att betala visar fakturans totala kostnad du ska betala och fakturans förfallodatum (oss tillhanda senast).

    Vårt bankgironummer som du betalar till. 

    Fakturans OCR-nummer, också kallat referensnummer. OCR-numret behöver alltid uppges vid betalning, men om du betalar via e-faktura eller autogiro är OCR-numret redan automatiskt ifyllt.

     

    4. Momsruta

    Fakturans totala momspliktiga belopp för fakturering och självfakturering, samt moms om 25 %. Summa momspliktigt är beloppen din moms är uträknat på.

  • Sida 1

    1. Dina kunduppgifter

    Fakturanumret samt det datum då vi skickade ut fakturan till dig.

    Adressen dit fakturan skickas. Den behöver inte nödvändigtvis vara samma som anläggningens adress.  

    Här hittar du också ditt momsregnummer och dina referenser.

     

    2. Inbetalningsuppgifter och fakturabelopp

    Belopp att betala visar fakturans totala kostnad du ska betala och fakturans förfallodatum (oss tillhanda senast).

    Vårt bankgironummer som du betalar till. 

    Fakturans OCR-nummer, också kallat referensnummer. OCR-numret behöver alltid uppges vid betalning, men om du betalar via e-faktura eller autogiro är OCR-numret redan automatiskt ifyllt.

     

    3. AVI och momsruta

    Fakturans totala momspliktiga belopp för fakturering och självfakturering, samt moms om 25 %. Summa momspliktigt är beloppen din moms är uträknat på.

    OCR-nummer, summa att betala samt vårt bankgironummer. Denna rad är den som läses av om du skannar den för betalning.

  • Betalningspåminnelse

    Betalningspåminnelse och påminnelseavgift

    Om din faktura inte betalas i tid skickar vi ut en påminnelse. Utskicket sker automatiskt när fakturans förfallodatum passerat och vi inte har tagit emot någon betalning. På Mina sidor ser du betalstatus på dina fakturor. Observera att avgiften för påminnelsen är 60 kronor och läggs på nästa faktura.

    Har du betalat fakturan i tid men ändå fått en påminnelse?

    Kontrollera först att du har angett rätt OCR-nummer och belopp, uppgifterna finns på det förtryckta inbetalningskortet. Du kan se dina gamla fakturor på Mina sidor.
    Om OCR-nummer eller belopp avviker från det som är skrivet på fakturan, eller om uppgifterna är otydligt handskrivna, måste betalningen bearbetas manuellt när den matchas mot din faktura. Det kan ta någon dag extra och därför kan en påminnelse ha skickats till dig.

    Se dina fakturor

    Vanliga frågor och svar


    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

    Ring oss

    Vardagar 8–16.30

    020-82 10 00

    020-54 00 00 (Företag med en årsförbrukning över 300 000 kWh)

    Från utlandet: +46 771 29 66 00

    Via Facebook

    Måndag-torsdag 8-21
    Fredag 8-17

    E-post

    Kontakta oss dygnet runt via e-post. Vi svarar på din fråga så snart vi kan.

    Till kontaktformuläret

  • Så går en flyttanmälan till

    Följ din flyttanmälan 

    Steg 1. Du anmäler din flytt till oss på telefon eller via flyttblanketten.

    Steg 2. Vi tar emot och registrerar flytten. Om du tecknat ett elnätsavtal kontrollerar vi att de person- och anläggningsuppgifter som du uppgett är korrekta och ditt avtal med oss kommer att börja gälla från det datum du angett att du flyttar in.

    Steg 3. Vi skickar ut en bekräftelse på din flyttanmälan i form av ett välkomstbrev senast en vecka efter anmälan. Om du inte har fått någon bekräftelsen en vecka efter du gjort din anmälan, kontakta oss på 020-82 10 00.

    Steg 4. Avtalet startar från och med det datum som finns angivet i välkomstbrevet.

    Om du har valt att säga upp ditt avtal med oss

    Steg 1. Du säger upp ditt avtal genom att kontakta oss.

    Steg 2. Vi registrerar din flytt i vårt system och inväntar det slutdatum du har bestämt.

    Steg 3. När angett datum inträffar läser vi av din förbrukning och skickar en slutfaktura till dig. På fakturan står det ”slutdebiterad” och det innebär att det är den sista fakturan du får.

    Steg 4. Du betalar din slutfaktura till oss och avtalet är därmed avslutat.

    Vanliga frågor och svar


    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

    Ring oss

    Vardagar 8–16.30

    020-82 10 00

    020-54 00 00 (Företag med en årsförbrukning över 300 000 kWh)

    Från utlandet: +46 771 29 66 00

    Via Facebook

    Måndag-torsdag 8-21
    Fredag 8-17

    E-post

    Kontakta oss dygnet runt via e-post. Vi svarar på din fråga så snart vi kan.

    Till kontaktformuläret

  • Hjälp med att logga in ‒ Företag

    Hur du loggar in på Mina sidor Företag

    Ny på Mina sidor

    När du loggar in på Mina sidor för första gången behöver du ditt kundnummer (10 siffror). Det hittar du längst upp till vänster på fakturan. Har du inte tillgång till din faktura kan du kontakta oss så skickar vi uppgifterna till dig. 

    Skapa nytt lösenord

     

    Nyhet! Lösenord ersätter PIN-kod

    Är du redan kund och brukade logga in med PIN-kod har vi nu gjort det säkrare för dig att logga in. Nu behöver du ett eget lösenord för att logga in på Mina sidor med ditt kundnummer.

    Använd din PIN-kod och ditt kundnummer för att skapa ett unikt lösenord. Kundnummer och PIN-kod hittar du på dina fakturor från oss.

    Skapa ett eget lösenord

     

    Befintlig kund

    Välj alternativet för att logga in med kundnummer och lösenord. Kundnumret hittar du längst upp till vänster på fakturan.

    Logga in på Mina sidor

    Vanliga frågor och svar


    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

    Ring oss

    Vardagar 8–16.30

    020-82 10 00

    020-54 00 00 (Företag med en årsförbrukning över 300 000 kWh)

    Från utlandet: +46 771 29 66 00

    Via Facebook

    Måndag-torsdag 8-21
    Fredag 8-17

    E-post

    Kontakta oss dygnet runt via e-post. Vi svarar på din fråga så snart vi kan.

    Till kontaktformuläret

  • Ändra befintligt elavtal

    Så enkelt byter du elavtal

    Har din verksamhet ett elavtal med rörligt elpris eller timpris kan du enkelt ändra ditt elavtal på Mina sidor. Logga in med kundnummer och lösenord. Har du rörligt elpris och vill testa timpris eller byta från timpris till rörligt elpris startar det nya elavtalet nästa dag. Vill du få koll på verksamhetens elkostnader och byta till ett elavtal med fast pris startar det nästa månadsskifte.

    Logga in och ändra elavtal

  • Flytta med fjärrvärme

    Flyttanmälan och ägarbyte

    Flyttanmälan och ägarbyte för företag behöver du anmäla skriftligt. Du gör det genom att skicka in blanketten Flyttanmälan/ägarbyte senast 10 dagar innan flytt.

    Flyttanmälan/ägarbyte

    Tänk på att:

    • Senast 10 dagar innan flytt/ägarbyte behöver vi din anmälan.
    • Du är betalningsansvarig fram till dess att flytten har registrerats och mätaren är avläst.
    • Fakturering sker kopplat till inflyttande kund från och med klockan 00:00 på avtalsändringsdatumet.

    Uppsägning av fjärrvärmeavtal

    Om du vill göra en definitiv uppsägning av ditt fjärrvärmeavtal t.ex. om huset ska rivas eller av annan anledning inte ska ha fjärrvärme kopplat till sig, ska det göras med en skriftlig anmälan. Ditt avtal om fjärrvärmeleverans har tre månaders uppsägningstid om du önskar göra en definitiv uppsägning. Kontakta kundservice på 020-36 00 36 för information om hur du går vidare.

    Läsa av fjärrvärmemätaren

    Fjärrvärmemätaren är i dag fjärravläst. En avläsning av fjärrvärme gör du bara i samband med att du flyttar eller överlåter ditt fjärrvärmeavtal.

    Det finns olika sorters fjärrvärmemätare men de flesta läses av så här:

    • MWh (megawattimmar) syns direkt i displayen.
    • För att få fram m3 (kubikmeter) - tryck på knappen med en pil/triangel som pekar åt höger.

    Kontakta oss om du har några frågor eller behöver hjälp att läsa av din fjärrvärmemätare.

    Vanliga frågor och svar


    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

    Ring oss

    Vardagar 8–16.30

    020-82 10 00

    020-54 00 00 (Företag med en årsförbrukning över 300 000 kWh)

    Från utlandet: +46 771 29 66 00

    Via Facebook

    Måndag-torsdag 8-21
    Fredag 8-17

    E-post

    Kontakta oss dygnet runt via e-post. Vi svarar på din fråga så snart vi kan.

    Till kontaktformuläret

  • E-postfaktura och autogiro

    Autogiro

    Med autogiro sker betalningen av fakturorna automatiskt på förfallodagen från det konto du valt. Anmälan till autogiro kan du göra via din bank, då behöver du ditt betalarnummer som du hittar under Mina fakturor på Mina sidor. Du kan också fylla i och skicka in en blankett till oss.

    Viktigt att tänka på: ditt företag kan ha autogiro för el och fjärrvärme, men det måste vara kopplat mot ett bankkonto. Det går inte att ha autogirot kopplat till ett bank- eller plusgiro.

    Ansökan om autogiro

    Skicka till:
    FRISVAR
    Vattenfall Kundservice AB
    Svarspost, 20 463 916
    908 50 Umeå

    Se ditt betalarnummer


    E-postfaktura

    E-postfaktura är detsamma som en vanlig faktura, med skillnaden att den skickas direkt till din e-postadress som ett bifogat PDF-dokument.  Du kan välja att ha e-postfaktura för alla företagets anläggningar eller bara för vissa. Vänligen notera att det går bara att registrera en e-postadress som mottagare. Anmälan gör du genom att fylla i formuläret.

    Anmäl e-postfaktura 


    E-faktura

    Enskilda firmor kan få fakturor levererade som e-faktura via sin privata internetbank. Kontakta din bank och anmäl hos dem att ni vill ha e-faktura från Vattenfall. Idag erbjuder också vissa banker e-faktura till företag med organisationsnummer, kontakta din bank för att se om den är en av dem.

    Vanliga frågor och svar


    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

    Ring oss

    Vardagar 8–16.30

    020-82 10 00

    020-54 00 00 (Företag med en årsförbrukning över 300 000 kWh)

    Från utlandet: +46 771 29 66 00

    Via Facebook

    Måndag-torsdag 8-21
    Fredag 8-17

    E-post

    Kontakta oss dygnet runt via e-post. Vi svarar på din fråga så snart vi kan.

    Till kontaktformuläret

  • Tjänster och funktioner

    På Mina sidor

    För dig som Vattenfallkund finns flera tjänster och funktioner. Du kan bland annat:

    • Se dina avtal och priser
    • Förnya eller ändra befintligt elavtal
    • Följa och lär känna din energianvändning. Du kan också jämföra din elanvändning med tidigare perioder
    • Se alla dina fakturor fem år tillbaka i tiden
    • Beställa störningsinformation till mobilen
    • Anmäla strömavbrott och göra skadeanmälan

    Logga in

    Vanliga frågor och svar


    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

    Ring oss

    Vardagar 8–16.30

    020-82 10 00

    020-54 00 00 (Företag med en årsförbrukning över 300 000 kWh)

    Från utlandet: +46 771 29 66 00

    Via Facebook

    Måndag-torsdag 8-21
    Fredag 8-17

    E-post

    Kontakta oss dygnet runt via e-post. Vi svarar på din fråga så snart vi kan.

    Till kontaktformuläret

  • Sida 2

    4. Anläggningsuppgifter

    Anläggningsadressen är platsen där din anläggning är lokaliserad. Anläggnings-ID är en unik 18-siffrig kod som berättar vilken anläggning som är din. Områdes-ID består av tre bokstäver och berättar var i Sverige din anläggning ligger. Dessa uppgifter kan också vara bra att ha till hands när du kontaktar oss för eventuella frågor.

    Din beräknade årsförbrukning är baserat på föregående tolv månader.

     

    5. Avtalsuppgifter

    Under Elhandelsavtal kan du se vilket elavtal du har just nu och för vilken period det gäller. Elnätsavtal visar vilket avtal och vilken tariff du har tecknat med din elnätsägare.

     

    6. Vattenfalls totala elmix

    Diagrammet visar elens ursprung för vår samlade elförsäljning i Sverige. Den är till 100 procent spårbar med ursprungsgarantier till sol-, vind-, vatten-, och kärnkraft – inget kommer från fossila energikällor.

     

    7. Förbrukning

    Staplarna visar hur många kilowattimmar (kWh) som förbrukas per månad. 

     

    8. Mätarställning

    Mätarnumret är din elmätares identitet, det står också utskrivet på mätaren. Numret är kopplat till en mätpunkt och hjälper oss att identifiera och lokalisera din fastighet. Beroende på vilken typ av mätare du har visar blocket antingen mätarställningar eller total förbrukning för aktuell period. 

    Debiterad kWh visar hur mycket el du har förbrukat enligt värden avlästa från elmätaren.    

    Elmätarställningen läses oftast av i slutet av varje månad för att se hur stor din förbrukning har varit under aktuell fakturaperiod.

     

    9. Elnätskostnader

    Här är en specificering av dina elnätskostnader. Detta syns endast om du har Vattenfall Eldistribution som elnätsleverantör.

    Överföringsavgiften är kostnaden för transporten av el från energikällan till det elnät din fastighet tillhör.

    Energiskatt finns då all elanvändning i Sverige är skattepliktig. Riksdagen bestämmer reglerna för energiskatten, som är beroende av i vilken kommun användningen sker och din förbrukning. Du betalar energiskatt för varje förbrukad kilowattimme (kWh).

     

    10. Elhandelskostnader

    Här visas en specificering av dina elhandelskostnader. Du kan se exakt hur stor del av årsavgiften du betalar på denna faktura, moms och hur mycket du betalar per kWh.

    Årsavgiften är en fast kostnad som delas upp beroende på ditt fakturaintervall. Avgiften går framförallt till att förbättra servicen för dig som kund hos Vattenfall.

    Timspot är inköpspriset på  el för din anläggning aktuell fakturaperiod. Det består dels av ett viktat snittpris för inköpet av el på elbörsen Nord Pool, dels  övriga inköpskostnader som exempelvis handelsavgifter till Svenska kraftnät och Nord Pool. Inköpet av el för aktuell fakturaperiod viktas till ett snittpris utifrån de timvisa spotpriserna på Nord Pool och ditt företags förbrukning timme för timme.

    Spotpåslag är det prispåslag ditt företag betalar per kilowattimme, utöver elpriset enligt ditt avtal.

    Elcertifikat ingår som en del i totala elpriset och skapades genom lag för att gynna förnybar produktion.

    Som elhandelsföretag är vi skyldiga enligt lag att köpa elcertifikat motsvarade en viss kvot av våra kunders elanvändning. Lagen om elcertifikat infördes 2003 för att stimulera utbyggnad av elproduktion från förnybara energikällor.  

    Utöver ovan kostnadsposter visas här även eventuella rabatter samt avtalsspecifika kostnader. 

  • Sida 2

    5. Fakturainformation

    Fakturanumret samt det datum då fakturan skickades till dig.

     

    6. Anläggningsuppgifter

    Anläggningsadressen är platsen där din anläggning är lokaliserad. Anläggnings-ID är en unik 18-siffrig kod som berättar vilken anläggning som är din. Områdes-ID består av tre bokstäver och berättar var i Sverige din anläggning ligger. Dessa uppgifter kan också vara bra att ha till hands när du kontaktar oss för eventuella frågor.

     

    7. Avtalsuppgifter

    Fjärrvärmeavtal visar vilket avtal och vilken tariff du har tecknat.

     

    8. Förbrukning

    Staplarna visar hur många kilowattimmar (kWh) som förbrukas per månad. 

     

    9. Mätarställning

    Ditt mätarnummer är din mätares identitet och finns angivet på mätaren. Här anges de mätarställningar som din faktura baseras på. Här ser du även tidsintervallet som fakturan avser samt hur mycket du förbrukat under den tiden.

     

    10. Fjärrvärmekostnad

    En specifikation av ditt fjärrvärmepris, här kan du se hur mycket av priset som är din fasta avgift och hur mycket som utgörs av rörliga avgifter. Du kan läsa mer om hur vi sätter vårt fjärrvärmepris för företag här.

     

    11. Övrig information

    Här hittar du övrig information som till exempel dina rättigheter som kund. Här ser du även Vattenfall AB:s momsregistreringsnummer samt BIC/SWIFT och IBAN-nummer.

     

  • Min förbrukning

    Följ din förbrukning

    Att hålla koll på förbrukningen är ett bra sätt att sänka dina elkostnader. Vi läser av och samlar in data på den el du använder och du har själv tillgång till all information på Mina sidor.

    Under Min förbrukning kan du:

    • Följa och jämföra din förbrukning
    • Sortera och filtrera på tidsintervall och perioder
    • Hålla koll på och minska din förbrukning

    Logga in


    Minska förbrukningen

    Ta kontroll över företagets energiförbrukning med hjälp av våra energispartips.

    • Upptäck smarta energilösningar
    • Få energispartips för just din verksamhet
    • besök Energy site

    Till Smarta energilösningar

    Vanliga frågor och svar


    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

    Ring oss

    Vardagar 8–16.30

    020-82 10 00

    020-54 00 00 (Företag med en årsförbrukning över 300 000 kWh)

    Från utlandet: +46 771 29 66 00

    Via Facebook

    Måndag-torsdag 8-21
    Fredag 8-17

    E-post

    Kontakta oss dygnet runt via e-post. Vi svarar på din fråga så snart vi kan.

    Till kontaktformuläret

  • Fakturaförklaring

    Din faktura består av två sidor.

    • En sammanställning av dina kunduppgifter och all nödvändig betalningsinformation såsom belopp, förfallodatum, OCR-nummer m.m.
    • En specifikation av den faktiska förbrukningen där du kan läsa mer om din elanvändning i detalj samt se vilka avtal du har.

    Vill du se fakturaförklaringen för fjärrvärme?

    Klicka på någon av sidorna nedan för att få en förklaring över fakturans olika delar.


    • Sida 1

      Sida 1

      Sida 2

      Sida 2

    • Sida 2

      4. Anläggningsuppgifter

      Anläggningsadressen är platsen där din anläggning är lokaliserad. Anläggnings-ID är en unik 18-siffrig kod som berättar vilken anläggning som är din. Områdes-ID består av tre bokstäver och berättar var i Sverige din anläggning ligger. Dessa uppgifter kan också vara bra att ha till hands när du kontaktar oss för eventuella frågor.

      Din beräknade årsförbrukning är baserat på föregående tolv månader.

       

      5. Avtalsuppgifter

      Under Elhandelsavtal kan du se vilket elavtal du har just nu och för vilken period det gäller. Elnätsavtal visar vilket avtal och vilken tariff du har tecknat med din elnätsägare.

       

      6. Vattenfalls totala elmix

      Diagrammet visar elens ursprung för vår samlade elförsäljning i Sverige. Den är till 100 procent spårbar med ursprungsgarantier till sol-, vind-, vatten-, och kärnkraft – inget kommer från fossila energikällor.

       

      7. Förbrukning

      Staplarna visar hur många kilowattimmar (kWh) som förbrukas per månad. 

       

      8. Mätarställning

      Mätarnumret är din elmätares identitet, det står också utskrivet på mätaren. Numret är kopplat till en mätpunkt och hjälper oss att identifiera och lokalisera din fastighet. Beroende på vilken typ av mätare du har visar blocket antingen mätarställningar eller total förbrukning för aktuell period. 

      Debiterad kWh visar hur mycket el du har förbrukat enligt värden avlästa från elmätaren.    

      Elmätarställningen läses oftast av i slutet av varje månad för att se hur stor din förbrukning har varit under aktuell fakturaperiod.

       

      9. Elnätskostnader

      Här är en specificering av dina elnätskostnader. Detta syns endast om du har Vattenfall Eldistribution som elnätsleverantör.

      Överföringsavgiften är kostnaden för transporten av el från energikällan till det elnät din fastighet tillhör.

      Energiskatt finns då all elanvändning i Sverige är skattepliktig. Riksdagen bestämmer reglerna för energiskatten, som är beroende av i vilken kommun användningen sker och din förbrukning. Du betalar energiskatt för varje förbrukad kilowattimme (kWh).

       

      10. Elhandelskostnader

      Här visas en specificering av dina elhandelskostnader. Du kan se exakt hur stor del av årsavgiften du betalar på denna faktura, moms och hur mycket du betalar per kWh.

      Årsavgiften är en fast kostnad som delas upp beroende på ditt fakturaintervall. Avgiften går framförallt till att förbättra servicen för dig som kund hos Vattenfall.

      Timspot är inköpspriset på  el för din anläggning aktuell fakturaperiod. Det består dels av ett viktat snittpris för inköpet av el på elbörsen Nord Pool, dels  övriga inköpskostnader som exempelvis handelsavgifter till Svenska kraftnät och Nord Pool. Inköpet av el för aktuell fakturaperiod viktas till ett snittpris utifrån de timvisa spotpriserna på Nord Pool och ditt företags förbrukning timme för timme.

      Spotpåslag är det prispåslag ditt företag betalar per kilowattimme, utöver elpriset enligt ditt avtal.

      Elcertifikat ingår som en del i totala elpriset och skapades genom lag för att gynna förnybar produktion.

      Som elhandelsföretag är vi skyldiga enligt lag att köpa elcertifikat motsvarade en viss kvot av våra kunders elanvändning. Lagen om elcertifikat infördes 2003 för att stimulera utbyggnad av elproduktion från förnybara energikällor.  

      Utöver ovan kostnadsposter visas här även eventuella rabatter samt avtalsspecifika kostnader. 

    • Sida 1

      1. Dina kunduppgifter

      Fakturanumret samt det datum då vi skickade ut fakturan till dig.

      Adressen dit fakturan skickas. Den behöver inte nödvändigtvis vara samma som anläggningens adress.  

      Här hittar du också ditt momsregnummer och dina referenser.

       

      2. Inbetalningsuppgifter och fakturabelopp

      Belopp att betala visar fakturans totala kostnad du ska betala och fakturans förfallodatum (oss tillhanda senast).

      Vårt bankgironummer som du betalar till. 

      Fakturans OCR-nummer, också kallat referensnummer. OCR-numret behöver alltid uppges vid betalning, men om du betalar via e-faktura eller autogiro är OCR-numret redan automatiskt ifyllt.

       

      3. AVI och momsruta

      Fakturans totala momspliktiga belopp för fakturering och självfakturering, samt moms om 25 %. Summa momspliktigt är beloppen din moms är uträknat på.

      OCR-nummer, summa att betala samt vårt bankgironummer. Denna rad är den som läses av om du skannar den för betalning.

    Vanliga frågor och svar


    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

    Ring oss

    Vardagar 8–16.30

    020-82 10 00

    020-54 00 00 (Företag med en årsförbrukning över 300 000 kWh)

    Från utlandet: +46 771 29 66 00

    Via Facebook

    Måndag-torsdag 8-21
    Fredag 8-17

    E-post

    Kontakta oss dygnet runt via e-post. Vi svarar på din fråga så snart vi kan.

    Till kontaktformuläret

  • Förklaring av fjärrvärmefakturan

    Vi förklarar ditt företags fjärrvärmefaktura och vilka delar som kostnaden baseras på.

    Din faktura består av två sidor.

    • En sammanställning av den faktiska förbrukningen, här hittar du beloppet som ska betalas, betalningsinformation och dina kunduppgifter.
    • En specifikation av den faktiska förbrukningen där du kan läsa mer om din förbrukning i närmare detalj, här hittar du också ditt mätarnummer och vilken tariff du har.

    Du vet väl att du kan se dina fakturor och betalstatus på Mina sidor?

    Klicka på någon av sidorna nedan för att få en förklaring över fakturans olika delar.


    • Sida 1

      Sida 1

      Sida 2

      Sida 2

    • Sida 2

      5. Fakturainformation

      Fakturanumret samt det datum då fakturan skickades till dig.

       

      6. Anläggningsuppgifter

      Anläggningsadressen är platsen där din anläggning är lokaliserad. Anläggnings-ID är en unik 18-siffrig kod som berättar vilken anläggning som är din. Områdes-ID består av tre bokstäver och berättar var i Sverige din anläggning ligger. Dessa uppgifter kan också vara bra att ha till hands när du kontaktar oss för eventuella frågor.

       

      7. Avtalsuppgifter

      Fjärrvärmeavtal visar vilket avtal och vilken tariff du har tecknat.

       

      8. Förbrukning

      Staplarna visar hur många kilowattimmar (kWh) som förbrukas per månad. 

       

      9. Mätarställning

      Ditt mätarnummer är din mätares identitet och finns angivet på mätaren. Här anges de mätarställningar som din faktura baseras på. Här ser du även tidsintervallet som fakturan avser samt hur mycket du förbrukat under den tiden.

       

      10. Fjärrvärmekostnad

      En specifikation av ditt fjärrvärmepris, här kan du se hur mycket av priset som är din fasta avgift och hur mycket som utgörs av rörliga avgifter. Du kan läsa mer om hur vi sätter vårt fjärrvärmepris för företag här.

       

      11. Övrig information

      Här hittar du övrig information som till exempel dina rättigheter som kund. Här ser du även Vattenfall AB:s momsregistreringsnummer samt BIC/SWIFT och IBAN-nummer.

       

    • Sida 1

      1. Mottagare

      Adressen dit fakturan skickas. Den behöver inte nödvändigtvis vara samma som anläggningens adress.

       

      2. Dina kunduppgifter

      Här ser du även ditt anläggningsID, ditt områdesID samt din anläggningsadress.

      Dessa uppgifter kan också vara bra att ha till hands när du kontaktar oss för eventuella frågor.

       

      3. Inbetalningsuppgifter och fakturabelopp

      Belopp att betala visar fakturans totala kostnad du ska betala och fakturans förfallodatum (oss tillhanda senast).

      Vårt bankgironummer som du betalar till. 

      Fakturans OCR-nummer, också kallat referensnummer. OCR-numret behöver alltid uppges vid betalning, men om du betalar via e-faktura eller autogiro är OCR-numret redan automatiskt ifyllt.

       

      4. Momsruta

      Fakturans totala momspliktiga belopp för fakturering och självfakturering, samt moms om 25 %. Summa momspliktigt är beloppen din moms är uträknat på.


    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

    Ring oss

    Vardagar 8–16.30

    020-82 10 00

    020-54 00 00 (Företag med en årsförbrukning över 300 000 kWh)

    Från utlandet: +46 771 29 66 00

    Via Facebook

    Måndag-torsdag 8-21
    Fredag 8-17

    E-post

    Kontakta oss dygnet runt via e-post. Vi svarar på din fråga så snart vi kan.

    Till kontaktformuläret

  • Säga upp elavtal

    Säga upp ditt avtal vid flytt

    Ska du flytta och därför vill säga upp ditt avtal med oss? Ring 020-82 10 00 så hjälper vi dig. Kom bara ihåg att anmäla det till oss senast tio dagar innan flytten. Om du säger upp ditt avtal i samband med flytt så kostar det inte något extra.

    Ta med ditt avtal vid flytt

    Om du är nöjd med ditt avtal går det också bra att ta med elavtalet i flytten, eller så kan vi hjälpa dig att föreslå ett nytt som passar dig och den nya lokalen bättre.

    Flytta med avtalet

    Avsluta ditt elavtal

    Funderar du på att säga upp ditt avtal av en annan anledning än en flytt? Kontakta din kontaktperson hos om du har funderingar kring uppsägning, uppsägningstid eller avtalets längd. Din kontaktperson kan även hjälpa dig med att avsluta ditt avtal. Tänk på att en kostnad tillkommer om du bryter ditt avtal i förtid.


    Om du inte är nöjd

    Kontakta kundservice på 020-82 10 00 så hjälper vi dig komma i kontakt med rätt person eller avdelning för att lösa ditt ärende.


    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

    Ring oss

    Vardagar 8–16.30

    020-82 10 00

    020-54 00 00 (Företag med en årsförbrukning över 300 000 kWh)

    Från utlandet: +46 771 29 66 00

    Via Facebook

    Måndag-torsdag 8-21
    Fredag 8-17

    E-post

    Kontakta oss dygnet runt via e-post. Vi svarar på din fråga så snart vi kan.

    Till kontaktformuläret

  • Våra betalningsuppgifter

    Betalningsuppgifter

    Använd den betalningsinformation som du hittar längst ned på din faktura med OCR-nummer som betalningsreferens eller det bifogade inbetalningskortet. På Mina sidor, under Mina fakturor kan du se vilket OCR-nummer du ska använda och till vilket konto du ska betala.

    • Plusgiro 413 13 00-8
    • Bankgiro 5110-8348

    Betala från utlandet

    När du ska betala en faktura från utlandet behöver du meddela din bank BIC/ SWIFT-kod, IBAN-nummer och OCR-numret som referens. Dessa uppgifter står angivna längst ned på fakturans första sida. Det OCR-nummer du ska använda hittar du också om du loggar in på Mina sidor, under Mina fakturor.

    • BIC/SWIFT-kod NDEASESS
    • IBAN-nummer SE 74 9500 0099 6042 0384 9767

    Viktigt att veta: Om banken tar ut en avgift för att genomföra transaktionen läggs den till på betalningen. Överföringar från utlandet kan ta några bankdagar extra, tänk på det när du ska betala din faktura.


    Se din faktura

    Logga in på Mina sidor för att se dina fakturor och tillhörande betalningsuppgifter. Där hittar du OCR-nummer, betalstatus, belopp och fakturans förfallodatum.

    Mina fakturor

    Vanliga frågor och svar


    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

    Ring oss

    Vardagar 8–16.30

    020-82 10 00

    020-54 00 00 (Företag med en årsförbrukning över 300 000 kWh)

    Från utlandet: +46 771 29 66 00

    Via Facebook

    Måndag-torsdag 8-21
    Fredag 8-17

    E-post

    Kontakta oss dygnet runt via e-post. Vi svarar på din fråga så snart vi kan.

    Till kontaktformuläret

  • Anstånd och delbetalning

    Om du skulle ha svårt att betala en faktura i tid kan du i vissa fall delbetala eller söka anstånd. Anstånd innebär att du flyttar fram förfallodatumet i max 30 dagar för en faktura. Delbetalning innebär att du delar upp ett fakturabelopp som du betalar över flera månader.

    Tänk på att om du söker anstånd eller delar upp din faktura så ska dessa kostnader betalas samtidigt som framtida fakturor. Vår rekommendation är att du betalar så mycket du kan av fakturabeloppen och endast skjuter fram den del du inte kan betala.

    Fem saker som krävs för att söka anstånd

    • Fakturan du vill söka anstånd för får inte vara förfallen.
    • Du har inga övriga förfallna fakturor från oss.
    • Din föregående faktura har inte ett anstånd.
    • Du har inte haft mer än två tidigare anstånd de senaste tolv månaderna.
    • Du har inte en aktiv avbetalningsplan på någon tidigare faktura från oss.

    Viktigt att tänka på:

    • Om du vill söka anstånd är det viktigt att du kontaktar oss innan det ursprungliga förfallodatumet på fakturan har passerat.
    • När du skjuter fram förfallodatumet på din faktura tillkommer dröjsmålsränta på det ursprungliga faktureringsbeloppet.

    4 saker som krävs för att få delbetalning godkänd:

    • Fakturan är lika med eller på ett högre belopp än 2 000 kr.
    • Fakturan är inte förfallen och det finns inte heller några andra förfallna fakturor.
    • Du kan endast ha en aktiv avbetalningsplan.
    • Max en avbetalningsplan inom en 12 månaders period.

    Viktigt att tänka på: 

    • Kontakta oss innan förfallodatumet för fakturan har passerat.
    • Nya fakturor från Vattenfall ska betalas som vanligt, vid sidan av avbetalningsplanen. Om en betalning uteblir eller utförs med lägre belopp än vad som avtalats kommer avbetalningsplanen sluta gälla och resterande skuld ska betalas omgående. Det gäller också om en ny faktura inte betalas i tid.
    • För att delbetala en faktura behöver du ringa oss så sätter vi tillsammans upp en avbetalningsplan. En kostnad tillkommer för detta som faktureras på den första delbetalningen.
    • Dröjsmålsränta debiteras efter att avbetalningsplanen är fullt inbetald. Enligt allmänna avtalsvillkor kan du också under vissa omständigheter ha rätt till avgifts- och räntefri avbetalningsplan.

     

    Kontakta oss

    Vanliga frågor och svar


    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

    Ring oss

    Vardagar 8–16.30

    020-82 10 00

    020-54 00 00 (Företag med en årsförbrukning över 300 000 kWh)

    Från utlandet: +46 771 29 66 00

    Via Facebook

    Måndag-torsdag 8-21
    Fredag 8-17

    E-post

    Kontakta oss dygnet runt via e-post. Vi svarar på din fråga så snart vi kan.

    Till kontaktformuläret

  • Referensnummer (OCR) för autogirokunder

    Behöver ni betala en faktura men saknar fakturans OCR-/referensnummer? Det kan hända er som har tecknat autogiro och vet att dragning av pengar har misslyckats av någon anledning.

    Fyll i fakturanumret nedan för att få fram fakturans OCR-nummer. Därefter kan ert företag betala fakturan manuellt på det sätt som passar er bäst. Tack!


    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

    Ring oss

    Vardagar 8–16.30

    020-82 10 00

    020-54 00 00 (Företag med en årsförbrukning över 300 000 kWh)

    Från utlandet: +46 771 29 66 00

    Via Facebook

    Måndag-torsdag 8-21
    Fredag 8-17

    E-post

    Kontakta oss dygnet runt via e-post. Vi svarar på din fråga så snart vi kan.

    Till kontaktformuläret