Fakturaguide

Här informerar vi dig om din faktura från Vattenfall. Du hittar bland annat våra betalningsuppgifter och information om olika sätt att betala fakturan på.

Våra betalningsuppgifter

Betalningsmottagare: Vattenfall Kundservice AB
Plusgironummer: 413 13 00-8
Bankgironummer: 5110-8348
BIC-kod (SWIFT): NDEASESS
IBAN-nummer: SE 74 9500 0099 6042 0384 9767 (anges om du betalar fakturan från utlandet)

Betalningssätt

Autogiro

Med autogiro sker betalningen av fakturorna automatiskt på förfallodagen från det konto du valt. Anmälan till autogiro kan du göra via din bank, då behöver du ditt betalarnummer som du hittar genom att klicka på någon av dina fakturor på Mina sidor. Du kan också fylla i och skicka in det digitala formuläret nedan till oss.

Viktigt att tänka på: ditt företag kan ha autogiro för el- och fjärrvärmefakturan, men det måste vara kopplat mot ett bankkonto. Det går inte att ha autogirot kopplat till ett bank- eller plusgiro.

Formulär - Ansökan om autogiro

E-postfaktura

E-postfaktura är detsamma som en vanlig faktura, med skillnaden att den skickas direkt till din e-postadress som ett bifogat PDF-dokument. Du kan välja att ha e-postfaktura för alla företagets anläggningar eller bara för vissa. Vänligen notera att det endast går att registrera en e-postadress som mottagare. Anmälan gör du på Mina sidor.

Ändra till e-postfaktura på Mina sidor

E-faktura

Enskilda firmor kan få fakturor levererade som e-faktura via sin privata internetbank. Kontakta din bank och anmäl hos dem att ni vill ha e-faktura från Vattenfall. Idag erbjuder också vissa banker e-faktura till företag med organisationsnummer, kontakta din bank för att se om den är en av dem.

Försenad betalning

Om din faktura inte betalas i tid skickar vi ut en betalningspåminnelse. Utskicket sker automatiskt när fakturans förfallodatum passerat och vi inte har tagit emot någon betalning. På Mina sidor ser du betalstatus på dina fakturor. Observera att avgiften för påminnelsen är 60 kronor och läggs på nästa faktura.

Har du betalat fakturan i tid men ändå fått en påminnelse?
Kontrollera först att du har angett rätt OCR-nummer och belopp, uppgifterna finns på det förtryckta inbetalningskortet. Om OCR-nummer eller belopp avviker från det som är skrivet på fakturan, eller om uppgifterna är otydligt handskrivna, måste betalningen bearbetas manuellt när den matchas mot din faktura. Det kan ta någon dag extra och därför kan en påminnelse ha skickats till dig.

Anstånd och delbetalning

Om du skulle ha svårt att betala en faktura i tid kan du i vissa fall delbetala eller söka anstånd. Anstånd innebär att du flyttar fram förfallodatumet i max 30 dagar för en faktura. Delbetalning innebär att du delar upp ett fakturabelopp som du betalar över flera månader.

Tänk på att om du söker anstånd eller delar upp din faktura så ska dessa kostnader betalas samtidigt som framtida fakturor. Vår rekommendation är att du betalar så mycket du kan av fakturabeloppen och endast skjuter fram den del du inte kan betala.

5 saker som krävs för att söka anstånd

  • Fakturan du vill söka anstånd för får inte vara förfallen.
  • Du har inga övriga förfallna fakturor från oss.
  • Din föregående faktura har inte ett anstånd.
  • Du har inte haft mer än två tidigare anstånd de senaste tolv månaderna.
  • Du har inte en aktiv avbetalningsplan på någon tidigare faktura från oss.

Viktigt att tänka på:

  • Om du vill söka anstånd är det viktigt att du kontaktar oss innan det ursprungliga förfallodatumet på fakturan har passerat.
  • När du skjuter fram förfallodatumet på din faktura tillkommer dröjsmålsränta på det ursprungliga faktureringsbeloppet.

4 saker som krävs för att få delbetalning godkänd

  • Fakturan är lika med eller på ett högre belopp än 2 000 kr.
  • Fakturan är inte förfallen och det finns inte heller några andra förfallna fakturor.
  • Du kan endast ha en aktiv avbetalningsplan.
  • Max en avbetalningsplan inom en 12 månaders period.

Viktigt att tänka på: 

  • Kontakta oss innan förfallodatumet för fakturan har passerat.
  • Nya fakturor från Vattenfall ska betalas som vanligt, vid sidan av avbetalningsplanen. Om en betalning uteblir eller utförs med lägre belopp än vad som avtalats kommer avbetalningsplanen sluta gälla och resterande skuld ska betalas omgående. Det gäller också om en ny faktura inte betalas i tid.
  • För att delbetala en faktura behöver du ringa oss så sätter vi tillsammans upp en avbetalningsplan. En kostnad tillkommer för detta som faktureras på den första delbetalningen.
  • Dröjsmålsränta debiteras efter att avbetalningsplanen är fullt inbetald. Enligt allmänna avtalsvillkor kan du också under vissa omständigheter ha rätt till avgifts- och räntefri avbetalningsplan.