Här informerar vi dig om din faktura från Vattenfall. Du hittar bland annat våra betalningsuppgifter och information om olika sätt att betala fakturan på.
Betalningsmottagare: Vattenfall Kundservice AB
Plusgironummer: 413 13 00-8
Bankgironummer: 5110-8348
BIC-kod (SWIFT): NDEASESS
IBAN-nummer: SE 74 9500 0099 6042 0384 9767 (anges om du betalar fakturan från utlandet)
Med autogiro sker betalningen av fakturorna automatiskt på förfallodagen från det konto du valt. Anmälan till autogiro kan du göra via din bank, då behöver du ditt betalarnummer som du hittar genom att klicka på någon av dina fakturor på Mina sidor. Du kan också fylla i och skicka in det digitala formuläret nedan till oss.
Viktigt att tänka på: ditt företag kan ha autogiro för el- och fjärrvärmefakturan, men det måste vara kopplat mot ett bankkonto. Det går inte att ha autogirot kopplat till ett bank- eller plusgiro.
Formulär - Ansökan om autogiro
E-postfaktura är detsamma som en vanlig faktura, med skillnaden att den skickas direkt till din e-postadress som ett bifogat PDF-dokument. Du kan välja att ha e-postfaktura för alla företagets anläggningar eller bara för vissa. Vänligen notera att det endast går att registrera en e-postadress som mottagare. Anmälan gör du på Mina sidor.
Ändra till e-postfaktura på Mina sidor
Enskilda firmor kan få fakturor levererade som e-faktura via sin privata internetbank. Kontakta din bank och anmäl hos dem att ni vill ha e-faktura från Vattenfall. Idag erbjuder också vissa banker e-faktura till företag med organisationsnummer, kontakta din bank för att se om den är en av dem.
Om din faktura inte betalas i tid skickar vi ut en betalningspåminnelse. Utskicket sker automatiskt när fakturans förfallodatum passerat och vi inte har tagit emot någon betalning. På Mina sidor ser du betalstatus på dina fakturor. Observera att avgiften för påminnelsen är 60 kronor och läggs på nästa faktura.
Har du betalat fakturan i tid men ändå fått en påminnelse?
Kontrollera först att du har angett rätt OCR-nummer och belopp, uppgifterna finns på det förtryckta inbetalningskortet. Om OCR-nummer eller belopp avviker från det som är skrivet på fakturan, eller om uppgifterna är otydligt handskrivna, måste betalningen bearbetas manuellt när den matchas mot din faktura. Det kan ta någon dag extra och därför kan en påminnelse ha skickats till dig.
Om du skulle ha svårt att betala en faktura i tid kan du i vissa fall delbetala eller söka anstånd. Anstånd innebär att du flyttar fram förfallodatumet i max 30 dagar för en faktura. Delbetalning innebär att du delar upp ett fakturabelopp som du betalar över flera månader.
Tänk på att om du söker anstånd eller delar upp din faktura så ska dessa kostnader betalas samtidigt som framtida fakturor. Vår rekommendation är att du betalar så mycket du kan av fakturabeloppen och endast skjuter fram den del du inte kan betala.
Viktigt att tänka på:
Viktigt att tänka på: