Vad kan vi hjälpa er med?


  1. Elavtal
    Flytta
    Fjärrvärme
    Betalning och faktura
    1. Hur gör jag för att ansluta fjärrvärme till våra lokaler?
    2. Vi ska flytta. Hur gör jag med fjärrvärmen?
    3. Hur läser man av fjärrvärmemätaren?
    4. Hur säger man upp ett fjärrvärmeavtal?
    5. Hur prissätts fjärrvärme?
    1. Varför är elräkningen så hög?
    2. Jag behöver en kopia på en faktura.
    3. Varför har jag fått en betalningspåminnelse?
    4. Hur får man fakturan som e-postfaktura eller på autogiro?
    5. Frågor kring fakturan? Se vår fakturaförklaring.
  2. Elavtal för företag

    Där hittar du enkelt ett elavtal som passar dig och ditt företags behov.

    Till elavtal

    1. Teckna elavtal
    2. Förnya dina elavtal
    3. Våra elavtal
    4. Information om ditt elavtal
    5. Säga upp avtal
    1. Vi ska byta lokaler, hur gör jag med elavtalet?
    2. Kan vi ta med vårt elavtal till våra nya lokaler?
    3. Hur säger jag upp vårt elavtal som företagskund?
    4. Vad är skillnaden mellan elnätsabonnemang och elavtal?
  3. Flytta eller uppsägning av fjärrvärme

    Flyttar du till eller från en lokal med fjärrvärme från Vattenfall, behöver du anmäla detta skriftligen till vår kundservice.
    Fyll i blanketten Flyttanmälan fjärrvärme (PDF) och skickar in.

    Posta, faxa eller mejla anmälan till:
    Vattenfall Kundservice AB
    Box: 13 88030 Näsåker
    Fax: 0155-21 25 80
    kundservice@vattenfall.com

    Vi behöver din flyttanmälan för fjärrvärme senast en vecka efter att du flyttat.

    Definitiv uppsägning

    Om du ska göra en definitiv uppsägning av fjärrvärme, t.ex. om huset ska rivas ska det göras med en skriftlig anmälan. Ditt avtal om fjärrvärmeleverans har 3 månaders uppsägningstid om du önskar göra en definitiv uppsägning. Du kontaktar kundservice för att göra en skriftlig anmälan.

    Fler frågor?

    Om du redan är kund hos oss kan du logga in på Mina sidor och hitta mer information om fjärrvärme, förbrukning eller se alla dina avtal.

    Kontakta Kundservice Företag

    Tel: 020-36 00 36
    Utlandet: +46 771 29 66 00
    Vardagar 8-16.30

    Felanmälan: 020-82 58 58
    Öppet dygnet runt

  4. Hög elräkning?

    Fakturan baseras på den el som ni förbrukat under den aktuella tidsperioden. På Mina Sidor kan ni se era förbrukningsuppgifter månad för månad.

    För att sänka era elkostnad kan ni göra två saker:

    - Kontrollera om ni har det mest fördelaktiga elavtalet 
    - Se över er energiförbrukning

    Under Energieffektivisering hjälper vi er räkna på företagets förbrukning och hitta nya mer energieffektiva lösningar. Hittar du inte svar på din fråga kan du ta hjälp av vår Energirådgivning

    Fler frågor?

    Om du redan är kund hos oss kan du logga in på Mina sidor och hitta mer information om betalningsalternativ, förbrukning eller se alla dina avtal.

    Kontakta Kundservice Företag

    Tel: 020-82 10 00 
    Utlandet: +46 771 29 66 00

  5. Flytta fjärrvärme

    Flyttar du till eller från en fastighet med fjärrvärme från Vattenfall, behöver du anmäla detta skriftligen till vår kundservice. Fyll i blanketten Flyttanmälan fjärrvärme (PDF) och skickar in.

    Posta, faxa eller mejla anmälan till:
    Vattenfall Kundservice AB
    Box: 13 88030 Näsåker
    Fax: 0155-21 25 80
    kundservice@vattenfall.com

    Tänk på följande:

    • Anmälan/uppsägning ska vara skriftlig.
    • Vi behöver anmälan/uppsägning i samband med flyttdag.
    • Läs av mätarställning på flyttdagen tillsammans med företaget som flyttar in så att ni är överens om mätarställningen.

    Fler frågor?

    Om du redan är kund hos oss kan du logga in på Mina sidor och hitta mer information om fjärrvärme, förbrukning eller se alla dina avtal.

    Kontakta Kundservice Företag

    Tel: 020-36 00 36
    Utlandet: +46 771 29 66 00
    Vardagar 8-16.30

    Felanmälan: 020-82 58 58
    Öppet dygnet runt

  6. Läsa av fjärrvärmemätaren

    Fjärrvärmemätaren är i dag fjärravläst. En avläsning av fjärrvärme gör du bara i samband med att du flyttar eller överlåter ditt fjärrvärmeavtal.

    Det finns olika sorters fjärrvärmemätare men de flesta läses av så här:

    • MWh (megawattimmar) syns direkt i displayen.
    • För att få fram m3 (kubikmeter) - tryck på knappen med en pil/triangel som pekar åt höger.

    Kontakta kundservice om du har några frågor eller behöver hjälp att läsa av din fjärrvärmemätare.

    Fler frågor?

    Om du redan är kund hos oss kan du logga in på Mina sidor och hitta mer information om fjärrvärme, förbrukning eller se alla dina avtal.

    Kontakta Kundservice Företag

    Tel: 020-36 00 36
    Utlandet: +46 771 29 66 00
    Vardagar 8-16.30

    Felanmälan: 020-82 58 58
    Öppet dygnet runt

  7. E-postfaktura och autogiro för företag


    E-postfaktura

    E-postfaktura är ett bra miljöval eftersom vi sparar på papper, tryck och transport. Fakturan skickas direkt till din e-postadress som ett bifogat PDF-dokument.

    Anmälan gör du enkelt genom att kontakta kundservice på 020-82 10 00. Tjänsten är helt gratis.

    E-faktura

    Enskilda firmor kan få fakturor levererade som e-faktura via sin privata internetbank. Kontakta din bank och anmäl hos dem att ni vill ha e-faktura från Vattenfall. När e-fakturan godkänns av kontoinnehavaren sker betalning med automatik på förfallodagen.

    Autogiro

    Ditt företag kan ha autogiro för el och fjärrvärme, men det måste vara kopplat mot ett bankkonto. Det går inte att ha autogirot kopplat till ett bank- eller plusgiro.

    Kom ihåg att om fakturan är utskriven med en inbetalningsavi måste du betala med den. När autogiromedgivandet är klart framgår det på fakturan att beloppet kommer att belasta ditt företags konto istället.

    Ansökan om autogiro (PDF)

    Skickat till:
    FRISVAR
    Vattenfall Kundservice AB
    Svarspost, 20 463 916
    908 50 Umeå

    Fler frågor?

    Om du redan är kund hos oss kan du logga in på Mina sidor och hitta mer information om betalningsalternativ, förbrukning eller se alla dina avtal.

    Kontakta Kundservice Företag

    Tel: 020-82 10 00 
    Utlandet: +46 771 29 66 00

  8. Fakturaförklaring

    Är det något på fakturan som känns otydlig? I vår Fakturaförklaring guidar vi dig genom fakturans olika delar. 

    Vill du hitta dina gamla fakturor eller se din förbrukning logga in på Mina sidor, där hittar ni all er kundinformation.

    Fler frågor?

    Om du redan är kund hos oss kan du logga in på Mina sidor och hitta mer information om betalningsalternativ, förbrukning eller se alla dina avtal.

    Kontakta Kundservice Företag

    Tel: 020-82 10 00 
    Utlandet: +46 771 29 66 00

  9. Dina fakturor och annan information

    Om ni loggar in på Mina sidor hittar ni alla dina fakturor samt betalstatus (upp till fem år tillbaka i tiden).

    Där kan ni även se er förbrukning och göra de flesta Vattenfallärenden.

    Fler frågor?

    Om du redan är kund hos oss kan du logga in på Mina sidor och hitta mer information om betalningsalternativ, förbrukning eller se alla dina avtal.

    Kontakta Kundservice Företag

    Tel: 020-82 10 00 
    Utlandet: +46 771 29 66 00

  10. Betalningspåminnelse

    Betalas inte fakturan i tid skickar vi ut en påminnelse. Utskicket sker per automatik då en faktura är förfallen till betalning.

    Om du har betalat företagets faktura men ändå fått en påminnelse kan det bero på att inbetalningen har gjorts för sent, en påminnelseavgift tas då ut på nästkommande faktura.

    Det kan också bero på att inbetalningen är felaktigt gjord, kontrollera din inbetalning. Stämmer uppgifterna inte överens med de som står på fakturan kontaktar du vår kundservice på 020-82 10 00. Du kan se din faktura genom att logga in på Mina sidor.

    För att vi ska kunna leta rätt på din betalning behöver vi veta datumet när betalningen drogs ifrån bankkontot, vilket belopp som betalades in och vilket referensnummer som angavs.

    Fler frågor?

    Om du redan är kund hos oss kan du logga in på Mina sidor och hitta mer information om betalningsalternativ, förbrukning eller se alla dina avtal.

    Kontakta Kundservice Företag

    Tel: 020-82 10 00 
    Utlandet: +46 771 29 66 00

  11. Fjärrvärme

    Fjärrvärme ger dig en jämn och behaglig inomhustemperatur – och fri tillgång av varmvatten. Dessutom är priserna stabila och miljöpåverkan låg. Vi erbjuder fjärrvärme på 21 orter i landet. På Våra ortssidor kan du se om din ort är en av dem, samt vad det kostar.

    Fler frågor?

    Om du redan är kund hos oss kan du logga in på Mina sidor och hitta mer information om fjärrvärme, förbrukning eller se alla dina avtal.

    Kontakta Kundservice Företag

    Tel: 020-36 00 36
    Utlandet: +46 771 29 66 00
    Vardagar 8-16.30

    Felanmälan: 020-82 58 58
    Öppet dygnet runt

  12. Besök Elavtal

    Där hittar du enkelt det bästa elavtalet för företagets behov.

     

    Fler frågor?

    Om du redan är kund hos oss kan du logga in på Mina sidor och hitta all information om dina tidigare fakturor, din förbrukning och vilket avtal du har idag.

    Kontakta Kundservice Företag

    Tel: 020-82 10 00 
    Utlandet: +46 771 29 66 00
    Vardagar kl 8-16.30

  13. Dina avtal

    Inne på Mina sidor kan du enkelt se alla dina företagsavtal, fakturor och avtalsvillkor. 

    Du kan även hitta information om dina avtal på din faktura.

    Fler frågor?

    Om du redan är kund hos oss kan du logga in på Mina sidor och hitta all information om dina tidigare fakturor, din förbrukning och vilket avtal du har idag.

    Kontakta Kundservice Företag

    Tel: 020-82 10 00 
    Utlandet: +46 771 29 66 00
    Vardagar kl 8-16.30

  14. Rätt elavtal till ditt företag

    När du ska teckna elavtal

    För att elen ska fungera i ditt hem behöver du två avtal.

    Elnätsavtal 

    Avtalet tecknar du med det elnätsbolag som äger elledningarna där du bor. Det är elnätsbolaget som levererar elen fram till din dörr. 

    Elavtal

    Ett elavtal behöver du för att kunna börja använda el. Det gäller den el du faktiskt förbrukar.

    Oavsätt ditt företags storlek eller förbrukning så hjälper vi dig att hitta en lösning som passar ditt företags behov. Vi erbjuder personlig rådgivning, värdefulla analysverktyg och miljödeklarerad el.

    Teckna elavtal

    Elens ursprung

    Vattenfall är Sveriges största producent av förnybar el. Vår vind-, vatten- och kärnkraft och vår energimix är producerad i Vattenfalls svenska kraftverk.

    År 2015 stod Vattenfall för nästan hälften av all förnybar el i Sverige.

    Mer om miljöpåverkan 

  15. Förnya ditt avtal

    Om det är inom din omteckningsperiod kan du snabbt och enkelt teckna om ditt avtal inne på Mina sidor

    Annars går det alldeles utmärkt att ringa Kundservice Företag så hjälper vi dig. 

    Tel: 020-82 10 00
    Utlandet: +46 771 29 66 00
    Vardagar kl 8-16.30

    Fler frågor?

    Om du redan är kund hos oss kan du logga in på Mina sidor och hitta all information om dina tidigare fakturor, din förbrukning och vilket avtal du har idag.

    Kontakta Kundservice Företag

    Tel: 020-82 10 00 
    Utlandet: +46 771 29 66 00
    Vardagar kl 8-16.30

  16. Flytta till nya lokaler

    Du kan antingen teckna ett nytt avtal under Elavtal, där hittar du snabbt och enkelt det bästa elavtalet för ditt företags behov. 

    Eller, om du redan är kund och är nöjd med det avtal du har så kan du flytta med det till dina nya lokaler. Det ordnar du enkelt inne på Mina sidor

    Fler frågor?

    Om du redan är kund hos hos oss kan du logga in på Mina sidor och hitta mer information om flytt, göra en flyttanmälan eller se alla era avtal.

    Kontakta Kundservice Företag

    Tel: 020-82 10 00 
    Utlandet: +46 771 29 66 00
    Vardagar kl 8-16.30

  17. Mer om elavtal och elnät

    Man behöver både en elnätsleverantör och en elhandelsleverantör för att få el till sina lokaler.
    Elnätsleverantören står för stolpar och eltrådar medan elhandelsleverantören står för själva elen.
    Du måste därför ha både ett elnätsabonnemang och ett elhandelsavtal för att få el till dina lokaler.

    Vill du läsa mer om hur du flyttar elen eller har fler funderingar kring elavtal kan du hitta det mesta bland våra Frågor och svar.

    Fler frågor?

    Om du redan är kund hos hos oss kan du logga in på Mina sidor och hitta mer information om flytt, göra en flyttanmälan eller se alla era avtal.

    Kontakta Kundservice Företag

    Tel: 020-82 10 00 
    Utlandet: +46 771 29 66 00
    Vardagar kl 8-16.30

  18. Ta med elen när du flyttar

    Om du redan är kund hos oss och nöjd med ditt elhandelsavtal hos oss kan du flytta med ditt avtal till era nya lokaler. Det gör du lätt inne på Mina sidor.

    Om du vill se om det finns något bättre elavtal som passar ditt företags behov bättre kan du göra det under Elavtal.

    Kom ihåg att du också behöver ett elnätsavtal för att få el till dina lokaler, när du tecknar elhandelsavtal med oss kan vi hjälpa dig att teckna ett elnätsavtal med det elnätsföretag som äger elledningarna i just ditt område.

    Fler frågor?

    Om du redan är kund hos hos oss kan du logga in på Mina sidor och hitta mer information om flytt, göra en flyttanmälan eller se alla era avtal.

    Kontakta Kundservice Företag

    Tel: 020-82 10 00 
    Utlandet: +46 771 29 66 00
    Vardagar kl 8-16.30

  19. Säga upp ett avtal

    Du kan säga upp dina avtal inne på Mina sidor

    Bytesrätt och uppsägning

    Har du fler frågor om uppsägning av avtal eller vill nyttja bytesrätten, ring vår kundservice så hjälper vi dig.

    Fler frågor?

    Om du redan är kund hos hos oss kan du logga in på Mina sidor och hitta mer information om flytt, göra en flyttanmälan eller se alla era avtal.

    Kontakta Kundservice Företag

    Tel: 020-82 10 00 
    Utlandet: +46 771 29 66 00
    Vardagar kl 8-16.30

  20. Säga upp elavtal

    Avsluta ditt avtal

    Om du vill säga upp avtalet med oss så ringer du 020-82 10 00 så hjälper vi dig.

    Ta med avtalet i flytten

    Självklart kan du ta med dig elavtalet hos oss när du ska flytta. Om du ger oss en fullmakt så säger vi upp ditt gamla avtal, ordnar ditt nya elnätsavtal och tecknar ett elavtal med oss. Vi hjälper dig oavsett om du flyttar inom eller utanför Vattenfalls nätområde, kom bara ihåg att anmäla din flytt till oss senast 10 dagar innan flyttdatumet.

    Flytta med avtalet

    Uppsägningstid

    • Rörligt avtal - en månads uppsägningstid
    • Fast avtal - en månad innan avtalet löper ut


    Vill du bryta avtalet i förtid tillkommer en kostnad. Om du ska flytta och därför vill bryta ditt avtal innan avtalstiden är slut kostar det inte något extra, men du kan såklart välja att ta med dig avtalet till den nya adressen.

  21. Vår prissättning

    Fjärrvärmepriset varierar från ort till ort och är beroende av flera faktorer. Vi arbetar för att fjärrvärmepriserna ska vara långsiktigt stabila och vi vill hålla nere prisökningsnivån. Genom att göra mindre justeringar årligen blir priserna mer förutsägbara. På vår sida om Fjärrvärmepriser kan du läsa mer om hur vi sätter våra priser.

    Fler frågor?

    Om du redan är kund hos oss kan du logga in på Mina sidor och hitta mer information om fjärrvärme, förbrukning eller se alla dina avtal.

    Kontakta Kundservice Företag

    Tel: 020-36 00 36
    Utlandet: +46 771 29 66 00
    Vardagar 8-16.30

    Felanmälan: 020-82 58 58
    Öppet dygnet runt