Kundservice

VAD KAN VI HJÄLPA ER MED?


  • Elavtal

    Elavtal

    Flytta

    Flytta

    Faktura och betalning

    Faktura och betalning

    Avbrott

    Avbrott

    Mina sidor

    Mina sidor

    Kontakta oss

    Kontakta oss

  • Faktura och betalning

    Se din faktura och ändra betalsätt

    På Mina sidor kan du se dina fakturor, skriva ut fakturakopior och välja hur du vill betala. Du hittar mer information under Mina fakturor.

    Logga in på Mina sidor

  • Flytta

    Dags att byta lokaler?

    Vi ger dig den information du behöver och hjälper dig med din flytt. Kom bara ihåg att anmäla det till oss senast tio dagar innan flyttdatum.

    Flyttanmälan
  • Elavtal

    Elavtal för företag

    Låt oss hitta den bästa lösningen som passar just ditt företag - oavsett storlek och elförbrukning. Vi erbjuder personlig rådgivning, värdefulla analysverktyg och miljödeklarerad el.

    Läs mer om våra elavtal
  • Betalningspåminnelse

    Betalningspåminnelse och påminnelseavgift

    Om din faktura inte betalas i tid skickar vi ut en påminnelse. Utskicket sker automatiskt när fakturans förfallodatum passerat och vi inte har tagit emot någon betalning. På Mina sidor ser du betalstatus på dina fakturor. Observera att avgiften för påminnelsen är 60 kronor och läggs på nästa faktura.

    Har du betalat fakturan i tid men ändå fått en påminnelse?

    Kontrollera först att du har angett rätt OCR-nummer och belopp, uppgifterna finns på det förtryckta inbetalningskortet. Du kan se dina gamla fakturor på Mina sidor.
    Om OCR-nummer eller belopp avviker från det som är skrivet på fakturan, eller om uppgifterna är otydligt handskrivna, måste betalningen bearbetas manuellt när den matchas mot din faktura. Det kan ta någon dag extra och därför kan en påminnelse ha skickats till dig.

    Se dina fakturor

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Fakturakopia

    Kopia på din faktura

    För att se och ladda ner en kopia på din faktura loggar du in på Mina sidor. Under Mina fakturor hittar du alla dina fakturor från oss upp till fem år tillbaka i tiden. Du kan själv ladda ner fakturor som PDF och skriva ut dem. Under Mina fakturor kan du också se ditt fakturaintervall, betalstatus och betalningsuppgifter.

    På fakturan hittar du information som:

    • OCR-numret du använder som betalningsreferens
    • Fakturabeloppet som du ska betala
    • Fakturans förfallodatum
    • Periodens förbrukning (som fakturan baseras på)

    Logga in

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Fakturaförklaring

    Vad de olika delarna betyder

    Din faktura består av tre sidor.

    • En sammanställning av den faktiska förbrukningen där du hittar beloppet som ska betalas, betalningsinformation och dina kunduppgifter.
    • Ett informationsblad där du hittar mer information om vart du ska vända dig vid ett strömavbrott, hur du gör om du ska flytta samt dina rättigheter som kund.
    • En specifikation av den faktiska förbrukningen där du kan läsa mer om din elanvändning i detalj samt se vilka avtal du har.

    Om du istället vill se fakturaförklaringen för fjärrvärme, klicka på knappen nedan.

    Se fakturaförklaring för fjärrvärme

    Så tyder du din elfaktura sida för sida

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • E-postfaktura och autogiro

    Autogiro

    Med autogiro sker betalningen av fakturorna automatiskt på förfallodagen från det konto du valt. Anmälan till autogiro kan du göra via din bank, då behöver du ditt betalarnummer som du hittar under Mina fakturor på Mina sidor. Du kan också fylla i och skicka in en blankett till oss.

    Viktigt att tänka på: ditt företag kan ha autogiro för el och fjärrvärme, men det måste vara kopplat mot ett bankkonto. Det går inte att ha autogirot kopplat till ett bank- eller plusgiro.

    Ansökan om autogiro

    Skicka till:
    FRISVAR
    Vattenfall Kundservice AB
    Svarspost, 20 463 916
    908 50 Umeå

    Se ditt betalarnummer


    E-postfaktura

    E-postfaktura är detsamma som en vanlig faktura, med skillnaden att den skickas direkt till din e-postadress som ett bifogat PDF-dokument.  Du kan välja att ha e-postfaktura för alla företagets anläggningar eller bara för vissa. Vänligen notera att det går bara att registrera en e-postadress som mottagare. Anmälan gör du genom att fylla i formuläret.

    Anmäl e-postfaktura 


    E-faktura

    Enskilda firmor kan få fakturor levererade som e-faktura via sin privata internetbank. Kontakta din bank och anmäl hos dem att ni vill ha e-faktura från Vattenfall. När e-fakturan godkänns av kontoinnehavaren sker betalning med automatik på förfallodagen.

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Ditt elavtal

    Information om ditt elavtal

    Samtliga uppgifter gällande ditt elavtal hittar du på Mina sidor, under Mina avtal. Se information om:

    • Specifikationen av ditt elpris
    • Avtalets längd och villkor

    Har du andra avtal med oss hittar du också de uppgifterna där.

    Logga in


    Förnya ditt elavtal

    Om du har fått information om att ditt avtal håller på att löpa ut och det är dags att teckna om så gör du det genom att kontakta oss.

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Våra elavtal

    Olika företag har olika behov, oavsett hur din förbrukning ser ut så har vi lösningar som passar ditt företag.

    Liten förbrukning

    • Under 150 000 kWh/år
    • Frisörsalonger, restauranger, små bostadsrättsföreningar
    • Beställ elavtal direkt på webben

    Teckna elavtal

     

    Medelstor förbrukning

    • Över 150 000 kWh/år
    • Små industrier, större jordbruk, BRF:er
    • Personlig rådgivning och flexibla avtalsformer

    Se våra avtal


    Stor förbrukning

    • Över 2 GWh/år
    • Energiintensiv industri, bygg och fastighetsbolag
    • Rådgivning och skräddarsydda lösningar

    Kontakta oss


    Elens ursprung

    Vattenfall är Sveriges största producent av förnybar el. Vår vind-, vatten- och kärnkraft och vår energimix är producerad i Vattenfalls egna kraftverk.

    År 2015 stod Vattenfall för nästan hälften av all förnybar el i Sverige.

    Mer om miljöpåverkan

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Förnya elavtal

    Förnya ditt avtal 

    När du förnyar ditt avtal kan du antingen välja samma avtal som du tidigare haft, med dagens priser, eller teckna ett nytt som passar ditt företags behov bättre. Gör du inget val förnyas avtalet per automatik med ett år med fast elpris. Du kan förnya ditt kontrakt genom att kontakta oss. Din kontaktperson hos oss kommer se till att kontakta er i god tid för att stämma av om att förnya ditt avtal. Du kan alltid kontakta din kontaktperson hos oss om du har frågor om ditt avtal, avtalslängd eller om att förnya ditt avtal. 

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Teckna elavtal

    NÄR DU SKA TECKNA ELAVTAL

    För att elen ska fungera för ditt företag behöver du två avtal.

    Elnätsavtal
    Avtalet tecknar du med det elnätsbolag som äger elledningarna där företaget verkar. Det är elnätsbolaget som levererar elen till din lokal.

    Ta reda på vem som äger elnät

    Elavtal
    Ett elavtal behöver du för att kunna börja använda el. Det gäller den el du faktiskt förbrukar.
    Oavsett ditt företags storlek eller förbrukning så hjälper vi dig att hitta en lösning som passar ditt företags behov. Vi erbjuder personlig rådgivning, värdefulla analysverktyg och miljödeklarerad el.

    Teckna elavtal


    Elens ursprung

    Vattenfall är Sveriges största producent av förnybar el. Vår vind-, vatten- och kärnkraft och vår energimix är producerad i Vattenfalls egna kraftverk.

    År 2015 stod Vattenfall för nästan hälften av all förnybar el i Sverige.

    Mer om miljöpåverkan

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Mina sidor

    Logga in på Mina sidor

    Med Mina sidor får du snabbt och enkelt kontroll över ditt företags energianvändning och kan själv hantera de flesta av dina ärenden. 

    Logga in

  • Avbrott

    Strömavbrott

    Se aktuell information och uppdateringar om pågående avbrott hos Vattenfall Eldistribution. Där får du också information om avbrottsersättning och kan göra en skadeanmälan.

    Se aktuella strömavbrott

  • Anmäla strömavbrott

    Behöver jag anmäla?

    Är du kund hos Vattenfall Eldistribution kan du själv se om avbrottet redan är registrerat. Om det är registrerat betyder det att vi jobbar på att avhjälpa felet och du behöver inte anmäla det till oss. Eventuell avbrottsersättning utgår automatiskt på kommande faktura. I avbrottskartan kan du också följa utvecklingen på avbrottet.

    Till avbrottskartan

    Har du ett pågående strömavbrott som inte syns på kartan så ringer du in och anmäler det.

    Felanmälan (öppet dygnet runt) 020-82 58 58

    Om du har en annan elnätsleverantör är det dit du ska vända dig för information om eventuellt avbrott. Se vem som äger elnätet var.

    Till nätområden

     


    Kontrollera avbrottet

    • Är ditt företag helt eller delvis utan el?
      Kontrollera om en säkring har gått. Det kan vara antingen en huvudsäkring eller en säkring i ditt företags elcentral.
    • Är även grannarna utan el? 
      Har grannen ström är det troligtvis fel på ditt företags egen anläggning. Om det även är mörkt och strömlöst hos grannarna kan det bero på ett fel i elnätet.

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • När företaget ska flytta

    Flyttanmälan och ägarbyte

    När ditt företag ska flytta till nya lokaler finns det några saker du behöver göra för att elen ska fungera, det gäller oavsett om du anmält flytten till adressändring eller Bolagsverket.

    Du behöver säga upp ditt elnätsavtal och teckna ett nytt i samband med en flytt. Du måste anmäla din flytt till ditt elnätsbolag även om du flyttar inom samma elnätsområde. Vid ägarbyte kontaktar du elnätsbolaget och skriver över avtalet på den nya ägaren av lokalen. Tänk på att elnätsbolaget kan vara olika på olika orter.

    • Elhandelsavtalet: är du nöjd med ditt elhandelsavtal med oss kan du självklart ta med det till din ny lokal, eller så hjälper vi dig hitta ett nytt avtal som bättre passar ditt företags energibehov. Kontakta oss på 020-82 10 00 så hjälper vi dig.
    • Elnätsabonnemanget: om du sen tidigare är kund hos Vattenfall Eldistribution kan du anmäla din flytt skriftligt genom att fylla i och skicka in blanketten Flyttanmälan och ägarbyte till oss senast 10 dagar innan flyttdatum.

    Flyttanmälan

    Ta reda på vem som äger elnät

    Du kan posta, faxa eller mejla den till:
    Vattenfall Kundservice AB
    Box 13
    880 30 Näsåker
    Fax: 090-13 65 90
    E-post: foretagskundservice@vattenfall.com

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Anmäla fjärrvärmeavbrott

    Felanmälan

    Misstänker du att något är fel med fjärrvärmen? Kontrollera i första hand fastighetens fjärrvärmecentral och övriga berörda system. Ofta beror avbrott på ett fel i fastighetens egen fjärrvärmecentral och då är det fastighetsägaren som är ansvarig för eventuell åtgärd.
    Vid planerade avbrott meddelar vi fastighetsägaren i god tid innan avbrottet. Vid ett akut eller oplanerat avbrott informeras fastighetsägaren så fort det är möjligt.

    Vid fel i fjärrvärmeleveransen, ring oss på 020-82 58 58.

    Se aktuella fjärrvärmeavbrott


    Problem med fjärrvärmeväxlare

    Som fjärrvärmekund ansvarar du själv för din värmeväxlare. Om din fjärrvärmeväxlare inte är lika effektiv som den har varit, eller om den går sönder kan du beställa servicearbeten och reparation från oss. Kostnaden beror på om besöket är planerat eller inte, och om det utförs på ordinarie arbetstid eller inte. Du kan också kontakta andra entreprenörer.

    Vår prislista för reparationer

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Kontakta oss

    Det finns mer än ett sätt att kontakta oss på, här hittar du det som bäst passar dig och ditt ärende.

    Ring oss

    020-82 10 00
    020-29 66 00
     (Företag med en årsförbrukning över 150 000 kWh)
    Från utlandet: +46 771 29 66 00

    Du är alltid välkommen att ringa oss. Vi har öppet vardagar 8–16.30.

    Felanmälan

    020-82 58 58

    Ring oss vid ström- eller fjärrvärmeavbrott, dygnet runt.

    Facebook

    Vattenfall Sverige

    Vi finns på plats måndag - torsdag 8-21 samt fredag 8-17.

  • Elsäkerhet

    Elnätet är mycket känsligt för åska, och åsknedslag är inte bara farligt för elektronik och elektriska apparater, utan kan också orsaka brand och personskada. Det är därför alltid bra att se över dina lokalers åskskydd.

    Åskskydd

    Åskskyddets uppgift är att fånga in blixturladdningen och avleda blixten från byggnaden ned till marken. Det finns olika slags åskskydd, en behörig elinstallatör kan tipsa om vad som passar just din anläggning.

    När du ser över åskskyddet är det viktigt att ta med både el- och teleledningar. Även andra metalliska ledningar för till exempel bredband, fjärrvärme och vattenledningar kan leda in åskan. Vänd dig alltid till en behörig elinstallatör för råd och installation.

    Jordtag

    Ett jordtag är enkelt uttryckt en nedgrävd grov kopparlina i marken, som ansluts till jordskenan i husets mätarskåp (sitter oftast utanför huset) och elcentral (även kallat säkringsskåp eller proppskåp och sitter oftast inne i huset).

    Elinstallatören kan bedöma om åskskyddet behöver kompletteras med ett jordtag.

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Våra betalningsuppgifter

    Betalningsuppgifter

    Använd den betalningsinformation som du hittar längst ned på din faktura med OCR-nummer som betalningsreferens eller det bifogade inbetalningskortet. På Mina sidor, under Mina fakturor kan du se vilket OCR-nummer du ska använda och till vilket konto du ska betala.

    • Plusgiro 413 13 00-8
    • Bankgiro 5110-8348

    Betala från utlandet

    När du ska betala en faktura från utlandet behöver du meddela din bank BIC/ SWIFT-kod, IBAN-nummer och OCR-numret som referens. Dessa uppgifter står angivna längst ned på fakturans första sida. Det OCR-nummer du ska använda hittar du också om du loggar in på Mina sidor, under Mina fakturor.

    • BIC/SWIFT-kod NDEASESS
    • IBAN-nummer SE 74 9500 0099 6042 0384 9767

    Viktigt att veta: Om banken tar ut en avgift för att genomföra transaktionen läggs den till på betalningen. Överföringar från utlandet kan ta några bankdagar extra, tänk på det när du ska betala din faktura.


    Se din faktura

    Logga in på Mina sidor för att se dina fakturor och tillhörande betalningsuppgifter. Där hittar du OCR-nummer, betalstatus, belopp och fakturans förfallodatum.

    Mina fakturor

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Säga upp elavtal för ditt företag

    Avsluta ditt avtal

    Om du vill säga upp avtalet med oss så behöver du kontakta din säljare på Vattenfall. Du kan alltid kontakta din kontaktperson hos oss om du har frågor kring uppsägning, uppsägningstid eller avtalets längd.

    Ska du flytta?

    Självklart kan du ta med dig elavtalet hos oss när du ska flytta. Om du ger oss en fullmakt så säger vi upp ditt gamla avtal, ordnar ditt nya elnätsavtal och tecknar ett elavtal med oss. Vi hjälper dig oavsett om du flyttar inom eller utanför Vattenfalls nätområde, kom bara ihåg att anmäla din flytt till oss senast 10 dagar innan flyttdatumet.

    Flytta med avtalet

     

    Uppsägningstid

    Kontakta din kontaktperson hos oss om du har frågor om din uppsägningstid. Vill du bryta avtalet i förtid tillkommer en kostnad. Om du ska flytta och därför vill bryta ditt avtal innan avtalstiden är slut kostar det inte något extra, men du kan såklart välja att ta med dig avtalet till den nya adressen.


    Om du inte är nöjd

    Kontakta oss på 020-82 10 00 så hjälper vi dig komma i kontakt med rätt person eller avdelning för att lösa din fråga.

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Hjälp med att logga in

    Hur loggar jag in?

    När du loggar in på Mina sidor för första gången behöver du ditt kundnummer (tio siffror) och din personliga kod (fyra siffror), det gäller även om du sen tidigare har registrerat och använt e-post och lösenord med inloggning. Dina inloggningsuppgifter hittar du längst upp till höger på din faktura.

    Är du en ny kund hos oss får du inloggningsuppgifter med din första faktura. Har du inte tillgång till en faktura kan du kontakta oss så hjälper vi dig.

    Logga in

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Så går en flyttanmälan till

    Följ din flyttanmälan 

    Steg 1. Du anmäler din flytt till oss på telefon eller via flyttblanketten.

    Steg 2. Vi tar emot och registrerar flytten. Om du tecknat ett elnätsavtal kontrollerar vi att de person- och anläggningsuppgifter som du uppgett är korrekta och ditt avtal med oss kommer att börja gälla från det datum du angett att du flyttar in.

    Steg 3. Vi skickar ut en bekräftelse på din flyttanmälan i form av ett välkomstbrev senast en vecka efter anmälan. Om du inte har fått någon bekräftelsen en vecka efter du gjort din anmälan, kontakta oss på 020-82 10 00.

    Steg 4. Avtalet startar från och med det datum som finns angivet i välkomstbrevet.

    Om du har valt att säga upp ditt avtal med oss

    Steg 1. Du säger upp ditt avtal genom att kontakta oss.

    Steg 2. Vi registrerar din flytt i vårt system och inväntar det slutdatum du har bestämt.

    Steg 3. När angett datum inträffar läser vi av din förbrukning och skickar en slutfaktura till dig. På fakturan står det ”slutdebiterad” och det innebär att det är den sista fakturan du får.

    Steg 4. Du betalar din slutfaktura till oss och avtalet är därmed avslutat.

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Anstånd och delbetalning

    Anstånd

    Anstånd innebär att betalningsdatumet på din faktura skjuts fram i max 30 dagar. Om du vill söka anstånd är det viktigt att du kontaktar oss innan det ursprungliga förfallodatumet på fakturan har passerat. Kontakta oss så hjälper vi dig.

    Viktigt att tänka på: När du väljer att skjuta fram förfallodatumet på din faktura tillkommer det dröjsmålsränta på det ursprungliga faktureringsbeloppet.

    Delbetalning

    Om du vill delbetala din faktura upprättar vi en avbetalningsplan till en kostnad som faktureras på första delinbetalningen. Kontakta oss innan fakturans förfallodatum.

    Dröjsmålsränta debiteras efter att avbetalningsplanen är fullt inbetald. Enligt allmänna avtalsvillkor kan du också under vissa omständigheter ha rätt till avgifts- och räntefri avbetalningsplan.

    Viktigt att tänka på: Din förfrågan om delbetalning måste ske innan förfallodatumet för fakturan har passerat. Nya fakturor från Vattenfall ska betalas som vanligt, vid sidan av avbetalningsplanen. Om en betalning uteblir eller utförs med lägre belopp än vad som avtalats kommer avbetalningsplanen sluta gälla och resterande skuld ska betalas omedelbart. Detsamma gäller om en ny faktura inte betalas i tid.

    Kontakta oss

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Ansluta fjärrvärme

    Fjärrvärme till ditt företag

    Vill du ansluta fjärrvärme skickar du först in en intresseanmälan till oss, vi kontrollerar möjligheten till fjärrvärme på platsen och återkommer vi till dig inom två veckor. Då kommer vi även be om kompletterande uppgifter, för att kunna göra en kostnadsberäkning för anslutningen.

    Gör en intresseanmälan

     

    Läs mer om anslutning av fjärrvärme

    Vi erbjuder fjärrvärme på ett antal orter i Sverige.

    Våra orter


    Ska du flytta?

    Flyttanmälan och ägarbyte för företag behöver du anmäla skriftligt. Du gör det genom att skicka in blanketten Flyttanmälan/ägarbyte senast 10 dagar innan flytt.

    Flyttanmälan/ägarbyte

    Posta eller mejla den till:
    Vattenfall Kundservice AB
    Box 13
    880 30 Näsåker
    E-post: foretagskundservice@vattenfall.com

    Tänk på att:

    • Flyttanmälan/ägarbyte ska vara skriftlig.
    • Senast 10 dagar innan flytt/ägarbyte behöver vi din anmälan.
    • Du är betalningsansvarig fram till dess att flytten har registrerats och mätaren är avläst.
    • Fakturering sker kopplat till inflyttande kund från och med klockan 00:00 på avtalsändringsdatumet.

    Uppsägning av fjärrvärmeavtal

    Om du vill göra en definitiv uppsägning av ditt fjärrvärmeavtal t.ex. om huset ska rivas eller av annan anledning inte ska ha fjärrvärme kopplat till sig, ska det göras med en skriftlig anmälan. Ditt avtal om fjärrvärmeleverans har tre månaders uppsägningstid om du önskar göra en definitiv uppsägning. Kontakta din säljare (se Priser och orter) för information om hur du går vidare.

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Flytta med fjärrvärme

    Flyttanmälan och ägarbyte

    Flyttanmälan och ägarbyte för företag behöver du anmäla skriftligt. Du gör det genom att skicka in blanketten Flyttanmälan/ägarbyte senast 10 dagar innan flytt.

    Flyttanmälan/ägarbyte

    Posta eller mejla den till:
    Vattenfall Kundservice AB
    Box 13
    880 30 Näsåker
    E-post: foretagskundservice@vattenfall.com

    Tänk på att:

    • Flyttanmälan/ägarbyte ska vara skriftlig.
    • Senast 10 dagar innan flytt/ägarbyte behöver vi din anmälan.
    • Du är betalningsansvarig fram till dess att flytten har registrerats och mätaren är avläst.
    • Fakturering sker kopplat till inflyttande kund från och med klockan 00:00 på avtalsändringsdatumet.

    Uppsägning av fjärrvärmeavtal

    Om du vill göra en definitiv uppsägning av ditt fjärrvärmeavtal t.ex. om huset ska rivas eller av annan anledning inte ska ha fjärrvärme kopplat till sig, ska det göras med en skriftlig anmälan. Ditt avtal om fjärrvärmeleverans har tre månaders uppsägningstid om du önskar göra en definitiv uppsägning. Kontakta din säljare (se Priser och orter) för information om hur du går vidare.

    LÄSA AV FJÄRRVÄRMEMÄTAREN

    Fjärrvärmemätaren är i dag fjärravläst. En avläsning av fjärrvärme gör du bara i samband med att du flyttar eller överlåter ditt fjärrvärmeavtal.

    Det finns olika sorters fjärrvärmemätare men de flesta läses av så här:

    • MWh (megawattimmar) syns direkt i displayen.
    • För att få fram m3 (kubikmeter) - tryck på knappen med en pil/triangel som pekar åt höger.

    Kontakta oss om du har några frågor eller behöver hjälp att läsa av din fjärrvärmemätare.

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Säga upp fjärrvärmeavtal

    Ska du flytta?

    Flyttanmälan och ägarbyte för företag behöver du anmäla skriftligt. Du gör det genom att skicka in blanketten Flyttanmälan/ägarbyte senast 10 dagar innan flytt.

    Flyttanmälan/ägarbyte

    Posta eller mejla den till:
    Vattenfall Kundservice AB
    Box 13
    880 30 Näsåker
    E-post: kundservice@vattenfall.com

    Definitiv uppsägning

    Om du vill göra en definitiv uppsägning av ditt fjärrvärmeavtal t.ex. om huset ska rivas eller av annan anledning inte ska ha fjärrvärme kopplat till sig, ska det göras med en skriftlig anmälan. Ditt avtal om fjärrvärmeleverans har tre månaders uppsägningstid om du önskar göra en definitiv uppsägning. Kontakta din säljare (se Priser och orter) för information om hur du går vidare.


    Se över din anläggning

    Upplever du att värmen inte fungerar som den ska, eller att räkningarna är väldigt höga?

    Det kan vara så att du behöver se över inställningarna på dina element och din fjärrvärmecentral. Här har vi samlat handfasta tips på hur du gör.

    Effektivisera fjärrvärmeanläggningen

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Energikontrollen

    Ladda ner appen

    Med Energikontrollen-appen får du enkelt och snabbt koll på ditt företags elförbrukning.

    Dessutom kan du:

    • Få råd av våra energirådgivare om hur du kan sänka företagets elkostnader
    • Få larm till mobilappen vid överskridna gränser för effekt- eller energiuttag
    • Över tid analysera och följa upp elförbrukningen i diagram och tabeller
    • Se hur elförbrukningen påverkas av apparater som aldrig stängs av
    • Spara information om elförbrukningen och jämföra över tid

    Ladda ner appen

    Google Play

    App Store


    Energy site

    Ta kontroll över företagets elkostnader. Med Energy site får du enkelt en överblick över din förbrukning.

    Till Energy site

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Tjänster och funktioner

    På Mina sidor

    För dig som Vattenfallkund finns flera tjänster och funktioner. Du kan bland annat:

    • Se dina avtal och priser
    • Följa och lär känna din energianvändning. Du kan också jämföra din elanvändning med tidigare perioder
    • Se alla dina fakturor fem år tillbaka i tiden
    • Beställa störningsinformation till mobilen
    • Anmäla strömavbrott och göra skadeanmälan

    Logga in

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Flytta med fjärrvärme

    Flyttanmälan och ägarbyte

    Flyttar du till eller från en fastighet med fjärrvärme från Vattenfall, behöver du anmäla detta skriftligen till vår kundservice. Fyll i blanketten Flyttanmälan fjärrvärme och skickar in.

    Flyttanmälan fjärrvärme

    Posta, faxa eller mejla anmälan till:
    Vattenfall Kundservice AB
    Box: 13 88030 Näsåker
    Fax: 0155-21 25 80
    kundservice@vattenfall.com

    Tänk på att:

    • Anmälan/uppsägning ska vara skriftlig
    • Vi behöver anmälan/uppsägning i samband med flyttdag
    • Läs av mätarställning på flyttdagen tillsammans med företaget som flyttar in så att ni är överens om mätarställningen

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Min förbrukning

    Följ din förbrukning

    Att hålla koll på förbrukningen är ett bra sätt att sänka dina elkostnader. Vi läser av och samlar in data på den el du använder och du har själv tillgång till all information på Mina sidor.

    Under Min förbrukning kan du:

    • Följa och jämföra din förbrukning
    • Sortera och filtrera på tidsintervall och perioder
    • Hålla koll på och minska din förbrukning

    Logga in


    Minska förbrukningen

    Ta kontroll över företagets energiförbrukning med hjälp av våra energiexperter och energispartips.

    • Fråga energispecialisterna
    • Energispartips för just din verksamhet
    • Energy site

    Till Smarta energilösningar

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Säga upp elavtal

    Säga upp ditt avtal

    Om du vill säga upp ditt avtal med oss kan du antingen ringa oss på 020-82 10 00 eller följa instruktionerna under Mina avtal inne på Mina sidor.

    Ska du flytta och därför vill säga upp ditt avtal med oss? Ring 020-82 10 00 så hjälper vi dig. Kom bara ihåg att anmäla det till oss senast tio dagar innan flytten.

    Om du är nöjd med ditt avtal går det också bra att ta med elavtalet i flytten, eller så kan vi hjälpa dig att föreslå ett nytt som passar dig och den nya lokalen bättre.


    Om du inte är nöjd

    Kontakta kundservice på 020-82 10 00 så hjälper vi dig komma i kontakt med rätt person eller avdelning för att lösa ditt ärende.

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice