Flytta med fjärrvärme

Ska du flytta till eller ifrån ett hus med fjärrvärme från Vattenfall? Här får du reda på vad du behöver göra.

Anmäl enkelt din flytt till oss

Oavsett om du flyttar du till, eller från, ett hus med fjärrvärme från Vattenfall, behöver du anmäla detta till vår kundservice. Det gör du enkelt genom att skicka in det digitala formuläret nedan. Formuläret kan du fylla i och signera direkt från din enhet genom Bank-ID, SMS-kod eller digital underskrift.

Fyll endast i den del som berör dig beorende på om du flyttar in eller ut. 
Vi behöver din flyttanmälan för fjärrvärme minst tio dagar innan flytten sker för att med säkerhet hinna registrera allt i tid.

Anmäl din flytt för fjärrvärme (öppnas i nytt fönster)

Vanliga frågor och svar om flytt
Kan jag ringa och anmäla min flytt för fjärrvärmer?

Självklart. Ring oss på 020-36 00 36 vardagar 8–17 så hjälper vi dig. 

Kan jag säga upp mitt fjärrvärmeavtal?

Om du vill göra en definitiv uppsägning av ditt fjärrvärmeavtal, till exempel om huset ska rivas eller av annan anledning inte ska ha fjärrvärme kopplat till sig, ska det göras med en skriftlig anmälan. Ditt avtal om fjärrvärmeleverans har tre månaders uppsägningstid om du önskar göra en definitiv uppsägning. Kontakta kundservice på 020-36 00 36 (vardagar 8–17) för information om hur du går vidare.

Hur fungerar fjärrvärme?

Fjärrvärme är en klimatsmart och cirkulär uppvärmningsform där vatten hettas upp i ett lokalt fjärrvärmeverk, ofta genom olika typer av förnybara biobränslen. Det upphettade vattnet pumpas sedan ut genom välisolerade rör under marken. Värmen från vattnet växlas därefter över till kundernas värmesystem ute i fastigheterna via en fjärrvärmecentral. Det avkylda vattnet leds sedan tillbaka till värmeverket för att värmas upp på nytt.

Lär dig mer om hur fjärrvärme fungerar

Publicerad av Vattenfall Värme
Chattbot Elliot Skriv ditt meddelande här Frågor? Chatta med mig Något gick fel. Vi arbetar på det. Vill du rensa din chatthistorik Ja