För att få el till din bostad måste du ha två avtal. Ett elnätsavtal med det företag som äger elnätet genom vilket elen distribueras och ett elhandelsavtal med det elhandelsföretag som du köper elen av.

Om du själv inte kontaktar något elhandelsföretag när du flyttar in så anvisar elnätsföretaget dig till en elhandlare. Detta kallas för ett anvisat elavtal eller anvisningsavtal. Vattenfall Eldistribution AB anvisar inflyttade kunder som inte gjort någon annat val till Vattenfall Försäljning.

Därför får du ett Anvisat avtal ‒ anvisningsavtal

Om du som kund inte själv har kontaktat oss på Vattenfall Försäljning och därmed inte har kunnat godkänna några avtalsvillkor, får du som är nyinflyttad ett Anvisat elavtal ‒ anvisningsavtal. Det är ett avtal som gäller tillsvidare med ett pris som följer elbörsen och ändras varje månad. Det är ingen uppsägningstid så du kan när som helst byta till ett bättre avtal. De enda villkor som tillämpas är de allmänna avtalsvillkoren för branschen som tagits fram i överenskommelse med Konsumentverket. Som nyinflyttad får du omgående information rörande det anvisade avtalet och de priser som gäller.

Vattenfall har leveransplikt

Om du säger upp ditt elavtal hos oss utan att göra något annat val har vi leveransplikt till dig. Det betyder att vi ansvarar för att du får el till ditt hem till dess att något annat elhandelsföretag tar över leveransen. I dessa fall får du ett Anvisat avtal hos oss.

Byt avtal på Mina sidor

Vanliga frågor och svar

Behöver du mer hjälp?

Hos kundservice hittar du svar på många vanliga frågor.

Är du kund hos oss kan du lösa de flesta av dina ärenden på Mina sidor.

Chattbot Elliot Skriv ditt meddelande här Frågor? Chatta med mig Något gick fel. Vi arbetar på det. Vill du rensa din chatthistorik Ja