Vad kan vi hjälpa dig med?


  1. Elavtal
    Flytta
    Avbrott
    Faktura och betalning
    Mina sidor
    Kontakta oss
  2. Kontakta oss

    Ring oss

    020-82 00 00

    Du är alltid välkommen att ringa oss. Vi har öppet vardagar 8-18.

    Felanmälan

    020-82 58 58

    Ring oss vid ström- eller fjärrvärmeavbrott, dygnet runt.

    Facebook

    Vattenfall Sverige

    Vi finns på plats måndag - torsdag 8-21 samt fredag 8-17.

  3. Avbrott

    Strömavbrott

    Strömavbrott

    Se aktuell information och uppdateringar om pågående avbrott hos Vattenfall Eldistribution. Där får du också information om avbrottsersättning och kan göra en skadeanmälan.

    Se aktuella avbrott

    1. Anmäla strömavbrott
    2. Anmäla fjärrvärmeavbrott
    3. När strömmen går
  4. Mina sidor

    Mina sidor

    Logga in på Mina sidor

    Visst kan det vara skönt att ha all information om dina avtal med oss samlad på ett ställe? Med nya Mina sidor får du snabbt och enkelt kontroll över din energianvändning och kan själv hantera de flesta av dina ärenden. 

    Logga in
    1. Hjälp med att logga in
    2. Tjänster och funktioner
    3. Mina sidor-appen
    4. Min förbrukning
    5. Felanmälan
  5. Betalning och faktura

    Faktura och betalning

    Se din faktura och ändra betalsätt

    På Mina sidor kan du se dina fakturor och välja att betala dem via autogiro eller e-faktura. Under Mina fakturor hittar du mer information.

    Se dina fakturor
    1. Se din faktura
    2. Fakturaförklaring
    3. Autogiro och e-faktura
    4. Betalningsuppgifter
    5. Anstånd och delbetalning
    6. Betalningspåminnelse
  6. Flytta

    Ska du flytta?

    Vi hjälper dig med elavtalet vid flytt, oavsett om du är kund hos oss eller inte. Kom bara ihåg att anmäla det till oss senast 10 dagar innan flyttdatumet.

    Till Flyttguiden

    1. När du ska flytta
    2. Flytta med fjärrvärme
    3. Så går en flyttanmälan till
    4. Säga upp elavtal
  7. Kontakta oss

    Ring oss

    Vill du ha hjälp att sätta upp en avbetalningsplan eller söka anstånd på din faktura?

    Ring oss på 020-82 00 00 så hjälper vi dig. Vi har öppet vardagar 8-18.

    Från utlandet: +46 771 82 00 00

  8. När du ska flytta

    Anmäl din flytt

    När du ska flytta är det några saker du behöver göra för att elen ska fungera, det gäller oavsett om du har anmält din flytt via Adressändring eller Skatteverket.

    • Teckna elnätsavtal. När du ska flytta behöver du teckna ett elnätsavtal, det gör du med den elnätsleverantör som äger ledningarna i det område du flyttar till. Elnätsleverantören ansvarar för att leverera elen fram till din dörr. Se vem som är nätägare där du bor
    • Teckna elhandelsavtal. För att du ska kunna använda din el behöver du också ett elavtal. Det tecknar du med valfritt elhandelsföretag och gäller den el du faktiskt förbrukar i hemmet, allt från spis till lampor.
    • Säga upp avtal på tidigare bostad. När du flyttar från en bostad, och inte vill stå som betalningsansvarig, behöver du säga upp ditt tidigare elnätsavtal. Du kan också ge oss en fullmakt. Då sköter vi flytten åt dig!

     

    Vi sköter hela flytten åt dig!

    Om du ger oss en fullmakt så säger vi upp ditt gamla avtal, ordnar ditt nya elnätsavtal och tecknar ett elavtal med oss. Vi hjälper dig oavsett om du flyttar inom eller utanför Vattenfalls nätområde, kom bara ihåg att anmäla din flytt till oss senast 10 dagar innan flyttdatumet.

    Till Flyttguiden

    Relaterade frågor och svar

    Har du valt att teckna elhandelsavtal med oss och gett oss fullmakt till kontaktar vi ditt elnätsföretag och meddelar att du valt Vattenfall som elleverantör på din nya adress. Om du tecknat ett elnätsavtal kontrollerar vi att de person- och anläggningsuppgifter som du uppgett är korrekta och ditt avtal med oss kommer att börja gälla från det datum du angett att du flyttar in.

    Vi skickar sedan ut en bekräftelse på din flyttanmälan i form av ett välkomstbrev som får hem i din brevlåda senast en vecka efter anmälan. Om du inte har fått hem bekräftelsen på flyttanmälan en vecka efter du gjort din anmälan, kontakta oss.

    Avtalet startar från och med det datum som du avtalat i kontakten med oss och som finns angivet i välkomstbrevet.

    Flyttar du till eller från ett hus med fjärrvärme från Vattenfall, behöver du anmäla detta till oss. Fyll i blanketten och posta, e-posta eller faxa den till:

    FRISVAR

    Vattenfall Kundservice AB
    Box 13
    88030 Näsåker

    Fax: 0155-21 25 80

    kundservice@vattenfall.com

    Om du ska flytta till ett hus med fjärrvärme går det bra att även bra att kontakta oss.

    Flyttanmälan fjärrvärme 

    Viktigt att tänka på: Läs av din fjärrvärmemätare och lämna in mätarställningarna i samband med utflyttsdagen. Vi behöver din flyttanmälan för fjärrvärme senast en vecka efter att du flyttat. Du står som betalningsansvarig fram till dess att flytten har registrerats och mätaren är avläst.

    Anvisningsavtal, tidigare tillsvidarepris, är ett elavtal som du blir tilldelad du inte aktivt har tecknat ett elavtal med ett elhandelsföretag.

    Om du själv inte kontaktar något elhandelsföretag när du flyttar in så anvisar elnätsföretaget dig till en elhandlare. Vattenfall Eldistribution AB anvisar inflyttade kunder som inte gjort någon annat val till Vattenfall Försäljning.

    Om du aktivt säger upp ett elavtal hos oss utan att göra något annat val har vi så kallad leveransplikt till dig. Det betyder att vi ansvarar för att du får ström till ditt hem till dess att något annat elhandelsföretag tar över leveransen till dig. Även i dessa fall får du ett Anvisningsavtal.

    Eftersom priset på det anvisade avtalet oftast är högre än såväl Rörligt elpris som Fast elpris rekommenderar vi dig att välja något av våra andra avtal istället. Det gör du enklast på Mina sidor.

    Teckna nytt avtal på Mina sidor

    Självklart går det bra att ta med elavtalet i flytten. Om du vill kolla om det finns något bättre elavtal som passar dina behov i din nya bostad kan du göra det med Elavtalsguiden.

    Kom ihåg att du också behöver elnätsavtal för att få el till din nya bostad, när du tecknar elavtal med Vattenfall kan vi hjälpa dig att teckna ett elnätsavtal med det elnätsföretag som äger elledningarna i ditt område.

    Flytta ditt elavtal

    Du har som kund två olika avtal för din el.

    • Elnätsavtalet tecknas med det elnätsföretag som äger stolpar och elledningar i ditt område. De levererar elen fram till din dörr.
    • Elhandelsavtal tecknas med det elhandelsföretag som du köper elen av. De är dem som du köper din el som du förbrukar av.

    Har du ett elhandels- och elnätsföretag som ingår i samma koncern så får du oftast bara en faktura. Annars får du normalt två fakturor – en från elnätsföretaget och en från elhandelsföretaget.

  9. Se din faktura

    Dina fakturor

    För att se och ladda hem en kopia på din faktura loggar du in på Mina sidor. Under Mina fakturor hittar du alla dina fakturor från oss upp till fem år tillbaka i tiden.

    På fakturan hittar du information som:

    • OCR-numret du använder som betalningsreferens
    • Fakturabeloppet som du ska betala
    • Fakturans förfallodatum
    • Periodens förbrukning (som fakturan baseras på)

     

    Se din faktura

    Relaterade frågor och svar

    Om du loggar in på Mina sidor kan du, under Mina fakturor, se din betalstatus på samtliga fakturor från oss.

    Var uppmärksam på att det kan ta upp till tre bankdagar från det att du gjort din betalning tills betalningen är oss tillhanda och har registrerats i våra system.

    Logga in på Mina sidor

    När din nästa faktura kommer beror på ditt faktureringsintervall. Vi skickar ut fakturan mellan den andra och nionde aktuell månad. På Mina sidor kan du kontrollera ditt intervall och se alla dina fakturor samt betalstatus och betalningsuppgifterna du behöver för att betala din faktura.

    Se faktureringsintervall och fakturor

    För att logga in behöver du ditt kundnummer och din personliga kod. Dessa uppgifter finner du uppe till höger på din faktura, om du är ny kund hos oss får du dina inloggningsuppgifter med första fakturan. Kundnumret består av tio (10) siffror och pinkoden av fyra (4). Har du inte tillgång till en faktura kan kontakta oss på 020-82 00 00 så hjälper vi dig.

    Logga in på Mina sidor 

    Observera att du antingen måste logga in med kundnummer och pinkod ELLER den e-post och det lösenord du själv valt.  För att använda din e-post måste du först logga in på Mina sidor och registrera den.

    Våra fakturor skickas alltid i efterskott. Om du är ny kund hos oss och ännu inte fått välja faktureringsintervall så kommer fakturan troligtvis två månader efter avtalsstart.

    Om din faktura har kommit bort och du har en gammal faktura så kan du logga in på Mina sidor och där se ifall vi har skickat den till dig, där finns också alla nödvändiga uppgifter för att betala fakturan. Här kan du även kontrollera ditt faktureringsintervall.

    Logga in på Mina sidor

    Om en faktura inte är betald innan förfallodatum skickar vi automatiskt ut en påminnelse. Observera att avgiften för påminnelsen är 60 kronor och kommer att läggas på nästkommande faktura.

    Har du fått en påminnelse trots att du betalat fakturan?

    Kontrollera först att du angivit rätt OCR-nummer och belopp på din inbetalning - båda uppgifterna finns på det förtryckta inbetalningskortet.

    Om OCR-nummer eller belopp avviker från det som är skrivet på fakturan, eller om uppgifterna är otydligt handskrivna, måste betalningen bearbetas manuellt när den matchas mot din faktura. Det kan ta någon dag extra och därför kan en påminnelse ha skickats till dig.

  10. Anmäla strömavbrott

    Behöver jag anmäla?

    Är du kund hos Vattenfall Eldistribution kan du själv se om avbrottet redan är registrerat. Om det redan är registrerat betyder det att vi jobbar på att avhjälpa felet och du behöver inte anmäla det till oss. Eventuell avbrottsersättning utgår automatiskt på kommande faktura. I avbrottskartan kan du också följa utvecklingen på avbrottet.

    Om du har en annan elnätsleverantör är det dit du ska vända dig för information om eventuellt avbrott. Se vem som äger elnätet där du bor.

    Har du ett pågående strömavbrott som inte syns på kartan så ringer du in och anmäler det.

    Felanmälan (öppet dygnet runt) 020-82 58 58

    Se registrerade strömavbrott

    Kontrollera avbrottet

    • Är jag helt eller delvis utan el?
    • Kontrollera om en säkring har gått, det kan vara antingen en huvudsäkring eller en säkring i din elcentral. 
    • Är även dina grannar utan el?
    • Har grannen ström är det troligen fel på din egen anläggning, kontrollera dina säkringar. Om det även där är mörkt och strömlöst kan det bero på ett fel i elnätet.
  11. Elavtal

    Förnya ditt elavtal

    Har du fått information om att det är dags att teckna om ditt avtal så gör du det genom att logga in på Mina sidor och följa instruktionerna där. Du kan antingen välja samma avtal som du tidigare haft, med dagens priser, eller teckna ett nytt som passar dina behov bättre.

    Förnya avtal 

    1. Teckna elavtal
    2. Information om ditt avtal
    3. Förnya ditt avtal
    4. Våra elavtal
    5. Säga upp avtal
    6. Bind ditt elpris
  12. Hjälp med att logga in

    Logga in på Mina sidor

    När du loggar in på nya Mina sidor för första gången behöver du ditt kundnummer (10 siffror) och din personliga kod (4 siffror), det gäller även om du tidigare registrerat och använt e-post och lösenord. Dina inloggningsuppgifter hittar du längst upp till höger på din faktura.

    Är du ny kund hos oss får du inloggningsuppgifter med din första faktura. Har du inte tillgång till en faktura kan du kontakta oss så skickar vi uppgifterna hem till dig.

    Logga in

  13. Tjänster och funktioner

    Nya Mina sidor

    Med Mina sidor får du kontroll över din energianvändning och kan själv utföra de flesta av dina ärenden.

    Mina fakturor - Se alla dina fakturor från oss, upp till fem år tillbaka i tiden med information som betalstatus, betalningsuppgifter, anläggningsID och ditt fakturaintervall.

    Min förbrukning - Följ och jämför din förbrukning över tid, sortera och filtrera på önskade tidsintervall och perioder.

    Mina avtal -  Se vilket avtal du har, till vilket pris och hur länge det gäller. Du får detaljerad prisinformation och dina avtalsvillkor. Är det dags att förnya ditt avtal kan du också göra det.

    Min profil - Här hittar du de personuppgifter vi har på dig. Du kan lägga till e-postadress och mobilnummer för att förenkla kommunikationen eller ändra ditt betalsätt och välja autogiro eller e-faktura. Vill du hellre logga in på Mina sidor med e-postadress och lösenord kan du registrera det.

    Erbjudanden - Hitta unika och intressanta kunderbjudanden. Just nu får du till exempel 30 dagars kostnadsfri tillgång till Storytel.

    Logga in

    Relaterade frågor och svar

    För att logga in behöver du ditt kundnummer och din personliga kod. Dessa uppgifter finner du uppe till höger på din faktura, om du är ny kund hos oss får du dina inloggningsuppgifter med första fakturan. Kundnumret består av tio (10) siffror och pinkoden av fyra (4). Har du inte tillgång till en faktura kan kontakta oss på 020-82 00 00 så hjälper vi dig.

    Logga in på Mina sidor 

    Observera att du antingen måste logga in med kundnummer och pinkod ELLER den e-post och det lösenord du själv valt.  För att använda din e-post måste du först logga in på Mina sidor och registrera den.

    Om du har registrerat en e-postadress via Mina Sidor kan du återställa det. Du får då en länk skickad till din e-postadress där du har möjlighet att välja ett nytt lösenord.

    Beställ nytt lösenord 

    Om du har glömt vilken e-postadress du registrerat måste du logga in med ditt kundnummer och pinkod som du finner uppe till höger på din faktura. Under Min profil på Mina sidor kan du sedan se vilken e-postadress du valt.

    När du är inloggad på Mina sidor kan du under Min profil välja att registrera en e-postadress och ett lösenord som du sedan kan använda när du loggar in. Du kan inte ändra kundnummer eller pinkod.

    Lösenordet måste vara 6-10 tecken långt och innehålla både stora och små bokstäver samt minst en siffra.

    Du kan alltid logga in med ditt kundnummer och pinkod även om du registrerat e-post och lösenord för inloggning.

    När du gjort tre felaktiga inloggningsförsök blir ditt konto spärrat.

    Har du försökt logga in med kundnummer blir ditt konto automatiskt upplåst efter 24 timmar. Innan dessa 24 timmar har passerat kan kontot inte låsas upp. När kontot låsts upp har du endast ett försök på dig att logga in innan kontot åter blir låst.

    Har du försökt logga in med e-post måste du använda kundnummer och PIN-kod för att låsa upp ditt konto.

    Observera att du antingen måste logga in med kundnummer och pinkod ELLER den e-post och det lösenord du själv valt. Ditt kundnummer och pinkod hittar du längst upp till höger på din faktura. För att använda din e-post måste du ha registrerat den på Mina sidor.

  14. Anmäla fjärrvärmeavbrott

    Om du har ett avbrott

    Misstänker du att något är fel med fjärrvärmen? Kontrollera i första hand fastighetens fjärrvärmecentral och övriga berörda system. Om du inte kan göra det själv, kontakta din fastighetsägare eller ansvarig i bostadsrättsföreningen. Ofta beror avbrott på ett fel i fastighetens egen fjärrvärmecentral och då är det fastighetsägaren som är ansvarig för eventuell åtgärd.

    Vid planerade avbrott meddelar vi fastighetsägaren i god tid innan avbrottet. Vid ett akut eller oplanerat avbrott informeras fastighetsägaren så fort det är möjligt.

    Du kan se planerade och oplanerade avbrott på vår avbrottskarta för fjärrvärme. Vid fel i fjärrvärmeleveransen, ring oss dygnet runt på 020-82 58 58.

    Se aktuella fjärrvärmeavbrott

    Problem med fjärrvärmeväxlare

    Du ansvarar själv för din värmeväxlare. Om din den inte är lika effektiv som den har varit, eller om den går sönder kan du beställa servicearbeten och reparation från oss. Innan du bokar tid för hjälp, kontrollera att inte fjärrvärmenätet är avstängt.

    Prislista felavhjälpning

  15. Förnya ditt avtal

    Teckna om avtalet

    Har du fått information om att ditt avtal håller på att löpa ut och det är dags att teckna om så gör du det genom att logga in på Mina sidor och följa instruktionerna där.

    När du förnyar ditt avtal kan du antingen välja samma avtal som du tidigare haft, med dagens priser, eller teckna ett nytt som passar dina behov bättre. Gör du inget val förnyas avtalet per automatik med ett år med fast elpris.

    Förnya avtal

    Relaterade frågor och svar

    För att logga in behöver du ditt kundnummer och din personliga kod. Dessa uppgifter finner du uppe till höger på din faktura, om du är ny kund hos oss får du dina inloggningsuppgifter med första fakturan. Kundnumret består av tio (10) siffror och pinkoden av fyra (4). Har du inte tillgång till en faktura kan kontakta oss på 020-82 00 00 så hjälper vi dig.

    Logga in på Mina sidor 

    Observera att du antingen måste logga in med kundnummer och pinkod ELLER den e-post och det lösenord du själv valt.  För att använda din e-post måste du först logga in på Mina sidor och registrera den.

    Vad du betalar beror på vilket avtal du har. Vi har både rörliga och fasta elpriser. Jämför våra elavtal och välj ett elavtal som passar dig och ditt boende med vår prisberäknare.

    Du tecknar enkelt elavtal på webben. Följ stegen i vår avtalsguide och se vilket elavtal som passar dig och ditt boende bäst.

    Teckna elavtal

     

    När du tecknar elavtal hos oss kan du välja mellan fast eller rörlig elpris.

    Rörligt elpris

    Elavtal med rörligt pris följer elbörsen, och kan därför både gå upp och ner. Passar dig som vill ha låga elpriser, men samtidigt är beredd att ta risken att priset kan stiga både fort och kraftigt.

    • Oftast lönsammast i längden
    • Ingen bindningstid
    • För dig som har marginal att klara tillfälliga pristoppar
    Fast elpris

    Väljer du elavtal med fast pris behöver du inte fundera över elmarknadens toppar och dalar, och slipper prishöjning om elpriserna går upp. Passar dig som vill veta vad du ska betala varje månad. 

    • Du vet vad elen kommer kosta under en längre tid
    • Extra trygghet om du lägger till en bytesrätt - enkelt att byta avtal om priset sjunker
    • Bindningstider från 6 månader till 3 år

    Välj energikälla

    När du tecknar elavtal hos oss väljer du själv hur du vill att din el ska produceras.

    Vattenkraft

    Solkraft

    Vindkraft

    Kärnkraft

    Energimix

    Ditt elpris

    Ditt elpris är beroende av hur mycket el du förbrukar samt vilket elavtal du väljer.

    I vår prislista kan du se och jämföra våra aktuella elpriser.

    Se vår prislista

  16. Flytta med fjärrvärme

    Flyttanmälan

    Flyttar du till eller från ett hus med fjärrvärme från Vattenfall, behöver du anmäla detta till vår kundservice. Fyll i blanketten och posta, e-posta eller faxa den till:

    kundservice@vattenfall.com
    FRISVAR
    Vattenfall Kundservice AB
    Box 13
    88030 Näsåker

    Fax: 0155-21 25 80

    Om du ska flytta till ett hus med fjärrvärme går det även bra att kontakta oss.

    Flyttanmälan fjärrvärme (PDF)

    Viktigt att tänka på: Läs av din fjärrvärmemätare och lämna in mätarställningarna i samband med utflyttsdagen. Vi behöver din flyttanmälan för fjärrvärme senast en vecka efter att du flyttat. Du står som betalningsansvarig fram till dess att flytten har registrerats och mätaren är avläst.

    Relaterade frågor och svar

    En avläsning av fjärrvärme gör du i samband med att du flyttar eller överlåter ditt fjärrvärmeavtal. Det finns olika sorters fjärrvärmemätare men de flesta läses av så här:

    • MWh (megawattimmar) syns direkt i displayen
    • För att få fram m3 (kubikmeter) - tryck på knappen med en pil/triangel som pekar åt höger

    Om du har en annan mätare och behöver hjälp med att läsa av den så kan du kontakta oss för hjälp.

    Om du ska göra en definitiv uppsägning av fjärrvärme, till exempel om huset ska rivas eller av annan anledning inte ska ha fjärrvärme kopplat till sig, ska det göras med en skriftlig anmälan. Kom ihåg att ditt avtal om fjärrvärmeleverans har 3 månaders uppsägningstid om du önskar göra en definitiv uppsägning. Kontakta oss så hjälper vi dig!

    Ska du istället flytta från ett hus med fjärrvärme ska du istället skicka in en flyttanmälan senast en vecka efter att du flyttat.

    Flyttanmälan fjärrvärme (PDF)

    Ligger fastigheten inom eller i närheten av fjärrvärmenätet är förutsättningarna oftast goda att få fjärrvärme. Fyll i en intresseanmälan så hör vi av oss och berättar mer.

    Intresseanmälan fjärrvärme

    Har du möjlighet så rekommenderar vi att byta till fjärrvärme, då det oftast är det mest prisvärda uppvärmningsalternativet.

    Fjärrvärme – det bara fungerar

  17. Våra elavtal

    Rörligt elpris

    Elavtal med rörligt pris följer elbörsen, och kan därför både gå upp och ner. Passar dig som vill ha låga elpriser, men samtidigt är beredd att ta risken att priset kan stiga både fort och kraftigt.

    • Oftast lönsammast i längden
    • Ingen bindningstid
    • För dig som har marginal att klara tillfälliga pristoppar

    Läs mer om elavtal med rörligt elpris

    Fast elpris

    Väljer du elavtal med fast pris behöver du inte fundera över elmarknadens toppar och dalar, och slipper prishöjning om elpriserna går upp. Passar dig som vill veta vad du ska betala varje månad.

    • Du vet vad elen kommer kosta under en längre tid
    • Extra trygghet om du lägger till en bytesrätt - enkelt att byta avtal om priset sjunker
    • Bindningstider från 6 månader till 3 år

    Läs mer om elavtal med fast elpris

    Teckna elavtal

     

    Viktigt att tänka på: Om du som kund inte själv har gjort ett aktivt val av elhandlare får du som är nyinflyttad ett Anvisningsavtal. Anvisningsavtal, som tidigare kallades Tillsvidarepris, är ett avtal med fast pris som gäller tillsvidare utan någon uppsägningstid och har ofta en högre kostnad.

  18. Ditt bästa elavtal

    När du ska teckna elavtal

    För att elen ska fungera i ditt hem behöver du två avtal.

    Elnätsavtal 

    Avtalet tecknar du med det elnätsbolag som äger elledningarna där du bor. Det är elnätsbolaget som levererar elen fram till din dörr. 

    Elavtal

    Ett elavtal behöver du för att kunna börja använda elen i ditt hem. Det gäller den el du faktiskt förbrukar, allt från spis till lampor. Genom elavtalsguiden gör vi det enkelt för dig att teckna elavtal med oss. Du får, utifrån dina förutsättningar, förslag på vilket avtal som passar dig bäst.

    Om du ger oss en fullmakt, när du fyller i dina kontaktuppgifter, så säger vi upp ditt gamla avtal och tecknar ett nytt elavtal med oss. Vi sköter då också all kontakt med ditt elnätsbolag.

    Teckna elavtal

    Välj energikälla

    När du tecknar elavtal hos oss väljer du själv hur du vill att din el ska produceras.

    Ca 45% av Sveriges el kommer från vattenkraft. Vattenkraft är en förnybar energikälla, uppfyller mycket höga säkerhetskrav och medför inte någon användning av ändliga naturresurser.

    När du väljer vattenkraft som energikälla till ditt elavtal får du den från Vattenfalls svenska kraftverk, utan extra kostnad.

    Läs mer om hur vattenkraft fungerar

    Solen är en förnybar energikälla vilket innebär att den inte tar slut, till skillnad från exempelvis kol, olja och naturgas.

    När du väljer solkraft som energikälla till ditt elavtal får du sol främst från Europa men även en viss del från Sverige. All el som kommer från solkraft är ursprungsmärkt, vilket betyder att vi kan visa var och hur den produceras.

    Läs mer om solkraft

    Vindkraft är den förnybara energikälla som ökar mest i Europa. När det blåser driver vinden en turbin i vindkraftverket, som genererar el.

    När du väljer vindkraft som energikälla till ditt elavtal får du får du den från Vattenfalls svenska kraftverk.

    Läs mer om vindkraft

    Kärnkraft är en effektiv och driftsäker energikälla med låga koldioxidutsläppmycket liten miljöpåverkan. Den står för ungefär hälften av den svenska energianvändningen.

    När du väljer kärnkraft får du den från Vattenfalls svenska kraftverk utan extra kostnad.

    Läs mer om kärnkraft

    Energimix är en blandning av olika de olika energislagen vatten, vind och kärnkraft.

    Om du inte gör ett aktivt val av energikälla till ditt elavtal får du Energimix. Den är producerad i Vattenfalls svenska kraftverk och du får den utan extra kostnad.

    Information om energimixen för föregående år och den påverkan elproduktionen har på miljön finner du på sidan om elens ursprung.

    Läs mer om energimix

  19. Information om ditt avtal

    Ditt elavtal

    Samtliga uppgifter gällande ditt elavtal hittar du på Mina sidor, under Mina avtal. Se information om:

    • Specifikationen av ditt elpris
    • Avtalets längd och villkor
    • Din beräknade årsförbrukning


    Har du andra avtal med oss hittar du också de uppgifterna där.

    Se ditt avtal

  20. Fakturaförklaring

    Vad de olika delarna betyder

    Din faktura består av tre sidor.

    • En sammanställning av den faktiska förbrukningen där du hittar beloppet som ska betalas, betalningsinformation och dina kunduppgifter.
    • Ett informationsblad där du hittar mer information om vart du ska vända dig vid ett strömavbrott, hur du gör om du ska flytta samt dina rättigheter som kund.
    • En specifikation av den faktiska förbrukningen där du kan läsa mer om din elanvändning i detalj samt se vilka avtal du har.

     

    Se fakturaförklaring för fjärrvärme

    Se hela fakturaförklaringen

    Relaterade frågor och svar

    Elhandelskostnaden är den avgift som du betalar till ditt elhandelsbolag, de som du köper din el av.

    Elhandelskostnaden består av tre delar:

    Årsavgift - den del av ditt elpris som är oberoende av din faktiska förbrukning.

    Elpris - kostnaden för den förbrukade elenergin under den period som fakturan gäller. 

    Energiskatt - skatten för den förbrukade elen.

    Elnätsföretaget äger elnätet där du bor och ser till att elen transporteras till din bostad. Elnätskostnad betalar för driften och underhållet av elledningarna. I kostnaden finns två delar:

    • Abonnemang - den fasta delen av kostnaden som baseras på din huvudsäkring samt elnätsavgiften i ditt område
    • Elöverföring - den rörliga delen som betalas per överförd kilowattimma

     

    Ditt anläggningsID hittar du på din faktura eller på Mina sidor, under Mina avtal. AnläggningsID används för att specificera den anläggning som avtalet eller fakturan gäller och behövs ofta i kommunikationen med ditt elbolag. 

    Se ditt anläggningsID

     

    Din beräknade årsförbrukning grundar sig på din tidigare förbrukning. Du hittar den på fakturaspecifikationen (sida 3).

    På Mina sidor kan du se din tidigare förbrukning som årsförbrukningen grundar sig på.

    Se din elförbrukning

  21. När strömmen går

    Tips vid avbrott

    Är strömavbrottet ett faktum är det några saker som är bra att tänka på:

    • Kontrollera om avbrottet bara är i din bostad. Kan en säkring ha gått?
    • Håll värmen! Använd bara ett rum, klä dig i flera lager och använd filtar och mattor på golvet som isolering. Se till att stänga dörren till det rum du använder.
    • Rädda maten och tappa upp vatten! Lägg in mat som kan bli dålig i frysen och håll den stängd och se till att ha några burkar vatten i reserv.
    • Stäng av tvätt- och diskmaskin samt alla element. Om de är igång när strömmen kommer tillbaka finns en risk att elnätet blir överbelastat.

    ... och när strömmen kommer tillbaka?

    • Starta inte alla apparater och element samtidigt, utan börja med att sätta igång några åt gången.
  22. Mina sidor-appen

    Ladda ner appen

    Ta med dig Mina sidor i mobilen. Med Mina sidor-appen kan du följa din energianvändning och hantera dina ärenden när och var det passar dig. Du får tillgång till uppgifterna på din semester och behöver inte oroa dig för att missa en faktura.

    Ladda hem från App Store

    Ladda hem via Google play

    Relaterade frågor och svar

    För att logga in på Mina sidor behöver du ditt kundnummer och din personliga kod. Dessa uppgifter finner du uppe till höger på din faktura, om du är ny kund hos oss får du dina inloggningsuppgifter med första fakturan. Kundnumret består av tio (10) siffror och pinkoden av fyra (4).

    Observera att du antingen måste logga in med kundnummer och pinkod ELLER den e-post och det lösenord du själv valt.  För att använda din e-post måste du först logga in på Mina sidor och registrera den.

    Appen fungerar i Androidbaserade telefoner med Androidversion 2.3 samt 4.X eller högre. 

    För iPhone gäller iOS 5.1 eller högre. 

    Kom ihåg! Om du har en väldigt liten skärm kan det vara svårt att använda appen.

    Om du väljer "Håll mig inloggad" så sparas dina uppgifter och du behöver inte logga in i appen igen. Det är då först när du väljer att logga ut från appen som du behöver logga in igen.

    Har du glömt ditt lösenord så kan du genom att fylla i din registrerade e-postadress beställa en länk som gör att du kan återställa lösenordet.

    Ändra lösenord

    Om du har glömt vilken e-postadress du registrerat kan du alltid logga in med ditt kundnummer och pinkod som du finner uppe till höger på din faktura. Under Min profil på Mina sidor kan du sedan se vilken e-postadress som är registrerad.

  23. Hur en flytt går till

    Följ din flyttanmälan

    Steg 1 Du anmäler din flytt till oss via flyttguiden eller på telefon.

    Steg 2 Vi tar emot och registrerar flytten. Har du valt att teckna elhandelsavtal med oss och gett oss fullmakt till kontaktar vi ditt elnätsföretag och meddelar att du valt Vattenfall som elleverantör på din nya adress. Om du tecknat ett elnätsavtal kontrollerar vi att de person- och anläggningsuppgifter som du uppgett är korrekta och ditt avtal med oss kommer att börja gälla från det datum du angett att du flyttar in.

    Steg 3 Vi skickar ut en bekräftelse på din flyttanmälan i form av ett välkomstbrev som får hem i din brevlåda senast en vecka efter anmälan. Om du inte har fått hem bekräftelsen en vecka efter du gjort din anmälan, kontakta oss.

    Steg 4 Avtalet startar från och med det datum som finns angivet i välkomstbrevet.

    Anmäl flytt via Flyttguiden

     

    Om du har valt att säga upp ditt avtal med oss

    Steg 1 Du säger upp ditt avtal genom att kontakta oss.

    Steg 2 Vi registrerar din flytt i vårt system och inväntar det slutdatum du har bestämt.

    Steg 3 När angett datum inträffar läser vi av din förbrukning och skickar en slutfaktura till dig. På fakturan står det ”slutdebiterad” och det innebär att det är den sista fakturan du får.

    Steg 4 Du betalar din slutfaktura till oss och avtalet är därmed avslutat.

    Kontakta oss

    Relaterade frågor och svar

    Ditt inflytt- och utflyttsdatum är inte beroende av varandra. Du kan exempelvis välja inflyttsdatum för den nya fastigheten till 1/7 2016 och utflyttsdatum på den gamla från 15/7 2016 om du skulle vilja eller tvärtom.

    Självklart går det bra att ta med elavtalet i flytten. Om du vill kolla om det finns något bättre elavtal som passar dina behov i din nya bostad kan du göra det med Elavtalsguiden.

    Kom ihåg att du också behöver elnätsavtal för att få el till din nya bostad, när du tecknar elavtal med Vattenfall kan vi hjälpa dig att teckna ett elnätsavtal med det elnätsföretag som äger elledningarna i ditt område.

    Flytta ditt elavtal

    Du har som kund två olika avtal för din el.

    • Elnätsavtalet tecknas med det elnätsföretag som äger stolpar och elledningar i ditt område. De levererar elen fram till din dörr.
    • Elhandelsavtal tecknas med det elhandelsföretag som du köper elen av. De är dem som du köper din el som du förbrukar av.

    Har du ett elhandels- och elnätsföretag som ingår i samma koncern så får du oftast bara en faktura. Annars får du normalt två fakturor – en från elnätsföretaget och en från elhandelsföretaget.

  24. Autogiro och e-faktura

    Autogiro

    Med autogiro sker betalningen av fakturorna automatiskt på förfallodagen från det konto du valt. Anmälan till autogiro kan du göra via din bank, då behöver du ditt betalarnummer som du hittar under Mina fakturor på Mina sidor. Du kan också fylla i och skicka in en blankett till oss.

    Viktigt att tänka på: se till att ha täckning för fakturabeloppet på ditt konto dagen innan förfallodatum så slipper du onödiga påminnelseavgifter. Om du inte har täckning när vi gjort den första dragningen försöker vi igen dagen efter.

    Anmälan för autogiro

    Se ditt betalarnummer

     

    E-faktura

    E-faktura är detsamma som en vanlig faktura, med skillnaden är att den skickas elektroniskt till din internetbank, det enda du behöver göra är att logga in på din bank och godkänna fakturan så betalas den. Om du vill gå tillbaka och kolla på gamla fakturor gör du det där eller genom att logga in på Mina sidor.

    Anmälan gör du enkelt via din internetbank eller genom att fylla i formuläret för e-faktura på Mina sidor.

    Viktigt att tänka på: det måste vara samma person som står på avtalet hos oss som har e-faktura eftersom identifieringen sker via personnummer. Om du hinner få en pappersfaktura innan vi ändrat till e-faktura är det den som ska betalas.

    Anmäl e-faktura

     

    E-POSTFAKTURA

    E-postfaktura är detsamma som en vanlig faktura, med skillnaden är att den skickas direkt till din e-postadress som ett bifogad PDF-dokument. Anmälan gör du enkelt genom att fylla i formuläret för e-postfaktura på Mina sidor.


    Anmäl e-postfaktura

    Kombinera betalsätten

    För den enklaste hanteringen av dina fakturor föreslår vi en kombinerad lösning mellan autogiro och e-faktura. Fakturan skickas då elektroniskt till din internetbank och beloppet dras automatiskt utan att du behöver godkänna den, samtidigt som e-fakturan sparas där. Du kan även kombinera din autogiro och e-postfaktura – då får du din faktura till din e-post innan beloppet dras från ditt bankkonto.

    Relaterade frågor och svar

    Har du nyligt anmält dig för autogiro kan orsaken vara att anmälan inte blivit godkänd ännu. Är din faktura utskriven med en inbetalningsavi innebär det att vi inte kan dra fakturan med hjälp av autogiro. När ansökan är godkänt av både din bank och av oss framgår det tydligt på fakturan att beloppet kommer att belasta ditt konto.

    Om det gått en tid sedan du gjorde din anmälan och autogirot ändå inte fungerar kan det bero på att vi har fått in fel uppgifter.

    Kontakta oss

    Du ska bara behöva kontakta din bank och meddela att det finns ett aktivt autogiro hos Vattenfall.

    I vissa fall kan du behöva säga upp ditt autogiro hos oss, vänta ca fem dagar, och sedan anmäla det på nytt till den nya banken.

    Banken hjälper dig oftast att flytta över e-fakturan till den nya banken.

    Om det inte är möjligt kan du logga in på din gamla bank och göra en avanmälan av e-faktura. Gör sedan en ny anmälan om e-faktura på din nya bank eller genom att logga in på Mina sidor och fylla i vårt formulär.

    Anmäl e-faktura

  25. Säga upp elavtal

    Avsluta elavtalet

    Ska du flytta och därför vill säga upp ditt avtal med oss? Ring 020-82 00 00 så hjälper vi dig. Kom bara ihåg att anmäla det till oss senast tio dagar innan flytten.

    Om du är nöjd med ditt avtal går det också bra att ta med elavtalet i flytten, eller så kan vi hjälpa dig att föreslå ett nytt som passar dig och den nya bostaden bättre.

    Vill komma i kontakt med vår kundombudsman eller lämna ett klagomål?

    Läs mer under Om du inte är nöjd

  26. Betalningsuppgifter

    Betalningsinformation

    Använd den betalningsinformation som du hittar längst ned på din faktura med OCR-nummer som betalningsreferens eller det bifogade inbetalningskortet. På Mina sidor, under Mina fakturor kan du se vilket OCR-nummer du ska använda och till vilket konto du ska betala.

    Plusgiro 413 13 00-8

    Bankgiro 5110-8348

     

    Betala från utlandet

    När du ska betala en faktura från utlandet behöver du meddela din bank BIC/ SWIFT-kod, IBAN-nummer och OCR-numret som referens. Dessa uppgifter står angivna längst ned på fakturans första sida. Det OCR-nummer du ska använda hittar du också om du loggar in på Mina sidor, under Mina fakturor.

    BIC/SWIFT-kod NDEASESS

    IBAN-nummer SE 74 9500 0099 6042 0384 9767

    Viktigt att veta: Om banken tar ut en avgift för att genomföra transaktionen läggs den till på betalningen. Överföringar från utlandet kan ta några bankdagar extra, tänk på det när du ska betala din faktura.

    Relaterade frågor och svar

    Ska du flytta och därför ska göra en adressändring hjälper vi dig att flytta med ditt elavtal. Vi kan också föreslå ett nytt elavtal som passar dig och din nya bostad bättre – oavsett om du är kund hos oss idag eller inte. Om du vill göra en adressändring av annan orsak så kontaktar du oss så hjälper vi dig.

    Till Elavtalsguiden

    Kontakta oss

    Om du vill delbetala din faktura upprättar vi en avbetalningsplan till en kostnad som faktureras på första delinbetalningen. Kontakta oss innan fakturans förfallodatum.

    Dröjsmålsränta debiteras efter att avbetalningsplanen är fullt inbetald. Enligt allmänna avtalsvillkor kan du också under vissa omständigheter ha rätt till avgifts- och räntefri avbetalningsplan.

    Din förfrågan om delbetalning måste ske innan förfallodatumet för fakturan har passerat. Nya fakturor från Vattenfall ska betalas som vanligt, vid sidan av avbetalningsplanen. Om en betalning uteblir eller utförs med lägre belopp än vad som avtalats kommer avbetalningsplanen sluta gälla och resterande skuld ska betalas omedelbart. Detsamma gäller om en ny faktura inte betalas i tid.

    Kontakta oss

    Har du gjort en dubbel inbetalning eller en överinbetalning till oss så kontrollerar vi ifall du har tidigare förfallna fakturor. Har du något förfallet hos oss så läggs pengarna mot den förfallna fakturan. Har du inget förfallet hos oss så drar vi av beloppet mot din nästkommande faktura. Blir det då kvar ett tillgodo så kommer vi att skicka pengarna till dig via en utbetalningsavi.

    Är det betalt ett mindre belopp än vad som står på fakturan så kommer en påminnelse skickas till dig gällande det kvarstående beloppet.

    Om du har angett fel uppgifter behöver vi veta följande för att kunna leta rätt på betalningen:

    1. Datum då betalning drogs från ditt bankkonto eller när fakturan betalades via bankens eller ombudets kassa. 
    2. Till vilket Bank- eller PlusGiro betalningen gjordes.
    3. Beloppet du betalade in. 
    4. Referensen du angav - även om den var felaktig.

    Kontakta oss på 020-82 00 00 så hjälper vi dig!

  27. Anstånd och delbetalning

    Anstånd

    Anstånd innebär att betalningsdatumet på din faktura skjuts fram i max 30 dagar. Om du vill söka anstånd är det viktigt att du kontaktar oss innan det ursprungliga förfallodatumet på fakturan har passerat. Kontakta oss så hjälper vi dig.

    Viktigt att tänka på: När du väljer att skjuta fram förfallodatumet på din faktura  tillkommer det dröjsmålsränta på det ursprungliga faktureringsbeloppet.

    Delbetalning

    Om du vill delbetala din faktura upprättar vi en avbetalningsplan till en kostnad som faktureras på första delinbetalningen. Kontakta oss innan fakturans förfallodatum.

    Dröjsmålsränta debiteras efter att avbetalningsplanen är fullt inbetald. Enligt allmänna avtalsvillkor kan du också under vissa omständigheter ha rätt till avgifts- och räntefri avbetalningsplan.

    Viktigt att tänka på: Din förfrågan om delbetalning måste ske innan förfallodatumet för fakturan har passerat. Nya fakturor från Vattenfall ska betalas som vanligt, vid sidan av avbetalningsplanen. Om en betalning uteblir eller utförs med lägre belopp än vad som avtalats kommer avbetalningsplanen sluta gälla och resterande skuld ska betalas omedelbart. Detsamma gäller om en ny faktura inte betalas i tid.

    Kontakta oss

    Relaterade frågor och svar

    Om du loggar in på Mina sidor hittar du alla dina fakturor samt betalstatus där (upp till fem år tillbaka i tiden). För att logga in på Mina sidor behöver kundnummer och personlig kod, dessa hittar du på en gammal faktura.

    Har du inte några inloggningsuppgifter till hands kan du alltid kontakta oss på 020-82 00 00 så hjälper vi dig.

    Se din faktura på Mina sidor

    Har du gjort en dubbel inbetalning eller en överinbetalning till oss så kontrollerar vi ifall du har tidigare förfallna fakturor. Har du något förfallet hos oss så läggs pengarna mot den förfallna fakturan. Har du inget förfallet hos oss så drar vi av beloppet mot din nästkommande faktura. Blir det då kvar ett tillgodo så kommer vi att skicka pengarna till dig via en utbetalningsavi.

    Är det betalt ett mindre belopp än vad som står på fakturan så kommer en påminnelse skickas till dig gällande det kvarstående beloppet.

    Om du har angett fel uppgifter behöver vi veta följande för att kunna leta rätt på betalningen:

    1. Datum då betalning drogs från ditt bankkonto eller när fakturan betalades via bankens eller ombudets kassa. 
    2. Till vilket Bank- eller PlusGiro betalningen gjordes.
    3. Beloppet du betalade in. 
    4. Referensen du angav - även om den var felaktig.

    Kontakta oss på 020-82 00 00 så hjälper vi dig!

    Om en faktura inte är betald innan förfallodatum skickar vi automatiskt ut en påminnelse. Observera att avgiften för påminnelsen är 60 kronor och kommer att läggas på nästkommande faktura.

    Har du fått en påminnelse trots att du betalat fakturan?

    Kontrollera först att du angivit rätt OCR-nummer och belopp på din inbetalning - båda uppgifterna finns på det förtryckta inbetalningskortet.

    Om OCR-nummer eller belopp avviker från det som är skrivet på fakturan, eller om uppgifterna är otydligt handskrivna, måste betalningen bearbetas manuellt när den matchas mot din faktura. Det kan ta någon dag extra och därför kan en påminnelse ha skickats till dig.

    Ditt fakturabelopp baseras på den el som du förbrukat under den aktuella tidsperioden. På Mina sidor kan du se din förbrukning och jämföra det med beloppet på din faktura.

    För att sänka din elkostnad finns det några saker du kan se över:

  28. Betalningspåminnelse

    Betalningspåminnelse och påminnelseavgift

    Om din faktura inte betalas i tid skickar vi ut en påminnelse. Utskicket sker automatiskt när fakturans förfallodatum passerat och vi inte har tagit emot någon betalning. På Mina sidor ser du betalstatus på dina fakturor.

    Observera att avgiften för påminnelsen är 60 kronor och läggs på nästa faktura.

    Har du betalat fakturan i tid men ändå fått en påminnelse?

    Kontrollera först att du har angett rätt OCR-nummer och belopp, uppgifterna finns på det förtryckta inbetalningskortet. Du kan se dina gamla fakturor på Mina sidor.

    Om OCR-nummer eller belopp avviker från det som är skrivet på fakturan, eller om uppgifterna är otydligt handskrivna, måste betalningen bearbetas manuellt när den matchas mot din faktura. Det kan ta någon dag extra och därför kan en påminnelse ha skickats till dig.

    Se dina fakturor på Mina sidor

    Relaterade frågor och svar

    Våra fakturor skickas alltid i efterskott. Om du är ny kund hos oss och ännu inte fått välja faktureringsintervall så kommer fakturan troligtvis två månader efter avtalsstart.

    Om din faktura har kommit bort och du har en gammal faktura så kan du logga in på Mina sidor och där se ifall vi har skickat den till dig, där finns också alla nödvändiga uppgifter för att betala fakturan. Här kan du även kontrollera ditt faktureringsintervall.

    Logga in på Mina sidor

    Har du gjort en dubbel inbetalning eller en överinbetalning till oss så kontrollerar vi ifall du har tidigare förfallna fakturor. Har du något förfallet hos oss så läggs pengarna mot den förfallna fakturan. Har du inget förfallet hos oss så drar vi av beloppet mot din nästkommande faktura. Blir det då kvar ett tillgodo så kommer vi att skicka pengarna till dig via en utbetalningsavi.

    Är det betalt ett mindre belopp än vad som står på fakturan så kommer en påminnelse skickas till dig gällande det kvarstående beloppet.

    Om du har angett fel uppgifter behöver vi veta följande för att kunna leta rätt på betalningen:

    1. Datum då betalning drogs från ditt bankkonto eller när fakturan betalades via bankens eller ombudets kassa. 
    2. Till vilket Bank- eller PlusGiro betalningen gjordes.
    3. Beloppet du betalade in. 
    4. Referensen du angav - även om den var felaktig.

    Kontakta oss på 020-82 00 00 så hjälper vi dig!

    På Mina sidor kan du kontrollera betalstatus på alla dina fakturor. Din betalning syns så fort vi har fått in den.

    Viktigt att veta: Ibland kan det ta upp till tre bankdagar innan betalningen överförts från din bank till oss.  

    Om du vill delbetala din faktura upprättar vi en avbetalningsplan till en kostnad som faktureras på första delinbetalningen. Kontakta oss innan fakturans förfallodatum.

    Dröjsmålsränta debiteras efter att avbetalningsplanen är fullt inbetald. Enligt allmänna avtalsvillkor kan du också under vissa omständigheter ha rätt till avgifts- och räntefri avbetalningsplan.

    Din förfrågan om delbetalning måste ske innan förfallodatumet för fakturan har passerat. Nya fakturor från Vattenfall ska betalas som vanligt, vid sidan av avbetalningsplanen. Om en betalning uteblir eller utförs med lägre belopp än vad som avtalats kommer avbetalningsplanen sluta gälla och resterande skuld ska betalas omedelbart. Detsamma gäller om en ny faktura inte betalas i tid.

    Kontakta oss

  29. Kontakta oss

    Ring oss

    Vill du göra en flyttanmälan eller har andra frågor gällande din flytt?

    Ring oss på 020-82 00 00 så hjälper vi dig!

    Vi har öppet vardagar 8-18.

    Från utlandet: +46 771 82 00 00

  30. Min förbrukning

    Följ din förbrukning

    Att hålla koll på förbrukningen är ett bra sätt att sänka dina elkostnader. Vi läser av och samlar in data på den el du använder och du har själv tillgång till all information på Mina sidor. Under Min förbrukning kan du se, jämföra och följa din förbrukning över tid.

    Genom att se över din förbrukning kan du se när och hur mycket el du använder, bland annat genom att jämföra det med utomhustemperaturen och också se hur mycket el du använde förra året, månaden eller veckan. Har du timavläst mätare kan du följa din förbrukning timma för timma.

    Se din förbrukning

    Minska din förbrukning

    Vi hjälper dig med anpassade produkter och råd som gör det lättare för dig att leva energismart och minska din förbrukning.

  31. Säga upp elavtal

    Avsluta ditt avtal

    Om du vill säga upp avtalet med oss så ringer du 020-82 00 00 så hjälper vi dig.

    Vill du komma i kontakt med vår kundombudsman eller vill lämna ett klagomål hittar du all information du behöver under Om du inte är nöjd.

    Ta med avtalet i flytten

    Självklart kan du ta med dig elavtalet hos oss när du ska flytta. Om du ger oss en fullmakt så säger vi upp ditt gamla avtal, ordnar ditt nya elnätsavtal och tecknar ett elavtal med oss. Vi hjälper dig oavsett om du flyttar inom eller utanför Vattenfalls nätområde, kom bara ihåg att anmäla din flytt till oss senast 10 dagar innan flyttdatumet.

    Flytta med avtalet

    Uppsägningstid

    • Rörligt avtal - en månads uppsägningstid
    • Fast avtal - en månad innan avtalet löper ut


    Vill du bryta avtalet i förtid tillkommer en kostnad. Om du ska flytta och därför vill bryta ditt avtal innan avtalstiden är slut kostar det inte något extra, men du kan såklart välja att ta med dig avtalet till den nya adressen.

  32. Felanmälan

    Felanmälan av Mina sidor

    På Mina sidor hittar du bland annat information om och kan utföra ärenden gällande din förbrukning, dina avtal och fakturor.

    Om något är fel med tjänsterna eller om du har problem med att logga in kan du anmäla det här. Vi tar också tacksamt emot din feedback och förbättringsförslag. Självklart går det också bra att ringa oss för att få hjälp. 

    Saknar du förbrukning?

    Troligen beror det på en viss fördröjning i insamlingen av mätvärdena, det kan ibland dröja några dygn innan vi får in dem. De rapporteras in så snart de är oss till handa.  

    Just nu har vi problem med insamlingen av mätvärden från fjärrvärme.

    Relaterade frågor och svar

    För att logga in behöver du ditt kundnummer och din personliga kod. Dessa uppgifter finner du uppe till höger på din faktura, om du är ny kund hos oss får du dina inloggningsuppgifter med första fakturan. Kundnumret består av tio (10) siffror och pinkoden av fyra (4). Har du inte tillgång till en faktura kan kontakta oss på 020-82 00 00 så hjälper vi dig.

    Logga in på Mina sidor 

    Observera att du antingen måste logga in med kundnummer och pinkod ELLER den e-post och det lösenord du själv valt.  För att använda din e-post måste du först logga in på Mina sidor och registrera den.

    När du gjort tre felaktiga inloggningsförsök blir ditt konto spärrat.

    Har du försökt logga in med kundnummer blir ditt konto automatiskt upplåst efter 24 timmar. Innan dessa 24 timmar har passerat kan kontot inte låsas upp. När kontot låsts upp har du endast ett försök på dig att logga in innan kontot åter blir låst.

    Har du försökt logga in med e-post måste du använda kundnummer och PIN-kod för att låsa upp ditt konto.

    Observera att du antingen måste logga in med kundnummer och pinkod ELLER den e-post och det lösenord du själv valt. Ditt kundnummer och pinkod hittar du längst upp till höger på din faktura. För att använda din e-post måste du ha registrerat den på Mina sidor.

    Har du glömt ditt lösenord så kan du genom att fylla i din registrerade e-postadress beställa en länk som gör att du kan återställa lösenordet.

    Ändra lösenord

    Om du har glömt vilken e-postadress du registrerat kan du alltid logga in med ditt kundnummer och pinkod som du finner uppe till höger på din faktura. Under Min profil på Mina sidor kan du sedan se vilken e-postadress som är registrerad.

    Du kan se dina tim-/och dygnsförbrukning om du har Vattenfall Eldistribution AB som nätägare, är timdebiterad elhandelskund eller värmekund. Saknas de ändå kontakta kundservice.

    Det kan ibland förekomma viss fördröjning av insamlingen av mätvärden från värme. Ser du inte din tim-/dygnförbrukning efter några dagar så kontakta oss.

    Fyll i formuläret

     *
    krävs
    krävs Ogiltigt
    krävs Ogiltigt
    Förnamn krävs Ogiltigt Förnamn

    Efternamn krävs

    Ogiltigt Efternamn

    Personnummer krävs

    Fyll i ditt personnummer: xxxxxxxx-xxxx eller xxxxxx-xxxx

    krävs

    krävs

    Fyll i ditt postnummer xxx xx

    krävs

    krävs

    Inte ett giltigt

    E-postadress som krävs

    Inte en giltig E-postadress

    Välj Fil
    krävs Ogiltigt
     *

    Beskriv ditt ärende krävs

     *

    krävs

     *

    krävs

     *

    krävs

     *

    krävs

     *

    krävs

     *

    Svar krävs

     *

    Svar krävs

     *

    Svar krävs

     *

    Svar krävs

     *

    Svar krävs

     *

    Svar krävs

    Uppgifter markerade med asterisk (*) måste fyllas i.

    Captcha krävs Ogiltigt captcha
  33. Binda elpriset

    Fördelar med att binda ditt elpris

    Allt fler väljer att binda sitt elpris: om elen är en stor del av dina kostnader kan det vara tryggt att vet exakt hur mycket du kommer att betala för din förbrukning. Med fast elpris slipper du helt enkelt fundera på elmarknadens toppar och dalar, då det enda som påverkar ditt slutpris är hur mycket el du använder. Du kan välja mellan olika bindningstider så att du hittar just det avtalet som passar dig bäst. Glöm inte att lägga till en bytesrätt – då är det enkelt för dig att byta avtal om priset sjunker.

    Mer information om fast och rörligt elpris kan hittar du nedan.

    Fast elpris

    Rörligt elpris

    Vill du binda elpriset? Kontakta oss på 020-82 00 00 så hjälper vi dig.

    Om du ännu inte är kund hos Vattenfall kan du teckna ett elavtal med fast pris här:

    Teckna avtal

    Bytesrätt

    Bytesrätten gör att du kan sänka ditt elpris om elpriserna går ner. Du betalar en engångsavgift för bytesrätten när du tecknar avtalet. Det gör att du har möjlighet att förnya avtalet till ett nytt lägre pris med samma eller längre avtalslängd, under avtalsperioden. 

    Priset för bytesrätten är beroende på avtalslängd och din förbrukning.

    Avtal 0-8 000* 8 001 - 15 000* 15 001 - 30 000* 30 001 - 75 000*
    1 år 150 kr 250 kr 375 kr 500 kr
    2 år 250 kr 375 kr 500 kr 875 kr
    3 år 375 kr 500 kr 750 kr 1 250 kr

    *kWh/år