Vad kan vi hjälpa dig med?


  • Elavtal

    Elavtal

    Flytta

    Flytta

    Avbrott

    Avbrott

    Faktura och betalning

    Faktura och betalning

    Mina sidor

    Mina sidor

    Kontakta oss

    Kontakta oss

  • Betalning och faktura

    Faktura och betalning

    Se din faktura och ändra betalsätt

    På Mina sidor kan du se dina fakturor och välja att betala dem via autogiro eller e-faktura. Under Mina fakturor hittar du mer information.

    Se dina fakturor
  • Avbrott

    Strömavbrott

    Strömavbrott

    Se aktuell information och uppdateringar om pågående avbrott hos Vattenfall Eldistribution. Där får du också information om avbrottsersättning och kan göra en skadeanmälan.

    Se aktuella avbrott

  • Flytta

    Ska du flytta?

    Vi ger dig den information du behöver och hjälper dig med din flytt. Kom bara ihåg att anmäla det till oss senast tio dagar innan flyttdatum.

    Anmäl flytt

  • Kontakta oss

    Det finns mer än ett sätt att kontakta oss på, här hittar du det som bäst passar dig och ditt ärende.

    Ring oss

    020-82 00 00

    Du är alltid välkommen att ringa oss. Vi har öppet vardagar 8-18.

    Felanmälan

    020-82 58 58

    Ring oss vid ström- eller fjärrvärmeavbrott, dygnet runt.

    Facebook

    Vattenfall Sverige

    Vi finns på plats måndag - torsdag 8-21 samt fredag 8-17.

  • Mina sidor

    Mina sidor

    Logga in på Mina sidor

    Visst kan det vara skönt att ha all information om dina avtal med oss samlad på ett ställe? Med Mina sidor får du snabbt och enkelt kontroll över din energianvändning och kan själv hantera de flesta av dina ärenden. 

    Logga in
  • Se din faktura

    För att se och ladda hem en kopia på din faktura loggar du in på Mina sidor. Under Mina fakturor hittar du alla dina fakturor från oss upp till fem år tillbaka i tiden.

    På fakturan hittar du information som:

    • OCR-numret du använder som betalningsreferens
    • Fakturabeloppet som du ska betala
    • Fakturans förfallodatum
    • Periodens förbrukning (som fakturan baseras på)

    Se din faktura

     

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Elavtal

    Förnya ditt elavtal

    Har du fått information om att det är dags att teckna om ditt avtal så gör du det genom att logga in på Mina sidor och följa instruktionerna där. Du kan antingen välja samma avtal som du tidigare haft, med dagens priser, eller teckna ett nytt som passar dina behov bättre.

    Förnya avtal 

  • Anmäla strömavbrott

    Behöver jag anmäla?

    Är du kund hos Vattenfall Eldistribution kan du själv se om avbrottet redan är registrerat. Om det redan är registrerat betyder det att vi jobbar på att avhjälpa felet och du behöver inte anmäla det till oss. Eventuell avbrottsersättning utgår automatiskt på kommande faktura. I avbrottskartan kan du också följa utvecklingen på avbrottet.

    Om du har en annan elnätsleverantör är det dit du ska vända dig för information om eventuellt avbrott. Se vem som äger elnätet där du bor.

    Har du ett pågående strömavbrott som inte syns på kartan så ringer du in och anmäler det.

    Felanmälan (öppet dygnet runt) 020-82 58 58

    Se registrerade strömavbrott

     

    Kontrollera avbrottet

    • Är jag helt eller delvis utan el?

    Kontrollera om en säkring har gått, det kan vara antingen en huvudsäkring eller en säkring i din elcentral.

    • Är även dina grannar utan el?

    Har grannen ström är det troligen fel på din egen anläggning, kontrollera dina säkringar. Om det även där är mörkt och strömlöst kan det bero på ett fel i elnätet.

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Hjälp med att logga in

    Logga in på Mina sidor

    När du loggar in på Mina sidor för första gången behöver du ditt kundnummer (10 siffror) och din personliga kod (4 siffror), det gäller även om du tidigare registrerat och använt e-post och lösenord. Dina inloggningsuppgifter hittar du längst upp till höger på din faktura.

    Är du ny kund hos oss får du inloggningsuppgifter med din första faktura. Har du inte tillgång till en faktura kan du kontakta oss så skickar vi uppgifterna hem till dig.

    Logga in


    Glömt lösenord

    Om du har glömt det lösenord du registrerat kan du beställa ett nytt. Du fyller endast i den e-postadress som du tidigare använt för att logga in och så skickar vi en länk för återställning av lösenord.

    Glömt lösenord

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • När du ska flytta

    Anmäl din flytt

    När du ska flytta är det några saker du behöver göra för att elen ska fungera, det gäller oavsett om du har anmält din flytt via Adressändring eller Skatteverket.

    • Teckna elnätsavtal. När du ska flytta behöver du teckna ett elnätsavtal, det gör du med den elnätsleverantör som äger ledningarna i det område du flyttar till. Elnätsleverantören ansvarar för att leverera elen fram till din dörr.
    • Teckna elhandelsavtal. För att du ska kunna använda din el behöver du också ett elavtal. Det tecknar du med valfritt elhandelsföretag och gäller den el du faktiskt förbrukar i hemmet, allt från spis till lampor.
    • Säga upp avtal på tidigare bostad. När du flyttar från en bostad, och inte vill stå som betalningsansvarig, behöver du säga upp ditt tidigare elnätsavtal. Du kan också ge oss en fullmakt. Då sköter vi flytten åt dig!

    Vi sköter hela flytten åt dig!

    Om du ger oss en fullmakt så säger vi upp ditt gamla avtal, ordnar ditt nya elnätsavtal och tecknar ett elavtal med oss. Vi hjälper dig oavsett om du flyttar inom eller utanför Vattenfalls nätområde, kom bara ihåg att anmäla din flytt till oss senast 10 dagar innan flyttdatumet.

    Till Flyttguiden

     

    Flytta ditt elnätsavtal 

    Om du har ett elnätsavtal med Vattenfall Eldistribution kan du logga in på Mina sidor och anmäla din flytt där.

    Anmäl elnätsflytt 

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Information om ditt avtal

    Ditt elavtal

    Samtliga uppgifter gällande ditt elavtal hittar du på Mina sidor, under Mina avtal. Se information om:

    • Specifikationen av ditt elpris
    • Avtalets längd och villkor
    • Din beräknade årsförbrukning

    Har du andra avtal med oss hittar du också de uppgifterna där.

    Se ditt avtal

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Förnya ditt avtal

    Teckna om avtalet

    Har du fått information om att ditt avtal håller på att löpa ut och det är dags att teckna om så gör du det genom att logga in på Mina sidor och följa instruktionerna där.

    När du förnyar ditt avtal kan du antingen välja samma avtal som du tidigare haft, med dagens priser, eller teckna ett nytt som passar dina behov bättre. Gör du inget val förnyas avtalet per automatik med ett år med fast elpris.

    Förnya avtal

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Flytta med fjärrvärme

    Flyttanmälan

    Flyttar du till eller från ett hus med fjärrvärme från Vattenfall, behöver du anmäla detta till vår kundservice. Fyll i blanketten och posta eller e-posta den till:

    kundservice@vattenfall.com
    FRISVAR
    Vattenfall Kundservice AB
    Box 13
    88030 Näsåker

    Om du ska flytta till ett hus med fjärrvärme är du också välkommen att kontakta oss.

    Flyttanmälan fjärrvärme

    Viktigt att tänka på: Läs av din fjärrvärmemätare och lämna in mätarställningarna i samband med utflyttsdagen. Vi behöver din flyttanmälan för fjärrvärme senast en vecka efter att du flyttat. Du står som betalningsansvarig fram till dess att flytten har registrerats och mätaren är avläst.

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Ditt bästa elavtal

    När du ska teckna avtal

    För att elen ska fungera i ditt hem behöver du två avtal.

    Elnätsavtal

    Avtalet tecknar du med det elnätsbolag som äger elledningarna där du bor. Det är elnätsbolaget som levererar elen fram till din dörr.

    Elavtal

    Ett elavtal behöver du för att kunna börja använda elen i ditt hem. Det gäller den el du faktiskt förbrukar, allt från spis till lampor. Genom elavtalsguiden gör vi det enkelt för dig att teckna elavtal med oss. Du får, utifrån dina förutsättningar, förslag på vilket avtal som passar dig bäst.

    Om du ger oss en fullmakt, när du fyller i dina kontaktuppgifter, så säger vi upp ditt gamla avtal och tecknar ett nytt elavtal med oss. Vi sköter då också all kontakt med ditt elnätsbolag.

    Teckna elavtal

    Välj energikälla

    När du tecknar elavtal hos oss väljer du själv hur du vill att din el ska produceras.

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Anmäla fjärrvärmeavbrott

    Om du har ett avbrott

    Misstänker du att något är fel med fjärrvärmen? Kontrollera i första hand fastighetens fjärrvärmecentral och övriga berörda system. Om du inte kan göra det själv, kontakta din fastighetsägare eller ansvarig i bostadsrättsföreningen. Ofta beror avbrott på ett fel i fastighetens egen fjärrvärmecentral och då är det fastighetsägaren som är ansvarig för eventuell åtgärd.

    Vid planerade avbrott meddelar vi fastighetsägaren i god tid innan avbrottet. Vid ett akut eller oplanerat avbrott informeras fastighetsägaren så fort det är möjligt.

    Du kan se planerade och oplanerade avbrott på vår avbrottskarta för fjärrvärme. Vid fel i fjärrvärmeleveransen, ring oss dygnet runt på 020-82 58 58.

    Se aktuella fjärrvärmeavbrott


    Problem med fjärrvärmeväxlare

    Du ansvarar själv för din värmeväxlare. Om din den inte är lika effektiv som den har varit, eller om den går sönder kan du beställa servicearbeten och reparation från oss. Innan du bokar tid för hjälp, kontrollera att inte fjärrvärmenätet är avstängt.

    Prislista felavhjälpning

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Tjänster och funktioner

    Mina sidor

    Med Mina sidor får du kontroll över din energianvändning och kan själv utföra de flesta av dina ärenden.

    Mina fakturorSe alla dina fakturor från oss, upp till fem år tillbaka i tiden med information som betalstatus, betalningsuppgifter, anläggningsID och ditt fakturaintervall.

    Min förbrukningFölj och jämför din förbrukning över tid, sortera och filtrera på önskade tidsintervall och perioder.

    Mina avtal Se vilket avtal du har, till vilket pris och hur länge det gäller. Du får detaljerad prisinformation och dina avtalsvillkor. Är det dags att förnya ditt avtal kan du också göra det.

    Min profilHär hittar du de personuppgifter vi har på dig. Du kan lägga till e-postadress och mobilnummer för att förenkla kommunikationen eller ändra ditt betalsätt och välja autogiro eller e-faktura. Vill du hellre logga in på Mina sidor med e-postadress och lösenord kan du registrera det.

    ErbjudandenHitta unika och intressanta kunderbjudanden. Just nu får du till exempel 20% rabatt på Philips Hue startpaket.

    Logga in

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Fakturaförklaring

    Din faktura består av tre sidor.

    • En sammanställning av den faktiska förbrukningen där du hittar beloppet som ska betalas, betalningsinformation och dina kunduppgifter.
    • Ett informationsblad där du hittar mer information om vart du ska vända dig vid ett strömavbrott, hur du gör om du ska flytta samt dina rättigheter som kund.
    • En specifikation av den faktiska förbrukningen där du kan läsa mer om din elanvändning i detalj samt se vilka avtal du har.

     

    Se fakturaförklaring för fjärrvärme

    Se hela fakturaförklaringen

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Våra elavtal

    Rörligt elpris

    Elavtal med rörligt pris följer elbörsen, och kan därför både gå upp och ner. Passar dig som vill ha låga elpriser, men samtidigt är beredd att ta risken att priset kan stiga både fort och kraftigt. Vårt rörliga elpris är kopplat till spotpriset på den nordiska elbörsen. Du betalar vårt inköpspris, kostnad för elcertifikat, vårt påslag, energiskatt och moms. Årsavgift baserad på din årsförbrukning tillkommer.

    • Oftast lönsammast i längden
    • Ingen bindningstid
    • För dig som har marginal att klara tillfälliga pristoppar

    Läs mer om elavtal med rörligt elpris

    Fast elpris

    Väljer du elavtal med fast pris behöver du inte fundera över elmarknadens toppar och dalar, och slipper prishöjning om elpriserna går upp. Passar dig som vill veta vad du ska betala varje månad. Fast elpris innebär att du har ett bundet elpris under hela avtalets längd. Viktigt att veta är att ditt fakturabelopp varierar från månad till månad även om du har ett fast pris. Det beror på att  hushållets elförbrukning varierar över året vilket resulterar i olika belopp på elräkningarna. Tryggheten ligger i att elpriset, det vill säga priset i öre per kilowattimme (öre/kWh), är fast. 

    • Du vet vad elen kommer kosta under en längre tid
    • Extra trygghet om du lägger till en bytesrätt - enkelt att byta avtal om priset sjunker
    • Bindningstider från 6 månader till 3 år

    Läs mer om elavtal med fast elpris

    Teckna elavtal

     

    Viktigt att tänka på: Om du som kund inte själv har gjort ett aktivt val av elhandlare får du som är nyinflyttad ett Anvisningsavtal. Anvisningsavtal, som tidigare kallades Tillsvidarepris, är ett avtal med fast pris som gäller tillsvidare utan någon uppsägningstid och har ofta en högre kostnad.

    Se våra avtalspriser

    På elavtalsguiden hjälper vi dig att bli kund hos Vattenfall. Här finns alla våra aktuella priser och erbjudanden samlade. Du ser också vad din beräknade månadskostnad blir.

    Allt du behöver göra är att:

    • Ange ditt postnummer och boendeform
    • Välja det elavtal som passar dig bäst
    • Fylla i dina kontaktuppgifter, vi fixar resten!

    Se priser

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Mina sidor-appen

    En ny app är under utveckling och den gamla kommer att tas ur funktion. Vi rekommenderar dig som idag använder Mina sidor-appen att tills vidare logga in via webben. 

    Logga in på Mina sidor

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • När strömmen går

    Tips vid avbrott

    Är strömavbrottet ett faktum är det några saker som är bra att tänka på:

    • Kontrollera om avbrottet bara är i din bostad. Kan en säkring ha gått?
    • Håll värmen! Använd bara ett rum, klä dig i flera lager och använd filtar och mattor på golvet som isolering. Se till att stänga dörren till det rum du använder.
    • Rädda maten och tappa upp vatten! Lägg in mat som kan bli dålig i frysen och håll den stängd och se till att ha några burkar vatten i reserv.
    • Stäng av tvätt- och diskmaskin samt alla element. Om de är igång när strömmen kommer tillbaka finns en risk att elnätet blir överbelastat.

    ... och när strömmen kommer tillbaka?

    • Starta inte alla apparater och element samtidigt, utan börja med att sätta igång några åt gången.

    Ersättning vid avbrott

    Den lagstadgade avbrottsersättningen utgår för ett strömavbrott som pågår i minst tolv timmar.

    Beloppet dras oftast automatiskt av på en kommande faktura inom sex månader efter avbrottet.

    Läs mer om avbrottsersättning

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Hur en flytt går till

    Följ din flyttanmälan

    Steg 1 Du anmäler din flytt till oss via flyttguiden eller på telefon.

    Steg 2 Vi tar emot och registrerar flytten. Har du valt att teckna elhandelsavtal med oss och gett oss fullmakt till kontaktar vi ditt elnätsföretag och meddelar att du valt Vattenfall som elleverantör på din nya adress. Om du tecknat ett elnätsavtal kontrollerar vi att de person- och anläggningsuppgifter som du uppgett är korrekta och ditt avtal med oss kommer att börja gälla från det datum du angett att du flyttar in.

    Steg 3 Vi skickar ut en bekräftelse på din flyttanmälan i form av ett välkomstbrev som får hem i din brevlåda senast en vecka efter anmälan. Om du inte har fått hem bekräftelsen en vecka efter du gjort din anmälan, kontakta oss.

    Steg 4 Avtalet startar från och med det datum som finns angivet i välkomstbrevet.

    Anmäl flytt via Flyttguiden

     

    Om du har valt att säga upp ditt avtal med oss

    Steg 1 Du säger upp ditt avtal genom att kontakta oss.

    Steg 2 Vi registrerar din flytt i vårt system och inväntar det slutdatum du har bestämt.

    Steg 3 När angett datum inträffar läser vi av din förbrukning och skickar en slutfaktura till dig. På fakturan står det ”slutdebiterad” och det innebär att det är den sista fakturan du får.

    Steg 4 Du betalar din slutfaktura till oss och avtalet är därmed avslutat.

    Kontakta oss

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Autogiro och e-faktura

    E-faktura

    E-faktura är detsamma som en vanlig faktura, med skillnaden är att den skickas elektroniskt till din internetbank, det enda du behöver göra är att logga in på din bank och godkänna fakturan så betalas den. Om du vill gå tillbaka och kolla på gamla fakturor gör du det där eller genom att logga in på Mina sidor.

    Anmälan gör du enkelt via din internetbank eller genom att fylla i formuläret för e-faktura på Mina sidor.

    Viktigt att tänka på: det måste vara samma person som står på avtalet hos oss som har e-faktura eftersom identifieringen sker via personnummer. Om du hinner få en pappersfaktura innan vi ändrat till e-faktura är det den som ska betalas.

    Anmäl e-faktura

     

    Autogiro

    Med autogiro sker betalningen av fakturorna automatiskt på förfallodagen från det konto du valt. Anmälan till autogiro kan du göra via din bank, då behöver du ditt betalarnummer som du hittar under Mina fakturor på Mina sidor. Du kan också fylla i och skicka in en blankett till oss.

    Viktigt att tänka på: se till att ha täckning för fakturabeloppet på ditt konto dagen innan förfallodatum så slipper du onödiga påminnelseavgifter. Om du inte har täckning när vi gjort den första dragningen försöker vi igen dagen efter.

    Anmälan för autogiro

    Se ditt betalarnummer

     

    E-postfaktura

    E-postfaktura är detsamma som en vanlig faktura, med skillnaden är att den skickas direkt till din e-postadress som ett bifogad PDF-dokument. Anmälan gör du enkelt genom att fylla i formuläret för e-postfaktura på Mina sidor.

    Anmäl e-postfaktura

     

    Kombinera betalsätt

    För den enklaste hanteringen av dina fakturor föreslår vi en kombinerad lösning mellan autogiro och e-faktura. Fakturan skickas då elektroniskt till din internetbank och beloppet dras automatiskt utan att du behöver godkänna den, samtidigt som e-fakturan sparas där. Du kan även kombinera din autogiro och e-postfaktura – då får du din faktura till din e-post innan beloppet dras från ditt bankkonto.

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Betalningsuppgifter

    Betalningsinformation

    Använd den betalningsinformation som du hittar längst ned på din faktura med OCR-nummer som betalningsreferens eller det bifogade inbetalningskortet. På Mina sidor, under Mina fakturor kan du se vilket OCR-nummer du ska använda och till vilket konto du ska betala.

    Plusgiro 413 13 00-8

    Bankgiro 5110-8348

    Betala från utlandet

    När du ska betala en faktura från utlandet behöver du meddela din bank BIC/ SWIFT-kod, IBAN-nummer och OCR-numret som referens. Dessa uppgifter står angivna längst ned på fakturans första sida. Det OCR-nummer du ska använda hittar du också om du loggar in på Mina sidor, under Mina fakturor.

    BIC/SWIFT-kod NDEASESS

    IBAN-nummer SE 74 9500 0099 6042 0384 9767

    Viktigt att veta: Om banken tar ut en avgift för att genomföra transaktionen läggs den till på betalningen. Överföringar från utlandet kan ta några bankdagar extra, tänk på det när du ska betala din faktura.

    Se din faktura

    Logga in på Mina sidor för att se dina fakturor och tillhörande betalningsuppgifter. Där hittar du OCR-nummer, betalstatus, belopp och fakturans förfallodatum. 

    Dina fakturor

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Säga upp elavtal

    Avsluta elavtalet

    Ska du flytta och därför vill säga upp ditt avtal med oss? Ring 020-82 00 00 så hjälper vi dig. Kom bara ihåg att anmäla det till oss senast tio dagar innan flytten.

    Om du är nöjd med ditt avtal går det också bra att ta med elavtalet i flytten, eller så kan vi hjälpa dig att föreslå ett nytt som passar dig och den nya bostaden bättre.

    Vill du komma i kontakt med vår kundombudsman eller lämna ett klagomål?

    Läs mer under Om du inte är nöjd

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Anstånd och delbetalning

    Anstånd

    Anstånd innebär att betalningsdatumet på din faktura skjuts fram i max 30 dagar. Om du vill söka anstånd är det viktigt att du kontaktar oss innan det ursprungliga förfallodatumet på fakturan har passerat. Kontakta oss så hjälper vi dig.

    Viktigt att tänka på: När du väljer att skjuta fram förfallodatumet på din faktura tillkommer det dröjsmålsränta på det ursprungliga faktureringsbeloppet.

    Delbetalning

    Om du vill delbetala din faktura upprättar vi en avbetalningsplan till en kostnad som faktureras på första delinbetalningen. Kontakta oss innan fakturans förfallodatum.

    Dröjsmålsränta debiteras efter att avbetalningsplanen är fullt inbetald. Enligt allmänna avtalsvillkor kan du också under vissa omständigheter ha rätt till avgifts- och räntefri avbetalningsplan.

    Viktigt att tänka på: Din förfrågan om delbetalning måste ske innan förfallodatumet för fakturan har passerat. Nya fakturor från Vattenfall ska betalas som vanligt, vid sidan av avbetalningsplanen. Om en betalning uteblir eller utförs med lägre belopp än vad som avtalats kommer avbetalningsplanen sluta gälla och resterande skuld ska betalas omedelbart. Detsamma gäller om en ny faktura inte betalas i tid.

    Kontakta oss

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Betalningspåminnelse

    Betalningspåminnelse och påminnelseavgift

    Om din faktura inte betalas i tid skickar vi ut en påminnelse. Utskicket sker automatiskt när fakturans förfallodatum passerat och vi inte har tagit emot någon betalning. På Mina sidor ser du betalstatus på dina fakturor. Om din faktura inte betalas i tid efter att vi skickat ut betalningspåminnelsen skickar vi ut ett inkassokrav.

    Observera att avgiften för påminnelsen är 60 kronor och läggs på nästa faktura. Avgiften för inkassot är 180 kronor och läggs på nästa faktura.

    Betalat fakturan i tid men ändå fått en påminnelse?

    Kontrollera först att du har angett rätt OCR-nummer och belopp, uppgifterna finns på det förtryckta inbetalningskortet. Du kan se dina gamla fakturor på Mina sidor.

    Om OCR-nummer eller belopp avviker från det som är skrivet på fakturan, eller om uppgifterna är otydligt handskrivna, måste betalningen bearbetas manuellt när den matchas mot din faktura. Det kan ta någon dag extra och därför kan en påminnelse ha skickats till dig.

    Se dina fakturor

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Min förbrukning

    Följ din förbrukning

    Att hålla koll på förbrukningen är ett bra sätt att sänka dina elkostnader. Vi läser av och samlar in data på den el du använder och du har själv tillgång till all information på Mina sidor. Under Min förbrukning kan du se, jämföra och följa din förbrukning över tid.

    Genom att se över din förbrukning kan du se när och hur mycket el du använder, bland annat genom att jämföra det med utomhustemperaturen och också se hur mycket el du använde förra året, månaden eller veckan. Har du timavläst mätare kan du följa din förbrukning timma för timma.

    Se din förbrukning

    Minska din förbrukning

    Vi hjälper dig med anpassade produkter och råd som gör det lättare för dig att leva energismart och minska din förbrukning.

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Säga upp elavtal

    Avsluta ditt avtal

    Om du vill säga upp avtalet med oss så ringer du 020-82 00 00 så hjälper vi dig.

    Vill du komma i kontakt med vår kundombudsman eller vill lämna ett klagomål hittar du all information du behöver under Om du inte är nöjd.

    Ta med avtalet i flytten

    Självklart kan du ta med dig elavtalet hos oss när du ska flytta. Om du ger oss en fullmakt så säger vi upp ditt gamla avtal, ordnar ditt nya elnätsavtal och tecknar ett elavtal med oss. Vi hjälper dig oavsett om du flyttar inom eller utanför Vattenfalls nätområde, kom bara ihåg att anmäla din flytt till oss senast 10 dagar innan flyttdatumet.

    Flytta med avtalet

     

    Uppsägningstid

    • Rörligt avtal - en månads uppsägningstid
    • Fast avtal - det senaste datum för uppsägning är det datum som anges som sista svarsdag på det utskicket gällande förnyelse av elavtal som vi skickar till dig. Din första påminnelse om att ditt avtal är på väg att löpa ut kommer skickas 60-90 dagar innan avtalet ska tecknas om.


    Vill du bryta avtalet i förtid tillkommer en kostnad. Om du ska flytta och därför vill bryta ditt avtal innan avtalstiden är slut kostar det inte något extra, men du kan såklart välja att ta med dig avtalet till den nya adressen.

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Felanmälan

    Felanmälan av Mina sidor

    På Mina sidor hittar du bland annat information om och kan utföra ärenden gällande din förbrukning, dina avtal och fakturor.

    Om något är fel med tjänsterna eller om du har problem med att logga in kan du anmäla det här. Vi tar också tacksamt emot din feedback och förbättringsförslag. Självklart går det också bra att ringa oss för att få hjälp.

    Saknar du förbrukning?

    Troligen beror det på en viss fördröjning i insamlingen av mätvärdena, det kan ibland dröja några dygn innan vi får in dem. De rapporteras in så snart de är oss till handa.

    Just nu har vi problem med insamlingen av mätvärden från fjärrvärme.

    Fyll i formuläret

     *
    krävs
    krävs Ogiltigt
    krävs Ogiltigt
    Förnamn krävs Ogiltigt Förnamn

    Efternamn krävs

    Ogiltigt Efternamn

    Personnummer krävs

    Fyll i ditt personnummer: xxxxxxxx-xxxx eller xxxxxx-xxxx

    krävs

    krävs

    Fyll i ditt postnummer xxx xx

    krävs

    krävs

    Inte ett giltigt

    E-postadress som krävs

    Inte en giltig E-postadress

    Välj Fil
    • {{f.name}} Stäng
    krävs Endast en fil kan laddas upp
     *

    Beskriv ditt ärende krävs

     *

    krävs

     *

    krävs

     *

    krävs

     *

    krävs

     *

    krävs

     *

    Svar krävs

     *

    Svar krävs

     *

    Svar krävs

     *

    Svar krävs

     *

    Svar krävs

     *

    Svar krävs

    Uppgifter markerade med asterisk (*) måste fyllas i.

    Captcha krävs Ogiltigt captcha

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Binda elpriset

    Fördelar med att binda ditt elpris

    Allt fler väljer att binda sitt elpris: om elen är en stor del av dina kostnader kan det vara tryggt att vet exakt hur mycket du kommer att betala för din förbrukning. Med fast elpris slipper du helt enkelt fundera på elmarknadens toppar och dalar, då det enda som påverkar ditt slutpris är hur mycket el du använder. Du kan välja mellan olika bindningstider så att du hittar just det avtalet som passar dig bäst. Glöm inte att lägga till en bytesrätt – då är det enkelt för dig att byta avtal om priset sjunker.

    Mer information om fast och rörligt elpris kan hittar du nedan.

    Fast elpris

    Rörligt elpris

    Vill du binda elpriset? Logga in på Mina sidor så kan du ändra ditt rörliga avtal till ett fast. Om du har anvisningsavtal kan du också ändra det där.

    Byt elavtal

     

    Om du ännu inte är kund hos Vattenfall kan du teckna ett elavtal med fast pris här:

    Teckna avtal

     

    Bytesrätt

    Bytesrätten gör att du kan sänka ditt elpris om elpriserna går ner. Du betalar en engångsavgift för bytesrätten när du tecknar avtalet. Det gör att du har möjlighet att förnya avtalet till ett nytt lägre pris med samma eller längre avtalslängd, under avtalsperioden.

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice