Kundservice

Vad kan vi hjälpa dig med?


  • Elavtal

    Elavtal

    Flytta

    Flytta

    Avbrott

    Avbrott

    Faktura och betalning

    Faktura och betalning

    Ladda elbilen

    Ladda elbilen

    Mina sidor

    Mina sidor

    Kontakta oss

    Kontakta oss

  • Laddboxar

    Laddbox för hemmabruk

    Med en laddbox kan du snabbt, säkert och bekvämt ladda din elbil utan att behöva lämna hemmet.

    En laddbox har högre strömstyrka än ett vanligt eluttag och ger dig möjlighet att ladda din elbil upp till tio gånger snabbare och det är dessutom säkrare. Om något skulle bli fel stängs elen av automatiskt. Laddboxen kan installeras både utomhus på husfasaden eller inomhus i garaget. Vi hjälper gärna till med installationen, oavsett var i Sverige du bor.

    Beställ laddbox

     

    Bor du i lägenhet?

    Vi erbjuder olika laddlösningar för flerbostadshus. Om du bor i lägenhet och är intresserad av en laddbox så rekommenderar vi att du först tar kontakt med värden eller styrelsen, som i sin tur kan höra av sig till oss. Vi kan sedan sköta allt från rådgivning till installation och administration.

    Om du bor i en lägenhet med parkering enbart på gatan så finns det tyvärr få laddplatser där du också kan parkera över en längre tid. 
    Du kan alltid snabbladda din elbil på en av våra publika laddstationer, vi har tusentals utspridda runtom i Sverige. Genom att beställa laddkort eller laddbricka helt gratis på InCharge så får du tillgång till alla våra laddpunkter. På vår karta över laddstationer kan du se vilken laddstation som är närmast dig.

    Laddboxar för flerbostadshus

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • När du ska flytta

    Vi flyttar elavtalet åt dig!

    Det är mycket att tänka på vid en flytt, men elen ska inte behöva vara en av de saker som upptar din tid. Därför har vi gjort det enkelt för dig genom att erbjuda oss att sköta hela flytten av elavtal åt dig.

    Om du ger oss en fullmakt så säger vi upp ditt gamla elavtal, ordnar ditt nya elnätsavtal och tecknar ett elavtal med oss. Vi hjälper dig oavsett om du flyttar inom eller utanför Vattenfalls nätområde, kom bara ihåg att anmäla din flytt till oss minst tio dagar innan flyttdatumet. 

    Flytta med elavtalet


    Vill du hellre ta med ditt nuvarande elavtal hos oss än att teckna ett nytt? Ring oss på 020-82 00 00 så hjälper vi dig med det.


    Anmäl din flytt

    När du ska flytta – och inte väljer att låta oss sköta flytten åt dig – är det några saker du behöver göra för att elen ska fungera. Det gäller även om du har anmält din flytt via Adressändring eller Skatteverket.

    • Teckna elnätsavtal. När du ska flytta behöver du teckna ett elnätsavtal, det gör du med den elnätsleverantör som äger ledningarna i det område du flyttar till. Elnätsleverantören ansvarar för att leverera elen fram till din dörr. Vem som är din nätägare ser du på din faktura eller ditt avtal på Mina sidor. 
    • Teckna elhandelsavtal. För att du ska kunna använda din el behöver du också ett elavtal. Det tecknar du med valfritt elhandelsföretag och gäller den el du faktiskt förbrukar i hemmet, allt från spis till lampor. Om du inte tecknar ett elavtal riskerar du att få ett så kallat anvisat avtal som ofta är dyrare än andra. Kom därför ihåg att teckna ett nytt avtal för din elhandel! 
    • Säga upp avtal på tidigare bostad. När du flyttar från en bostad, och inte vill stå som betalningsansvarig, behöver du säga upp ditt tidigare elnätsavtal. Du kan också ge oss en fullmakt. Då sköter vi flytten åt dig!

     

    Flytta ditt elnätsavtal 

    Om du också har ett elnätsavtal med Vattenfall Eldistribution kan du logga in på Mina sidor och anmäla din flytt där.

    Anmäl elnätsflytt 

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • InCharge

    Ladda elbilen med InCharge

    InCharge är vårt laddnät som byggs tillsammans med partners, med laddstationer utspridda i städer och på landsbygder, runtom i Sverige och i Europa. Beställ laddkort eller laddbrickor helt gratis på beincharge.se och få tillgång till alla våra laddpunkter. Du kan också ladda ner vår InCharge-app direkt till din mobil.

    InCharge-appen

    Med InCharge-appen i din mobil så kan du enkelt hitta närmaste lediga laddpunkt och betala det du laddat elbilen med. Du behöver bara ett bank- eller kreditkort för att betala elbilsladdningen direkt i appen. I appen kan du se priset, starta och stoppa laddningen och betala, säkert och smidigt - inga kostnader dras från ditt kort utan att du själv godkänner det. 

    InCharge-appen är gratis att ladda ner och finns på App Store och Google Play.

    Läs mer på InCharge


    Hitta laddstationer

    Vi har tusentals laddpunkter i Sverige och ute i Europa där du kan ladda din elbil. Vi jobbar kontinuerligt tillsammans med partners för att utveckla laddnätet. Du hittar alla laddpunkter via InCharge laddkarta och även i InCharge-appen.


    Till laddkartan

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Anmäla strömavbrott

    Behöver jag anmäla?

    Är du kund hos Vattenfall Eldistribution, det vill säga att Vattenfall Eldistribution äger elnätet där du bor, kan du själv se om avbrottet redan är registrerat. Det gör du genom att klicka på knappen nedan.

    Se registrerade strömavbrott


    Om avbrottet är registrerat betyder det att vi jobbar på att avhjälpa felet och du behöver inte anmäla det till oss. Eventuell avbrottsersättning utgår automatiskt på kommande faktura. I avbrottskartan som visas på länken ovan kan du också följa utvecklingen på avbrottet.

    Har du ett pågående strömavbrott som inte syns på avbrottskartan så ringer du in och anmäler det. 
    Felanmälan (öppet dygnet runt) gör du på telefonnummer 020-82 58 58

    Om du har en annan elnätsleverantör än Vattenfall Eldistribution är det dit du ska vända dig för information om eventuellt avbrott. För att se vem som äger elnätet där du bor och därmed få reda på vem du ska kontakta vid avbrott, följ länken nedan. 

    Till Nätområden

     

    Kontrollera avbrottet

    • Är jag helt eller delvis utan el? Kontrollera om en säkring har gått, det kan vara antingen en huvudsäkring eller en säkring i din elcentral.
    • Är även dina grannar utan el? Om grannen har ström är det troligen fel på din egen anläggning, kontrollera dina säkringar. Om det även hos grannen är mörkt och strömlöst kan det bero på ett fel i elnätet. 

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Logga in på Mina sidor

    Hur du loggar in

    När du loggar in på Mina sidor för första gången behöver du två saker:

    • Ditt kundnummer (10 siffror)
    • Din personliga PIN-kod (4 siffror)

    Om du är ny kund hos oss får du dina inloggningsuppgifter med din första faktura. Du hittar uppgifterna längst upp till höger på fakturan. Har du inte tillgång till din faktura så kan du kontakta oss så skickar vi uppgifterna till dig. 

    När du väl har loggat in en gång så kan du enkelt byta dina inloggningsuppgifter till valfri e-postadress och lösenord under fliken Mina inställningar.

    Logga in


    Glömt dina inloggningsuppgifter?

    Om du har glömt ditt lösenord så kan du beställa ett nytt. Du behöver bara fylla i den e-postadress som du använder för att logga in på Mina sidor så skickar vi en länk där du kan återställa lösenordet.

    Om du har glömt vilken e-postadress som du har registrerat som användarnamn så behöver du logga in med ditt kundnummer och PIN-kod. Under fliken Mina inställningar kan du se dina registrerade inloggningsuppgifter.

    Glömt lösenord

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Laddkort

    Laddkort och laddbricka

    På beinharge.se kan du skaffa ett laddkort eller laddbricka för att smidigt ladda din elbil på våra laddstationer. Våra kort och brickor fungerar likadant, den enda skillnaden är att kortet passar bättre i plånboken, och brickan passar bättre på nyckelknippan. Att använda laddkortet och laddbrickan är enkelt. Du behöver bara lägga kortet eller brickan på stationens kortläsare och sen så kan du börja att ladda elbilen. 

    Betala via faktura eller InCharge-appen

    Du betalar bara för den el som du laddar din bil med, prisinformation finns vid varje laddstation. All betalning med laddkort och laddbricka sker i efterhand via faktura som vi skickar till dig var tredje månad. Vill du istället betala direkt med betal- eller kreditkort vid varje laddning så kan du använda dig av InCharge-appen.

    Gratis att beställa

    Det kostar ingenting att skaffa InCharge laddkort och laddbrickor. Du beställer direkt på InCharge, så skickas det till din folkbokföringsadress inom ett par arbetsdagar.

    Beställ direkt


    Laddportalen

    På Laddportalen kan du se din laddhistorik. När du använder dig av laddkort eller laddbricka så kan du logga in på portalen och se var du har laddat din elbil och hur mycket. Ditt konto till Laddportalen skapas automatiskt när du beställer ett kort eller bricka, och dina inloggningsuppgifter skickar vi till dig via e-post.

    Betalar du med kredit- eller betalkort via InCharge-appen så kan du se din laddhistorik i appen under "Avslutade laddningar".

    Se din laddhistorik

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Anmäla fjärrvärmeavbrott

    Om du har ett avbrott

    Misstänker du att något är fel med fjärrvärmen? Kontrollera i första hand fastighetens fjärrvärmecentral och övriga berörda system. Om du inte kan göra det själv, kontakta din fastighetsägare eller ansvarig i bostadsrättsföreningen. Ofta beror avbrott på ett fel i fastighetens egen fjärrvärmecentral och då är det fastighetsägaren som är ansvarig för eventuell åtgärd.

    Vid planerade avbrott meddelar vi fastighetsägaren i god tid innan avbrottet. Vid ett akut eller oplanerat avbrott informeras fastighetsägaren så fort det är möjligt.

    Du kan se planerade och oplanerade avbrott på vår avbrottskarta för fjärrvärme. Vid fel i fjärrvärmeleveransen, ring oss dygnet runt på 020-82 58 58.

    Se aktuella fjärrvärmeavbrott


    Problem med fjärrvärmeväxlare

    Du ansvarar själv för din värmeväxlare. Om din den inte är lika effektiv som den har varit, eller om den går sönder kan du beställa servicearbeten och reparation från oss. Innan du bokar tid för hjälp, kontrollera att inte fjärrvärmenätet är avstängt.

    Prislista felavhjälpning

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Så här Flyttar du din fjärrvärme

    Flyttanmälan

    Flyttar du till eller från ett hus med fjärrvärme från Vattenfall, behöver du anmäla detta till vår kundservice. Detta gör du antingen via telefon 020-36 00 36 eller genom att skicka in blanketten Flyttanmälan för fjärrvärme via e-post eller brev.

    Flyttanmälan för fjärrvärme

    Posta eller mejla den till:
    Vattenfall Kundservice AB
    Box 13
    880 30 Näsåker
    E-post: kundservice@vattenfall.com

    Tänk på att:

    • Vi behöver din flyttanmälan för fjärrvärme senast 10 dagar innan flytt.
    • Du är betalningsansvarig fram till dess att flytten har registrerats och mätaren är avläst.

    Uppsägning av fjärrvärmeavtal

    Om du vill göra en definitiv uppsägning av ditt fjärrvärmeavtal t.ex. om huset ska rivas eller av annan anledning inte ska ha fjärrvärme kopplat till sig, ska det göras med en skriftlig anmälan. Ditt avtal om fjärrvärmeleverans har tre månaders uppsägningstid om du önskar göra en definitiv uppsägning. Kontakta kundservice för information om hur du går vidare.

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Tjänster och funktioner

    Det här hittar du på mina sidor

    På Mina kan du följa din energiförbrukning, se dina fakturor och själv utföra flera ärenden.

    • Mina fakturor - Se alla dina fakturor från oss, upp till fem år tillbaka i tiden med information som betalstatus, betalningsuppgifter, anläggningsID och fakturaintervall. Här kan du även byta betalsätt till e-faktura, autogiro eller e-postfaktura.

    • Min förbrukning - Följ och jämför din förbrukning över tid, sortera och filtrera på önskade tidsintervall och perioder.

    • Mina avtal -  Se vilket avtal du har, till vilket pris och hur länge det gäller. Du får detaljerad prisinformation och ta del av dina avtalsvillkor. När det är dags att förnya ditt avtal kan du också göra det.

    • Mina inställningar - Här hittar du dina kunduppgifter och du kan själv välja hur du vill bli kontaktad av oss. Vill du hellre logga in på Mina sidor med en e-postadress och ett valfritt lösenord så är det här du registrerar det. 

    • Erbjudanden - Hitta unika och intressanta kunderbjudanden.

    • Avbrottsprenumeration - För dig som har fjärrvärme finns möjligheten att via e-post och/eller sms få information om eventuella fjärrvärmeavbrott.  

    Logga in


    Uppdateringar

    Vi jobbar ständigt för att din upplevelse hos oss ska bli så bra som möjligt. Läs mer om våra senaste uppdateringar och hjälp oss gärna att bli bättre genom att tycka till om vår hemsida.

    Våra uppdateringar

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Ditt bästa elavtal

    När du ska teckna avtal

    Du kan teckna ditt elavtal hos oss direkt genom vår elavtalsguide. Där får du alla våra avtal presenterade för dig och du ser direkt vad din beräknade elkostnad per månad skulle bli med respektive avtal. För att få en så bra uppskattning av din elkostnad som möjligt kan du själv uppge hur mycket el du förbrukar under ett år. Du hittar din beräknade årsbrukning på din elfaktura.  

    Sedan bestämmer du dig för om du vill teckna ett avtal med fast eller rörligt elpris. Det finns fördelar och nackdelar med båda avtalsformerna. Med ett fast elpris slipper du tänka på elmarknadens svängningar då du vet om vad du betalar för din förbrukade el för en längre tid framöver. Ett avtal med rörligt elpris följer å andra sidan elmarknaden vilket innebär större risker för dig som kund men också större möjligheter ifall elpriset skulle sjunka. Läs mer om våra avtal här.

    Om du ger oss en fullmakt när du fyller i dina kontaktuppgifter, så säger vi upp ditt gamla avtal i samband med att du tecknar ett nytt elavtal med oss. Vi sköter då också all kontakt med ditt elnätsbolag. 

    Till elavtalsguiden


    Bra att veta om elavtal

    För att elen ska fungera i ditt hem behöver du två olika elavtal.

    • Elnätsavtal
      Det här avtalet tecknar du med det elnätsbolag som äger elledningarna där du bor, men om du ger oss fullmakt så sköter vi detta åt dig. Det är elnätsbolaget som underhåller elnätet och levererar elen i ditt område. 

    • Elavtal
      Elavtal behöver du för att kunna börja använda elen i ditt hem. Det avser den el du faktiskt förbrukar, allt från spis till lampor. Det här avtalet kallas också elhandelsavtal och är det avtal där du bestämmer om du vill ha rörligt eller fast pris.  

    Välj energikälla

    När du tecknar elavtal hos oss väljer du själv hur du vill att din el ska produceras.
    Här nedan får du reda på mer om de olika energikällorna.  

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Våra elavtal

    Fast elpris

    Väljer du elavtal med fast pris behöver du inte fundera över elmarknadens toppar och dalar och slipper prishöjning om elpriserna går upp. Fast elpris innebär att du har ett bundet elpris under hela avtalets längd, det passar därför bra för dig som vill ha bättre koll på vad elen kommer att kosta dig.

    Viktigt att veta: ditt fakturabelopp varierar från månad till månad även om du har ett fast pris. Det beror på att hushållets elförbrukning varierar över året vilket resulterar i olika belopp på elräkningarna. Tryggheten ligger i att elpriset, det vill säga det du betalar för varje använd kilowattimme (öre/kWh) är fast. 

    • Du vet vad elen kommer kosta under en längre tid
    • Extra trygghet om du lägger till en bytesrätt - enkelt att byta avtal om priset sjunker
    • Bindningstider från 6 månader till 3 år
    Bytesrätt

    Bytesrätt är ett valfritt komplement till våra avtal med fast elpris. Bytesrätten gör att du kan sänka ditt elpris i fall elpriserna skulle gå ner. Du betalar en engångsavgift för bytesrätten när du tecknar avtalet och har därefter rätt att när som helst under avtalsperioden förnya avtalet om elpriserna skulle sjunka. Du kan då välja mellan att ha samma avtalslängd som tidigare eller längre. Om du har tecknat bytesrätt och vill utnyttja den, kontakta kundservice på telefon 020-82 00 00.

    Läs mer om elavtal med fast elpris


    Rörligt elpris

    Elavtal med rörligt pris följer elbörsen, och kan därför både gå upp och ner. Passar dig som vill ha låga elpriser, men samtidigt är beredd att ta risken att priset kan stiga både fort och kraftigt. Vårt rörliga elpris är kopplat till spotpriset på den nordiska elbörsen. Du betalar vårt inköpspris, kostnad för elcertifikat, vårt påslag, energiskatt och moms. Årsavgift tillkommer.

    • Oftast lönsammast i längden
    • Ingen bindningstid
    • För dig som har marginal att klara tillfälliga pristoppar
    Vintersäkring

    Du som har avtal med rörligt elpris hos oss kan teckna en så kallad Vintersäkring under vintern. Med Vintersäkring slipper du oroa dig för att vinterns köldknäppar blir till pristoppar, då du under årets kallaste period får ett fast elpris i stället för ett rörligt. När vintern är slut och våren tar vid går avtalet automatiskt tillbaka till rörligt elpris. Under höstmånaderna kan du snabbt och enkelt teckna Vintersäkring på Mina sidor. Vill du veta mer om Vintersäkring, klicka här.  

    Läs mer om elavtal med rörligt elpris

    Teckna elavtal


    Anvisat avtal

    Om du som kund inte själv gör ett aktivt val av elhandlare när du flyttar får du ett anvisat avtal. Det kallades tidigare tillsvidarepris och är, i vårt fall, ett avtal med fast pris som gäller tillsvidare utan någon uppsägningstid. Oftast har det anvisade avtalet en högre kostnad än andra elavtal, därför bör du snarare se detta som ett tillfälligt avtal tills du tecknar det avtal som passar dig bäst.

    Har du ett anvisat avtal från oss tecknar du enkelt om det till ett mer fördelaktigt avtal på Mina sidor. Ändringen sker direkt och ditt önskade avtal gäller från och med nästa dag.  


    Se våra avtalspriser

    På elavtalsguiden hjälper vi dig att bli kund hos Vattenfall. Här finns alla våra aktuella priser och erbjudanden samlade. Du ser också vad din beräknade månadskostnad blir.

    Allt du behöver göra är att:

    • Ange ditt postnummer och boendeform
    • Välja det elavtal som passar dig bäst
    • Fylla i dina kontaktuppgifter, vi fixar resten!

    Se priser

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Förnya ditt avtal

    Teckna om avtalet

    Om du har ett avtal med fast pris som är på väg att löpa ut har du möjlighet att teckna om det genom att logga in på Mina sidor och följa instruktionerna där. 

    När du förnyar ditt avtal kan du antingen välja samma avtal som du tidigare haft men med dagens priser, eller teckna ett nytt avtal som passar dina behov bättre. Gör du inget val förnyas avtalet automatisk i ett år med fast elpris.

    Möjligheten att teckna om sitt avtal via Mina sidor har endast kunder med fasta avtal som snart går ut, samt kunder med anvisat avtal. Har du ett avtal med rörligt elpris saknar avtalet bindningstid och det finns därför heller ingen anledning att teckna om det.

    Till Mina avtal

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Se ditt avtal

    Alla nödvändig information om ditt elavtal hittar du på Mina sidor, under Mina avtal.

    Där får du reda på:

    • Vilket typ av avtal du har, om du har fast eller rörligt elpris
    • Ditt elpris och en specifikation av det
    • Avtalets längd och villkor
    • Hur din el produceras
    • Din beräknade årsförbrukning
    • Ditt valda fakturaintervall
    • Vem som är din nätägare
    • Ditt anläggnings-ID
    • Vilket områdes-ID samt elområde du tillhör

    Se ditt avtal


    Har du andra avtal med oss, såsom fjärrvärme eller elnät, hittar du också uppgifter om dessa avtal här.

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Mina sidor-appen

    Ny smart app

    En ny app för våra mobila användare är under full utveckling och den gamla appen har tagits ur funktion. Vår nya app kommer både till Android och iOS under vintern 2018. I vår nya smarta app kommer du bland annat att kunna följa din el- och värmeförbrukning, se dina faktur och avtal.

    Vi rekommenderar dig som har använt Mina sidor-appen att tills vidare logga in via en webbläsare. 

    Logga in på Mina sidor

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Hur en flytt går till

    Följ din flyttanmälan

    Steg 1 Du anmäler din flytt av elavtalet till oss via knappen nedan, eller per telefon.

    Steg 2 Vi tar emot och registrerar flytten. Har du valt att teckna elhandelsavtal med oss och på samma gång gett oss fullmakt så kontaktar vi ditt elnätsföretag och meddelar att du valt Vattenfall som elleverantör på din nya adress. Om du tecknat ett elnätsavtal på egen hand kontrollerar vi att de person- och anläggningsuppgifter som du uppgett är korrekta, och att ditt avtal med oss kommer att börja gälla från det datum du angett att du flyttar in.

    Steg 3 Vi skickar ut en bekräftelse på din flyttanmälan i form av ett välkomstbrev som du får hem i din brevlåda senast en vecka efter anmälan. Om du inte har fått hem bekräftelsen inom en vecka efter att du gjort din anmälan, kontakta oss.

    Steg 4 Avtalet startar från och med det datum som finns angivet i välkomstbrevet.

    Flytta elavtalet

     

    Flytta ditt elnätsavtal 

    Om du också har ett elnätsavtal med Vattenfall Eldistribution kan du logga in på Mina sidor och anmäla din flytt där.

    Anmäl elnätsflytt 


     

    Om du har valt att säga upp ditt avtal med oss

    Steg 1 Du säger upp ditt avtal genom att kontakta oss.

    Steg 2 Vi registrerar din flytt i vårt system och inväntar det slutdatum du har bestämt.

    Steg 3 När angett datum inträffar läser vi av din förbrukning och skickar en slutfaktura till dig. På fakturan står det ”slutdebiterad” och det innebär att det är den sista fakturan du får.

    Steg 4 Du betalar din slutfaktura till oss och avtalet är därmed avslutat.

    Kontakta oss

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Tips vid strömavbrott

    NÄR STRÖMMEN GÅR

    Är strömavbrottet ett faktum är det några saker som är bra att tänka på:

    • Kontrollera om avbrottet bara är i din bostad. Kan en säkring ha gått?
    • Håll värmen! Använd bara ett rum, klä dig i flera lager och använd filtar och mattor på golvet som isolering. Se till att stänga dörren till det rum du använder.
    • Rädda maten och tappa upp vatten! Lägg in mat som kan bli dålig i frysen och håll den stängd och se till att ha några burkar vatten i reserv.
    • Stäng av tvätt- och diskmaskin samt alla element. Om de är igång när strömmen kommer tillbaka finns en risk att elnätet blir överbelastat.

    ... och när strömmen kommer tillbaka?

    • Starta inte alla apparater och element samtidigt, utan börja med att sätta igång några åt gången.

    Ersättning vid avbrott

    Den lagstadgade avbrottsersättningen utgår för ett strömavbrott som pågår i minst tolv timmar.

    Beloppet dras oftast automatiskt av på en kommande faktura inom sex månader efter avbrottet.

    Läs mer om avbrottsersättning

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • E-faktura och e-postfaktura

    E-faktura

    E-faktura är en elektronisk faktura som skickas direkt till din internetbank. Det enda du behöver göra är att logga in på din bank och godkänna fakturan så betalas den. Uppgifter som OCR-nummer, belopp och betalningsdag är redan ifyllda när e-fakturan kommer till dig.

    Det passar bra för dig som vill hålla koll på dina fakturor men gärna slipper få dem utskrivna på papper. Du kan snabbt och enkelt se eller betala e-fakturan var som helst där du har tillgång till din internetbank. Bra för miljön och smidigt för dig!

    Du anmäler dig enklast till e-faktura via Mina sidor. Det går också bra att ansluta sig till e-faktura via sin internetbank, då behöver du ditt kundnummer som du hittar på Mina sidor eller på din senaste faktura från oss. 

    Viktigt att veta: den som är skriven på abonnemanget hos oss måste vara den som ansöker om e-faktura eftersom identifiering sker via personnummer.

    Anmäl e-faktura 

     

    E-postfaktura

    E-postfaktura är detsamma som en vanlig faktura, med skillnaden att den skickas till din e-postadress som ett bifogat PDF-dokument. Anmälan gör du via Mina sidor.

    Anmäl e-postfaktura

     

    Kombinera betalsätt

    För den enklaste hanteringen av dina fakturor föreslår vi en kombinerad lösning med autogiro och e-faktura. Fakturan skickas då elektroniskt till din internetbank och beloppet dras automatiskt utan att du behöver godkänna den, samtidigt som e-fakturan sparas där. Du kan även kombinera ditt autogiro med e-postfaktura – då får du fakturan skickad till din e-post innan beloppet dras från ditt bankkonto.

    Läs mer om autogiro

     

    Kivra

    Om du är registrerad användare hos Kivra, kan du få alla dina brev och utskick från oss skickade till din digitala brevlåda. Breven som vanligtvis dyker upp i ditt brevinkast eller brevlåda, skickas då i stället digitalt och du får en notis till din e-postadress när du har fått brev. För utskick som redan är digitala, till exempel e-faktura och e-postfaktura, sker ingen förändring. Läs mer om Kivra här.   

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Att flytta eller säga upp elavtal

    Avsluta elavtalet

    Ska du flytta och därför vill säga upp ditt avtal med oss? Ring 020-82 00 00 så hjälper vi dig. Kom bara ihåg att anmäla det till oss minst tio dagar innan flytten.

    Om du är nöjd med ditt avtal går det också bra att ta med elavtalet i flytten, eller så kan vi hjälpa dig att föreslå ett nytt som passar dig och den nya bostaden bättre.

    Vill du komma i kontakt med vår kundombudsman eller lämna ett klagomål?

    Läs mer under Om du inte är nöjd

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Min förbrukning

    Följ din förbrukning

    På Min förbrukning kan du se när och hur mycket eller lite el du använder. Vi läser av och samlar in data på den el du förbrukar och du får tillgång till all information på Min förbrukning.

    Att hålla koll på din förbrukning är enkelt, vilket är bra om du vill sänka dina elkostnader. Du kan exempelvis jämföra din förbrukning med utomhustemperaturen och se hur mycket el du använde förra året, månaden eller veckan. Har du en timavläst mätare kan du följa din förbrukning timme för timme. 

    Se din förbrukning

    Minska din förbrukning

    Vi hjälper gärna dig med anpassade produkter och råd som gör det lättare för dig att leva energismart samtidigt som du minskar din förbrukning och dina kostnader.

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Sida 2

    Faktura 2

     

    Momsfördelning och företagsuppgifter

    1. Momsfördelningen visar hur stor del av fakturabeloppet som består av momsavgifter, både till elhandelsbolaget (Vattenfall AB Försäljning) och elnätsbolaget (Vattenfall Eldistribution AB). Om du har en annan elnätsägare än Vattenfall Eldistribution visas endast momsen för Vattenfall AB Försäljning.  

    2. Här ser du våra företagsuppgifterOm du har en annan elnätsägare än Vattenfall Eldistribution visas endast uppgifter för Vattenfall AB Försäljning.

  • Sida 3

    Faktura 3.1

     

    Anläggningsuppgifter och elnätskostnader

    1. Här ser du din anläggnings uppgifter, såsom adress och vilket område den tillhör. 

    2. Din beräknade årsförbrukning är baserat på föregående tolv månader.

    3. Mätarnumret är din elmätares identitet, det står också utskrivet på mätaren. Debiterad kWh visar hur mycket el som du har förbrukat enligt avlästa värden från elmätaren.    
    Avläst av nätägare innebär att din elnätsägare har läst av din elmätarställning. Det görs normalt i slutet av varje månad för att se hur stor din förbrukning har varit under aktuell fakturaperiod. 

    4. Här ser du en specificering av dina elnätskostnader, samt vem som äger elnätet där du bor. Abonnemang är en fast avgift som baseras på din valda tariff (enkel- eller tidstariff) och säkringsstorlek (16A–35A). Elöverföring redovisar den rörliga delen av elnätskostnaden och varierar beroende på din förbrukning under aktuell period, det avser kostanden för transport och förslitning på elnätet. Om du har en annan elnätsnätägare än Vattenfall Eldistribution så får du en separat faktura med dessa kostnader från elnätsägaren där du bor. 

     

     Faktura 3.2

     

    Elhandelskostnader

    5. Här redovisas dina kostnader för elhandeln. Du ser också om du har ett avtal med fast eller rörligt elpris. Om du har rörligt elpris ser du respektive månads elpris. Elhandelskostnaden består av flera olika delar som alla baseras på din totala förbrukning under fakturaperioden. 

    • Spotpåslag är ett påslag på elbörsens elpris som elhandelsföretaget tar ut för administrativa kostnader.
    • Energiskatt betalas till staten och regleras av kommunerna.
    • Elcertifikatskostnad är en avgift som du betalar för att främja produktionen av förnybar energi.


    6.
     Eventuell information om tillval till ditt elavtal, som till exempel vald energikälla och kostnaden för miljömärkt el.

  • Se din faktura

    Oavsett vilket sätt du har valt att betala dina fakturor på så kan det vara bra att ha ett ställe där du snabbt hittar dem. Därför har vi samlat alla dina fakturor från oss upp till fem år tillbaka i tiden på Mina sidor. Där kan du enkelt se och ladda hem kopior av dina fakturor.

    På fakturan står allt du behöver veta, som till exempel:

    • OCR-numret du använder som betalningsreferens
    • Fakturans belopp som du behöver betala
    • Fakturans förfallodatum
    • Vilken period fakturan gäller
    • Din totala förbrukning under fakturaperioden

    Du kan självklart också se om dina fakturor är betalda eller inte. Och om du skulle vilja byta betalsätt så går även det bra att göra på Mina sidor.  

    Se dina fakturor

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Sida 1

    Faktura 1.1

     

    Dina kunduppgifter och din förbrukning

    1. Ditt kundnummer och din PIN-kod använder du för att logga in på Mina sidor. Dessa uppgifter kan också vara bra att ha till hands när du kontaktar oss med eventuella frågor.

    2. Fakturanumret samt det datum då vi skickade ut fakturan till dig.

    3. Adressen dit fakturan skickas. Den behöver inte nödvändigtvis överensstämma med anläggningens adress. 

    4. Elhandelskostnaden visar kostnaden för den faktiska el som du förbrukade under perioden. Elnätskostnaden visar istället kostnaden du betalar till elnätsbolaget, det är de som sköter och underhåller elledningarna fram till din bostad. Om du har en annan elnätsägare än Vattenfall Eldistribution så får du en separat faktura med denna kostnad från företaget som äger elnätet där du bor. Det är därför vissa kunder får två stycken fakturor gällande deras elavtal. 

     

    Faktura sida 1 del 2


    Inbetalningsuppgifter och fakturabelopp

    5. Fakturans förfallodatum (oss tillhanda senast) samt fakturans totala kostnad du ska betala.

    6. Vårt PlusGiro kontonummer som du betalar till. Om du ska betala fakturan från en utländsk bank behöver du också uppge BIC/SWIFT och IBAN-nummer som du hittar i rutan ovanför.  

    7. Fakturans OCR-nummer, också kallat referensnummer. OCR-numret behöver alltid uppges vid betalning, men om du betalar via e-faktura eller autogiro är OCR-numret redan automatiskt ifyllt.

  • Säga upp elavtal

    Avsluta ditt avtal

    Om du vill säga upp avtalet med oss så ringer du 020-82 00 00 så hjälper vi dig.

    Vill du komma i kontakt med vår kundombudsman eller vill lämna ett klagomål hittar du all information du behöver under Om du inte är nöjd.

    Ta med avtalet i flytten

    Självklart kan du ta med dig elavtalet hos oss kostnadsfritt när du ska flytta. Om du ger oss en fullmakt så säger vi upp ditt gamla avtal, ordnar ditt nya elnätsavtal och tecknar ett elavtal med oss. Vi hjälper dig oavsett om du flyttar inom eller utanför Vattenfalls nätområde, kom bara ihåg att anmäla din flytt till oss minst 10 dagar innan flyttdatumet.

    Flytta med avtalet

     

    Uppsägningstid

    • Rörligt avtal - En månads uppsägningstid.
    • Fast avtal - Mellan två till tre månader innan avtalets slutdatum skickar vi ut en första påminnelse om att ditt avtal är på väg at löpa ut. Det gör vi för att du ska hinna fundera över huruvida du vill förnya, byta eller säga upp ditt avtal. Utskicken om förnyelse av avtal har en sista svarsdag, vilket också gäller som senaste datum för uppsägning. Gör du ingenting när ditt fasta elavtal går ut får du ett nytt avtal med fast elpris 1 år.


    Vill du bryta avtalet i förtid tillkommer en kostnad. Om du ska flytta och därför vill bryta ditt avtal innan avtalstiden är slut kostar det inte något extra, men du kan såklart välja att ta med dig avtalet till den nya adressen.

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Skillnad mellan elnät och elhandel

    För att elen ska fungera i ditt hem behöver du två olika elavtal.

    • Ett elnätsavtal som du tecknar med det elnätsföretag som äger elnätet där du bor, din nätägare. Detta företag kan du inte välja själv eftersom det endast finns en nätägare per område runt om i landet. Det är din nätägare som bygger ut och underhåller elnätet där du bor. Nätägaren ser till och ansvarar för att elen kommer fram i ditt område helt enkelt. Vem som är din nätägare står på din faktura eller ditt avtal på Mina sidor
    • Du behöver också ett avtal för din elhandel. Detta avtal kan du teckna med valfri leverantör, ett så kallat elhandelsföretag. Det är i ditt elhandelsavtal som du avgör om du vill ha ett rörligt elpris eller om du hellre vill ha ett fast elpris bundet i en viss tid. Elhandelsavtalet är det som främst reglerar hur mycket du betalar för själva elen som du använder, till exempel varje gång du tänder en lampa eller använder spisen.  

    Om ditt elhandelsföretag och din nätägare ingår i samma koncern får du oftast en faktura där samtliga elkostnader redovisas, såväl för elnät som för elhandel. Så är fallet om du har ett elhandelsavtal hos oss samtidigt som Vattenfall Eldistribution är din nätägare.

    Om företagen tillhör olika koncerner får du i stället två separata fakturor – en från din nätägare och en från ditt elhandelsföretag. Det betyder att även om du slutat vara elhandelskund hos oss kan det vara så att du fortsatt får fakturor från Vattenfall. Det beror i sådana fall på att Vattenfall Eldistribution är din nätägare.

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Fakturaförklaring

    Här hjälper vi dig att tyda och förstå din faktura. Vi förklarar elfakturans olika delar och vad som egentligen ingår i kostnaden.

    • Varje faktura du får av oss består av tre sidor. Klicka på någon av sidorna för att få en förklaring över fakturans olika delar. 

    Vill du istället se en förklaring av din fjärrvärmefaktura?


    • Sida 1

      Sida 1

      Sida 2

      Sida 2

      Sida 3

      Sida 3

    • Sida 3

      Faktura 3.1

       

      Anläggningsuppgifter och elnätskostnader

      1. Här ser du din anläggnings uppgifter, såsom adress och vilket område den tillhör. 

      2. Din beräknade årsförbrukning är baserat på föregående tolv månader.

      3. Mätarnumret är din elmätares identitet, det står också utskrivet på mätaren. Debiterad kWh visar hur mycket el som du har förbrukat enligt avlästa värden från elmätaren.    
      Avläst av nätägare innebär att din elnätsägare har läst av din elmätarställning. Det görs normalt i slutet av varje månad för att se hur stor din förbrukning har varit under aktuell fakturaperiod. 

      4. Här ser du en specificering av dina elnätskostnader, samt vem som äger elnätet där du bor. Abonnemang är en fast avgift som baseras på din valda tariff (enkel- eller tidstariff) och säkringsstorlek (16A–35A). Elöverföring redovisar den rörliga delen av elnätskostnaden och varierar beroende på din förbrukning under aktuell period, det avser kostanden för transport och förslitning på elnätet. Om du har en annan elnätsnätägare än Vattenfall Eldistribution så får du en separat faktura med dessa kostnader från elnätsägaren där du bor. 

       

       Faktura 3.2

       

      Elhandelskostnader

      5. Här redovisas dina kostnader för elhandeln. Du ser också om du har ett avtal med fast eller rörligt elpris. Om du har rörligt elpris ser du respektive månads elpris. Elhandelskostnaden består av flera olika delar som alla baseras på din totala förbrukning under fakturaperioden. 

      • Spotpåslag är ett påslag på elbörsens elpris som elhandelsföretaget tar ut för administrativa kostnader.
      • Energiskatt betalas till staten och regleras av kommunerna.
      • Elcertifikatskostnad är en avgift som du betalar för att främja produktionen av förnybar energi.


      6.
       Eventuell information om tillval till ditt elavtal, som till exempel vald energikälla och kostnaden för miljömärkt el.

    • Sida 2

      Faktura 2

       

      Momsfördelning och företagsuppgifter

      1. Momsfördelningen visar hur stor del av fakturabeloppet som består av momsavgifter, både till elhandelsbolaget (Vattenfall AB Försäljning) och elnätsbolaget (Vattenfall Eldistribution AB). Om du har en annan elnätsägare än Vattenfall Eldistribution visas endast momsen för Vattenfall AB Försäljning.  

      2. Här ser du våra företagsuppgifterOm du har en annan elnätsägare än Vattenfall Eldistribution visas endast uppgifter för Vattenfall AB Försäljning.

    • Sida 1

      Faktura 1.1

       

      Dina kunduppgifter och din förbrukning

      1. Ditt kundnummer och din PIN-kod använder du för att logga in på Mina sidor. Dessa uppgifter kan också vara bra att ha till hands när du kontaktar oss med eventuella frågor.

      2. Fakturanumret samt det datum då vi skickade ut fakturan till dig.

      3. Adressen dit fakturan skickas. Den behöver inte nödvändigtvis överensstämma med anläggningens adress. 

      4. Elhandelskostnaden visar kostnaden för den faktiska el som du förbrukade under perioden. Elnätskostnaden visar istället kostnaden du betalar till elnätsbolaget, det är de som sköter och underhåller elledningarna fram till din bostad. Om du har en annan elnätsägare än Vattenfall Eldistribution så får du en separat faktura med denna kostnad från företaget som äger elnätet där du bor. Det är därför vissa kunder får två stycken fakturor gällande deras elavtal. 

       

      Faktura sida 1 del 2


      Inbetalningsuppgifter och fakturabelopp

      5. Fakturans förfallodatum (oss tillhanda senast) samt fakturans totala kostnad du ska betala.

      6. Vårt PlusGiro kontonummer som du betalar till. Om du ska betala fakturan från en utländsk bank behöver du också uppge BIC/SWIFT och IBAN-nummer som du hittar i rutan ovanför.  

      7. Fakturans OCR-nummer, också kallat referensnummer. OCR-numret behöver alltid uppges vid betalning, men om du betalar via e-faktura eller autogiro är OCR-numret redan automatiskt ifyllt.

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Ladda elbilen

    Ladda din elbil smidigt

    Vi arbetar ständigt med att skapa bättre förutsättningar för alla som vill köra på el. Vi bygger laddstationer och erbjuder laddningstjänster.

    Ladda din bil med InCharge

  • Binda elpriset

    Fördelar med att binda ditt elpris

    Allt fler väljer att binda sitt elpris: om elen är en stor del av dina kostnader kan det vara tryggt att veta exakt hur mycket du kommer att betala för din förbrukning. Med fast elpris slipper du helt enkelt fundera på elmarknadens toppar och dalar, då det enda som påverkar ditt slutpris är hur mycket el du använder. Du kan välja mellan olika bindningstider så att du hittar just det avtalet som passar dig bäst. Glöm inte att lägga till en bytesrätt – då är det enkelt för dig att byta avtal om priset sjunker.

    Mer information om fast och rörligt elpris hittar du nedan.

    Fast elpris

    Rörligt elpris

     

    Om du ännu inte är kund hos Vattenfall kan du teckna ett elavtal med fast pris här:

    Teckna avtal

     

    Bytesrätt

    Bytesrätten gör att du kan sänka ditt elpris om elpriserna går ner. Du betalar en engångsavgift för bytesrätten när du tecknar avtalet. Det gör att du har möjlighet att förnya avtalet till ett nytt lägre pris med samma eller längre avtalslängd, under avtalsperioden.

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Autogiro

    Om du vill slippa krånglet med långa OCR-nummer och att behöva godkänna varje faktura kan du ansluta dig till autogiro. Det gör du enklast via din bank. När du ansluter dig till autogiro så betalas dina fakturor automatisk på förfallodagen. Det enda du behöver göra är att se till att du har tillräckligt med pengar på kontot dagen innan fakturans förfallodatum.

    Autogiro passar bra för dig som vill slippa tänka på dina räkningar och önskar göra betalningen så smidigt som möjligt. Och kom ihåg att du kan alltid se dina aktuella fakturabelopp på Mina sidor för att få veta hur mycket du betalar varje månad.

    HUR DU ANSLUTER DIG TILL AUTOGIRO I FEM STEG

    • Logga in på din internetbank.
    • Leta upp autogiro. Oftast hittar du information om autogiro under samma flik där du betalar dina fakturor.
    • Sök efter Vattenfall Kundservice AB.
    • Ange ditt betalarnummer hos oss. Det hittar du på Mina sidor genom att klicka på någon av dina fakturor.
    • Signera genom bank-id eller annan elektronisk legitimation. Klart!

    Se ditt betalarnummer


    Du kan också ansluta dig till autogiro genom att fylla i denna blankett och skicka den till oss. Blanketten hittar du också på Mina sidor. Om du vill att någon annan person än den som står på avtalet ska betala via autogiro måste du ansluta dig genom blanketten. Kom ihåg att i sådana fall också ha med namnteckningen från personen som ska betala.

    Kombinera betalsätt

    För den enklaste hanteringen av dina fakturor föreslår vi en kombinerad lösning med autogiro och e-faktura. Fakturan skickas då elektroniskt till din internetbank och beloppet dras automatiskt utan att du behöver godkänna den, samtidigt som e-fakturan sparas där. Du kan även kombinera ditt autogiro med e-postfaktura – då får du fakturan skickad till din e-post innan beloppet dras från ditt bankkonto.

    Läs mer om E-faktura och e-postfaktura

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Kontakta oss

    Det finns mer än ett sätt att kontakta oss på, här hittar du det som bäst passar dig och ditt ärende.

    Ring oss

    020-82 00 00

    Du är alltid välkommen att ringa oss. Vi har öppet vardagar 8-18.

    Felanmälan

    020-82 58 58

    Ring oss vid ström- eller fjärrvärmeavbrott, dygnet runt.

    Facebook

    Vattenfall Sverige

    Vi finns på plats måndag - torsdag 8-21 samt fredag 8-17.

  • Checklista inför flytten

    När du ska flytta är det flera saker att tänka på. Teckna nytt elavtal, flyttstäda, fixa parkeringsplats, ordna dagisplats, ringa efter bärhjälp, beställa eftersändning, tömma alla vrår och skrymslen...

    Ja, listan kan göras lång och här nedanför har vi samlat några av alla saker värda att ha i åtanke.

     

    Elavtal och fjärrvärme

    Vi börjar med det vi kan sköta, elen. När du flyttar ditt elavtal hos Vattenfall har du två olika alternativ:

    • Antingen kan du teckna ett nytt elavtal för din nya bostad med vår flyttguide. Det är enkelt och bekvämt, kom bara ihåg att göra det minst tio dagar innan flytten så ser vi till att allt blir klart i tid.
    • Du kan också välja att ta med ditt nuvarande elavtal till ditt nya hem. Ring Kundservice på 020-41 52 00 så hjälper vi dig där.
    • Flyttar du från eller till ett hus med fjärrvärme från Vattenfall?  Då behöver du anmäla det till oss i förväg, läs mer om att flytta med fjärrvärme.

     

    Fasta abonnemang 

    Gå igenom dina avtal och abonnemang och se vad som behövs i den nya bostaden. Kanske behöver du färre, kanske fler, på din nya adress. En hemförsäkring är i regel alltid bra att ha.

    • Kom ihåg att säga att upp eller flytta över avtal och abonnemang som är kopplade till din gamla adress i god tid.
    • Det kan röra sig om bredband, telefoni, tv, gas och sophämtning.
    • Många abonnemang har en månads uppsägningstid, medan vissa – främst sådana som tecknats längre tillbaka i tiden – kan ha en uppsägningstid på tre månader.
    • Se över din nuvarande hemförsäkring och bestäm om du ska flytta över den eller teckna en ny.


    Flyttanmälan och adressändring

    • När du flyttar behöver du göra en flyttanmälan till Skatteverket. Det är gratis och görs antingen via telefon eller direkt på deras webbplats.
    • Du kan också anmäla din flytt kostnadsfritt till Adressändring. Här beställer du också eventuell eftersändning av din post vilket däremot är en tjänst som kostar pengar.
    • Om du vill vara extra säker på att du får din post till din nya bostad, kontakta dina vänner och företag direkt för att meddela dem din nya adress. Myndigheter och stora företag, exempelvis många banker, får vanligtvis din nya adress direkt när du gör din flyttanmälan på Skatteverket.


    Packa planerat

    • Rensa och åter rensa. Innan du börjar tänka på packning och städning, gå igenom vad du egentligen behöver och släng, skänk eller sälj resten. Ju mer du rensar innan flytten, desto smidigare går resten.
    •  En god idé är att så tidigt som möjligt före flytten börja packa i förrådet. Där finns ofta saker man sällan använder.
    • Packa ett rum i taget och märk lådorna tydligt, då vet du vilket rum de ska till i nya bostaden.
    • I flyttlådorna, packa de tyngsta sakerna först och fyll på med de lättare.


    Städa smart

    Bestäm först om du vill sköta städningen själv eller ta in en flyttfirma. Om du tar in en flyttfirma, börja leta tidigt så att du kan jämföra priser och titta på omdömen.

    • Städa ett rum i taget och spara de rum du ofta behöver gå igenom (till exempel hallen) till sist.
    • Använd ättika och citronsyra om du inte har rengöringsmedel hemma. Naturprodukter är ofta minst lika effektiva som andra rengöringsmedel och mer skonsamma mot miljön.
    • Kolla noggrant vad som gäller vid flyttstädning. Många saker är lätt hänt att glömma, att torka lister och rengöra bakom spisen till exempel.

     

    Tips på och inför flyttdagen

    Hör av dig till vänner och bekanta så tidigt som möjligt om du vill ha hjälp.

    • Ladda upp med tilltugg och vatten så ni alltid har något att äta och dricka ifall hungern eller törsten skulle göra sig påmind.
    • Packa de tyngsta lådorna och sakerna längst ner, och bygg eventuellt på med lättare. Och kom ihåg, först in i flyttbilen blir sist ut, så vänta med att packa in de mest akuta sakerna till sist.
    • Om du flyttar under de mörka vintermånaderna är det extra viktigt att ha glödlampor snabbt till hands.
    • Håll koll på toarullarna. Väl framme i nya bostaden är det bra att ha det allra nödvändigaste på plats först.

    Vanliga frågor och svar

  • Mina sidor

    Mina sidor

    Logga in på Mina sidor

    Visst kan det vara skönt att ha all information om dina avtal med oss samlad på ett ställe? Med Mina sidor får du snabbt och enkelt kontroll över din energianvändning och kan själv hantera de flesta av dina ärenden. 

    Logga in
  • Betalningsuppgifter

    Betalningsinformation

    När du betalar dina fakturor ska du använda den betalningsinformation som återfinns längst ned på din faktura. OCR-numret ska alltid fyllas i som referens.

    Har du tappat bort din faktura? Ingen fara, alla dina fakturor från oss finns tillgängliga på Mina sidor under fliken Mina fakturor. Där hittar du alla betalningsuppgifter som du behöver. 

    Betalningsmottagare heter Vattenfall Kundservice AB och våra konton är:

    • Plusgiro 413 13 00-8
    • Bankgiro 5110-8348


    Betala från utlandet

    Om du befinner dig utomlands och ska betala en faktura från oss behöver du uppge BIC/ SWIFT-kod, IBAN-nummer och OCR-numret som referens. Dessa uppgifter står också angivna längst ned på fakturans första sida.

    • BIC/SWIFT-kod NDEASESS
    • IBAN-nummer SE 74 9500 0099 6042 0384 9767 

    Viktigt att veta: Det händer att banken tar ut en avgift för att genomföra transaktioner från utlandet, i sådana fall läggs avgiften till på betalningen. Tänk också på att överföringar från utlandet kan ta några bankdagar extra. 

     

    Se din faktura

    Logga in på Mina sidor för att snabbt se dina fakturor. Där hittar du all nödvändig information som betalstatus, OCR-nummer, fakturabelopp och fakturans förfallodatum.

    Dina fakturor

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Avbrott

    Strömavbrott

    Strömavbrott

    Se aktuell information och uppdateringar om pågående avbrott hos Vattenfall Eldistribution. Där får du också information om avbrottsersättning och kan göra en skadeanmälan.

    Se aktuella avbrott

  • Betalning och faktura

    Faktura och betalning

    Se din faktura och ändra betalsätt

    På Mina sidor kan du se dina fakturor och välja att betala dem via autogiro, e-faktura eller e-postfaktura. Under Mina fakturor hittar du mer information.

    Se dina fakturor
  • Anstånd och delbetalning

    Anstånd

    Om du av någon anledning skulle ha svårt att betala en viss faktura i tid kan du söka anstånd. Det innebär att fakturans betalningsdatum skjuts upp max 30 dagar. Det är viktigt att du ansöker om anstånd innan fakturans ursprungliga förfallodatum har passerats. För att söka anstånd kontaktar du kundservice så hjälper vi dig.

    Fem saker som krävs för att söka anstånd

    • Fakturan du vill söka anstånd för är inte förfallen
    • Du har inga övriga förfallna fakturor från oss
    • Din föregående faktura har inte ett anstånd
    • Du har inte haft mer än ett tidigare anstånd de senaste tolv månaderna
    • Du har inte en aktiv avbetalningsplan på någon tidigare faktura från oss

    Viktigt att tänka på: När du väljer att skjuta fram förfallodatumet på din faktura tillkommer det dröjsmålsränta på det ursprungliga faktureringsbeloppet.

    Delbetalning

    Om du istället vill delbetala din faktura upprättar vi en avbetalningsplan till en kostnad som faktureras på första delinbetalningen. Det är återigen viktigt att du kontaktar oss före fakturans förfallodatum.

    Dröjsmålsränta debiteras efter att avbetalningsplanen är fullt inbetald. Enligt allmänna avtalsvillkor kan du också under vissa omständigheter ha rätt till avgifts- och räntefri avbetalningsplan.

    Viktigt att tänka på: Nya fakturor från Vattenfall ska betalas som vanligt, vid sidan av avbetalningsplanen. Om en betalning uteblir eller utförs med lägre belopp än vad som avtalats kommer avbetalningsplanen sluta gälla och resterande skuld ska betalas med detsamma. Det gäller också om en ny faktura inte skulle betalas i tid.

    Kontakta oss

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Flytta

    Ska du flytta?

    Vi ger dig den information du behöver och hjälper dig med din flytt. Kom bara ihåg att anmäla det till oss senast tio dagar innan flyttdatum.

    Anmäl flytt

  • Betalningspåminnelse

    Betalningspåminnelse och påminnelseavgift

    Om din faktura inte betalas i tid skickar vi ut en påminnelse. Utskicket sker automatiskt när fakturans förfallodatum passerat och vi inte har mottagit någon betalning. På Mina sidor ser du betalstatus på dina fakturor. Avgiften för påminnelsen är 60 kronor och läggs på din nästa faktura.

    Om fakturan inte heller betalas i tid efter att vi skickat ut betalningspåminnelsen skickar vi ut ett inkassokrav. Avgiften för inkassot är 180 kronor och läggs även den på din nästa faktura.

    Betalat fakturan i tid men ändå fått en påminnelse?

    Kontrollera först att du har angett rätt OCR-nummer och belopp, uppgifterna finns längst ned på din faktura. Kom ihåg att du hittar dina gamla fakturor på Mina sidor.

    Om OCR-nummer eller belopp avviker från det som är skrivet på fakturan, eller om uppgifterna är otydligt handskrivna, måste betalningen tas hand om manuellt när den matchas mot din faktura. Det kan ta någon dag extra och därför kan en påminnelse ha skickats till dig.

    Se dina fakturor

    Vanliga frågor och svar

    Hittar du inte svaret på din fråga?

    På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

    Till kundservice

  • Elavtal

    Förnya ditt elavtal

    Har du fått information om att det är dags att teckna om ditt avtal så gör du det genom att logga in på Mina sidor och följa instruktionerna där. Du kan antingen välja samma avtal som du tidigare haft, med dagens priser, eller teckna ett nytt som passar dina behov bättre.

    Förnya avtal