Time in controller:2022-08-17 14:48:07

Allt du behöver samlat på ett ställe

För att det ska vara enkelt att vara kund hos Vattenfall har vi skapat Mina sidor. Här finns all information som du som kund kan tänkas behöva. Till exempel kan du kan följa din elanvändning och jämföra förbrukningen över tid. Kanske använde du betydligt mer el under vintermånaderna i år jämfört med i fjol?

Så här loggar du in

Det här hittar du på Mina sidor

  • Mina fakturor: Se alla dina fakturor från oss, upp till fem år tillbaka i tiden, tillsammans med information som betalstatus, betalningsuppgifter, anläggningsID och ditt fakturaintervall. Du kan byta betalsätt till e-faktura, autogiro eller e-postfaktura, smidigare för dig och bättre för miljön. Du kan också ansöka om anstånd, om du någon gång skulle ha svårt att betala en faktura i tid. Jag vill se mina fakturor 
  • Min förbrukning: Följ och lär känna din energianvändning genom att filtrera på önskade tidsintervall och tidsperioder. Du kan också enkelt jämföra din elanvändning med föregående år och ladda ner data till Excel. Jag vill följa min förbrukning
  • Mina avtal: Se vilket avtal du har, till vilket pris och hur länge det gäller. Du hittar även detaljerade anläggningsuppgifter, beräknad årsförbrukning och vald energikälla.  Är det dags att förnya ditt avtal kan du också göra det på Mina sidor, eller byta avtal från rörligt till fast pris. Jag vill se mitt elavtal
  • Mina inställningar: Här hittar du dina kunduppgifter. Du kan själv ändra eller lägga till e-post och telefonnummer och välja hur du vill bli kontaktad av oss. Håll dina uppgifter uppdaterade så att vi snabbt kan nå dig vid behov. Prenumerera gärna på vårt nyhetsbrev, så missar du ingen information om elmarknaden, nya innovationer eller erbjudanden. Jag vill ändra mina inställningar
  • Erbjudanden: Här hittar du förmånliga och unika kunderbjudanden. Jag vill se alla erbjudanden

Så loggar du in på Mina sidor

Logga in med BankID

BankID är det säkraste och enklaste sättet att logga in. Har du BankID så rekommenderar vi dig att använda det. Det kan endast användas av dig som står på elavtalet. Tänk på att alltid kontrollera att Vattenfall är mottagare när du loggar in via BankID.

Logga in på Mina sidor

Logga in med kundnummer och lösenord

Du kan även logga in med ditt kundnummer, som du kopplar till ett specifikt lösenord. Kundnummer hittar du på din faktura. Läs nedan hur du gör för att skapa ett lösenord. Om du tidigare har loggat in med hjälp av e-postadress och lösenord kan du använda samma lösenord som förut tillsammans med ditt kundnummer.

Skapa ett lösenord

Om du inte tidigare har loggat in på Mina sidor med kundnummer och lösenord behöver du skapa ett lösenord som kopplas till ditt kundnummer hos oss. Så här går det till.

1. Välj inloggning med kundnummer
På inloggningssidan väljer du inloggning med kundnummer och lösenord i listan med inloggningsalternativ.

2. Välj ”Ny på Mina sidor?”
Klicka på länken ”Ny på Mina sidor? Skapa ett eget lösenord.” för att komma vidare till nästa steg.

3. Beställ lösenordslänk
Fyll i ditt kundnummer så skickar vi en länk för att skapa ett lösenord till den e-postadress som är registrerad hos oss.

Skapa ett lösenord

Glömt lösenord?

Har du glömt ditt gamla lösenord skapar du ett nytt enligt nedan.

1. Välj inloggning med kundnummer
På inloggningssidan väljer du inloggning med kundnummer och lösenord i listan med inloggningsalternativ.

2. Välj ”Glömt lösenord?”
Klicka på länken ”Glömt lösenord?” för att komma vidare till nästa steg.

3. Beställ lösenordslänk
Fyll i företagets kundnummer så skickar vi en länk för återställning av lösenord till den e-postadress som är registrerad hos oss. Om du inte får något mejl behöver du kontakta vår kundtjänst för att uppdatera din e-postadress. Därefter följer du denna instruktion på nytt.

Återställ lösenord

Felsökning vid inloggningsproblem

Vi har listat några användbara tips för att lösa olika problem som kan uppstå i samband med inloggning.

  • Testa gärna att logga in från en annan dator eller mobiltelefon
  • Prova gärna att använda olika webbläsare
  • Rensa cache och cookies i webbläsaren (Ctrl+Shift+Delete i Chrome och Edge)
  • Kontrollera att du inte använder gamla bokmärken eller länkar till inloggningssidan
  • Om du använder ad blocker, prova att stänga av den
  • Kontrollera att du använder rätt kundnummer och lösenord
  • Återställ ditt lösenord enlig ovan om inloggningsuppgifterna inte fungerar

Saknar du BankID och e-postadress?
Kontakta din bank om du vill ha hjälp med att skaffa BankID. Du kan också sätta upp en e-postadress hos valfri e-postklient. Kanske har du internet, tv eller telefoni hos ett företag där du även kan skapa en e-postadress som du kan använda för att skapa ett lösenord på Mina sidor. Adressen behöver inte användas för mer än detta ändamål, eller om du glömmer ditt lösenord och vi måste kunna skicka en länk för att du ska kunna återställa det. Vi kommer inte att använda din e-postadress till någonting annat.

Kontakta oss
Har du ytterligare frågor om hur du loggar in på Mina Sidor eller får problem med din inloggning så är du välkommen att kontakta vår kundtjänst på telefon 020-55 00 44.