Intergitetspolicy när du kontaktar kundtjänst

Så här behandlar vi dina personuppgifter om kontaktar kundtjänst
Tillhandahålla kundtjänst

Vårt syfte, varför behandlar vi dina personuppgifter?

Vi behandlar dina personuppgifter i syfte att tillhandahålla kundtjänst, till exempel att svara på dina allmänna förfrågningar, frågor relaterade till fakturering och uppdatera dina kund- och kontaktuppgifter.

Vilka personuppgifter behandlar vi?

Vi behandlar personuppgifter som du har lämnat. Vattenfall får också personuppgifter från ditt eldistributionsbolag.

  • Från dig: Ljuddata, autentisering, kontaktuppgifter, finansiella uppgifter, personnummer, identifikationsnummer.
  • Från andra källor: Mätdata.

Rättslig grund för att behandla dina personuppgifter

Fullgörande av avtal eller för att vidta åtgärder på din begäran innan avtalet ingås.

Hur länge sparar vi dina personuppgifter?

Under avtalets löptid och ytterligare 10 år. Telefoninspelningar lagras i 90 dagar.

Vem delar vi dina personuppgifter med?

  • Vattenfalls koncernföretag
  • Leverantörer av utskriftstjänster
  • Leverantörer av posttjänster
  • Leverantörer av kundtjänst
  • Leverantörer av IT-system och lösningar för molnlagring

Allmänna reklamationsnämnden, om ett klagomål har lämnats in av dig

Överföring till tredjeland

Se avsnitt 6.

Skicka kundundersökningar efter att du har haft kontakt med kundtjänst

Vårt syfte, varför behandlar vi dina personuppgifter?

Vi behandlar dina personuppgifter i syfte att skicka ut kundundersökningar för att mäta hur vi och våra partners presterar.

Vilka personuppgifter behandlar vi?

Vi behandlar personuppgifter som du har lämnat.

  • Från dig: Kontaktuppgifter, innehåll, identifikationsnummer.
  • Från andra källor: Ingen.

Rättslig grund för att behandla dina personuppgifter

Nödvändigt för vårt berättigade intresse av att övervaka och utveckla vår kundtjänst.

Hur länge sparar vi dina personuppgifter?

10 år från det att avtalsförhållandet upphört. Telefoninspelningar lagras i 90 dagar.

Vem delar vi dina personuppgifter med? 

  • Vattenfalls koncernföretag
  • Leverantörer av utskriftstjänster
  • Leverantörer av posttjänster
  • Leverantörer av kundtjänst
  • Leverantörer av IT-system och lösningar för molnlagring
  • Allmänna reklamationsnämnden, om ett klagomål har lämnats in av dig

Överföring till tredjeland

Se avsnitt 6.

Kvalitetsuppföljning och utbildning för kundtjänst

Vårt syfte, varför behandlar vi dina personuppgifter?

Vi behandlar dina personuppgifter i syfte att säkerställa en hög kvalitet på vår telefonkundtjänst och för att utbilda våra medarbetare och våra servicepartners.

Vilka personuppgifter behandlar vi?

Vi behandlar personuppgifter som du har lämnat. Vattenfall får också personuppgifter från ditt eldistributionsbolag.

  • Från dig: Ljuddata, autentisering, kontaktuppgifter, finansiella uppgifter, personnummer, identifikationsnummer.
  • Från andra källor: Mätdata.

Rättslig grund för att behandla dina personuppgifter

Nödvändigt för vårt berättigade intresse av att övervaka och utveckla vår kundtjänst.

Hur länge sparar vi dina personuppgifter?

Telefoninspelningar lagras i 90 dagar.

Vem delar vi dina personuppgifter med?

  • Vattenfalls koncernföretag
  • Leverantörer av kundtjänst
  • Leverantörer av IT-system och lösningar för molnlagring

Överföring till tredjeland

Se avsnitt 6.

När du deltar i en undersökning efter installationen som solcellsinstallationskund

Vårt syfte, varför behandlar vi dina personuppgifter?

Vi behandlar dina personuppgifter i syfte att skicka ut kundnöjdhetsmätningar för att förbättra verksamheten och kundresan. Undersökningen är anonym, men vi samlar in spårningsinformation om huruvida du har svarat eller inte för att kunna skicka påminnelser.

Vilka personuppgifter behandlar vi?

Vi behandlar personuppgifter som du har lämnat. 

  • Från dig: Kontaktuppgifter, innehåll (dina svar från undersökningen).
  • Från andra källor: Ingen. 

Rättslig grund för att behandla dina personuppgifter

Nödvändigt för vårt berättigade intresse av att få feedback för att säkerställa kundnöjdheten och förbättra vårt utbud och våra affärsprocesser.

Hur länge sparar vi dina personuppgifter?

Vi sparar personuppgifter under garantiperioden på 25 år. 

Vem delar vi dina personuppgifter med?

  • Vattenfalls koncernföretag
  • Leverantörer av tjänster för utskick av e-post
  • Leverantörer av IT-system och lösningar för molnlagring

Överföring till tredjeland

Se avsnitt 6.

Ge dig service, support och garantiassistans för solceller

Vårt syfte, varför behandlar vi dina personuppgifter?

Vi behandlar dina personuppgifter i syfte att ge dig service, support och garanti, inklusive hantering av garantianspråk.

Vilka personuppgifter behandlar vi?

Vi behandlar personuppgifter som du lämnar till oss och, vid behov, personuppgifter från din installatör, grossist eller hårdvarutillverkare.

Från dig: Kontaktuppgifter, enhetsdata, identifikationsnummer.

Från andra källor: Övrigt (information om reparationer från installatören, grossisten eller hårdvarutillverkaren).

Rättslig grund för att behandla dina personuppgifter

Fullgörande av avtal eller för att vidta åtgärder på din begäran innan avtalet ingås.

Hur länge sparar vi dina personuppgifter?

Vi sparar personuppgifter som är nödvändiga för att uppfylla våra garantiåtaganden enligt avtalet under garantiperioden.

Vem delar vi dina personuppgifter med?

  • Vattenfalls koncernföretag
  • Leverantörer av IT-system och lösningar för molnlagring
  • Leverantörer av kundtjänst
  • Leverantörer av installationstjänster (om det krävs för garantianspråk)
  • Tillverkare av växelriktare (om det krävs för garantianspråk)

Om du köper tilläggstjänster från tillverkaren av växelriktaren eller installationsföretagen utförs inte den personuppgiftsbehandling som sker som en del av dessa tilläggstjänster av Vattenfall. Se respektive integritetspolicy från tillverkaren av växelriktaren eller våra installations- och grossistpartners för mer information om hur de behandlar dina personuppgifter.

Överföring till tredjeland

Alla personuppgifter lagras i EU/EES. Se avsnitt 6.

Serienumret för växelriktaren delas med tillverkaren av växelriktaren om tredje linjens support behövs. Beroende på tillverkaren kan detta leda till att kontaktuppgifter överförs utanför EU/EES.

Överföring till tredjeland: Om inte annat anges lagras alla personuppgifter inom EU och EES. Du kan läsa mer om överföringar till tredjeland i avsnitt 6 på huvudsidan.

Tillbaka till hur och varför vi behandlar personuppgifter

Publicerad av Vattenfall Kundservice
Chattbot Elliot Skriv ditt meddelande här Frågor? Chatta med mig Något gick fel. Vi arbetar på det. Vill du rensa din chatthistorik Ja