Felanmäl problemet till oss
Vi hanterar inkommande ärenden vardagar mellan kl. 08-18.
Bor du i lägenhet ska du istället ta kontakt med din fastighetsägare eller bostadsrättsförening.
Här går vi igenom vad du kan göra om du upplever problem med varmvattnet i huset. Börja alltid med att utesluta en pågående driftstörning i fjärrvärmenätet på din ort.
Felsökningens olika steg:
1. Kontrollera avbottskartan | 2. Undersök ventilens inställningar | 3. Öppna kranarna fullt
Se om det pågår ett avbrott i fjärrvärmenätet. Om avbrottskartan visar ett pågående avbrott i ditt område så har vi redan blivit meddelade om detta och arbetar för att åtgärda det. Då behöver du inte göra någonting.
Om du har problem med varmvattnet men värmen i övrigt fungerar, exempelvis att elementen är varma, så bör du kontrollera reglerventilen för varmvattnet. Den finns i din fjärrvärmecentral
Genom att vrida på reglerventilen för varmvatten reglerar du enkelt temperaturen på tappvarmvattnet. Skruva ventilen försiktigt moturs (mot en högre siffra) för att få varmare vatten. Vänta en stund och se därefter om det gjorde någon skillnad.
Om du har haft varmvattnet avstängt en längre tid så kan det vara blandaren som inte har kommit igång.
Sätt igång två kranar, exempelvis duschen och handfatet, på full fart med varmvatten. Det gör att blandaren får dra igenom systemet några varv. Varmvattnet bör då komma tillbaka inom ett par minuter.
Vi hanterar inkommande ärenden vardagar mellan kl. 08-18.
Bor du i lägenhet ska du istället ta kontakt med din fastighetsägare eller bostadsrättsförening.
Om du är i behov av direktsupport eller support under helg- och kvällstid rekommenderar vi att du tar kontakt med en behörig VVS-montör.