Time in controller:2020-09-29 07:38:45

Teckna ett fossilfritt elavtal

Vi kan stolt säga att den el du köper av oss i Sverige är fossilfri. Den kommer från sol-, vind-, vatten- och kärnkraft. Det innebär att du som kund enkelt är med och bidrar till ett fossilfritt liv – oavsett vilket av våra elavtal du väljer.

Du behöver ett elhandelsavtal och ett elnätsavtal

För att elen ska fungera i ditt hem behöver du två olika avtal.

Ett elhandelsavtal behövs för att du ska kunna börja använda elen i ditt hem. Det kan du teckna med valfri leverantör, ett så kallat elhandelsföretag. Elavtalet är det som främst reglerar hur mycket du betalar för själva elen som du använder, till exempel varje gång du tänder en lampa eller använder spisen.  

Elnätsavtalet tecknar du med det elnätsföretag som äger nätet och elledningarna där du bor, din nätägare. Du kan inte välja nätägare själv eftersom det bara finns en nätägare per område runt om i landet. Det är din nätägare som äger, bygger och underhåller elnätet där du bor. Vem som är din nätägare där du bor eller dit du ska flytta kan du se här. Om Vattenfall äger nätet i ditt område kan du se våra elnätspriser här.

Om ditt elhandelsföretag och din nätägare ingår i samma koncern får du oftast en faktura där samtliga elkostnader redovisas, såväl för elnät som för elhandel. Så är det om du har ett elhandelsavtal hos oss samtidigt som Vattenfall Eldistribution är din nätägare.

Vad är ett anläggnings-ID och var hittar jag mitt?

Ett anläggnings-ID är ett unikt 18-siffrigt nummer som berättar vilken elmätare som tillhör just din bostad. Man kan säga att det är elmätarens personnummer. Alla elmätare har med andra ord olika anläggnings-ID.

Ta reda på ditt anläggnings-ID
Du får ditt anläggnings-ID i samband med att du tecknar ett elnätsavtal med det bolag som äger elnätet i ditt område.

Anläggnings-ID hittar du på din faktura, din elmätare eller på Mina sidor som du kan logga in på via Vattenfalls hemsida.

Hittar du inte ditt anläggnings-ID så kan du kontakta ditt elnätsbolag, så hjälper de dig.

Vanliga frågor och svar

Kontakta kundservice

Vi berättar gärna mer om våra elavtal och hjälper dig att hitta rätt.

Ring oss vardagar 8-18 om du har frågor kring våra produkter och tjänster.

Telefon: 020-82 00 00
Från utlandet: +46 771 82 00 00