Här har vi samlat de vanligaste frågor och svar kring elavtal och elpriser.
Välj ämne:
Pris | Avtal | Timpris | Rörligt elpris | Fast elpris | Vintersäkring | Elområden | Faktura & betalning | Om du inte är nöjd
Vi har elavtal med både fasta och rörliga elpriser. Verksamheter med en årsförbrukning upp till 300 000 kWh hittar aktuella elpriser här.
Dagsaktuella elpriser till företag som förbrukar över 300 000 kWh får du av våra rådgivare som du når på telefonnummer 020-54 00 00.
Förbrukar ditt företag över 2 GWh/år kan du kontakta oss via formuläret.
Vi följer marknadens utveckling varje månad. Här kan du läsa mer om vad som påverkat elpriserna den senaste tiden.
Det går inte att säga, elpriset följer priserna på den nordiska elbörsen. Här kan du läsa vad som påverkat elpiserna den sensate tiden.
Det går att påverka elnätsavgiften genom att vara medveten om företagets elförbrukning och sänka den om det går. Har ni säkringstariff kan ni se till att huvudsäkringen är dimensionerad för företagets elanvändning. En behörig elektriker måste anlitas om ni ska ändra huvudsäkringen. Har ni effekttariff kan ni se till att fördela förbrukningen jämt över dygnet för att får en så låg månadseffektavgift som möjligt.
Ja, genom energieffektivisering kan verksamhetens energikostnader minska med minst 10 procent utan större investeringar. Läs om hur du får koll på elanvändningen med rådgivning och checklistor.
En oberoende jämförelse av olika typer av elavtal och elleverantörer kan du göra på Elpriskollen. Elpriskollen tillhandahålls av myndigheten Energimarknadsinspektionen.
Höglasttid är måndag-fredag klockan 06-22 under januari, februari, mars, november och december. Övriga tider är låglasttid.
Självklart kan du säga upp ditt elavtal hos oss, det gäller oavsett vilket typ av avtal du har. För att göra detta så behöver du ringa oss och meddela din uppsägning.
Uppsägningstiden skiljer mellan olika avtalstyper:
Elavtal med rörligt elpris – 1 månads uppsägningstid.
Elavtal med fast elpris – 1 månads uppsägningstid. Uppsägningen kan tidigast ske vid bindningstidens utgång. Senast 60–90 dagar innan ditt avtal löper ut får du ett nytt avtalserbjudande. Gör du inget aktivt val, eller säger upp avtalet innan uppsägningstidens utgång, förnyas avtalet automatiskt till den avtalsform, det pris och de villkor som presenterats i meddelandet. Den nya bindningstiden kan maximalt bli ett år. Vill du bryta avtalet i förtid tillkommer en brytkostnad som beror på din beräknade förbrukning samt avtalets slutdatum. Om du ska flytta och därför vill säga upp avtalet kan du göra det utan extra kostnad.
Anvisat avtal – 0 dagars uppsägningstid. Du kan när som helst avsluta avtalet och byta till ett annat avtal. Väljer du exempelvis ett rörligt elpris kan ditt nya avtal starta redan nästa dag. Väljer du ett fastprisavtal startar det nästkommande månadsskifte.
Du kan välja att byta elhandelsbolag. Det kan göras när som helst förutsatt att villkoren för uppsägning av befintligt avtal är uppfyllda. Är det bindningstid kvar på ditt nuvarande elavtal kan en brytkostnad tillkomma. Hur stor den blir beror på din beräknade förbrukning samt avtalets slutdatum.
Vi har samlat våra avtalsvillkor för elhandel och fjärrvärme på en och samma sida: Se våra avtalsvillkor
Med Timpris betalar du för den el du använder varje timme, till det pris som gäller just den timmen. Elavtal med timpris är mer rättvist och transparent, då du betalar det pris som gäller exakt när du använder el. Du får större möjlighet att påverka din elkostnad om du vill - till skillnad från Rörligt elpris, där du får ett månadspris baserat på ett kollektivt förbrukningsmönster hos samtliga Vattenfalls elkunder med månadsavräkning i ditt elområde.
Du kan se elpriserna på den nordiska elbörsen Nord Pool ett dygn framåt på vår sida om Timpris. Kommande dygns priser presenteras runt 14.15.
Tänk på att om du byter till timpris kommer din elkostnad påverkas av när du använder elen. Det innebär det att elräkningen kan bli både billigare och dyrare beroende på din verksamhet.
Har du möjlighet att styra din förbrukning till tidpunkter när elpriset är lägre kommer du att kunna minska dina kostnader. Har du elbil är det extra viktigt att ha koll på när priserna är låga respektive höga.
Kostnaderna går oftast upp när efterfrågan på el är stor. Beroende på ditt nätavtal kan du behöva sprida ut din elanvändning för att undvika effekttoppar. Läs på om din nätägare har effekttariff och tar ut en extra kostnad vid effekttoppar.
På sidan om Timpris kan du följa Nord pools elpriser timme för timme för ditt elområde. Elpriser sätts dagligen på Nord Pool, och elpriserna för varje timme fastställs för följande dag. Morgondagens timpriser publiceras ungefär kl 14.15 varje dag. Det gör att du kan planera din elförbrukning dagen innan. Generellt sett är elen dyrare under de timmar när efterfrågan är som högst.
Dock påverkar vädret elpriserna mycket och under kalla perioder ökar efterfrågan vilket kan leda till högre priser. Vind, sol och nederbörd påverkar tillgången på förnybar energi, vilket vi har sett bidrar till stora prissvängningar.
Vill du byta till oss eller ska flytta, teckna elavtal med Timpris här. Är du redan kund hos oss och vill byta till Timpris, logga in på Mina sidor.
Om Timpris inte passar dig kan du byta till Rörligt elpris med månadspris med start nästa dag, eller till Fast elpris med start nästa månadsskifte. Du kan ändra ditt elavtal på Mina sidor.
Rörligt elpris passar dig som är aktiv och håller koll på elmarknaden. Du betalar ett månadspris för elen, oavsett när på dygnet du använder den. Priset ändras varje månad.
Rörligt elpris består av Nord Pools medelspotpris för aktuellt elområde, Vattenfalls rörliga kostnader och fasta påslag bestående av fast elcertifikatsavgift och fast spotpåslag. Årsavgift tillkommer. Det slutliga elpriset fastställs månadsvis i efterskott när alla priser på Nord Pool är tillgängliga för hela månaden.
Ditt rörliga elpris består av Nord Pools medelspotpris för aktuellt elområde, Vattenfalls rörliga kostnader vid inköp av el, fasta påslag bestående av fast elcertifikatsavgift och fast spotpåslag i öre/kWh. Fast årsavgift tillkommer.
Det slutliga elpriset fastställs månadsvis efter avslutad kalendermånad. Vattenfalls rörliga kostnader vid inköp av el utgörs av kostnaden för Vattenfalls månadsavräknade kunders förbrukningsprofil i aktuellt elområde, kostnader för handel med el och kostnader för ursprungsgarantier för fossilfri mix.
Med avgifter för handel med el avses de avgifter Vattenfall erlägger till Svenska kraftnät, e-Sett och Nord Pool samt balans- och kreditkostnad.
De rörliga kostnaderna vid inköp av el består av kostnader för handel med el, dels av kostnader för ursprungsgarantier för fossilfri mix. Kostnader för handel med el utgörs av avgifter till Svenska kraftnät, e-sett, Nord Pool, balans- och kredtikostnad.
Det slutliga elpriset fastställs månadsvis efter avslutad kalendermånad och består av Nord Pools medelspotpris för aktuellt elområde, Vattenfalls rörliga kostnader vid inköp av el, fasta påslag bestående av fast elcertifikatsavgift och fast spotpåslag i öre/kWh. Fast årsavgift tillkommer.
Vattenfalls rörliga kostnader vid inköp av el utgörs av kostnaden för Vattenfalls månadsavräknade kunders förbrukningsprofil i aktuellt elområde, kostnader för handel med el och kostnader för ursprungsgarantier för fossilfri mix.
Ett fast elpris kan inte ändras under bindningstiden, oavsett vad som händer på elmarknaden. Ditt fakturabelopp varierar från månad till månad även om du har ett fast pris. Det beror på att hushållets elförbrukning varierar över året, vilket resulterar i olika belopp på elräkningarna.
Tryggheten med fast elpris ligger i att elpriset, det vill säga det du betalar för varje använd kilowattimme (öre/kWh), är fast.
Vi hjälper dig med rådgivning och marknadsinformation när du ska förnya ditt elavtal. Elmarknadens svängningar påverkar inte ditt elpris.
På Mina sidor ser du hur länge ditt nuvarande elavtal gäller.
Nej, vintersäkringen startar 1 november 2024, 1 december 2024 eller 1 januari 2025. Om du har ett fastprisavtal som löper ut mellan 1 november och 1 januari och väljer Vintersäkring så startar vi ditt nya elavtal direkt efter ditt nuvarande avtal löpt ut.
Vintersäkringsperioden gäller alltid till och med 31 mars. Därefter övergår avtalet automatiskt till det avtal du hade när du valde att vintersäkra ditt elpris: Rörligt elpris med månadspris eller Timpris. Blev du ny kund hos oss när du tecknade vintersäkringen övergår avtalet till Rörligt elpris med månadspris. Om du vill ha ett längre fastprisavtal än vad Vintersäkring erbjuder kan du välja ett annat fastprisavtal på Mina sidor.
Du får det pris som gällde den dagen du tecknar ditt avtal oavsett när vintersäkringen träder i kraft. Tecknar du Vintersäkring idag så är det dagens pris som gäller när ditt avtal startar.
När du tecknar Vintersäkring får du ett fastpris som gäller under kommande vinter till och med 31 mars 2025. Priset ser du när du tecknar avtalet. Den 1 april 2025 övergår avtalet automatiskt till det avtal du hade när du valde att vintersäkra ditt elpris: Rörligt elpris med månadspris eller Timpris. Blev du ny kund hos oss när du tecknade vintersäkringen övergår avtalet till Rörligt elpris med månadspris.
Det rörliga elpris som vi kan presentera är för föregående månad, medan Vintersäkring gäller för perioden 1 november 2024 – 31 mars 2025. Det är först när Rörligt elpris för dessa månader är kända som det går att avgöra vilket som är dyrare än det andra.
Elområde är en geografisk indelning i område som affärsverket Svenska Kraftnät genomförde 2011. Gränserna mellan elområdena går där elnäten behöver byggas om för att kunna transportera mer el inom Sverige. Om produktionen i området inte räcker för att täcka efterfrågan, eller tvärt om, kan priset i detta område skilja från elområdena bredvid.
Elområden infördes efter ett myndighetsbeslut av Svenska Kraftnät. Målet var att skapa en harmonisering med EU:s regler för att skapa en välfungerande elmarknad och att kunna styra produktion och konsumtion inom landet. Läs mer om elområden på Svenska kraftnäts hemsida.
Orsaken till prisskillnaderna är att det normalt sett finns mer och billigare el att tillgå i norra Sverige än i södra Sverige. Hur mycket och hur ofta priserna kommer att skilja mellan norr och söder är svårt att förutsäga. Vi har en längre tid sett stora prisskillnader mellan söder och norr. Prisskillnaderna ger information om var ytterligare investeringar i nätkapacitet gör mest nytta. Läs mer om elområden på Svenska kraftnäts hemsida.
Du hittar alla fakturor på Mina sidor och där kan du enkelt ladda ner den faktura du behöver.
Det kontonummer du ska betala till står på fakturans bifogade inbetalningskort. Vill du ändra betalningssätt kan du logga in på Mina sidor eller höra av dig till vår kundservice på 020- 82 10 00.
Plusgiro 413 13 00-8
Bankgiro 5110-8348
Vissa banker erbjuder e-faktura till företag med organisationsnummer. Kontakta din bank och fråga hur det fungerar hos dem.
Enskilda firmor kan få fakturor levererade som e-faktura via sin privata internetbank. Kontakta din bank och anmäl hos dem att ni vill ha e-faktura från Vattenfall. När e-fakturan godkänns av kontoinnehavaren sker betalning automatiskt på förfallodagen.
Ditt företag kan ha autogiro för el och fjärrvärme, men det måste vara kopplat mot ett bankkonto. Det går inte att ha autogirot kopplat till ett bank- eller plusgiro.
Nej, om fakturan är utskriven med en inbetalningsavi måste du betala med den. När autogiromedgivandet är klart framgår det på fakturan att beloppet kommer att belasta ditt verksamhetens konto istället.
Det går bra att betala fakturan från utlandet. Banken tar ut en avgift för att genomföra transaktionen och den tillkommer vid betalningen.
Meddela banken BIC/ SWIFT-kod, IBAN-nummer och OCR-numret som referens.
BIC/ SWIFT-kod: NDEASESS
IBAN-nummer: SE 74 9500 0099 6042 0384 9767
Vill du komma i kontakt med kundservice från utlandet ringer du +46 771 29 66 00 (vardagar 8-16.30).
Om fakturans belopp understiger 50 kronor överförs beloppet till nästa faktura. Det gäller även tillgodobelopp som understiger 25 kronor. Du ska inte betala något utan beloppet flyttas automatiskt till nästa faktura. Det framgår på fakturan. Då får fakturan för att du ska kunna se din förbrukning.
Det belopp som överförts ser du på sida 2 på din nästa faktura. Där specificeras hur mycket som flyttats fram; uppdelat på elnät, elhandel eller fjärrvärme, samt vilken faktura beloppet kommer ifrån.
På Mina sidor visas det faktiska beloppet för perioden. Beloppet kommer se obetalt/förfallet ut tills din nästa faktura har skapats då det automatiskt överförs till den nya fakturan. Du kommer inte få någon påminnelseavgift eller ränta för en faktura där det framgår att du ska betala 0 kronor.
En kreditfaktura är ett bevis på att originalfakturan är makulerad (borttagen). Om ni inte betalt den fakturan ber vi er bortse från både original- och kreditfakturan eftersom de tar ut varandra. Om ni redan har betalt originalfakturan kommer vi att betala ut beloppet till er. Observera att det inte går att använda en kreditfaktura som ett tillgodo vid en inbetalning.
Betalas inte fakturan i tid skickar vi ut en påminnelse. Utskicket sker per automatik då en faktura är förfallen till betalning. Om du har betalat fakturan men ändå fått en påminnelse kan det bero på att inbetalningen har gjorts för sent, en påminnelseavgift tas då ut på nästkommande faktura.
Det kan också bero på att inbetalningen är felaktigt gjord, kontrollera din inbetalning. Stämmer uppgifterna inte överens med de som står på fakturan kontaktar du vår kundservice på 020-82 10 00. Du kan se din faktura genom att logga in på Mina sidor.
För att vi ska kunna leta rätt på din betalning behöver vi veta datumet när betalningen drogs ifrån bankkontot, vilket belopp som betalades in och vilket referensnummer som angavs.
Om betalningen kommer oss tillhanda för sent förfaller avbetalningsplanen och ditt företag måste betala hela fakturans belopp omgående. Kontakta vår kundservice på 020-82 10 00 för mer information.
Om Vattenfall Eldistribution äger elnätet där ditt företag finns kommer ni även i fortsättningen att få fakturor från Vattenfall, för elnätsabonnemang och elöverföring. Elnätsbolag kan ni inte välja själv utan det styrs av var i landet anläggningen ligger. Till er elhandelsbolaget betalar ni ett elpris, elcertifikat, skatt och moms samt en eventuell fast avgift.
Elen transporteras via nationella, regionala och lokala elnät. Elnätsföretaget äger och sköter om näten och i kostnaden ingår att bygga och distribuera, drift och underhåll samt mätaravläsning och kundservice. Kostnaderna fördelas mellan avgifterna för abonnemang (den fasta kostnaden) och överföring (den rörliga kostnaden).
Om fakturan är högre än normalt kan det bero på att den sträcker sig över en längre period än vanligt eller att vi har fått in en avläsning som visar att ni förbrukat mer än vi beräknat.
Det går att sänka elhandelskostnaden genom att se över om ni rätt elavtal för verksamheten eller sänka elförbrukning genom att göra energieffektiva förändringar.
För att bland annat byte av elleverantör och administration i samband med flyttar ska bli enklare, har vi gemensamt i branschen beslutat att införa så kallad EAN-kod som anläggnings-ID. EAN-koden är den standard som används där man använder streckkoder. Koden kan skrivas med 18 siffror, eller med hjälp av en streckkod.
Om du inte är nöjd med oss, ska du i första hand vända dig till vår kundservice.
Har din verksamhet en årsförbrukning under 300 000 kWh ringer du 020-82 10 00. Mån–tors: 08.00–16.30, fredagar: 08.30–16.30.
Har ditt företag en årsförbrukning över 300 000 kWh ringer du 020-29 66 00, vardagar: 08.00–16.30.
Om du inte är nöjd med svaret från kundservice, kan du skicka in en reklamation till Vattenfall Kundservice. Reklamationen hanteras av vår reklamationsavdelning.
När den ordinarie reklamationshanteringen är avslutad erbjuder vår Kundombudsman en fristående prövning av ditt ärende. Om du vill pröva ditt ärende är du välkommen att kontakta Kundombudsmannen inom sex månader efter att ditt ärende har avslutats på telefon: 08-739 70 31 eller kundombudsmannen@vattenfall.com. Kundombudsmannen fångar upp problem och vidarebefordrar synpunkter till ansvariga personer inom Vattenfall. Du är alltid välkommen med synpunkter om Vattenfalls kundhantering.
Om inte mätanordningen fungerar eller om den registrerat värden som inte stämmer överens med verkligheten uppskattar elnätsföretaget, efter samråd med dig som kund, och oss hur mycket el som överförts. Uppskattningen ska baseras på hur din förbrukning sett ut historiskt samt ha i åtanke andra omständigheter som kan ha påverkat förbrukningen. Syftet med uppskattningen är att du som kund ska kunna få en faktura från oss. Om din faktura baseras på uppskattade värden kommer du alltid att få veta det senast i samband med att du får fakturan. Skulle uppskattningen av något skäl visa sig vara oriktig har du som kund rätt till återbetalning utan dröjsmål.
Om Vattenfall försummar sina skyldigheter så att ett väsentligt avtalsbrott har uppstått har du som kund rätt att häva avtalet. Innan det kan ske har Vattenfall rätt att rätta till försummelsen. Om avtalet hävs ska du som kund meddela detta till ditt nätbolag.