Fjärrvärmeavbrott

För att säkra en trygg leverans av värme och varmvatten till dig, måste vi ibland genomföra underhållsarbete. Inför planerade avbrott meddelar vi berörda kunder i god tid. Information sker via brev, anslag samt här på hemsidan. Fjärrvärme är driftsäkert och oplanerade avbrott är mycket ovanliga.

Felanmälan

Misstänker du att något är fel med fjärrvärmen? Kontrollera i första hand fastighetens fjärrvärmecentral och övriga berörda system. Ofta beror avbrott på ett fel i fastighetens egen fjärrvärmecentral och då är det fastighetsägaren som är ansvarig för eventuell åtgärd. 

Vid planerade avbrott meddelar vi fastighetsägaren i god tid innan avbrottet. Vid ett akut eller oplanerat avbrott informeras fastighetsägaren så fort det är möjligt.

Vid fel i fjärrvärmeleveransen, ring oss på  020-82 58 58.

Aktuella fjärrvärmeavbrott

På kartan hittar du våra planerade avbrott på fjärrvärmenätet. Under ett avbrott påverkas värmen och varmvattnet. Kallvattenleveransen påverkas inte. Under ett kortare avbrott påverkas inte temperaturen i huset så mycket, men tänk på att inte ha öppna fönster och dörrar mer än nödvändigt. Du kan troligtvis använda diskmaskin och tvättmaskin. De har eget uppvärmningssystem för vatten och påverkas därför inte.

Felavhjälpning värmeväxlare

Som fjärrvärmekund ansvarar du själv för din värmeväxlare. Om din fjärrvärmeväxlare inte är lika effektiv som den har varit, eller om den går sönder kan du beställa servicearbeten och reparation från oss. Kostnaden beror på om besöket är planerat eller inte, och om det utförs på ordinarie arbetstid eller inte. Du kan också kontakta andra entreprenörer. Läs mer på vår sida om felavhjälpning.

Kontakta kundservice

Ring oss om du har frågor om fjärrvärme.

Telefon: 020-36 00 36
Vardagar 8-16.30

Felanmälan: 020-82 58 58
Öppet dygnet runt

Vanliga frågor och svar

Vattenfalls fjärrvärme ger dig jämn och behaglig inomhustemperatur med obegränsad tillgång till värme och varmvatten. Tack vare fjärrvärmecentralens beprövade och hållbara konstruktion får du en driftsäker leverans av värme som du kan känna dig trygg med.

Självklart kan ni det. Avtalet om fjärrvärmeleverans har tre månaders uppsägningstid om ni önskar göra en definitiv uppsägning. Kontakta kundservice eller er säljare för att göra en skriftlig anmälan.

Uppvärmning är en stor utgift för många av våra kunder. Vi hjälper gärna till om ni vill ha hjälp att se över uppvärmningskostnaderna.

Fjärrvärmepriset varierar från ort till ort och är beroende av flera faktorer. Vi arbetar för att fjärrvärmepriserna ska vara långsiktigt stabila, hålla nere prisökningsnivån och vara bra för miljön. Genom att göra mindre justeringar årligen blir priserna mer förutsägbara. 

På vår sida om våra priser hittar du mer information om vår prispolicy.