Kontakta oss

Har du inte fått din faktura kan det bero på flera saker:

 

- att vi saknar mätvärden från din mätare
- att din mätare är bytt och bytet inte hunnit registreras ännu
- att vi saknar information om byte av bank
- att du har flyttat och vi inte har fått din nya adress
- att du betalade dubbelt förra månaden
- att din faktura finns i din digitala brevlåda om du är ansluten till Kivra

 

Du hittar dina fakturor på Mina sidor eller i appen Mitt Vattenfall. Här kan du se betalstatus, ladda ner fakturakopior och se fakturor upp till fem år tillbaka i tiden.

 

Behöver du fortfarande hjälp? Beskriv din fråga nedan och fyll i formuläret, så återkommer vi till dig.

Om du har fått en påminnelse gällande en obetald faktura, så hanteras detta av vår partner Intrum. För att få mer information om påminnelsen, eventuell avgift eller om du har frågor kring betalningen, kan du ringa Intrum:

 

- För påminnelser: 08-546 102 30
- För inkassoärenden: 08-546 102 40

Öppettider: vardagar 08.00–18.00.

Du kan även logga in på Intrums Mina sidor.

 

Om du har frågor kring din elförbrukning eller fakturor hos oss, är du varmt välkommen att kontakta vår kundservice på 020 - 82 00 00.

 

Behöver du fortfarande hjälp? Beskriv din fråga nedan och fyll i formuläret, så återkommer vi till dig.

Vill du förlänga betalningstiden på en faktura kan du ansöka om anstånd på Mina sidor fram tills förfallodagen. Välj den faktura som du vill söka anstånd för och klicka på den blå länken "Betala senare".

 

Till Mina sidor

 

Behöver du fortfarande hjälp? Beskriv din fråga nedan och fyll i formuläret, så återkommer vi till dig.

När du betalat din faktura tar det 1–3 bankdagar innan vi kan se din inbetalning. Så snart den är registrerad hos oss kan du se det på fakturans status på Mina Sidor.

Till Mina sidor

 

Behöver du fortfarande hjälp? Beskriv din fråga nedan och fyll i formuläret, så återkommer vi till dig.

Om du har pengar tillgodo hos oss, läggs det automatiskt som ett avdrag på din nästa faktura. Detsamma gäller om du har betalat en faktura dubbelt. Om det finns pengar kvar efter att det dragits av på nästa faktura så kommer kvarvarande belopp att betalas ut till dig om du anmält ett konto, annars dras det av på fakturan efter det.

 

Här kan du ange ett kontonummer för återbetalning.

 

Behöver du fortfarande hjälp? Beskriv din fråga nedan och fyll i formuläret, så återkommer vi till dig.

Om du har övriga frågor, beskriv så utförligt du kan och skicka in formuläret nedan, så återkommer vi till dig.

Vi vill informera om att de flesta flyttärenden hanteras av din elnätsägare. Gäller det exempelvis ärenden som att registrera ut- eller inflytt så är det till din nätägare som du ska vända dig. Titta på fakturan om du är osäker på vem som är din nätägare. Flyttar du inom Vattenfall Eldistributions elnät hittar du allt du behöver veta om din flytt här

Om du vill ta med ditt nuvarande elhandelsavtal när du flyttar kan du ringa oss på 020-41 52 00 vardagar 8–17. 

Ska du flytta in i ett nytt boende, har du köpt ett extra boende eller ska ta över en anläggning? Vi hjälper dig självklart med elavtalet. För att garantera att du har el från tillträdesdagen behöver du teckna elavtalet minst fem dagar innan.

Här tecknar du ett nytt elavtal om du ska flytta.

 

Behöver du fortfarande hjälp? Beskriv din fråga nedan och skicka in formuläret, så återkommer vi till dig.

Du kan ta med ditt nuvarande elavtal till din nya adress när du flyttar. För att få hjälp med det behöver du ringa kundservice på 020-41 52 00, vardagar 8–17. För att garantera el från tillträdesdagen behöver du anmäla flytten minst fem dagar innan.

Läs mer om elavtal vid flytt

 

Vill du hellre mejla din fråga? Beskriv så utförligt du kan och skicka in formuläret nedan, så återkommer vi till dig.

Det går bra att ha olika in- och utflyttsdatum, då dessa inte är beroende av varandra. Du kan till exempel välja inflyttsdatum för den nya fastigheten till den 1 juli och utflyttsdatum för den gamla fastigheten från 15 juli, eller tvärtom.

Flyttanmälan gör du smidigast genom att kontakta oss på 020-41 52 00, vardagar 8–17.

 

Vill du hellre mejla din fråga? Beskriv så utförligt du kan och skicka in formuläret nedan, så återkommer vi till dig.

Vid utflytt behöver du som kund hos Vattenfall Eldistribution göra en utflyttsanmälan senast 10 dagar innan du flyttar ut. Det avslutar ditt elnätsavtal.

 

När vi har tagit emot din anmälan:

- inväntar vi det angivna flyttdatumet

- läser av elmätaren

- skickar en slutfaktura till dig

Du gör din flyttanmälan på Vattenfall Eldistributions webbplats.

 

Har du frågor är du välkommen att kontakta vår kundservice på 020-41 52 00, vardagar 8–17.

 

Vill du hellre mejla din fråga? Beskriv så utförligt du kan och skicka in formuläret nedan, så återkommer vi till dig.

Om du har övriga frågor, beskriv så utförligt du kan och skicka in formuläret nedan, så återkommer vi till dig.

Ladda upp fil Max 4 MB

Fyll i dina uppgifter

Jag önskar svar via

Hantering av personuppgifter

För att du ska kunna få bästa service av oss så behöver vi hantera dina personuppgifter. Vi samlar bara in dina personuppgifter när det finns lagligt stöd i dataskyddsförordningen (GDPR). Här hittar du mer information om hur vi behandlar personuppgifter och vilka rättigheter du har enligt gällande dataskyddslagstiftning.

Publicerad av Vattenfall AB Försäljning (elhandel), Vattenfall Värme, Vattenfall Energilösningar och Vattenfall Kundservice
Chattbot Elliot Skriv ditt meddelande här Frågor? Chatta med mig Något gick fel. Vi arbetar på det. Vill du rensa din chatthistorik Ja