Flyttar du till eller från ett hus med fjärrvärme från Vattenfall, behöver du anmäla detta till vår kundservice. Detta gör du antingen via telefon 020-36 00 36 eller genom att skicka in blanketten Flyttanmälan fjärrvärme via e-post eller brev. Vi behöver din flyttanmälan för fjärrvärme senast 10 dagar innan flytt. Du är betalningsansvarig fram till dess att flytten har registrerats och mätaren är avläst.
En avläsning av fjärrvärme gör du i samband med att du flyttar eller överlåter ditt fjärrvärmeavtal. Det finns olika sorters fjärrvärmemätare men de flesta läses av så här:
MWh (megawattimmar) syns direkt i displayen
För att få fram m3 (kubikmeter) - tryck på knappen med en pil/triangel som pekar åt höger
Om du har en annan mätare och behöver hjälp med att läsa av den så kan du kontakta oss för hjälp.
Fjärrvärme är ett enkelt och smidigt sätt att få värme och varmvatten till ett stabilt pris och med låg miljöpåverkan. Förmodligen är det även den värmelösning som kräver minst tid och engagemang från kundens sida.
Vatten hettas upp i det lokala fjärrvärmeverket, ofta genom olika typer av förnybara biobränslen. Det upphettade vattnet pumpas sedan ut genom välisolerade rör under marken som utgör fjärrvärmenätet. Värmen från vattnet växlas därefter över till kundernas värmesystem ute i fastigheterna via en fjärrvärmecentral.
Ja, fjärrvärmen är nog den tillförlitligaste värmekällan som går att få. Fjärrvärmeverken är flexibla och kan utnyttja olika bränslen, beroende på tillgång och priser. Skulle vi få ett driftstopp på någon panna, så finns det andra pannor i reserv. Det är därför också sällan störningar.
Vår fjärrvärme produceras till största del med förnybara bränslen och merparten av vår produktion är klimatneutral. Med fjärrvärme kan resurser som kanske annars hade gått till spillo tillvaratas. Effektiv förbränning och rökgasrening håller utsläppen på en låg nivå.
Fjärrvärme är med andra ord ett enkelt och smart sätt att få det varmt och skönt, samtidigt som du värnar om miljön. Miljöredovisningar för våra fjärrvärmeorter hittar du på informationssidan för respektive ort.
Vattenfalls fjärrvärme ger dig jämn och behaglig inomhustemperatur med obegränsad tillgång till värme och varmvatten. Tack vare fjärrvärmecentralens beprövade och hållbara konstruktion får du en driftsäker leverans av värme som du kan känna dig trygg med.
Det går alltid att sänka sina värmekostnader lite till. Att sänka temperaturen med en grad kan minska ditt uppvärmningsbehov med cirka fem procent. Kontrollera att fjärrvärmeväxlaren är rätt inställd, se över isolering eller vädra snabbt och effektivt är också saker som kan hjälpa.
På Mina sidor får du överblick över just din energiförbrukning. Du kan få tips och råd här via vår hemsida, från våra Energiexperter och via vår kundservice.
Fjärrvärmepriset varierar från ort till ort och är beroende av flera faktorer. Vi arbetar för att fjärrvärmepriserna ska vara långsiktigt stabila, hålla nere prisökningsnivån och vara bra för miljön. Genom att göra mindre justeringar årligen blir priserna mer förutsägbara.
Vi sätter vårt pris utifrån två kriterier i vår prispolicy. Vi vill skapa en långsiktig trygghet för dig som kund och attrahera nya kunder för att vara ett konkurrenskraftig alternativ.
Det kan vara lätt att glömma den totala kostnaden över tid när man ser över sin uppvärmning. Vattenfalls fjärrvärme är ett långsiktigt alternativ där du slipper obehagliga överraskningar. Med fjärrvärmens många fördelar är Vattenfalls ambition att vara ett prisvärt och konkurrenskraftigt alternativ på de orter där vi levererar fjärrvärme.
Vår ambition är att fjärrvärme ska vara ett uppvärmningsalternativ och en investering som lönar sig. Hela vår verksamhet bygger på att vi har kunder som är nöjda och att vi attraherar nya kunder. Många som bygger nytt i dag och majoriteten av flerbostadshus som byggs idag - väljer fjärrvärme. Det för oss är ett bevis på att fjärrvärme är mycket konkurrenskraftig. För villakunder som idag redan har fjärrvärme upplever många att det är investering som lönat sig över tid.
Det finns oftast bara en fjärrvärmeleverantör per ort, så i den meningen är fjärrvärme ett naturligt monopol. Samtidigt finns det många olika sätt att få värme och varmvatten på. Du har alltid full frihet att välja vilken uppvärmningsform du vill ha. Däremot är det viktigt för oss att behålla våra befintliga kunder och ständigt attrahera nya kunder. Därför måste vi se till att fjärrvärmen alltid är konkurrenskraftig, lönsam och långsiktigt både för oss och för våra kunder.
De intäkter vi får från den fasta avgiften går till att bygga ut och investera i våra ledningsnät så att de har en hög driftsäkerhet. En del av den fasta kostnaden används också för att kunna producera värme: inköp av ny utrustning, underhåll och utbyggnad av panncentraler.
Du är varmt välkommen att höra av dig till oss om du vill veta mer och har frågor om fjärrvärme eller våra priser. Som fjärrvärmekund kan du enligt fjärrvärmelagen begära förhandling och medling. Du har också möjlighet att säga upp ditt avtal om fjärrvärmeleverans. Lagen har som syfte att skydda konsumenten.
Fjärrvärme är en klimatsmart och energieffektiv uppvärmningsform som sköter sig själv. Med fjärrvärme har du ett skönt inomhusklimat oavsett hur kallt det är ute. Du har dessutom obegränsad tillgång till varmvatten.
Nej. Din nya värmeväxlare har i princip obegränsad kapacitet eftersom du har ett värmesystem för en hel stad i ryggen. Din värmeväxlare ger dig både direkt värme och varmvatten, därför behöver du ingen ackumulering av varmvatten och därför heller ingen varmvattenberedare. Med fjärrvärme har du alltid obegränsad tillgång till varmvatten.
Ligger fastigheten inom eller i närheten av fjärrvärmenätet är förutsättningarna oftast goda att få fjärrvärme. Fyll i en intresseanmälan så hör vi av oss och berättar mer.
Andra vattenburna energikällor kan inte kombineras med fjärrvärme. Vi hoppas förstås att du tycker att fjärrvärmens enkelhet, låga miljöpåverkan och vår ambition att kunna erbjuda ett konkurrenskraftigt pris får dig att känna dig trygg med ditt val.
Självklart kan du det. Avtalet om fjärrvärmeleverans har tre månaders uppsägningstid om du önskar göra en definitiv uppsägning. Kontakta kundservice för att göra en skriftlig anmälan.
Ska du istället flytta från ett hus med fjärrvärme ska du skicka in en flyttanmälan senast en vecka efter att du flyttat.
Du som är kund äger och ansvarar för fjärrvärmecentralen (värmeväxlaren) och ledningen från avstängningsventilen innanför husgrunden förutom värmemätaren. Vi äger och ansvarar för ledningarna fram till och med avstängningsventilerna samt fjärrvärmemätaren.
Garantitiden är fem år på fjärrvärmecentralen. Därefter kan kunder på några av våra orter teckna ett serviceavtal som gör att vi med jämna mellanrum kommer ut och går igenom centralen. Om något därutöver behöver åtgärdas lämnar vi gärna förslag på det. Läs mer om vad som gäller på din ort eller kontakta vår kundservice på telefon 020-36 00 36.
Är du fjärrvärmekund i dag och behöver byta fjärrvärmecentral kontaktar du vår kundservice för att få ett kostnadsförslag. Det tillkommer inga avgifter för själva anslutningen. Har du till exempel beställt demontering av panna av vår entreprenör får du faktura direkt från dem. När fjärrvärmen är inkopplad mäts den värme som förbrukas och den debiteras i efterskott varje månad.
Du kan genom att klicka dig fram på vår avbrottskarta se om just din gata är påverkad av ett fjärrvärmeavbrott. Sortera genom att välja ”Planerade avbrott" eller ”Oplanerade avbrott”. Finns din gata med på kartan över avbrott finner du en förklaring till fjärrvärmeavbrottet.
På Mina Sidor kan du teckna upp dig för att kostnadsfritt få avbrottsinformation direkt till din mobiltelefon eller e-post.
Troligtvis är det ett avbrott i fjärrvärmenätet. När det gäller planerade avbrott informerar vi våra kunder och fastighetsägare i god tid innan. Hemsidan uppdateras med både planerade och oplanerade avbrott i fjärrvärmeleveransen, (oplanerade publiceras endast under kontorstid). Aktuella fjärrvärmeavbrott
Kontrollera om du har varmvatten. Om du har varmvatten fungerar fjärrvärmen men det kan vara fel på din fjärrvärmecentral. Se över din fjärrvärmecentral genom att bland annat kontrollera tryckmätaren för elementens vattensystem som ska stå på 1 bar. Du kan också kontrollera att cirkulationspumpen inte har fastnat.
Visar det sig att avbrottet beror på utebliven fjärrvärmeleverans tar vi gärna emot din felanmälan på nummer 020-82 40 40.
När vi bryter fjärrvärmeleveransen finns det fortfarande kallvatten. Ett av våra mål är att avbrotten ska vara så korta som möjligt och därför bör temperaturen i fastigheten inte påverkas för mycket. Tänk däremot på att inte öppna fönster och dörrar mer än nödvändigt under avbrott.
För att garantera en trygg leverans av fjärrvärme krävs det att vi utför underhållsarbete. Vid underhållsarbete stänger vi av vissa delar av fjärrvärmenätet.
Ja, så länge som det alltid är påslaget och kopplat till ett modem som har ett nätverksuttag (Ethernet). Om du planerar att ha Vattenfall Smart Termostat i fritidshuset måste du först skaffa antingen mobilt eller fast Internet där.
Du behöver ha ett kompatibelt värmesystem. Se mer om det på sidan om kompatibilitet. Sedan behöver du ha en internetuppkoppling och en dator med webbläsare eller en mobiltelefon som kör iOS eller Android. Har man en mobiltelefon med Windows Phone kan man också använda Vattenfall Smart Termostat via den inbyggda webbläsaren.
Nej, Vattenfall Smart Termostat kommunicerar med egen radio. Därför behövs bara en nätverkssladd från ditt modem eller router in i vår gateway för att tjänsten ska fungera.
Ja, din innegivare idag är troligen inte trådlös. Den läser inte heller av solljus, vilket gör att den inte är kompatibel med Vattenfall Smart Termostat. Vattenfall Smart Termostat är inte bara en innegivare utan optimerar ditt värmesystem för just ditt hus med hjälp av den data och historik som vi samlar in. En vanlig innegivare löser inte de här problemen, men det fungerar troligen bättre än om du enbart hade haft en utgivare.
Du får tre vita dosor och en app. Det är det viktigaste. Dessutom får du kringutrustning i form av en tång, batterier i dosorna, ett gem i fall du skulle vilja trycka på reset, en el-adapter till gatewayen, ett identifieringsverktyg som underlättar installationen, en nätverkssladd, en återställningsplugg samt en Y-sladd. Frakt ingår också.
Vattenfall Smart Termostat är ett lättinstallerat ”plug-n-play”-system. Vi har en interaktiv guide som du kan använda vid installationen och som bekräftar för dig ”live” när dina dosor får kontakt med servern. Det tar ca 15 minuter att installera och få igång systemet. Vill du inte installera själv kan vi i vissa områden erbjuda installation för 995 kr.
En stjärnskruvmejsel att sätta upp innegivaren med (en vanlig stjärnskruv som ska in ca 1,5 cm i väggen). Du behöver även en tång för att klippa av sladden till utegivaren. En sådan tång ingår i leveransen.
Ja, det är metoden vi använder för att komma i kontakt med ditt värmesystem. Istället för att du ska behöva öppna upp hela värmesystemet, har vi löst det på det här enkla och smidiga sättet. Därmed är det också jätteenkelt att återställa om du vill sluta använda Vattenfall Smart Termostat.
Vattenfall Smart Termostat styr genom att påverka den utetemperatur värmesystemet mäter, så värmesystemet ser en annan utetemperatur än det faktiskt är. På vissa värmesystem kan denna fiktiva utetemperatur synas på värmesystemets display.
Vi styr på ett antal parametrar, till exempel lokala parametrar som:
Innetemperatur
Utetemperatur
Solinstrålning
Husets värmedynamik
Värmesystemets värmedynamik
Sedan tar vi också in data utifrån, t.ex. om du har ett timprisavtal på elen så plockar vi in priserna från elbörsen i ditt prisområde. Är du fjärrvärmekund så berör det inte dig direkt, men eftersom fjärrvärmen ofta produceras som kraftvärme som också genererar el så är det något som man ändå indirekt är berörd av. Det finns ett antal andra energisystemsparametrar vi också arbetar med, allt för att alla ska kunna bidra till omställningen till ett förnybart och mer energieffektivt samhälle.
Om vår innegivare sitter i närheten av kaminen så kommer Vattenfall Smart Termostat att reagera på att det blir varmare och då minska värmen från värmesystemet. Olika kunder vill ofta att Vattenfall Smart Termostat ska reagera lite olika på eldningen. Om man inte vill att värmesystemet ska sänka värmeproduktionen kan man placera innegivaren längre bort från kaminen. En anledning till detta kan vara att det kan bli för kallt i vissa rum som är långt ifrån kaminen om Tune reagerar för starkt. Ett annat sätt att lösa eventuella problem kan vara att tillfälligt ställa upp den önskade temperaturen i appen.
Vattenfall Smart Termostat fungerar bra med golvvärme och kan även användas i hus som t.ex. har golvvärme på nedervåningen och radiatorer på övervåningen. Då golvvärmen ofta styrs av ett flertal trådlösa termostater så bör man höja dessa något i närheten av där man placerar innegivaren. Därefter kan man även behöva höja i vissa andra rum. Man kan prova sig fram och låta det gå ett par dagar mellan förändringarna. Man kan säga att Vattenfall Smart Termostat styr husets värme som en helhet och termostaterna styr mer lokalt.
Hur mycket jämnare temperaturen blir efter att du installerat Vattenfall Smart Termostat – och hur stor energibesparingen blir - beror på ditt hus förutsättningar. Ju jämnare temperatur som kan uppnås, desto mer pengar spar du. Och ju mer vi vet om ditt hus, desto säkrare prognos kan vi ge dig kring den faktiska energibesparingen. Du får möjligheten att ge oss lite mer information om ditt hus när du är klar med installationen, information som du anger i appen.