Frågor och svar om fjärrvärmepriset

Här kan du läsa svaren på de vanliga frågor vi får om fjärrvärmepriset och prissättningen på fjärrvärme.

Om fjärrvärmepriset
Varför har ni höjt ni priset på fjärrvärme så mycket de senaste åren?

Förändringar i omvärlden har påverkat energimarknaden som helhet de senaste åren. Det globala läget är fortsatt oroligt, med flera parallella konflikter och geopolitiska spänningar som bidrar till en instabil marknad och risk för snabba förändringar. Energikrisen som utlöstes av Rysslands krig mot Ukraina 2022 ledde till kraftiga prisökningar på el och biobränsle i hela Europa. Sedan dess har marknaden stabiliserats, men prisnivåerna för biobränsle har fortsatt varit högre än tidigare. Andra uppvärmningsformer har även blivit dyrare, samtidigt har fjärrvärmens konkurrenskraft bestått. Vi har behövt nyttja det konkurrensutrymme som funnits gentemot andra uppvärmningsalternativ, vilket vi har valt att sprida ut över en treårsperiod med 2026 som sista året i den planen. Prisnivån för fjärrvärmepriset 2026 ligger i det lägre spannet av den prognos vi tidigare kommunicerat. Vårt mål är att fjärrvärmen ska fortsätta vara ett långsiktigt prisvärt alternativ.

Kan det komma ytterligare höjningar?

Vi prioriterar att hålla oss till Prisdialogens direktiv att genomföra Prisdialogerna före den 15 september och vi är enligt våra allmänna avtalsvillkor bundna till att prisjustera en gång per år.

Hur har era egna kostnader förändrats och hur påverkar det nivån på er prisökning?

Prisjusteringen baseras på fjärrvärmens konkurrenskraft gentemot andra uppvärmningsalternativ. De senaste åren har våra bränslekostnader ökat med mellan 50-100 procent, vilket vi valt att vara transparanta med till våra kunder. Det innebär att vi har behövt nyttja det konkurrensutrymme som finns gentemot alternativa uppvärmningsformer. Ett publikt exempel man kan titta på är Energimyndighetens sammanställningar över bränslemarknader som visar på en kraftig ökning i samband med Rysslands krig i Ukraina. Även om priserna har fallit sedan den värsta pristoppen, har de till synes stabiliserat sig på en markant högre nivå än vad de historiskt har varit på.

Hur stor är risken att Vattenfall kommer att höja lika mycket eller än mer vid 2026 års prishöjning?

Vår prognos är att prisjusteringen 2027 kommer att vara något högre än vad fjärrvärmens prisökningar legat historiskt. Prognoserna för kommande års prisjusteringar är dock osäkra. Beroende på hur inflationen, el-, bränsle- och räntemarknaden samt vårt konkurrensutrymme utvecklas kan prognosen komma att ändras. Vårt mål att fjärrvärmen ska fortsätta vara ett långsiktigt prisvärt alternativ.

Vad innebär prisjusteringen i kronor och ören för en BRF och en privatkund?

Prisjusteringen för 2026 innebär för ett Nils Holgerssons-hus* en ökad kostnad på cirka 12 tusen kronor per år (inklusive moms) och för en genomsnittsvilla mellan 755 och 775 kronor per år (inklusive moms), det vill säga cirka 64 kronor per månad.

*Nils Holgersson-huset är ett typhus framtaget för att enkelt möjliggöra för en prisjämförelse av el-, värme-, VA- och avfallskostnader runtom i landet. Huset är ett litet flerfamiljshus, på en area om totalt 1000 kvm fördelat på 15 lägenheter. 193 MWh värmebehov/år. 

Vad gör ni för att hålla nere era egna ökade kostnader?

Vi har haft, och kommer fortsatt ha, starkt fokus på kostnadskontroll internt. Vi ser över alla områden där vi kan spara pengar. Den största delen av kostnadsökningarna de senaste åren har dock handlat om bränslekostnader – och där påverkas vi av samma marknadsförutsättningar som många andra aktörer.

Ett exempel är att vi samarbetar tätt med våra leverantörer för att effektivisera försörjningskedjan och få bästa möjliga priser och villkor. Vi undersöker också möjligheten att köpa in bränsle från andra regioner, växla mellan olika bränslekvaliteter och bygga terminaler för större lager. Samtidigt ser vi över investeringar som kan göra produktionen mer flexibel. De här insatserna stärker oss på lång sikt, inte nu i närtid.

Om ni höjer såhär mycket nu kommer ni då även att sänka priset om elpriserna fortsätter att gå ner?

Vi har en värdebaserad prissättningsmodell och utvärderar konkurrenskraften mot uppvärmningsalternativ löpande inför varje års prisjustering. Vi lägger vikt på att priset ska vara konkurrenskraftigt och långsiktigt hållbart. Därför har vi valt att begränsa genomslaget av de kraftiga rörelserna som skett på marknaden de senaste åren, med att sprida ut vår prisjustering på tre år, med 2026 som sista året i den planen. Vår tro är att prishöjningen vi gör är hållbar, och på en nivå som håller oss fortsatt konkurrenskraftiga. Förändras läget och därmed fjärrvärmens konkurrenskraft, ser vi över prisnivån i samband med den årliga prisjusteringen.

Varför redovisar ni generellt genomsnittliga prisjusteringar?

Vattenfalls prismodell består av tre komponenter: energi, effekt och flöde. Alla kunder har olika förutsättningar vilket gör att en prisjustering på respektive priskomponent påverkar alla kunder olika. Det skulle vara för omfattande att publicera prisjusteringar för alla komponenter och kunder.

Dock kommer prisnivån för 2026 genomsnittligt vara den samma om 5 procent för alla företagskunder och 3 procent för våra privatkunder.

Varför har ni olika prislistor? Är priserna alltså förhandlingsbara?

Vattenfall Värme lyder under Fjärrvärmelagen (SFS 2008:263) som ställer vissa krav på oss som leverantör. Bland annat är vi skyldiga att upplysa våra kunder om att de har rätt att förhandla och säga upp sitt avtal om vi ändrar villkoren i vårt avtal.

Alla förhandlingar sker med utgångspunkt från Vattenfalls prispolicy om likabehandling, det vill säga samma pris gäller med samma regelverk för alla kunder inom en kundkategori och nät. Vi kan alltså inte ge en kund ett pris medan andra kunder med samma förutsättningar får ett annat pris. Vi har två kundkategorier: företagskunder och privatkunder. Vattenfall särbehandlar inte vissa kunder.

Kommer de över tid ökade produktionskostnaderna att påverka er leverans av fjärrvärme?

Nej, vår leverans kommer inte att påverkas. Leveranssäkerheten är något som vi är mycket stolta över när det gäller vår produkt. Tryggheten och stabiliteten i en hållbar och behaglig uppvärmning året om, som dessutom är nästintill underhållsfri.

Om effektpris Spetsig
Vad innebär effektpris Spetsig?

Effektpris Spetsig innebär att kunder som har ett högt effektuttag i förhållande till sin totala energiförbrukning får ett separat effektpris. Kundens energi/effektförhållande kommer att avgöra vilket effektpris som är aktuellt; effektpris Standard eller effektpris Spetsig. Effektpris Spetsig har samma uppbyggnad som övriga prismodellen, dvs. en effekt- energi- och flödeskomponent. Effektpris Spetsig infördes från 1 januari 2024.

Varför införde ni ett nytt effektpris Spetsig till januari 2024?

Uppvärmning av en fastighet karaktäriseras av ett jämnt energianvändande som är kopplat till utomhustemperaturen. Bland våra kunder kan vi se en ökad andel som väljer att inte använda fjärrvärmen primärt till uppvärmning. Det resulterar i ett mer ojämnt användande, där perioder av lågt eller obefintligt användande kan följas av enstaka timmar med ett jämförelsevis högt energiuttag.

När fjärrvärme används för ett mer spetsigt energiuttag uppstår ytterligare värden. Spetsiga uttag kan tendera att kräva exempelvis en ackumulatortank, eller en elpanna eller ytterligare värmepumpskapacitet för att täcka det spetsiga behovet. Denna typ av spetslösningar kräver både högre kapitalkostnad och i många fall yta. För att fånga det värde som uppstår vid ett mer spetsigt användande, införde Vattenfall den 1 januari 2024 ett effektpris för företagskunder som använder fjärrvärme på detta sätt.

Hur vet jag som kund om jag får det spetsiga effektpriset?

För att avgöra vilket effektpris man som kund hamnar på, räknas ett nyckeltal för energi-effektförhållande ut för varje kund. Förhållandet räknas för ett brutet år, 1 maj till 31 april, där energi i form av årsförbrukning MWh delas med kW för maximal timmedeleffekt. Ett lågt energi-effektförhållande indikerar alltså hög effektförbrukning i förhållande till den totala energiförbrukningen. Den maximala timmedeleffekten räknas som medelvärdet av de tre högsta uppmätta timmedeleffekterna.

Kunder med ett energi-effektförhållande under 1.2 kommer att debiteras enligt effektpris Spetsig och kunder med ett energi-effektförhållande över 1.2 kommer att debiteras enligt effektpris Standard för respektive ort. Företagskunder kan komma åt sin årsförbrukning och timdata via kundportalen Värmeportalen. Vilket effektpris som är aktuellt för respektive kund och deras fastigheter kommer att kommuniceras i samband med prisbrevet, då även rekommenderad effekt och eventuell volymrabatt specificeras.

Vad blir priset på effektpris Spetsig?

Priset på effektpris Spetsig kommer vara 1724 kr/kW oaktat ort, dvs cirka 30-40 procent högre än effektpris Standard under 2026 beroende på ort. Åren efter 2026 kommer priset för effektpris spetsig och effektpris standard höjas med samma prisökningsnivå.

Vad kan jag som kund göra för att få effektpris standard för företagskunder?

Genom att ha en jämn förbrukning över året som undviker kraftiga toppar i effektanvändning kan man som kund påverka för att få effektpris Standard under kommande år. För fastighetskunder kan exempel på detta vara att undvika att vädra ut all värme för att sedan dra på uppvärmning på max. För vissa kunder kan detta vara svårare om man av naturen har en spetsig och effektintensiv användning av fjärrvärme, exempelvis om man är en biltvätt som använder mycket stora volymer varmvatten från en minut till en annan.

Hur sätts priset för effektpris Spetsig?

Prissättningen av effektpris Spetsig utgår ifrån samma kriterier som övriga prissättningen och beräknas genom en jämförelse av livscykelkostnader för alternativet, där en lösning med 100% fjärrvärme ska hamna i paritet med alternativets livscykelkostnader, men där även de värden som uppstår vid spetsigt effektanvändande (såsom exempelvis spets och redundans) tas i beaktning i prissättningen.

Vad är effektpris Spetsig?

I videon förklarar vi hur effektpris Spetsig fungerar och varför det infördes. Här kan du också ta del av tips på vad du som kund själv kan göra för att påverka ditt effektpris.

Publicerad av Vattenfall Värme
Chattbot Elliot Skriv ditt meddelande här Frågor? Chatta med mig Något gick fel. Vi arbetar på det. Vill du rensa din chatthistorik Ja