Frågor och svar om att flytta elavtalet

Här har vi samlat de vanligaste frågor och svar om att flytta elavtalet.

Mitt företag ska flytta, hur gör jag?

Har du en verksamhet med förbrukning under 300 000 kWh per år kan du flytta ditt elavtal här. Har du ett elhandelsavtal med oss som du vill flytta med ringer du företagskundservice på 020-82 10 00 så hjälper de dig.

Har ditt företag större förbrukning, över 300 000 kWh/år, och vill flytta med befintlig elavtal – ring våra säljare på telefon 020-54 00 00, vardagar 08.00–16.00.

Kan vi ta med oss elavtalet till den nya adressen?

Avtalet är knutet till anläggningen och följer inte med automatik med vid en flytt. Vill du flytta med avtalet kontaktar du kundservice på telefon 020-82 10 00.

Vad händer om jag inte anmäler företagets flytt i tid?

Din verksamhet står kvar som betalningsansvarig till dess att vi fått en skriftlig uppsägning.

För elhandelskunder gäller 10 dagars uppsägningstid om Vattenfall ska läsa av elmätaren, från det att uppsägningen kommit oss tillhanda med kompletta uppgifter. Ring företagskundservice på 020-82 10 00 så får du snabbt hjälp.

Om ditt företag har fjärrvärme hos oss anmäler du flytt genom att skicka in blanketten för flyttanmälan.

Kan vi göra en flyttanmälan i efterhand?

Om ni har glömt att anmäla att företaget flyttar ut ska ni anmäla det så fort som möjligt. Ring oss på 020-82 10 00 så hjälper vi till med elavtalet. Om ni redan har flyttat ut och inte kan läsa av elmätaren själv kan det ta upp till 10 dagar innan slutavläsning kan göras. Tills dess är verksamheten betalningsansvarig för anläggningen.

Kostar det något att göra en flyttanmälan?

Nej, hos oss kostar det inget att göra en flyttanmälan.

Varför gör ni en kreditbedömning?

Vi utför en rutinmässig kreditupplysning på alla våra nya kunder.

Vad händer med elen om jag inte anmäler att företaget flyttar in?

Det finns en risk att elen är avstängd och det kan i vissa fall ta upp till fem dagar att få på strömmen. Om du har glömt att anmäla inflytt ber vi dig kontakta vår kundservice på 020-82 10 00 (vardagar 8-16.30)

Måste vi teckna elhandelsavtal när vi flyttar?

Ni har rätt att välja vem som ska leverera företagets el (välja ett elhandelsföretag). Det är elhandelsföretaget som meddelar elnätsföretaget (som äger elledningarna där verksamheten finns) ert nya val. Om ni inte gör ett aktivt val kommer elnätsföretaget utse ett elhandelsföretag åt ert företag.

Har du en verksamhet med förbrukning under 300 000 kWh per år kan du flytta ditt elavtal här. Har du ett elhandelsavtal med oss som du vill flytta med ringer du företagskundservice på 020-82 10 00 så hjälper de dig.

Har ditt företag större förbrukning, över 300 000 kWh/år, och vill flytta med befintlig elavtal – ring våra säljare på telefon 020-54 00 00, vardagar 08.00–16.00.

Måste vi anmäla flytten till vår elhandelsleverantör?

Om ni har en annan elhandelsleverantör än Vattenfall kommer vi att meddela dem datum och mätarställning för uppsägningen. Men vi rekommenderar er att kontakta dem eftersom alla elhandelsbolag har olika avtalsvillkor och vissa vill ha en skriftlig uppsägning ifrån er.

Hur gör jag som fastighetsägare om jag köper eller säljer en fastighet?

För fastighetsägare som köper eller säljer fastigheter inom Vattenfalls nätområde gäller samma villkor som för våra övriga företagskunder.

Chattbot Elliot Skriv ditt meddelande här Frågor? Chatta med mig Något gick fel. Vi arbetar på det. Vill du rensa din chatthistorik Ja