Skidproffsens bästa tips

Skidsäsongen är i full gång och Sverige har redan presterat flera pallplatser. Men hur gör de för att hålla sig i form egentligen? Här delar fem av våra skidstjärnor med sig av sina bästa kom-i-form-tips. Heja Sverige!

Frida Hansdotter

Född: 1985 i Norberg
Bor: i Fagersta
Klubb: Norbergs SLK
Gör: Ingår i alpina landslaget
Prestation: Vann slalomcupen 2015/2016, 5:a i slalom i OS i Sotji 2014, 2:a i slalom i VM 2015

Frida Hansdotter

Frida lyssnar på kroppen

  1. Träna benen. Man blir trött i benen av skidåkning, så att vara lite allmänt tränad är bra. Du behöver inte gå på gym om du inte vill. Benböj, utfall och step-up kan du göra hemma i vardagsrummet, med till exempel en stol som redskap.
  2. Satsa på bra pjäxor. Utrustning är A och O. Med ett par bra pjäxor som sitter bra på foten och har rätt hårdhet får du bättre kontakt med skidan. Det blir roligare att åka skidor, helt enkelt.
  3. Lyssna på kroppen. Jag har ingen hård diet, utan ser till att få i mig det jag behöver enligt tallriksmodellen. Gärna husmanskost, och så lyxar jag till det med godis ibland. Blir jag sjuk så är det vila som gäller. Man får lyssna på kroppen. Vid förkylningskänning tar jag hälsopreparat och boostar med ingefärs- och citronte.

Är du energismart?

I sommar körde jag elcykel mellan gymmet och hemmet i Fagersta. Klart bra alternativ för kortare distanser. Jag är absolut intresserad av energismarta lösningar, till exempel solenergi från solpaneler på taket, som just nu håller på att installeras hemma på villan i Fagersta. Det känns bra.

Vad ger dig energi?

Glada personer! Att få vara med familj och vänner är härligt, eftersom jag reser 200 dagar om året.

Andre Myhrer

Född: 1983 i Bergsjö
Bor: I Bergsjö
Klubb: Bergsjö Hassela Alpina
Gör: Ingår i alpina landslaget
Prestation: 1 OS- brons, 6 segrar och 22 pallplatser i WC

Andre Myhrer

Andre äter mycket apelsiner

  1. Investera i vettig utrustning, hjälm, pjäxor och skidor!
  2. Se till att träna upp dina benmuskler och din core. Ta kontakt med ett gym om du är osäker och börja sedan lugnt och öka sakta. Det blir roligare att åka när du kan bygga upp tryck på skidorna och hålla emot krafterna du får när du åker skidor sen.
  3. Försök hålla dig frisk. Tänk på vad du äter, håll händerna rena, använd halsduk, ät mycket apelsiner så du kan hålla igång träningen och inte få massa avbrott i uppbyggnaden.

Är du energismart?

Jag har precis köpt en ny el-hybridbil. En kompensation för min andra bil, en Audi RS6, som inte kan ståta med särskilt goda miljövärden. Vi ska bygga en ny sommarstuga i Bergsjö utanför Hudiksvall och då ser vi till att hitta energismarta lösningar över hela linjen.

Vad ger dig energi?

Mina två barn och min fru.

Emelie Wikström

Född: 1992 i Sävsjö.
Bor: I Jönköping
Klubb: IFK Sävsjö
Gör: Ingår i alpina landslaget
Prestation: Rankad 22:a i världen. Bäst rankad i världen i slalom i sin åldersgrupp.

Emelie lägger sig före klockan 23

  1. Handsprit i handbagaget
  2. Ta hand om din kropp. Jag går och lägger mig före 23 och boostar mig med C-vitamin.
  3. Kom inte till skidsemestern helt otränad. Kör inte med huvet under armen. Det är en tuff sport, så har lite sunt förnuft i backen och håll koll på dem runt omkring dig. Det gäller att ha lite "split vision".

Är du energismart?

Jo vars, jag släcker lampor och försöker spara på duschvatten.

Vad ger dig energi?

Att vara med min familj, vara omringad av härliga vänner och laget.

 

Matts Olsson

Född: 1988 i Karlstad
Bor: i Karlstad
Klubb: Valfjällets Slalomklubb
Gör: Ingår i alpina landslaget
Prestation: 4:a WC i St Moritz 2014

Matts Olsson

Matts käkar ingefära

1. Håll dig i form rent generellt året om – det tjänar du på.
2. Ställ dig i pjäxorna och känn efter att de sitter bra innan du åker.
3. För att hålla mig frisk kör jag med ingefära i olika juicer. Jag är inte sjuk så ofta och utmanar inte ödet när det närmar sig tävlingssäsong, Jag undviker att ta i handtag och har med mig handsprit.

Vad ger dig energi?
Bra kost, kaffe, ett bra träningspass, sol och en bra dag i backen.

 

Johan Olsson

Född: 1980 i Skultuna
Bor: i Östersund
Klubb: Stockviks SF
Gör: :ingår i längslandslaget
Prestation: 2 OS-guld i stafett, 2 VM-guld

Johan Olsson

Johan gör egen grönkålssmoothie

  1. Ha rätt utrustning. Se över din utrustning i tid och ha bra grejer, det gäller såväl kläder som pjäxor och skidor. Det blir roligare då.
  2. Ät mycket grönt. Mitt absolut bästa hälsotips! Jag mår så himla bra av att äta mycket grönt i kombination med övrig mat. Jag gör egen grönkålssmoothie varje dag. Det är grymt nyttigt, innehåller mycket järn som man behöver speciellt under vintern.
  3. Träna bålen. För att kunna njuta av skidåkningen, träna mage och rygg och börja nu! 5 minuter varje dag, till exempel framför teven, gör stor nytta. Du undviker ryggont, som många får när de åker skidor, du får mer kraft från armar och ben och kan balansera kroppen bättre.
  4. Håll dig frisk. Handhygien är A och O. Jag är noga med att tvätta händerna före maten och jag har alltid handsprit med mig, ett bra sätt att hålla sig frisk. Man kan dock aldrig gardera sig fullt ut. Jag har små barn som är sjuka och det går ju inte att undvika dem.
  5. Sov mycket. Jag brukar tänka på vad djuren gör på vintern. De sover. Att gå och lägga sig tidigt, läsa en god bok istället för att fastna framför teven och släcka klockan 10 är skönt. Då får man en god natts sömn. Det är enorm viktigt.

Vad ger dig energi?

Jag får energi av att drömma om framtiden, bland annat om att bygga ett hus och kunna ta ledigt en månad och låta skägget växa ut. Man hinner inte så mycket som elitidrottare.

Nu öppnar vi vår webbsportshop för dig som är Vattenfallkund. Här kan du köpa mössor, ryggsäckar och tillbehör som får dig att känna dig som ett riktigt proffs i backen eller spåret.

Till webbshopen