Kundservice för företag

Välkommen till kundservice för företag. Börja med att välja vilken produkt du vill ha hjälp med så guidar vi dig rätt.

Elavtal

Här får du hjälp med elavtal för ditt företag.

Steg 2. Välj ämne inom elavtal

Teckna elavtal

Hjälp med att teckna elavtal för företag.

Steg 3. Teckna elavtal

Teckna nytt elavtal

Teckna ett fossilfritt elavtal till din verksamhet. Vi hjälper dig att hitta rätt elavtal oavsett företagets storlek och elförbrukning.

Till elavtal för företag

Ändra eller förnya ditt avtal på Mina sidor

På Mina sidor kan företag med en årsförbrukning upp till 300 000 kWh ändra eller förnya sitt befintliga elavtal.

Ändra ditt elavtal på Mina sidor

Telefon företag

För företag med en årsförbrukning under 300 000 kWh.

Mån–tors: 08.00–16.30
Fredagar: 08.30–16.30

020-82 10 00

Telefon större företag

För företag med en årsförbrukning över 300 000 kWh.

Vardagar: 08.00–16.30

020-29 66 00

Kontaktformulär

Kontakta kundservice dygnet runt via e-post. Vi svarar på din fråga så snart vi kan.

Skicka e-post

Aktuella elpriser

Aktuella elpriser för företag.

Steg 3. Aktuella elpriser

Aktuellt timpris just nu

Du som har timprisavtal kan enkelt följa dygnets elpriser timme för timme. Morgondagens priser publiceras runt klockan 14.15 varje dag.

Till aktuellt timpris

Nuläget på elmarknaden

Läs vår senaste lägesrapport om elmarknaden. Vi publicerar varje månad rapporter där vi beskriver vad som påverkar elpriset just nu och ger våra rekommendationer till dig som elkund. 

Till nuläget på elmarknaden

Telefon företag

För företag med en årsförbrukning under 300 000 kWh.

Mån–tors: 08.00–16.30
Fredagar: 08.30–16.30

020-82 10 00

Telefon större företag

För företag med en årsförbrukning över 300 000 kWh.

Vardagar: 08.00–16.30

020-29 66 00

Kontaktformulär

Kontakta kundservice dygnet runt via e-post. Vi svarar på din fråga så snart vi kan.

Skicka e-post

Faktura och betalning

Hjälp med faktura och betalning för ditt företags elavtal.

Steg 3. Faktura och betalning

Se dina fakturor

Företag med en årsförbrukning under 300 000 kWh hittar sina fakturor på Mina sidor. Företag med en större årsförbrukning hittar i stället sina fakturor på EnergySite Plus.

Se dina fakturor på Mina sidor

Fakturaguiden

I vår fakturaguide får du reda på allt som rör dina fakturor hos oss. Läs om olika sätt att betala fakturan på och se våra betalningsuppgifter.

Till fakturaguiden

Telefon företag

För företag med en årsförbrukning under 300 000 kWh.

Mån–tors: 08.00–16.30
Fredagar: 08.30–16.30

020-82 10 00

Telefon större företag

För företag med en årsförbrukning över 300 000 kWh.

Vardagar: 08.00–16.30

020-29 66 00

Kontaktformulär

Kontakta kundservice dygnet runt via e-post. Vi svarar på din fråga så snart vi kan.

Skicka e-post

Följ din elförbrukning

Följ ditt företags elanvändning.

Steg 3. Följ din förbrukning

EnergySite Plus

På EnergySite Plus kan större företag med en årsförbrukning över 300 000 kWh följa och analysera sin elanvändning.

Till EnergySite Plus

Telefon företag

För företag med en årsförbrukning under 300 000 kWh.

Mån–tors: 08.00–16.30
Fredagar: 08.30–16.30

020-82 10 00

Telefon större företag

För företag med en årsförbrukning över 300 000 kWh.

Vardagar: 08.00–16.30

020-29 66 00

Kontaktformulär

Kontakta kundservice dygnet runt via e-post. Vi svarar på din fråga så snart vi kan.

Skicka e-post

Flytta företagets elavtal

Här får du hjälp med att flytta elavtal för ditt företag.

Steg 3. Flytt

Ta med elhandelsavtalet när du flyttar

Om du vill ta med ditt nuvarande elhandelsavtal till företagets nya lokaler behöver du ringa oss. Du kan också välja att teckna ett nytt elhandelsavtal på den nya adressen. Du behöver inte bekymra dig om eventuell uppsägningstid (och därmed brytkostnad) vid flytt.

Teckna nytt elavtal

Telefon företag

För företag med en årsförbrukning under 300 000 kWh.

Mån–tors: 08.00–16.30
Fredagar: 08.30–16.30

020-82 10 00

Telefon större företag

För företag med en årsförbrukning över 300 000 kWh.

Vardagar: 08.00–16.30

020-29 66 00

Kontaktformulär

Kontakta kundservice dygnet runt via e-post. Vi svarar på din fråga så snart vi kan.

Skicka e-post

Säga upp elavtal för företag

Här får du hjälp med att säga upp elavtalet för ditt företag.

Steg 3. Säga upp elavtal

Vill du säga upp ditt elavtal?

Om du önskar säga upp ditt elavtal behöver du ringa oss. Vill du bryta avtalet i förtid tillkommer i regel en kostnad, men om du ska flytta och därför vill bryta ditt avtal innan avtalstiden är slut kostar det inte något. Du kan alltid kontakta din kontaktperson hos Vattenfall om du har frågor kring uppsägning, uppsägningstid eller avtalets längd.

Hur lång bindningstid har mitt elavtal?

Bindningstiden varierar beroende på vilken typ av elhandelsavtal du har. Ett fastprisavtal gäller den period som avtalades när avtalet tecknades. Våra vanligaste fastprisavtal är 6 månader, 1 år och 3 år. Elhandelsavtal med rörligt elpris eller timpris har ingen bindningstid, och du kan exempelvis byta från rörligt elpris till timpris redan nästa dag. För byten från rörligt elpris, eller timpris, till avtal med fast elpris genomförs bytet vid nästa månadsskifte.

Logga in på Mina sidor för att se ditt elavtal

Telefon företag

För företag med en årsförbrukning under 300 000 kWh.

Mån–tors: 08.00–16.30
Fredagar: 08.30–16.30

020-82 10 00

Telefon större företag

För företag med en årsförbrukning över 300 000 kWh.

Vardagar: 08.00–16.30

020-29 66 00

Kontaktformulär

Kontakta kundservice dygnet runt via e-post. Vi svarar på din fråga så snart vi kan.

Skicka e-post

Fjärrvärme

Här får du hjälp med fjärrvärme för ditt företag.

Steg 2. Välj ämne inom fjärrvärme

Värmeförbrukning

Här får du hjälp med att följa ditt företags värmeförbrukning.

Steg 3. Värmeförbrukning

Följ din förbrukning i Heat Business Portal

I vår kundportal, Heat Business Portal, kan du följa ditt företags användning av fjärrvärme och/eller fjärrkyla. Här kan du också jämföra dina anläggningar och ladda ner rapporter med förbrukningsdata.

Till Heat Business Portal

Det här hittar du i Heat Business Portal

  • Energi - se och jämför dina anläggningars energiförbrukning.
  • Flöde - få koll på flödet, det vill säga hur mycket fjärrvärmevatten som passerar din värmecentral.
  • Q/W (flödeseffektivitet) - förhållandet mellan flödet och din värmeförbrukning.
  • Effektuttag och effektsignatur.
  • Avbrottsaviseringar - bli automatiskt meddelad vid avbrott.

Kontaktformulär

Kontakta kundservice dygnet runt via e-post. Vi svarar på din fråga så snart vi kan.

Skicka e-post

Fjärrvärmepriser

Här får du hjälp med frågor om fjärrvärmepriset för företag.

Steg 3. Fjärrvärmepriser

Få en personligt anpassad värmebudget

Vill du veta hur dina värmekostnader ändras kommande år? I Heat Business Portal kan du snabbt och enkelt få en värmebudget med nästa års fjärrvärmepriser. Beräkningen utgår från din anläggnings tidigare årsförbrukning samt de normala väderförhållandena på orten.

Se din värmebudget i Heat Business Portal

Allt om fjärrvärmepriset på ett ställe

På priskollen får du reda på allt som rör fjärrvärmepriset. Här hittar du de aktuella prislistorna samt information om fjärrvärmens prismodell och hur priset på fjärrvärme bestäms.

Till priskollen

Kontaktformulär

Kontakta kundservice dygnet runt via e-post. Vi svarar på din fråga så snart vi kan.

Skicka e-post

Faktura och betalning

Här får du hjälp med fakturan och betalning för ditt företags fjärrvärme och fjärrkyla.

Steg 3. Faktura och betalning

Förstå din fjärrvärmefaktura

Är det någonting du undrar över på din fjärrvärmefaktura från oss? I vår fakturaförklaring går vi igenom de olika posterna på fakturan och vad det är du betalar för.

Öppna fakturaförklaring för fjärrvärme

Se dina fakturor

I Heat Business Portal hittar du dina fakturor från oss. Här kan du också ladda ner en faktura för utskrift samt ändra betalsätt.

Till Heat Business Portal

Kontaktformulär

Kontakta kundservice dygnet runt via e-post. Vi svarar på din fråga så snart vi kan.

Skicka e-post

Avtalsfrågor om fjärrvärme

Här får du hjälp med avtalsfrågor om fjärrvärme för ditt företag.

Steg 3. Avtalsfrågor

Se ditt avtal

I Heat Business Portal kan du se dina fjärrvärmeavtal och eventuella tilläggsavtal hos oss.

Till Heat Business Portal

Avtalsvillkor

De allmänna avtalsvillkoren för fjärrvärme reglerar förhållandet mellan dig och din fjärrvärmeleverantör. Samma avtal och lagar gäller för både företag och bostadsrättsföreningar.

Till avtalsvillkor för fjärrvärme

Kontaktformulär

Kontakta kundservice dygnet runt via e-post. Vi svarar på din fråga så snart vi kan.

Skicka e-post

Flytt

Här får du hjälp med att flytta med fjärrvärme för ditt företag.

Steg 3. Flytt

Flytta med fjärrvärme

Flyttar du till eller från lokaler med fjärrvärme från Vattenfall behöver du anmäla detta till oss. Det gör du enkelt genom det digitala formuläret nedan. Det är samma formulär som fylls i för både utflyttande och inflyttande kunder. Fyll i den del som berör dig.

  1. Vi behöver din flyttanmälan minst 10 dagar innan flytten/ägarbytet sker.
  2. Den tidigare kunden är betalningsansvarig fram till dess att flytten har registrerats och mätaren är avläst.
  3. Fakturering sker kopplat till inflyttande kund från och med klockan 00:00 på avtalsändringsdatumet.
Flyttformulär för fjärrvärme

Avläsning av fjärrvärmemätaren

Fjärrvärmemätaren är i dag fjärravläst. En avläsning av fjärrvärme gör du bara i samband med att du flyttar eller överlåter ditt fjärrvärmeavtal.

Det finns olika sorters fjärrvärmemätare men de flesta läses av så här:

  • MWh (megawattimmar) syns direkt i displayen.
  • För att få fram m3 (kubikmeter) - tryck på knappen med en pil/triangel som pekar åt höger.

Kontakta oss om du har några frågor eller behöver hjälp att läsa av din fjärrvärmemätare.

Kontaktformulär

Kontakta kundservice dygnet runt via e-post. Vi svarar på din fråga så snart vi kan.

Skicka e-post

Fjärrvärmeavbrott

Här får du hjälp om fjärrvärmeavbrott för ditt företag.

Steg 3. Fjärrvärmeavbrott

Se pågående och planerade avbrott

I avbrottskartan hittar du information om pågående och planerade fjärrvärme- och fjärrkylaavbrott.

Till avbrottskartan

Avbrottsavisering

I Heat Business Portal kan du aktivera avbrottsaviseringar för dina anläggningar. Då blir du aviserad via e-post eller sms när dina anläggningar är påverkade av ett pågående eller planerat avbrott i fjärrvärme- eller fjärrkylanätet.

Till Heat Business Portal

Telefon fjärrvärme

Anmäl fjärrvärmeavbrott
020-82 40 40
Alltid öppet

 

Övriga frågor
020-36 00 36
Vardagar: 08.00 – 16.30

Felanmälan

Inget avbrott men ändå problem med din fjärrvärme, fjärrkyla, fjärrånga eller värmeväxlaren? Felanmäl problemet till oss så hjälper vi dig.

Till felanmälan

Kontaktformulär

Kontakta kundservice dygnet runt via e-post. Vi svarar på din fråga så snart vi kan.

Skicka e-post

Solceller

Här får du hjälp med solceller för ditt företag.

Steg 2. Välj ämne inom solceller

Kontakta oss

Här får du hjälp med kontakt gällande ditt företags eller BRFs solceller.

Steg 3. Kontakta oss

Beställa solceller

Just nu fokuserar vi på befintliga projekt och tar inte emot nya beställningar från företag. Vi tackar för intresset och ser fram emot framtida samarbeten.

Frågor om pågående eller avslutade projekt

Du som har frågor om en pågående installation eller behöver hjälp med en befintlig anläggning är välkommen att kontakta oss via mejl eller telefon.

E-post

Vi svarar på mejl på helgfria vardagar, vanlig svarstid är 2–3 arbetsdagar.

Skicka e-post

Övrigt

Här får ditt företag hjälp om övriga frågor.

Steg 2. Välj ämne inom övrigt

Strömavbrott

Här får du hjälp om strömavbrott.

Steg 3. Strömavbrott

Se pågående avbrott

Verkar du inom Vattenfall Eldistributions elnät hittar du aktuell information om pågående avbrott på deras webbplats. Där får du också information om avbrottsersättning och skadeanmälan.

Aktuella strömavbrott hos Vattenfall Eldistribution

Annan nätägare

Om du har en annan nätägare än Vattenfall Eldistribution är det dem du ska kontakta vid eventuella avbrottsfrågor. Vem som är din nätägare kan du se på din faktura eller på länken nedan.

Se Sveriges olika nätägare på Nätområden.se

Reklamationer

Här får du hjälp om du inte är nöjd som kund till oss.

Steg 3. Om du inte är nöjd

Om du inte är nöjd och vill göra en reklamation

Om vi inte har lyckats leva upp till dina förväntningar och du har klagomål eller vill göra en reklamation, är du välkommen att höra av dig till oss.

Läs mer här om reklamation här

Telefon företag

För företag med en årsförbrukning under 300 000 kWh.

Mån–tors: 08.00–16.30
Fredagar: 08.30–16.30

020-82 10 00

Telefon större företag

För företag med en årsförbrukning över 300 000 kWh.

Vardagar: 08.00–16.30

020-29 66 00

Kontaktformulär

Kontakta kundservice dygnet runt via e-post. Vi svarar på din fråga så snart vi kan.

Skicka e-post

Om Mina sidor

Här får du hjälp med hur du loggar in och använder Mina sidor.

Steg 3. Om Mina sidor

Så loggar du in och använder Mina sidor

Om du är elhandelskund och har en årsförbrukning under 300 000 kWh kan du hantera det mesta som rör ditt elavtal på Mina sidor. Här kan du bland annat se dina fakturor och din elförbrukning samt ändra ditt avtal.

Läs mer om Mina sidor

Telefon företag

För företag med en årsförbrukning under 300 000 kWh.

Mån–tors: 08.00–16.30
Fredagar: 08.30–16.30

020-82 10 00

Kontaktformulär

Kontakta kundservice dygnet runt via e-post. Vi svarar på din fråga så snart vi kan.

Skicka e-post
Steg 1. Vad vill du kontakta oss om? Steg 2. Välj ämne Steg 3. Hitta svaret eller kontakta oss
Chattbot Elliot Skriv ditt meddelande här Frågor? Chatta med mig Något gick fel. Vi arbetar på det. Vill du rensa din chatthistorik Ja