Frågor och svar om Smart Temp

Här hittar du svar på de vanligaste frågorna om Smart Temp.

Välj ämne:

Användning

En smartphone eller en surfplatta, ett WiFi-nätverk eller 3G/4G-router och en Smart Temp.

Ja det kan du. Den externa temperaturgivaren är vattentät så det går bra att sänka ner yttersta delen av den i vatten. På så sätt kan du till exempel mäta temperaturen i ett akvarium eller temperaturen på ditt badvatten.

Ja, du kan använda dina Smart Temp var som helst så länge de har kontakt med internet via ett WiFi eller en 3G/4G-router. Du kan ha fler Smart Temp på olika ställen, till exempel i stugan och hemma.

Smart Temp mäter temperaturen på två ställen. Dels i själva Smart Temp-enheten dels i den externa temperatursensorsladden. Den externa temperaturgivaren kan mäta temperaturen utomhus eller sänkas ner i vatten. Temperaturen uppdateras var 45:e sekund.

Internetuppkoppling

Maximalt cirka 5 MB/månad. Mängden varierar beroende på hur mycket appen används, om den har extern strömmatning och hur bra kontakten till nätverket är.

Ja, du kan köpa en 3G eller 4G router och via den skapa ett trådlöst WiFi. Kontakta din mobiloperatör för mer information.

Smart Temp klarar av att ansluta till samtliga nu gällande de facto-standarder för trådlösa hemnätverk. Såväl WPA/WPA2/WEP-krypterade samt öppna, okrypterade nätverk går bra. Dock rekommenderar Vattenfall att våra kunder använder WPA- eller WPA2-kryptering.

Beroende på hur Smart Temp används så räcker batterierna mellan 8 och 12 månader.

Ja, du kan ansluta en extern mobilladdare med micro USB-kontakt för att strömförsörja din Smart Temp. Då behöver du inte vara orolig för att batterierna skall ta slut.

Obs: Du bör låta batterierna sitta kvar i Smart Temp-enheten även om du använder separat strömförsörjning.

Har din internetanslutning slutat fungera så kan du inte se dina aktuella temperaturvärden. Din Smart Temp kan spara temperaturdata i 2-4 veckor innan den behöver kontakt med nätverket igen. När internetanslutningen återkommer överförs lagrad data och du kan se din temperatur igen.

Den kommer att fortsätta spara temperaturdata i  2-4 veckor. Så fort du kopplar upp den igen så kommer all sparad temperaturdata att överföras och du kan se din temperatur igen.

Då behöver du omkonfigurera din Smart Temp. Starta appen, gå in under ”Inställningar” för din Smart Temp och tryck på knappen ”Omkonfigurera”. Följ sedan instruktionerna i appen. Observera att när du omkonfigurerar din Smart Temp tappar du inte din historiska data.

Strömförsörjning

All temperaturdata finns sparat centralt på ditt EnergyWatch-konto så du kommer inte förlora någon historik. Under tiden du byter batteri kommer Smart Temp inte samla temperaturdata. Så fort nya batterier är på plats så kommer den att börja samla temperaturdata igen och sända data till ditt konto.

Ja, du kan ansluta en extern mobilladdare med micro USB-kontakt för att strömförsörja din Smart Temp. Då behöver du inte vara orolig för att batterierna skall ta slut.

Obs: Du bör låta batterierna sitta kvar i Smart Temp-enheten även om du använder separat strömförsörjning.

Nej, det gör den inte. Du kommer dock inte att se temperaturen hos din Smart Temp förrän din WiFi-router och internetkoppling har återfått strömmen igen.

Installation

Din Smart Temp är inte i konfigurationsläge. För att åtgärda detta gör du så här:

  • Ta ur din Smart Temps batterier, vänta tre (3) sekunder och sätt sedan tillbaka dom igen.
  • Tryck därefter in (släpp inte!) av/på-knappen i cirka tio sekunder tills dess att du får tre snabba blink som bekräftelse på att den nu är klar för konfigurering. Då kan du släppa knappen och börja konfigurera.

Kontrollera även att din Smart Temp nu blinkar som den ska (ett blink i sekunden i jämn takt).

Det troligaste felet är att du har angivit fel lösenord för ditt Wi-Fi-nätverk. Kontrollera att du har använt rätt lösenord och gör om konfigurationen. Se frågan ovan!

OBS: Då Smart Temp bara överför data var 45:e sekund kan det ta ända upp till 45 sekunder innan din Smart Temp visas i enhetslistan.

Det troligaste felet är att du har angivit fel lösenord för ditt Wi-Fi-nätverk. Kontrollera att du har använt rätt lösenord och gör om konfigurationen. Se frågan ovan!

OBS: Då Smart Temp bara överför data var 45:e sekund kan det ta ända upp till 45 sekunder innan korrekt temperatur visas i enhetslistan.

Vänta några minuter. Din Smart Temp brukar känna av den externa temperaturgivaren efter ett tag och visa den aktuella temperaturen. Om inte temperaturen visas efter ett par minuter kontrollera då att sladden till den externa temperaturgivaren sitter i ordentligt.

Din smartphone eller läsplatta är troligen fortfarande uppkopplad mot din Smart Temp. Gå till Wi-Fi-inställningar i din smartphone/läsplatta och byt nätverk till ditt vanliga hemnätverk.

Appen

Ja. Alla som vill kan köra appen samtidigt. Logga in med samma användarnamn och lösenord.

Du kan maximalt ha fem Smart Temp-enheter anslutna till ditt EnergyWatch-konto.

”Omkonfigurera” använder du när du vill ansluta din Smart Temp till ett annat nätverk och behålla temperaturhistoriken. Om du väljer ”Ta bort” så tas enheten bort och all historik försvinner.

Det beror troligen på något av följande:

  • Smart Temp har tappat kontakten med det trådlösa nätverket.
  • Trådlösa routern/accesspunkten är avstängd eller bortkopplad.
  • Nätverket i ditt hem är nere eller också är kontakten med din internetleverantör bruten.
  • Batterierna är slut i din Smart Temp. Byt batterier och/eller anslut en extern strömförsörjning via en mobilladdare med micro USB-kontakt som du kopplar in via kontakten bredvid den externa temperatursensorns kontakt.

OBS: Du bör ha kvar batterierna i din Smart Temp även om du kopplar in extern strömmatning.

Nedan har vi listat de ”blinkmönster/felkoder” som dioden i din Smart Temp kan beskriva:

Smart Temp redo för konfiguration
Lampan blinkar i jämn takt varje sekund.
Åtgärd: Konfigurera den och kör!

Smart Temp har tappat kontakten med din Wi-Fi-router 
Lampan blinkar/slocknar med två korta blink. 
Åtgärd: Kontrollera varför den inte får kontakt med din Wi-Fi-router. Är routern påslagen? Är din Smart Temp redan knuten till en annan Wi-Fi-router?

Smart Temp har tappat kontakten med central server 
Lampan blinkar/slocknar med ett kort blink. 
Åtgärd: Din Wi-Fi-router når inte ut på internet. Kan du koppla upp din smartphone eller surfplatta till Wi-Fi-routern och surfa med den? Är kablarna anslutna på korrekt sätt? Om du använder ADSL-modem, är det igång/anslutet? Har din bredbandsleverantör problem?

Smart Temp är borttagen ur enhetslistan men inte omkonfigurerad 
Lampan blinkar/slocknar med ett kort och ett långt blink. 
Åtgärd: Konfigurera om din Smart Temp och kör!

Stäng ner appen och starta om den igen. Hur du gör detta beror på vilken typ av smartphone eller läsplatta du använder. Läs tillverkarens manual för mer information.