Betalningsuppgifter

Betalningsinformation

Använd den betalningsinformation som du hittar längst ned på din faktura med OCR-nummer som betalningsreferens eller det bifogade inbetalningskortet. På Mina sidor, under Mina fakturor kan du se vilket OCR-nummer du ska använda och till vilket konto du ska betala.

Plusgiro 413 13 00-8

Bankgiro 5110-8348

 

Betala från utlandet

När du ska betala en faktura från utlandet behöver du meddela din bank BIC/ SWIFT-kod, IBAN-nummer och OCR-numret som referens. Dessa uppgifter står angivna längst ned på fakturans första sida. Det OCR-nummer du ska använda hittar du också om du loggar in på Mina sidor, under Mina fakturor.

BIC/SWIFT-kod NDEASESS

IBAN-nummer SE 74 9500 0099 6042 0384 9767

Viktigt att veta: Om banken tar ut en avgift för att genomföra transaktionen läggs den till på betalningen. Överföringar från utlandet kan ta några bankdagar extra, tänk på det när du ska betala din faktura.

Relaterade frågor och svar

Ska du flytta och därför ska göra en adressändring hjälper vi dig att flytta med ditt elavtal. Vi kan också föreslå ett nytt elavtal som passar dig och din nya bostad bättre – oavsett om du är kund hos oss idag eller inte. Om du vill göra en adressändring av annan orsak så kontaktar du oss så hjälper vi dig.

Till Elavtalsguiden

Kontakta oss

Om du vill delbetala din faktura upprättar vi en avbetalningsplan till en kostnad som faktureras på första delinbetalningen. Kontakta oss innan fakturans förfallodatum.

Dröjsmålsränta debiteras efter att avbetalningsplanen är fullt inbetald. Enligt allmänna avtalsvillkor kan du också under vissa omständigheter ha rätt till avgifts- och räntefri avbetalningsplan.

Din förfrågan om delbetalning måste ske innan förfallodatumet för fakturan har passerat. Nya fakturor från Vattenfall ska betalas som vanligt, vid sidan av avbetalningsplanen. Om en betalning uteblir eller utförs med lägre belopp än vad som avtalats kommer avbetalningsplanen sluta gälla och resterande skuld ska betalas omedelbart. Detsamma gäller om en ny faktura inte betalas i tid.

Kontakta oss

Har du gjort en dubbel inbetalning eller en överinbetalning till oss så kontrollerar vi ifall du har tidigare förfallna fakturor. Har du något förfallet hos oss så läggs pengarna mot den förfallna fakturan. Har du inget förfallet hos oss så drar vi av beloppet mot din nästkommande faktura. Blir det då kvar ett tillgodo så kommer vi att skicka pengarna till dig via en utbetalningsavi.

Är det betalt ett mindre belopp än vad som står på fakturan så kommer en påminnelse skickas till dig gällande det kvarstående beloppet.

Om du har angett fel uppgifter behöver vi veta följande för att kunna leta rätt på betalningen:

  1. Datum då betalning drogs från ditt bankkonto eller när fakturan betalades via bankens eller ombudets kassa. 
  2. Till vilket Bank- eller PlusGiro betalningen gjordes.
  3. Beloppet du betalade in. 
  4. Referensen du angav - även om den var felaktig.

Kontakta oss på 020-82 00 00 så hjälper vi dig!