Betalningspåminnelse

Betalningspåminnelse och påminnelseavgift

Om din faktura inte betalas i tid skickar vi ut en påminnelse. Utskicket sker automatiskt när fakturans förfallodatum passerat och vi inte har tagit emot någon betalning. På Mina sidor ser du betalstatus på dina fakturor.

Observera att avgiften för påminnelsen är 60 kronor och läggs på nästa faktura.

Har du betalat fakturan i tid men ändå fått en påminnelse?

Kontrollera först att du har angett rätt OCR-nummer och belopp, uppgifterna finns på det förtryckta inbetalningskortet. Du kan se dina gamla fakturor på Mina sidor.

Om OCR-nummer eller belopp avviker från det som är skrivet på fakturan, eller om uppgifterna är otydligt handskrivna, måste betalningen bearbetas manuellt när den matchas mot din faktura. Det kan ta någon dag extra och därför kan en påminnelse ha skickats till dig.

Se dina fakturor på Mina sidor

Relaterade frågor och svar

Våra fakturor skickas alltid i efterskott. Om du är ny kund hos oss och ännu inte fått välja faktureringsintervall så kommer fakturan troligtvis två månader efter avtalsstart.

Om din faktura har kommit bort och du har en gammal faktura så kan du logga in på Mina sidor och där se ifall vi har skickat den till dig, där finns också alla nödvändiga uppgifter för att betala fakturan. Här kan du även kontrollera ditt faktureringsintervall.

Logga in på Mina sidor

Har du gjort en dubbel inbetalning eller en överinbetalning till oss så kontrollerar vi ifall du har tidigare förfallna fakturor. Har du något förfallet hos oss så läggs pengarna mot den förfallna fakturan. Har du inget förfallet hos oss så drar vi av beloppet mot din nästkommande faktura. Blir det då kvar ett tillgodo så kommer vi att skicka pengarna till dig via en utbetalningsavi.

Är det betalt ett mindre belopp än vad som står på fakturan så kommer en påminnelse skickas till dig gällande det kvarstående beloppet.

Om du har angett fel uppgifter behöver vi veta följande för att kunna leta rätt på betalningen:

  1. Datum då betalning drogs från ditt bankkonto eller när fakturan betalades via bankens eller ombudets kassa. 
  2. Till vilket Bank- eller PlusGiro betalningen gjordes.
  3. Beloppet du betalade in. 
  4. Referensen du angav - även om den var felaktig.

Kontakta oss på 020-82 00 00 så hjälper vi dig!

På Mina sidor kan du kontrollera betalstatus på alla dina fakturor. Din betalning syns så fort vi har fått in den.

Viktigt att veta: Ibland kan det ta upp till tre bankdagar innan betalningen överförts från din bank till oss.  

Om du vill delbetala din faktura upprättar vi en avbetalningsplan till en kostnad som faktureras på första delinbetalningen. Kontakta oss innan fakturans förfallodatum.

Dröjsmålsränta debiteras efter att avbetalningsplanen är fullt inbetald. Enligt allmänna avtalsvillkor kan du också under vissa omständigheter ha rätt till avgifts- och räntefri avbetalningsplan.

Din förfrågan om delbetalning måste ske innan förfallodatumet för fakturan har passerat. Nya fakturor från Vattenfall ska betalas som vanligt, vid sidan av avbetalningsplanen. Om en betalning uteblir eller utförs med lägre belopp än vad som avtalats kommer avbetalningsplanen sluta gälla och resterande skuld ska betalas omedelbart. Detsamma gäller om en ny faktura inte betalas i tid.

Kontakta oss