Autogiro och e-faktura

Autogiro

Med autogiro sker betalningen av fakturorna automatiskt på förfallodagen från det konto du valt. Anmälan till autogiro kan du göra via din bank, då behöver du ditt betalarnummer som du hittar under Mina fakturor på Mina sidor. Du kan också fylla i och skicka in en blankett till oss.

Viktigt att tänka på: se till att ha täckning för fakturabeloppet på ditt konto dagen innan förfallodatum så slipper du onödiga påminnelseavgifter. Om du inte har täckning när vi gjort den första dragningen försöker vi igen dagen efter.

Anmälan för autogiro

Se ditt betalarnummer

 

E-faktura

E-faktura är detsamma som en vanlig faktura, med skillnaden är att den skickas elektroniskt till din internetbank, det enda du behöver göra är att logga in på din bank och godkänna fakturan så betalas den. Om du vill gå tillbaka och kolla på gamla fakturor gör du det där eller genom att logga in på Mina sidor.

Anmälan gör du enkelt via din internetbank eller genom att fylla i formuläret för e-faktura på Mina sidor.

Viktigt att tänka på: det måste vara samma person som står på avtalet hos oss som har e-faktura eftersom identifieringen sker via personnummer. Om du hinner få en pappersfaktura innan vi ändrat till e-faktura är det den som ska betalas.

Anmäl e-faktura

 

E-POSTFAKTURA

E-postfaktura är detsamma som en vanlig faktura, med skillnaden är att den skickas direkt till din e-postadress som ett bifogad PDF-dokument. Anmälan gör du enkelt genom att fylla i formuläret för e-postfaktura på Mina sidor.


Anmäl e-postfaktura

Kombinera betalsätten

För den enklaste hanteringen av dina fakturor föreslår vi en kombinerad lösning mellan autogiro och e-faktura. Fakturan skickas då elektroniskt till din internetbank och beloppet dras automatiskt utan att du behöver godkänna den, samtidigt som e-fakturan sparas där. Du kan även kombinera din autogiro och e-postfaktura – då får du din faktura till din e-post innan beloppet dras från ditt bankkonto.

Relaterade frågor och svar

Har du nyligt anmält dig för autogiro kan orsaken vara att anmälan inte blivit godkänd ännu. Är din faktura utskriven med en inbetalningsavi innebär det att vi inte kan dra fakturan med hjälp av autogiro. När ansökan är godkänt av både din bank och av oss framgår det tydligt på fakturan att beloppet kommer att belasta ditt konto.

Om det gått en tid sedan du gjorde din anmälan och autogirot ändå inte fungerar kan det bero på att vi har fått in fel uppgifter.

Kontakta oss

Du ska bara behöva kontakta din bank och meddela att det finns ett aktivt autogiro hos Vattenfall.

I vissa fall kan du behöva säga upp ditt autogiro hos oss, vänta ca fem dagar, och sedan anmäla det på nytt till den nya banken.

Banken hjälper dig oftast att flytta över e-fakturan till den nya banken.

Om det inte är möjligt kan du logga in på din gamla bank och göra en avanmälan av e-faktura. Gör sedan en ny anmälan om e-faktura på din nya bank eller genom att logga in på Mina sidor och fylla i vårt formulär.

Anmäl e-faktura