Faktura och betalning

För att se din faktura loggar du in på Mina sidor. Under Mina fakturor hittar du information som OCR-nummer, fakturabelopp, förfallodatum och andra uppgifter du behöver för att betala din faktura.

Se din faktura

Kvinna pratar i telefonen

Autogiro

Med autogiro sker betalningen av fakturorna automatiskt på förfallodagen från det konto du valt. Anmälan till autogiro kan du göra via din bank, då behöver du ditt betalarnummer som du hittar under Mina fakturor på Mina sidor. Du kan också fylla i och skicka in en blankett till oss, då behöver du ditt anläggningsID.

Viktigt att tänka på: se till att ha täckning för fakturabeloppet på ditt konto dagen innan förfallodatum så slipper du onödiga påminnelseavgifter. Om du inte har täckning när vi gjort den första dragningen försöker vi igen dagen efter.

Gör en anmälan för autogiro

Se betalarnummer och anläggningsID

 

Har du nyligt anmält dig för autogiro kan orsaken vara att anmälan inte blivit godkänd ännu. Är din faktura utskriven med en inbetalningsavi innebär det att vi inte kan dra fakturan med hjälp av autogiro. När ansökan är godkänt av både din bank och av oss framgår det tydligt på fakturan att beloppet kommer att belasta ditt konto.

Om det gått en tid sedan du gjorde din anmälan och autogirot ändå inte fungerar kan det bero på att vi har fått in fel uppgifter.

Kontakta oss

När din autogiroansökan är godkänd av både din bank och av oss framgår det tydligt på fakturan att beloppet kommer att belasta ditt konto. Om du har fått en pappersfaktura med en inbetalningsavi är det den som ska betalas.

Viktigt att veta: Så länge fakturan är utskriven med en inbetalningsavi måste du betala med den.

Du ska bara behöva kontakta din bank och meddela att det finns ett aktivt autogiro hos Vattenfall.

I vissa fall kan du behöva säga upp ditt autogiro hos oss, vänta ca fem dagar, och sedan anmäla det på nytt till den nya banken.

 E-faktura

E-faktura är detsamma som en vanlig faktura, med skillnaden är att den skickas elektroniskt till din internetbank, det enda du behöver göra är att logga in på din bank och godkänna fakturan så betalas den. Anmälan gör du enkelt via din internetbank. Du kan också fylla i formuläret för e-faktura på Mina sidor.

Viktigt att tänka på: det måste vara samma person som står på avtalet hos oss som har e-faktura eftersom identifieringen sker via personnummer. Om du hinner få en pappersfaktura innan vi ändrat till e-faktura är det den som ska betalas.

Anmäl e-faktura

 

Vanligtvis tar det några dagar för oss att ändra så att du får e-faktura. Om din faktura från oss kommer månadsvis kan du hinna få en pappersfaktura först, så länge du får en pappersfaktura så är det den som ska betalas.

Banken hjälper dig oftast att flytta över e-fakturan till den nya banken.

Om det inte är möjligt kan du logga in på din gamla bank och göra en avanmälan av e-faktura. Gör sedan en ny anmälan om e-faktura på din nya bank eller genom att logga in på Mina sidor och fylla i vårt formulär.

Anmäl e-faktura

Den som är skriven på abonnemanget hos Vattenfall måste vara den som gör ansökan av e-faktura hos internetbanken eftersom identifiering sker via personnummer. Det är för din egen säkerhet och för att vi ska kunna garantera att faktura och betalningsuppgifter når rätt mottagare.

E-postfaktura

E-postfaktura är detsamma som en vanlig faktura, med skillnaden är att den skickas direkt till din e-postadress som en bifogad PDF-dokument istället att på papper. E-postfaktura är ett bra miljöval eftersom du sparar både papper, tryck och transport. Anmälan gör du enkelt genom att fylla i formuläret för e-postfaktura på Mina sidor. Tjänsten är helt gratis. Anmälan gäller alla dina anläggningar.

Viktigt att tänka på: För att säkerställa att våra mail kommer fram som de ska kan du lägga till oss i din adressbok – fakturas avsändare kommer vara no-reply@vattenfall.com. Skulle du sakna ett av våra mail, kolla din skräppostmapp. 

Anmäl e-postfaktura

 

Vanligtvis tar det några dagar för oss att ändra så att du får e-postfaktura. Om din faktura från oss kommer månadsvis kan du hinna få en pappersfaktura först, så länge du får en pappersfaktura så är det den som ska betalas.

Om det gått en tid sedan du gjorde din anmälan och du ändå inte ha fått e-postfakturan, kan det bero på att vi har fått in fel uppgifter från dig. Kontakta oss så hjälper vi dig.

För att ändra din e-postadress, vänligen kontakta oss på 020-82 00 00.

Om det gått en tid sedan du gjorde din anmälan och du ändå inte ha fått e-postfakturan, kan det bero på att vi har fått in fel uppgifter från dig. Vänligen kontakta oss på 020-82 00 00 om du behöver ändra e-postadressen som du har angett vid anmälan.

Betalningspåminnelse

Om din faktura inte har betalats skickar vi automatiskt ut en påminnelse när förfallodatumet passerat. På Mina sidor kan du se om din faktura är betald. Avgiften för påminnelsen är 60 kronor och läggs på nästa faktura.

Har du betalat fakturan i tid men ändå fått en påminnelse ber vi dig kontrollera att du angett rätt betalningsuppgifter.

Se din faktura

Anstånd och delbetalning

Anstånd innebär att betalningsdatumet på din faktura skjuts fram i max 30 dagar. Om du vill söka anstånd är det viktigt att du kontaktar oss innan det ursprungliga förfallodatumet på fakturan har passerat. 

Vill du delbetala fakturan gör vi en avbetalningsplan till en kostnad som faktureras på första delinbetalningen. Kontakta oss innan fakturans förfallodatum.

Kontakta oss

Adressändring och flytt

Om du vill göra en adressändring, alltså ändra adressen dit din faktura ska gå kan du kontakta oss så hjälper vi dig. Det gäller också om du vill skriva över avtalet på någon annan.

Ska du flytta och därför vill göra en adressändring gör du det enklast genom flyttguiden, men det går såklart också bra att kontakta oss.

Till flyttguiden

Betalningsuppgifter

Använd den betalningsinformation som du hittar längst ned på din faktura med OCR-nummer som betalningsreferens eller det bifogade inbetalningskortet. På Mina sidor, under Mina fakturor kan du se vilket OCR-nummer du ska använda och till vilket konto du ska betala.

Plusgiro 413 13 00-8

Bankgiro 5110-8348


Betala från utlandet

När du ska betala en faktura från utlandet behöver du meddela din bank BIC/ SWIFT-kod, IBAN-nummer och OCR-numret som referens. Dessa uppgifter står angivna längst ned på fakturans första sida. Det OCR-nummer du ska använda hittar du också om du loggar in på Mina sidor, under Mina fakturor.

BIC/SWIFT-kod NDEASESS

IBAN-nummer SE 74 9500 0099 6042 0384 9767

Viktigt att veta: Om banken tar ut en avgift för att genomföra transaktionen läggs den till på betalningen. Överföringar från utlandet kan ta några bankdagar extra, tänk på det när du ska betala din faktura.