Anmäla strömavbrott

Behöver jag anmäla?

Är du kund hos Vattenfall Eldistribution, det vill säga att Vattenfall Eldistribution äger elnätet där du bor, kan du själv se om avbrottet redan är registrerat. Det gör du genom att klicka på knappen nedan.

Se registrerade strömavbrott


Om avbrottet är registrerat betyder det att vi jobbar på att avhjälpa felet och du behöver inte anmäla det till oss. Eventuell avbrottsersättning utgår automatiskt på kommande faktura. I avbrottskartan som visas på länken ovan kan du också följa utvecklingen på avbrottet.

Har du ett pågående strömavbrott som inte syns på avbrottskartan så ringer du in och anmäler det. 
Felanmälan (öppet dygnet runt) gör du på telefonnummer 020-82 58 58

Om du har en annan elnätsleverantör än Vattenfall Eldistribution är det dit du ska vända dig för information om eventuellt avbrott. För att se vem som äger elnätet där du bor och därmed få reda på vem du ska kontakta vid avbrott, följ länken nedan. 

Till Nätområden

 

Kontrollera avbrottet

  • Är jag helt eller delvis utan el? Kontrollera om en säkring har gått, det kan vara antingen en huvudsäkring eller en säkring i din elcentral.
  • Är även dina grannar utan el? Om grannen har ström är det troligen fel på din egen anläggning, kontrollera dina säkringar. Om det även hos grannen är mörkt och strömlöst kan det bero på ett fel i elnätet. 

Hittar du inte svaret på din fråga?

På våra kundservicesidor hittar du information om el och fjärrvärme. Vi hjälper dig gärna med dina frågor om flytt, elavtal, faktura och betalning och Mina sidor.

Till kundservice