Tur och retur till italien med elbil

Bilsemester i Europa med en elbil, går det? Familjen Piironen har testat och berättar om sin resa.

Bilsemester i Europa med en elbil

I somras beslutade sig Stina Kindberg Piironen att göra en lite annorlunda resa tillsammans med sin man Peter och sin bror Svante. Diskussionen kring val av bil ledde familjen in på elbilar och idén om en spännande första testkörning – att bila genom Europa.
– Jag och min man har haft livliga diskussioner genom åren om vilken bil vi ska ha i familjen. Jag vill att en bil ska göra så lite klimatavtryck som möjligt, medan min man vill ha en muskelbil. Men nu hittade vi både och, säger hon.

Valde Tesla P85D

Lösningen på familjen Piironens problem visade sig vara en Tesla P85D med 700 hästkrafter. Varken den billigaste eller vanligaste familjebilen kanske, om du inte råkar bo i Norge där villkoren för elbilar är förmånligast i världen. Antalet elbilar ökar markant och det är faktiskt bara Norge som ligger före Sverige i Europa avseende antal. Men i det här fallet gjorde de relativt generösa svenska skattereglerna för miljöklassade företagsbilar det möjligt för Stinas man Peter att ha den i sitt jobb.
– Att vi skaffade bilen var lite av en kupp från mig. Vi tittade på hybridbilar, men jag frågade Peter om han verkligen skulle stå ut med en sådan, eftersom han ju gillar att köra fort, och föreslog att han istället skulle titta på Tesla. Han hade nog inte tänkt sig en elbil, men han blev såld.

Bra erfarenhet

När juli regnade bort här i norr fick paret en anledning att ge sig av söderut under en vecka. Från Stockholm till Milano och hem igen, 600 mil. För Stina blev resan också en bra erfarenhet av hur det fungerar att köra elbil så långt.
– Jag funderade på hur det skulle komma att bli med alla laddningsstopp på vägen och jag såg framför mig att vi stod och tankade i något industriområde längs med Autobahn. Men det visade sig att de flesta laddställen var väldigt trevliga. Ofta låg de med någon fin rastplats intill, ibland vid ett slott. Bilen går runt 35 mil på motorväg innan den behöver laddas så det blev ganska naturliga pauser, säger hon. Tesla har ett eget nätverk av snabbladdare som på en timme laddar batteriet fullt för att täcka en långkörning.

Räckviddsångest

Bilens färddator ger besked om var laddare finns och föreslår lämplig rutt för att inte bilen ska bli stående. Men Stina hade ändå sin beskärda del av "räckviddsångest". För även om Teslas nätverk av laddare växer, finns de inte överallt.
– Vi hade bestämt oss för att köra de 40 milen från Fréjus sydväst om Cannes i Sydfrankrike till Milano trots att det inte fanns några snabbladdare på vägen. Efter bara en kort sträcka tyckte färddatorn att vi skulle vända om, men vi ville verkligen till Milano och hotellet var redan betalt.

Nervositeten steg i takt med att laddmätaren sjönk, så en bit in i Italien bestämde de sig för att ändå göra ett stopp för att ladda vid ett hotell. På det långsamma sättet.
– Ägaren kom ut och skulle hjälpa oss, men det visade sig att han hade fel laddkabel. Det slutade med att vi chansade och åkte ändå. Vi stängde av luftkonditioneringen och körde sakta och så ekonomiskt vi kunde och vi klarade oss nätt och jämnt ända fram. Sedan dess har faktiskt Tesla byggt en laddstation på just den sträckan.

I framtiden kommer räckviddsångesten sannolikt att bli ett minne blott. Laddningsmöjligheterna blir allt bättre, och inte bara för Teslaägare. Antalet snabbladdare längs motorvägarna ökar redan, vilket kan vara bra att veta om du själv funderar på att semestra med elbil. Vattenfall är bland de företag som har installerat snabbladdningsstationer runt om i Sverige. Nyligen öppnade nya stationer i samarbete med Max restauranger, vilka är en del av Vattenfalls snabbt växande laddningsnätverk.

Dessutom utvecklas tekniken för längre räckvidd parallellt. Den finns redan idag men är än så länge dyr. Allteftersom batteripriserna sjunker och tekniken blir allt bättre kommer räckvidden att kunna förlängas i framtiden. Med sina 35 mil är Tesla det bilmärke som går längst mellan laddningarna. De flesta rena elbilar kan idag köra upp till 20 mil på en laddning, beroende på batteriets storlek. Detta täcker normalt sätt det dagliga tranportbehovet med råge för de flesta. Men ska man åka långt med ett annat märke än Tesla kan en hybrid vara att föredra.

Tips för dig som ska ut och resa med elbil

  • Planera din körning och kolla upp i förväg vart under sträckan det finns laddstationer
  • Alla bilmärken fungerar inte med alla laddstationer- dubbelkolla även detta i förväg för att undvika besvikelser
  • Uppladdning.nu är ett bra tips för att se både laddningstyp och för en översikt av publika laddstationer i Sverige
  • Chargemap.com ger en översikt över publika laddstationer i hela Europa
  • Med Vattenfalls app Ladda Elbilen kan du i realtid se vilka snabbladdningsstationer som är lediga och betala för din laddning med kreditkort

Med elbil genom Europa