Bränslekostnader för elbilar

Exemplen utgår från biltillverkarnas officiella uppgifter om förbrukning av fossila bränslen i främst stadstrafik, officiella siffror för elförbrukning, snabbladdningskostnad om 3 kronor per minut och normalladdning om 1,2 kr per kWh.

Bränslekostnader för elbilar

Laddkostnaden beror på flera faktorer, bland annat batteriets storlek, skick och förmåga att tillgodogöra sig laddeffekt och går därför inte att uppge exakt på ett generellt plan. Nedan ser du fyra exempel på möjliga scenarier.

Shirin, har en hybrid från Volvo

Shirin bor i Täby, jobbar i Solna och har en Volvo V60 PHEV. Varje arbetsdag kör hon 40 km tur och retur till jobbet och utöver detta kör hon ytterligare 20 km per vecka. Allt detta klarar Shirin på eldrift eftersom hon laddar hemma på natten och på jobbet under dagen, till ett kWh-pris om 1,2 kr. Tre gånger om året reser Shirin på lite längre resor, totalt 4 000 km per år. Vid dessa resor kör hon mestadels på diesel eftersom eldriften inte räcker.

Shirins bränslekostnad när hon kör på el blir 5 594 kr per år, varav elen står för 2 467 kr och dieseln för 3 127 kr. Samma bränslekostnad för en Volvo V60 D5 som enbart går på diesel är 14 160 kr.
*Vi räknar med att elhybriden på långresa drar lika mycket diesel som den rena dieselbilen.


Johannes, har en elbil från Volkswagen

Johannes bor på Södermalm, jobbar på Värmdö och har en Volkswagen e-Golf. Varje arbetsdag kör han 100 km tur och retur till jobbet vilket han klarar på nattladdningen hemma natten till ett kWh-pris om 1,2 kr. 25 gånger om året kör han en längre tur: 250 km tur och retur per resa och då behöver han snabbladda 100 km extra räckvidd per resa.

Johannes bränslekostnad när han kör på el blir 6 195 kr per år, varav snabbladdningen står för 1 781 kr och normalladdningen för 4 414 kr. Samma bränslekostnad för en Volkswagen Golf som enbart går på diesel är 19 138 kr.


Putte, har en skåpbil från Nissan

Putte använder sin skåpbil, Nissan eNV 200, i jobbet där han flera gånger per dag kör mellan olika adresser i Stockholms innerstad. Han laddar hemma på natten till ett kWh-pris om 1,2 kr vilket ger honom en räckvidd om minst 130 km per dag. Detta räcker inte eftersom han kör totalt 180 km per arbetsdag. Därför snabbladdar Putte 50 km extra räckvidd en gång varje arbetsdag: 231 dagar per år. Han använder inte bilen utanför jobbet.

Puttes bränslekostnad när han kör på el blir 17 297 kr per år, varav snabbladdningen står för 10 810 kr och normalladdningen för 6 486 kr.
Samma bränslekostnad för en Nissan NV200 som enbart går på bensin är 48 962 kr.


Anna, har en hybrid från Mitsubishi

Anna bor i Nacka, jobbar i city och har en Mitsubishi Outlander PHEV. Varje arbetsdag kör hon 40 km tur och retur till jobbet, utöver detta kör hon 20 km extra varje vecka. Allt detta klarar Anna på eldrift eftersom hon laddar hemma på natten och på jobbet under dagen till ett kWh-pris om 1,2 kr. Flera gånger om året kör hon längre sträckor, totalt 4 000 km om året. Vid dessa resor räcker inte normalladdningen. Bilen kan snabbladda och därmed få extra räckvidd på el, men eftersom bilens batteri inte kan tillgodogöra sig laddstationernas höga effekt så tar det längre tid och kostar mer än att snabbladda en ren elbil. Därför väljer Anna att köra de längre resorna på hybriddrift, det vill säga på el så länge den räcker och därefter på bensin.

Annas bränslekostnad när hon kör på el blir 6 039 kr per år, varav elen står för 2 467 kr och bensinen står för 3 571 kr. Samma bränslekostnad för en Mitsubishi Outlander 2.0 AS&G 5MT 2WD Komfort som enbart går på bensin är 14 586 kr.
*Vi räknar med att elhybriden på långresa drar lika mycket bensin som den rena bensinbilen.


Källhänvisningar:

Angivna värden för Volkswagen Golf är hämtade från:
http://personbilar.volkswagen.se/sv/models/golf/utrustning.html
Datum: 2015-02-10

Angivna värden för Nissan NV200 är hämtade från:
http://www.nissan.se/SE/sv/vehicles/family-cars/evalia.html#vehicles/family-cars/evalia/pricing-and-specifications/discover/specifications/consumption
Datum: 2015-02-10

Angivna värden för Nissan eNV200 är hämtade från och baserade på en körsträcka om 170 km per full laddning (NEDC):
http://www.nissan.se/SE/sv/vehicle/electric-vehicles/e-nv200-evalia.html
Datum: 2015-02-10

Angivna värden för Volvo V60 är hämtade från:
http://www.volvocars.com/se/all-cars/volvo-v60/specifications/pages/technical-spec.aspx
Datum: 2015-02-10

Angivna värden för Mitsubishi Outlander (bensin/diesel) är hämtade från:
http://mitsubishimotors.se/bilar/outlander-2014#!specifikation
Datum: 2015-02-10

Angivna värden för Mitsubishi Outlander PHEV är hämtade från:
http://mitsubishimotors.se/bilar/outlander-phev#!specifikation
Datum: 2015-02-10

Riktpris bensin och diesel är hämtat från:
http://www.bensinpriser.nu/stations/car
Diesel: 13,25 kr per liter
Bensin 95: 12, 94 kr per liter
Datum: 2015-02-10

Kontakta kundservice

Felanmälan och information om våra laddningstjänster

Telefon: 020-52 62 00 
Från utlandet: +46 771 82 00 00

Kundservice svarar på dina frågor vardagar 8-17.

Felanmälan är öppen dygnet runt.

Vanliga frågor och svar

Det finns i dagsläget tre sorters elbilar:

100 % eldrivna bilar (BEV) drivs helt av sitt batteri och laddas via ladduttag, laddbox eller vid en publik laddstation. Exempel: Tesla, Volvo C30 Electric, Nissan Leaf och Renault Kangoo.

Laddhybrider (PHEV) har både en vanlig förbränningsmotor och en elektrisk motor. Batteriet laddas främst via ladduttag, laddbox eller vid en publik laddstation. Exempel: Volvo V60 Plug-in Hybrid och Toyota Prius Plug-in.

Hybridbilar (HEV) har både en vanlig förbränningsmotor och en elektrisk motor. Batteriet laddas bland annat genom att föraren bromsar. Exempel: Toyota Prius och Honda Civic Hybrid.

Vi rekommenderar att du installerar en laddbox då den möjliggör att laddning med högre strömstyrka, vilket gör laddningen snabbare. Dessutom blir laddningen säkrare då laddboxen kommunicerar med elbilen och stänger av strömmen vid eventuella fel. Med fast laddkabel blir även laddningen smidigare, då du slipper ta ut och in laddkabeln ur bilen varje gång du laddar.

Att ladda en elbil kräver höga strömstyrkor över längre tid. Elbilen introducerar ett nytt elförbrukningsmönster och det är därför viktigt att elsystemet är korrekt dimensionerat och i gott skick.

I ett vanligt jordat eluttag rekommenderar vi inte laddning vid högre strömstyrka än 10A. På en laddstation, eller med en egen laddbox, kan högre strömstyrka nyttjas och därmed minskar laddtiden för din elbil.