För att nå klimatmålet om att vara fossilfria till 2030, har Vattenfall Services de senaste året intensifierat sin strategi för att skynda på elektrifieringen av fordonsflottan. I kategorin transportbilar och skåpbilar har det dock funnits en utmaning med anledning av marknadens brist på tillgängliga och lämpliga modeller – fram tills nu.
Volkswagen och Vattenfall Services krokade arm tidigt i visionen om fossilfrihet inom en generation och redan för fyra år sedan påbörjades dialogen om en eldriven transportbil som täcker behoven där arbetet kräver hög last- och dragvikt och på de transportsträckor där de är långt mellan laddpunkter.
– Vattenfall Services är en stor kund till oss på Volkswagen som vi har haft ett gott samarbete med väldigt länge. I utvecklingen av ID. Buzz Cargo har våra diskussioner med Vattenfall Services mynnat ut i värdefull input som vi har kunnat ta vidare till våra utvecklare, säger Joakim Höög, Key Account Manager på Volkswagen Transportbilar Sverige.
Ökad möjlighet för elektrifiering av transportbilar i verksamheten
Buzz Cargo är den första transportbilen som har utvecklats och producerats som ren elbil där batteritekniken har byggts från grunden. I förhållande till bilens längd och storlek, bjuder den på stort lastutrymme och rymlig kupé för tre personer. Produktionen inleddes under hösten och nu var det dags för leverans till första kund – Vattenfall Services.
– Det känns otroligt spännande att vi får den första leveransen av ID. Buzz Cargo i Sverige. För transportbilar så har det hittills varit svårt att hitta modeller som uppfyller våra behov av lastkapacitet och räckvidd. ID Buzz Cargo är den första transportbilen vi ser som, på pappret, har de egenskaper som gör det möjligt för oss att fortsätta elektrifiera i vår verksamhet, säger Erik Nolberger, fordonschef på Vattenfall Services.
Första leveransen till Nyköping
Med anpassad inredning och dekor för Vattenfall Services räkning levererades bilen den sjätte december till Söderbergs Bil i Nyköping. Joakim Höög från Volkswagen och Erik Nolberger från Vattenfall Services var på plats för att föreviga ögonblicket.
Eftersom Vattenfall Services är den enhet inom Vattenfall som arbetar mest ute på fält kommer den första bilen levereras och testas av medarbetare på Vattenfall Services. Här kommer den att följa med i arbeten med reläskyddsprovning, stationsunderhåll och även i tillfälle av beredskap.
”Positivt med höjd komfort”
En av Vattenfall Services medarbetare som befann sig på plats vid leverans och fick möjlighet att testa den för första gången var kontrollanläggningsingenjören, Viktor Klemedsson.
– Det känns roligt att få vara den första på Vattenfall Services som får testa ID. Buzz Cargo och efter att ha fått provköra den lite snabbt så är det framförallt den höjda komforten som jag reagerar väldigt positivt på. Bilen var väldigt bekväm att köra och en stor skillnad är såklart även att den är mycket tystare vilket är skönt. Dessutom ska det också bli väldigt spännande att få testa och utvärdera bilen nu i vinter för att se hur den presterar kring kyla och vinterväglag, säger Viktor.
Nästa steg mot klimatneutralitet
Totalt blir det 16 eldrivna transportbilar som till en början kommer testas och utvärderas i Sverige. Resterande 15 bilar kommer att levereras under 2023.
– Vattenfall har ett tydligt mål om att möjliggöra ett fossilritt liv inom en generation, inte bara genom stöd till kunderna utan även i den egna verksamheten. Vår målsättning är att vi ska ha en helt elektrifierad fordonsflottan till 2030 och utöver bilarna i Sverige kommer vi även att testa ID. Buzz Cargo i Tyskland och i Nederländerna, säger Erik Nolberger.
Även inom Volkswagen-koncernen har man en tydlig målbild. 2018 skrev de, som första bilproducent, på Parisavtalet och har därmed förbundit sig att bli helt klimatneutrala till år 2050.
– Som den första transportbilen utvecklad som ren elbil är ID. Buzz ett tydligt första exempel från Volkswagen Transportbilar på denna ambition. Bilens klädsel är också gjort av 100 % återvunnen plast och innehåller därmed inga animaliska produkter, säger Joakim Höög.