Moderna nätstationer med trygg eldistributionen och korrekt mätning är viktigt för både nätbolagen och elkunderna. Problemet är att många nätstationer är föråldrade vilket bidrar till minskad leveranssäkerhet och tillförlitlighet.
– Det råder ett akut behov av ombyggnation, framför allt av högspänningsställverk, för att bland annat kunna ge korrekta elmätningar. Eftersom alla nätstationer ser olika ut krävs olika lösningar. En ombyggnadsprocess kan därför vara både komplex och tidskrävande, säger Jimmy Skoglund, avdelningschef för Mättjänster på Vattenfall Services.
Omfattande planering och samverkan
Att ta fram säkra och effektiva lösningar för att bygga om nätstationer kräver omfattande planering och erfarenhet.
– Vi hjälper nätägare och elproducenter med projektering, tekniska lösningar och säkra ombyggnationer. I diskussionen med slutkunderna upptäcker vi ofta behov av ytterligare underhållstjänster och skydd mot strömavbrott, och även här kan vi komma med förslag på lösningar, förklarar Jimmy Skoglund.
En ombyggnation kan ta allt från tre månader upp till ett år. Tidplanen styrs ofta utifrån kundens planerade driftstopp. När ombyggnationen väl påbörjas, arbetar flera tekniker intensivt på anläggningen i 8–12 timmar för att minimera tiden för elavbrott.
– Om det finns kundspecifika omständigheter behöver vi ta hänsyn till det. Ett exempel är produktionsverksamheter som drabbas av stora störningar i samband med avbrott i elleveransen. I dessa fall kan vi erbjuda speciallösningar, såsom omkopplingsvagnar, för att minimera störningarna i verksamheten, säger Jimmy Skoglund.
Efterfrågan på specialistkompetens
Mölndal Energi Nät är ett av många bolag som anlitar Vattenfall Services för just ombyggnationer. Behovet kan uppstå antingen för att nätstationen behöver uppgraderas, eller för att en stor elkonsument behöver utöka effektuttaget. Med cirka 23 000 elnätskunder och en vision om att ha Sveriges nöjdaste kunder ställer Mölndal Energi Nät höga krav på sina externa samarbetspartners.
– Den här typen av uppdrag kräver specialistkompetens som är svår att upprätthålla internt. Vi är jättenöjda med Vattenfall Services arbete, och upplever att deras tekniker har en hög kompetens inom området. Vårt samarbete bidrar till bra diskussioner och att vi kan lära oss av varandra, berättar Elin Lennartsson, mätingenjör på Mölndal Energi.
Många nätstationer ligger långt efter i sina underhållsplaner, och en stor utmaning för marknaden är bristen på kvalificerade mättekniker. För att möta den ökande efterfrågan på underhåll och ombyggnationstjänster arbetar Vattenfall Services kontinuerligt med att vidareutbilda sina mättekniker och projektledare samt att rekrytera nya talanger.
– Vi ligger i framkant och har stenkoll på alla kontroller inför ombyggnationen. Allt fokuserar på säkerheten för både vår egen personal och för kunderna. Att hitta bra lösningar, ge god service och säker leverans är vår högsta prioritet, avslutar Jimmy Skoglund.