Foto: Mare44 - Own work, CC BY-SA 4.0

Hela processen är ett precisionsarbete som kräver stor noggrannhet och tålamod

En av Sveriges viktigaste järnvägar för såväl internationella som nationella transporter är Södra stambanan. Den ingår i det europeiska nätet för höghastighetsjärnvägar för gränsöverskridande transporter. Nu byggs Södra stambanan ut från två till fyra spår mellan Malmö och Lund, där Vattenfall Services har ansvarat för ett kritiskt moment i projektet.

En etapp i det omfattande arbetet handlar om att bygga en ny tågstation vid Klostergården i södra Lund. I byggområdet fanns en primärmatningskabel nedgrävd på en meters djup. Primärmatningskabeln utgör en av två kablar som försörjer Lunds stad med el. För att kunna genomföra arbetet med den nya tågstationen krävdes först en ny kabelförläggning på fyra meters djup och cirka 70 meters längd, som sedan skulle skarvas ihop med den befintliga kabeln.

– Eftersom skarvningarna mellan den befintliga och den nya kabeln krävde specialistkompetens blev vi rekommenderade att kontakta Vattenfall Services, berättar Alden Beckovic, projektledare på Kraftringen som är elnätsägare i området.

Kabelarbete Lund 2 480x385.jpg

Krav på certifiering

Totalt handlade arbetet om sex stycken skarvar, tre kablar på vardera sida om den nya primärmatningskabeln. Eftersom arbetet utfördes på 145 kV-kablar krävdes ett giltigt certifikat av alla som är involverade i arbetet.

– Det här är en specialisttjänst och det finns inte så många tekniker som har certifikat i Sverige för att få utföra detta arbete, berättar Hans Ljusner, en av de tre teknikkonsulter på Vattenfall Services som har arbetat med uppdraget.

Ett noggrant specialisthantverk

En skarv av detta slag tar ungefär tio timmar för tre personer att utföra. Den nya kabeln som har varit upplindad på en kabeltrumma måste först rätas ut vilket innebär att den lindas in i en värmematta i cirka fem timmar. Sedan spänns kabeln fast i ett långt vinkeljärn för att säkerställa att kabeln blir rak.

Kabelarbete Lund 3 480x385.jpg

Samma process utförs på den befintliga kabeln som också måste vara rak. Därefter prepareras kabeländarna och kablarna skarvas ihop. Ingen smuts eller damm får förekomma och arbetet utförs i en skyddad, avgränsad miljö. När skarven är klar är den mellan en och en halv till två meter lång.

– Hela processen är ett precisionsarbete som kräver stor noggrannhet och tålamod. Det handlar om ett hantverk där vi bland annat slipar för hand för att skapa en extremt slät övergång mellan halvledarkanten och isoleringen på kabeln. Vi har ett spelrum på högst fem millimeters skillnad i övergången, så det krävs mycket mätande och kontroller längs vägen, fortsätter Hans.

Tryggt med prioriterad leverans

En viktig aspekt i arbetet var planering och tajming. Det fanns en lucka på tre veckor när arbetet kunde utföras, och precis i den vevan inträffade corona-pandemin. Att arbetet dessutom berörde en viktig primärmatning bidrog till att omfattande riskanalyser behövdes.

– Med tanke på att denna typ av specialistkompetens är svår att hitta och att vi precis hade drabbats av corona i Sverige, kom vi tillsammans med Vattenfall Services överens om att teknikerna skulle bo på plats i Lund, och genomföra arbetet i sträck inklusive helgarbete. Det innebar att de slapp resa fram och tillbaka, och dessutom var klara redan efter elva dagar. Det kändes väldigt tryggt för oss, berättar Alden vidare.

Under arbetsgången har teknikerna fyllt i installationsprotokoll och utfört kontroller och spänningstester. Tillgängligheten till en stor organisation som Vattenfall Services med många resurser och specialistkompetens är något som Alden uppskattar.

– Samarbetet med Vattenfall Services har fungerat väldigt bra. Det har känts proffsigt och tryggt och jag har själv lärt mig mycket då teknikernas kunskapsnivå är väldigt hög. Det var också skönt att de var så samarbetsvilliga och hade bra förståelse för hur detta uppdrag behövde prioriteras och planeras, avslutar Alden.


Är du intresserad av att arbeta som konsult eller anlita en av våra konsulter?

Välkommen att kontakta Anders Kim Johansson, affärsområdeschef på telefon: 072-511 56 76, eller via e-post: anders.kimjohansson@vattenfall.com.

Kontakta oss

Telefon: 08-739 50 00

vattenfallservices@vattenfall.com

Vattenfall Services Nordic AB
SE-169 92 Stockholm

Fakturaadress

Vattenfall Services Nordic AB
RU2036
169 95 Solna

Organisationsnummer
556417-0859

Chattbot Elliot Skriv ditt meddelande här Frågor? Chatta med mig Något gick fel. Vi arbetar på det. Vill du rensa din chatthistorik Ja