Frågor och svar om betalning och faktura

  • Betalningssätt
  • El-faktura

Betalningssätt

Det kontonummer du ska betala till står på fakturans bifogade inbetalningskort. Vill du ändra betalningssätt kan du logga in på Mina Sidor eller höra av dig till vår kundservice på 020- 82 10 00. 

Våra bank- och plusgirokonton:

Plusgiro 413 13 00-8

Bankgiro 5110-8348

Det går bra att betala fakturan från utlandet. Banken tar ut en avgift för att genomföra transaktionen och den tillkommer vid betalningen.

Meddela banken BIC/ SWIFT-kod, IBAN-nummer och OCR-numret som referens.

BIC/ SWIFT-kod: NDEASESS

IBAN-nummer: SE 74 9500 0099 6042 0384 9767

Vill du komma i kontakt med kundservice från utlandet ringer du +46 771 29 66 00 (vardagar 8-16.30).

Betalas inte fakturan i tid skickar vi ut en påminnelse. Utskicket sker per automatik då en faktura är förfallen till betalning. Om du har betalat företagets faktura men ändå fått en påminnelse kan det bero på att inbetalningen har gjorts för sent, en påminnelseavgift tas då ut på nästkommande faktura.

Det kan också bero på att inbetalningen är felaktigt gjord, kontrollera din inbetalning. Stämmer uppgifterna inte överens med de som står på fakturan kontaktar du vår kundservice på 020-82 10 00. Du kan se din faktura genom att logga in på Mina sidor.

För att vi ska kunna leta rätt på din betalning behöver vi veta datumet när betalningen drogs ifrån bankkontot, vilket belopp som betalades in och vilket referensnummer som angavs.

Ditt företag kan ha autogiro för el och fjärrvärme, men det måste vara kopplat mot ett bankkonto. Det går inte att ha autogirot kopplat till ett bank- eller plusgiro.

Ansökan om autogiro (PDF)

Nej, om fakturan är utskriven med en inbetalningsavi måste du betala med den. När autogiromedgivandet är klart framgår det på fakturan att beloppet kommer att belasta ditt företags konto istället.

Enskilda firmor kan få fakturor levererade som e-faktura via sin privata internetbank. Kontakta din bank och anmäl hos dem att ni vill ha e-faktura från Vattenfall. När e-fakturan godkänns av kontoinnehavaren sker betalning med automatik på förfallodagen.

Om betalningen kommer oss tillhanda för sent förfaller avbetalningsplanen och ditt företag måste betala hela fakturans belopp omgående. Kontakta vår kundservice på 020-82 10 00 för med information.

El-fakturan

Elen kommer till företaget via nationella, regionala och lokala elnät. Elnätsföretaget äger och sköter om näten och i kostnaden ingår att bygga och distribuera, drift och underhåll samt mätaravläsning och kundservice. Kostnaderna fördelas mellan avgifterna för abonnemang (den fasta kostnaden) och överföring (den rörliga kostnaden). 

Mina sidor finns alla företagets fakturor och du kan själv öppna och skriva ut dem. Logga in med kundnummer och personlig kod som finns längst upp till höger på alla era företagsfakturor från Vattenfall.

Om fakturan är högre än normalt kan det bero på att den sträcker sig över en längre period än vanligt eller att vi har fått in en avläsning som visar att ni förbrukat mer än vi beräknat.

Du kan sänka ditt företags elkostnad genom att se över om ni har det mest fördelaktiga elavtalet eller sänka er elförbrukning genom att göra förändringar i anläggningen.

Vattenfall äger elnätet där ditt företag finns kommer ni även i fortsättningen att få fakturor från oss, för elnätsabonnemang och elöverföring. Vi ansvarar för att transportera elen till er anläggning. Elnätsbolag kan ni inte välja själv utan det styrs av var i landet anläggningen ligger. Till er elleverantör betalar ni ett elpris, elcertifikat, skatt och moms samt en eventuell fast avgift.

En kreditfaktura är ett bevis på att originalfakturan är makulerad (borttagen). Om ni inte betalt den fakturan ber vi er bortse från både original- och kreditfakturan eftersom de tar ut varandra. Om ni redan har betalt originalfakturan kommer vi att betala ut beloppet till er. Observera att det inte går att använda en kreditfaktura som ett tillgodo vid en inbetalning.