Vid akut läcka
Ring och anmäl om det läcker ut vatten på gatan eller om det sker en större läcka inne i fastigheten. Prislista vid utryckning
Telefon: 020-82 40 40
Här hittar du aktuell driftinformation för våra fjärrvärme- och fjärrkylanät.
I kartan nedan hittar du aktuell driftinformation om våra fjärrvärme- och kylanät. Du kan växla mellan att se pågående och planerade avbrott. Zooma och flytta kartan för att hitta eventuella avbrott i ditt område.
Det är ovanligt, men ibland kan ett fel din fjärrvärmecentral orsaka problem med din uppvärmning eller ditt varmvatten. I videon går vår servicetekniker Richard igenom de vanligaste felen och hur du du åtgärder dem.
FILM
I bland uppstår akuta avbrott på grund av större läckage i nätet som vi måste hantera direkt. Det händer också att vi måste göra planerade avbrott vid exempelvis nyanslutningar, dessa försöker vi göra under de varmare delarna av året när påvårkan är som minst.
Vid kortare fjärrvärmeavbrott är det inte säkert att man märker av avbrottet. Värmen stannar ofta kvar i fastigheten i flera timmar. Det som märks fortast är att varmvattnet saknas, men vattnet i fastigheten fungerar annars som vanligt.
Vanligtvis beror ett avbrott i fjärrvärmesystemet på tre olika saker:
Väldigt sällan! Vid korta avbrott märks det inte eftersom värmen dröjer sig kvar några timmar i din bostad eller byggnad . Det vill säga att vi hinner koppla på värmen igen innan det blir svalt.
Varmvattnet försvinner medan kallvattenleveransen inte påverkas.
Du kan fortsätta att använda tvättmaskin och diskmaskin. De har generellt ett eget uppvärmningssystem för vatten.
Tre saker som är bra att tänka på vid avbrott.
Avbrottets längd varierar beroende på vilket arbete vi utför. Vid en inkoppling av en ny kund, beror det på:
En mindre inkoppling kan göras på cirka 8 timmar medan en huvudledning kan ta dygn. Vid planerade avbrott informerar vi dig i god tid, minst en vecka i förväg.
Vi försöker i största möjliga mån att korta ner avbrotten och planerar inga stora inkopplingar under vinterhalvåret, om inte ett akut läge uppstår.
Ring och anmäl om det läcker ut vatten på gatan eller om det sker en större läcka inne i fastigheten. Prislista vid utryckning
Telefon: 020-82 40 40
Kontakta Vattenfalls kundservice, vi har öppet vardagar klockan 08.00 – 16:30.
Telefon: 020-36 00 36
Inget pågående avbrott men ändå problem med din fjärrvärme, fjärrkyla, fjärrånga eller värmeväxlaren? Här kan du felanmäla, så hjälper vi dig.