Frågor och svar om att köra på el

Här hittar du svar på våra vanligaste frågor om att köra på el.

Välj ämne

Allmänt

Det framgår i de tekniska specifikationerna för bilen om den kan snabbladda.

Vi rekommenderar att du installerar en laddbox då den möjliggör laddning med högre strömstyrka, vilket gör laddningen snabbare. Dessutom blir laddningen säkrare då laddboxen kommunicerar med elbilen och stänger av strömmen vid eventuella fel. Med fast laddkabel blir laddningen även smidigare, då du slipper ta ut och in laddkabeln ur bilen varje gång du laddar.

I bästa fall så har din fastighet eller förening tillgång till gemensamma parkeringsplatser. Då rekommenderar vi att du tar kontakt med värden eller styrelsen och ber att de anordnar en laddplats. Det finns flera företag som erbjuder laddbox och installation, Vattenfall är ett av dessa.

Om du bor i en lägenhet med parkering enbart på gatan så finns är det tyvärr fortfarande mycket få publika laddplatser där du också kan parkera över längre tid.

Att ladda en elbil kräver höga strömstyrkor över längre tid. Elbilen introducerar ett nytt elförbrukningsmönster och det är därför viktigt att elsystemet är korrekt dimensionerat och i gott skick.

I ett vanligt jordat eluttag rekommenderar vi inte laddning vid högre strömstyrka än 10A. På en laddstation, eller med en egen laddbox, kan högre strömstyrka nyttjas och därmed minskar laddtiden för din elbil.

Det är möjligt att ladda en elbil i ett motorvärmaruttag med jordfelsbrytare om du har en så kallad Mode 2-kabel, som gör att du kan begränsa laddhastigheten. Vi rekommenderar inte laddning vid högre strömstyrka än 10 A genom Mode 2. Vi rekommenderar inte att du använder en förlängningssladd. Med en laddbox som tillåter Mode 3-laddning och är godkänd för elbilar sker laddningen både säkrare och bekvämare.

Laddkostnaden beror på flera faktorer, bland annat batteriets storlek, skick och förmåga att tillgodogöra sig laddeffekt och går därför inte att uppge exakt på ett generellt plan. Vi har sammanställt fyra exempel på bränslekostnader.

Mode 2-laddning använder sig av ett vanligt eluttag. Tack vare den kontrolldosa som är monterad på laddkabeln och som sköter övervakningen av laddprocessen mellan dosan och bilen, så ökar säkerheten.

Mode 3-laddning är den idag säkraste varianten av laddning och det som branschen kommit överens om är standard. Här används uttag gjorda för fordonsladdning vilket gör att laddningsprocessen kan övervakas i hela kedjan, från själva ladduttaget till fordonet. Detta medför en mycket säker lösning som även tillåter högre strömstyrkor än för Mode 2.

Det finns i dagsläget tre sorters elbilar:

100 % eldrivna bilar drivs helt av sitt batteri och laddas via ladduttag, laddbox eller vid en publik laddstation. Exempel: Tesla, Volvo C30 Electric, Nissan Leaf och Renault Kangoo.

Laddhybrider har både en vanlig förbränningsmotor och en elektrisk motor. Batteriet laddas främst via ladduttag, laddbox eller vid en publik laddstation. Exempel: Volvo V60 Plug-in Hybrid och Toyota Prius Plug-in.

Hybridbilar har både en vanlig förbränningsmotor och en elektrisk motor. Batteriet laddas bland annat genom att föraren bromsar. Exempel: Toyota Prius och Honda Civic Hybrid.

Vad betyder förkortningarna BEV, HEV och PHEV?

Förkortningarna står för de engelska benämningarna för de olika typerna av elbilar.

  • BEV, Battery electric vehicle = rena elbilar
  • HEV, Hybrid electric vehicle = hybridbilar
  • PHEV, Plug-in hybrid electric vehicle = laddhybridbilar

Generellt sett kostar det 2-3 kr per mil att köra en elbil om du laddar hemma. Den exakta kostnaden beror på hur mycket elmotorn förbrukar och ditt elavtal.

Räckvidden beror på storlek på batteriet samt hur mycket bilens luftkonditionering och värmesystem används. Utvecklingen av batterier har gått snabbt de senaste åren och idag kan elbilar med 100% eldrift köras minst 120 km på en laddning, vilket mer än väl täcker behovet av dagliga transporter för de flesta.

Skillnaden i pris mellan eldrivna bilar och bensin- och dieseldrivna bilar beror på kostnaden för batteriet. Priserna är fortfarande är relativt höga för de olika delarna som ingår i batteriet och för att sätta samman ett så kraftfullt batteri. När volymerna går upp förväntas priserna att sjunka.

Vi har ambitionen att bygga ut och driva publik laddinfrastruktur. Både i form av snabbladdningsstationer och normalladdstationer. Framför allt sker denna utbyggnad i samarbete med kommuner, men även med andra fastighetsägare. Vi informerar kontinuerligt här på hemsidan om vad vi har på gång.

Om snabbladdning

3 kr per minut inklusive moms, 2,40 kr exklusive moms.

Med Vattenfalls laddkort som du beställer från vår sida för laddkort. Du faktureras i efterskott kvartalsvis för den tid du snabbladdar.

Vi är väl medvetna om problemet och vi jobbar aktivt med hur vi ska förhindra att bilar parkerar på snabbladdningsstationen. Vi jobbar med att förbättra skyltning och för dialog med parkeringsbolag om vilken skyltning som krävs för att bötfällning ska vara ett alternativ.

Det skiljer sig mellan olika bilmärken och modeller, men de flesta laddar från 0-80 procent på 20- 30 minuter. Generellt är snabbladdning mer än 10 gånger snabbare än normalladdning.

Efter 80 procent tar det längre tid att ladda eftersom effektiviteten i laddningen sjunker.

Av vindkraft enligt EPD Vindkontrakt (EPD är ursprungsmärkt el).

De flesta hybrider kan inte snabbladda. Det framgår i de tekniska specifikationerna för bilen om den kan snabbladda.

Snabbladdning kostar mer än normalladdning hemma, bland annat på grund av en kostsam infrastrukturuppbyggnad med särskilda stationer anpassade för kraftig effektomvandling, höga effektabonnemang med mera. Snabbladdning är det snabbaste sättet att ladda en elbil, med upp till 20 gånger högre effektnivåer än normalladdning.

Snabbladdning är tänkt som ett komplement till normalladdning där man betalar för att snabbt få extra räckvidd. För privatpersoner med ett vanligt körbehov räcker oftast normalladdningen under natten för att klara den dagliga körsträckan. Med normalladdning kostar det omkring 2 kr per mil att köra elbil.

Behovet av snabbladdning uppstår kanske ett par gånger per månad och kostnaden för detta blir cirka 7-9 kr per mil för en elbil. För hybridbilar kostar det mer per mil att snabbladda eftersom de ofta har mindre batterier som inte kan tillgodogöra sig den höga laddeffekt som vi tillhandahåller.

Vi fokuserar nu på att göra snabbladdningen i Stockholmsområdet så bra som möjligt, och tittar på fler städer för ytterligare etableringar.

Outlander PHEV har mindre batteri än rena elbilar vilket gör att de tar längre tid att snabbladda. Det mindre batteriet gör att bilen inte kan tillgodogöra sig den höga laddeffekt som vi tillhandahåller.

Teslabilar kan ladda med AC-standarden vid våra stationer, men med begränsad effekt eftersom Teslas batterier endast är anpassade för att ta emot 22 kW via AC alternativet.

Laddbox Online och Laddportalen

Tryck på knappen ”Glömt lösenordet?”. Du ombeds då ange din e-postadress. Därefter får du ett mejl med information om ditt användarnamn och lösenord.

I samband med köp av Laddbox Online anger köparen en person som får inloggningsuppgifter till Laddportalen. Så länge du har ett giltigt Online-abonnemang på din laddbox kan du använda funktionerna i Laddportalen.

Ibland behöver man ändra inloggningsuppgifter då användaren är knuten till en e-postadress, till exempel om någon slutar på företaget. Kontakta oss på 020-82 10 00 så hjälper vi er.

Onlinefunktionen ger dig som köpare följande funktioner:

  • Möjlighet till laststyrning
  • Reglera vem som kan ladda
  • Öppna för publik användning och få betalt för laddningen
  • Laddhistorik, vem har laddat vad
  • Se vilka laddboxar som är lediga respektive upptagna
  • Möjlighet att visa dina laddboxar på publika kartor
  • Uppdatering av programvara

Med Laddbox Online och Onlinefunktionen kan du laststyra av grupp av laddboxar (så kallade ”laddboxkluster”). En maximal strömstyrka (angiven i Ampere) anges för respektive laddboxkluster. Inställningarna görs i samband med installation. Behöver du utföra ändringar i laststyrningen hjälper vi dig.
Ta kontakt med oss här.

Om du väljer att avsluta tjänsten Onlinefunktion gäller den senaste inställningen av laststyrningen och den kan inte längre ändras.

Om du inte har din laddbox öppen för publik användning så måste du själv registrera vilka laddkort som ska kunna ladda vid din laddbox. I Laddportalen kan du sedan se hur respektive laddkort har laddat. Detta kan du använda som underlag för att ta betalt av dina användare.

Om du öppnar laddboxen för publik användning kommer, förutom de laddkort som du registrerat i Laddportalen, alla andra som har Vattenfall laddkort att kunna ladda. Dessa laddkort, som inte är registrerade, kommer då faktureras för laddningen av Vattenfall enligt aktuell prislista för normalladdning. Du som laddboxägare kommer få ersättning från Vattenfall.

Även om du öppnar för publik laddning kan du ha registrerade laddkort i Laddportalen. Dessa laddkort kommer inte att faktureras av Vattenfall.