Jämför elavtal - så undviker du fallgroparna

Vad ska jag tänka på när jag jämför elpriser? Lönar det sig att byta elavtal? Vad innebär el till inköpspris? Det är några av de frågor som Konsumenternas energimarknadsbyrå kan svara på. Vi har bett byråns vd, Bo Hesselgren, om hans bästa råd för att undvika de värsta fallgroparna.

- Det första du bör göra är att se till att ha ett bra elavtal. Många konsumenter som flyttar hamnar på ett så kallat anvisningsavtal, som ofta ligger betydligt högre i pris än övriga avtal. Det är lätt hänt, speciellt vid flytt då man har mycket annat att tänka på och glömmer bort det där med elen. Lägg ner tid på att hitta ett prisvärt avtal, här finns den största möjligheten till besparing, menar Bo Hesselgren.

Fast eller rörligt pris – vad är bäst?

Att göra ett aktivt val är med andra ord viktigt. Och då kommer nästa fråga som många säkert brottas med: valet mellan fast elpris och rörligt elpris. Vad ska man tänka på? Lönar sig rörligt elpris i längden? På energimarknadsbyran.se finns massor med information som rör elpriser och elavtal, bland annat kalkyler över fast vs rörligt pris.

- Generellt kan man säga: Välj fast pris om du har en hög elförbrukning eller en snäv ekonomi. Vill du veta din elkostnad bör du ta ett fast pris. Är du beredd att ta en högre risk, så kan du välja rörligt. Det handlar också om intresse, har du ett rörligt pris bör du vara mer aktiv. Även om ett avtal med rörligt elpris periodvis har visat sig vara billigare än fast, så håller det inte att säga att det alltid är så. Vad som är bäst varierar över tid och går inte att förutsäga. Det handlar också om tur, förstås.

- Om du väljer ett rörligt pris – se till att du har kort bindningstid, högst en månad, så att du har flexibiliteten och kan agera snabbt, tipsar Bo Hesselgren.

Se upp för "El till inköpspris"

- Mitt andra råd är att akta sig för att ingå förhastade avtal vid uppsökande försäljning, när du till exempel blir uppringd på telefon eller stoppad i gallerian. Det finns oseriösa bolag som bland annat lockar med "el till inköpspris". De lurar kunderna att tro att det är billigare än vad det är och vissa blir kunder utan att ens veta om det. Det förekommer att detta pris är kopplat till ett avtal som inte är så fördelaktigt, till exempel höga fasta avgifter, dolda påslag eller automatisk förlängning med långa uppsägnings- och bindningstider.

- Detta är en vanlig fälla! Säg nej direkt eller fråga alltid efter jämförpriser, något som alla elhandlare är skyldiga att redovisa. Där ingår alla kostnader – elpriset, årsavgifter, skatter och påslag – och det blir enklare att jämföra olika erbjudanden mot varandra. Om säljaren inte kan ange något jämförpris så kan du utgå ifrån att det inte är något bra avtal. Om du funderar på att byta kontrollera först ditt nuvarande avtal, pris och bindningstid.

- Ett vanligt klagomål till oss är att det genomförs felaktiga byten, det vill säga att säljaren genomför ett byte av elhandelsföretag utan att kunden är med på det. Den uppringda kanske ber om att få erbjudandet hemskickat och istället blir han eller hon ofrivilligt kund hos företaget, berättar Bo Hesselgren.

Nixa för att slippa säljsamtal

- Om du ändå gör något förhastat, eller ofrivilligt blir kund hos ett elhandelsföretag, så kan du vid avtal utnyttja din ångerrätt, om du gör det inom 14 dagar. Den gäller enligt allmänna avtalsvillkor från och med den dagen du får bekräftelsen hem i brevlådan eller i e-posten. Själv har jag nixat mig för att slippa alla säljsamtal, det är också ett tips för att slippa göra förhastade köp.

- Har du väl gjort ett aktivt och genomtänkt val om fast elpris kan du sitta lugnt i båten till dess att det är dags att förlänga eller säga upp avtalet. Uppsägningstiden brukar vara minst en månad, ibland längre och det tar tid för ett nytt företag att ordna ett byte. Många underskattar tiden detta tar och tror att man kan bestämma sig några veckor innan avtalet går ut, avslutar Bo Hesselgren.

Om Konsumenternas energimarknadsbyrå

Konsumenternas energimarknadsbyrå informerar och ger kostnadsfri rådgivning och vägledning i frågor som rör energimarknaden. Byrån är oberoende och har till uppgift att fånga upp konsumentproblem inom energimarknadsområdet och föra dem vidare till berörda myndigheter och företag.

Kontakta oss

Ring oss vardagar 8-18 om du har frågor kring våra produkter och tjänster.

Telefon: 020-82 00 00
Från utlandet: +46 771 82 00 00

Se över ditt elavtal på Mina sidor

På Mina sidor får du som kund snabbt och enkelt kontroll över dina elavtal och din energianvändning och kan själv hantera de flesta av dina ärenden.

Bli kund hos oss

Här ser du snabbt ditt elpris och kan välja det elavtal som passar ditt boende bäst.